رویترز به‌نقل از مدیرعامل مدیاتک: گسترش زنجیره تأمین تولیدکنندگان فراتر از تایوان

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/24
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek
واحد خبر mobile.ir : اختلاف‌ها مابین چین و آمریکا پس از استقرار دولت جدید ایالات متحده نه‌تنها با تغییر چندانی روبرو نشد بلکه حالا به‌نوعی در بالاترین سطح از تنش در طی سالیان اخیر قرار گرفته است. این امر علاوه بر روابط دیپلماتیک بر ارتباطات تجاری آمریکا و چین نیز موثر بوده و به‌دلیل نقش این هر دو در بازار فناوری تبعات آن اندک‌اندک به دیگر کشورها نیز تسری پیدا می‌کند. در همین رابطه خبرگزاری رویترز به‌نقل از ریک سای (Rick Tsai) مدیرعامل مدیاتک که مجموعه تحت هدایت وی در یکی از بحرانی‌ترین مناطق این اختلاف یعنی تایوان قرار دارد از تمایل برخی کمپانی‌های تولیدی برای گسترش زنجیره‌های تأمین خود و خارج شدن از بازار تایوان سخن می‌گوید.

تایوان یکی از مراکز پیشروی دنیای فناوری به‌حساب می‌آید؛ جایی‌که نه‌تنها دفتر مرکزی بسیاری از کمپانی‌های مهم نظیر ایسوس، ایسر، AOC، ساینالوژی، TSMC، گیگابایت، مدیاتک و ده‌ها نام کوچک و بزرگ دیگر در این منطقه واقع شده‌اند بلکه بسیاری از کارخانه‌های تأمین‌کننده که نقش مهمی در عملکرد بی‌نقص کمپانی‌های فناوری ایفا می‌کنند نیز در تایوان حضور دارند. این موقعیت بی‌جرأت بی‌نظیر تایوان، در توسعه روابط تجاری این منطقه و رشد و پیشرفت فناوری در کشورهای آسیایی تأثیر بزرگی بر جای گذاشته است. این شرایط اما به‌دلیل بالا گرفتن تنش‌ها مابین چین و تایوان که خواه ناخواه آمریکا را نیز به‌دلیل اهمیت استراتژیک موضوع درگیر این اختلاف کرده حالا دستخوش تغییراتی شده است.

به‌گفته مدیر عامل مدیاتک تنش‌ها مابین چین و ایالات متحده آمریکا برخی از شرکت‌ها تولیدی را وادار به صحبت در مورد گسترش برخی از زنجیره‌های تأمین خود به جایی خارج از تایوان کرده؛ هرچند این روندِ افزایشی، در حال حاضر تدریجی‌ست. سای در ادامه می‌افزاید:‌ برخی از تولیدکنندگان بسیار بزرگ در آینده از تأمین‌کنندگان چیپ‌های خود می‌خواهند که منابع متعددی مثلا از تایوان، از آمریکا و یا از آلمان و اروپا داشته باشند. من فکر می‌کنم در آن شرایط اگر کسب و کار [چیپ‌ست] این موضوع را تضمین کند ما [نیز] باید منابع متعددی را برای یک چیپ مشابه پیدا کنیم.

Tsai و دیگر مدیران اجرایی مدیاتک که جمعه گذشته در حاشیه یک رویداد تحلیلی در کالیفرنیای آمریکا به گفت‌وگو با رویترز نشستند همچنین از تصمیم خود برای گسترش کسب و کار در آمریکا سخن گفته و هدف این شرکت را سه یا چهار برابر کردن فروش در این بازار عنوان کردند. مدیاتک البته تا به این لحظه برای تحقق این هدف هیچ بازه زمانی مشخصی را ذکر نکرده است.

در حال حاضر پیشرفته‌ترین چیپ‌ست‌های شرکت مدیاتک از جمله نمونه‌های پرچمداری مثل Dimensity 9200 به‌طور کامل در مجموعه تایوانی TSMC ساخته می‌شود اما به‌گفته Tsai برخی از چیپ‌های قدیمی این مجموعه را شرکت GlobalFoundries تولید می‌کند که کارخانه‌هایی را در مناطقی مثل آمریکا و سنگاپور در اختیار دارد. مدیاتک همچنین در جولای گذشته از همکاری استراتژیکی با اینتل خبر داد که در طی آن امکان استفاده از خدمات فاندری اینتل موسوم به IFS (یا Intel Foundry Services) با ظرفیت بسیار بالا در آمریکا و اروپا برای مدیاتک فراهم می‌شود. مدیاتک از مدت‌ها قبل در پی افزایش ظرفیت تولید خود در هر دو بازار آمریکا و اروپا بوده است و سرویس IFS اینتل با در اختیار داشتن کارخانه‌هایی در هر دو منطقه، انتخابی ایده‌آل برای مدیاتک به‌شمار می‌رود.

فناوری ساخت چیپ موسوم به Intel 16 که مدیاتک متعهد به استفاده از آن شده مناسب ساخت چیپ‌ تلویزیون‌های هوشمند و وای‌فای بوده که به‌گفته Tsai به‌دلیل آن‌که «بخش بزرگی از کسب و کار ما به حساب می‌آید در مورد آن شوخی نمی‌کنیم و من هر ماه به‌شخصه بر این فرایند نظارت دارم.» مدیرعامل مدیاتک در ادامه از تولید چیپ‌های این شرکت در مجموعه ایرلند اینتل از نیمه دوم سال 2024 خبر داد.

مدیاتک همچنین از ساخت چیپ‌ست در مجموعه آریزونای TSMC به‌محض عملیاتی شدن و پایان ساخت این مجموعه خبر داده اما در حین حال به این موضوع نیز اشاره کرده که انتقال کامل صنعت ساخت چیپ از تایوان به دیگر نقاط دنیا به‌دلیل نقش بسیار مهم این منطقه در زمینه چیپ‌ست‌های پیشرفته، منطبق بر واقعیت نیست.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا