معرفی Snapdragon 8cx Gen 3 اولین چیپ 5 نانومتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی و چیپ 6 نانومتری 7c+ Gen 3

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در نخست روز از گردهمایی سالیانه Snapdragon Tech Summit از چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 1 پرده‌برداری کرد که برای اولین بار در محصولات این شرکت با لیتوگرافی 4 نانومتری و هسته‌های Armv9 ساخته شده بود. این شرکت حالا در روز دوم به سراغ رده تازه‌ای از محصولات یعنی لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌های Arm رفته و جدیدترین محصولات خود در این رده یعنی چیپ پیشرفته Snapdragon 8cx Gen 3 و چیپ‌ست رده پایین‌تر 7c+ Gen 3 را معرفی کرده است. Snapdragon 8cx Gen 3 در این میان اولین چیپ‌ست 5 نانومتری ساخته شده برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌های Arm است و طبیعتا هر دو نیز از اتصال 5G پشتیبانی می‌کنند.

Snapdragon 8cx Gen 3

چیپ‌ست Snapdragon 8cx Gen 3 همانطور که اشاره شد برای استفاده در نسل جدید لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به هسته‌های پردازشی Arm طراحی شده و با این‌که تا قبل از حضور این پروسسور در یک محصول واقعی امکان مقایسه مستقیم آن با چیپ‌های پر سر و صدای M1 اپل وجود ندارد اما نگفته پیداست که کوالکام در سطحی پایین‌تر به دنبال به‌دست آوردن سهمی بالاتر از بازار پردازش همراه در زمانه‌ای‌ست که سایه پاندمی هنوز پس از گذشت دو سال بر آن گسترده بوده و ترند کار و تحصیل از راه دور در بسیاری از نقاط جهان به تمام‌معنا به قوت خود باقی‌ست. کوالکام در این نوبت اطلاعات اندکی را در مورد ساختار داخلی Snapdragon 8cx Gen 3 منتشر کرده و عملا جزییاتی در مورد نوع و فرکانس هسته‌ها و گرافیک این چیپ‌ست در دسترس نیست. در این میان تنها می‌دانیم که برای اولین بار در این رده با یک چیپ‌ست 5 نانومتری روبرو هستیم و این در حالی‌ست که هر دو نسل قبلی این خانواده یعنی 8cx اولیه و نسل دوم آن (Gen 2) با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده بودند.

کوالکام در مورد قدرت این چیپ‌ست به 85 درصد بهبود در پردازش‌های مولتی‌کُر یا چند هسته‌ای در مقایسه با نسل قبلی اشاره می‌کند و در زمینه قدرت گرافیکی نیز از نگاه کوالکام، 60 درصد افزایش در پرفورمنس را شاهد خواهیم بود. دیگر آمار ارائه شده در این نوبت به واحد پردازش عصبی یا NPU تعلق دارد که سه برابر بیش‌تر از نسل قبلی بوده و حالا توان پردازش 29 تریلیون عملیات در هر ثانیه را دارد. در یک مقایسه نچندان مرتبط شاید بد نیست بدانیم که این رقم برای Snapdragon 888 برابر با 26TOPS بود.

این بهبود همه‌جانبه در پردازش، گرافیک و هوش مصنوعی با کاهش مصرف انرژی نیز همراه بوده و امکان جای‌گذاری این مجموعه در یک لپ‌تاپ بدون فن نیز وجود دارد؛ این امکان البته پیش از این در نسل‌های قبلی نیز وجود داشت اما این بار در یک پر فورمنس ثابت مطمئنا با شرایط بسیار بهتری در این نسل روبرو می‌شویم. این مزیت طبیعتا در پایداری باتری نیز موثر بوده جایی‌که کوالکام از دوام چند روزه باتری در دیزاین جدید سخن می‌گوید. البته نگفته پیداست که مصرف انرژی و دوام باتری طبیعتا در هر لپ‌تاپ با توجه به مشخصات سخت‌افزاری آن تعیین خواهد شد.

Snapdragon 8cx Gen 3 همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد از اتصال 5G پشتیبانی می‌کند؛ این پشتیبانی البته بسته به نیاز سازندگان لپ‌تاپ متفاوت بوده و سه گزینه مختلف از مودم Snapdragon X65 با پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود اسمی 10Gbps در بالاترین سطح تا Snapdragon X55 با بیشنه سرعت دانلود اسمی 7.5Gbps در رده میانی و Snapdragon X62 با سرعت 4.4Gbps در سطح پایین ادامه پیدا می‌کند. در زمینه وای‌فای نیز انتظاری جز مشاهده وای‌فای 6 و 6E در این چیپ‌ست نداریم؛ امری‌که در عمل نیز محقق شده است.

از دیگر ویژگی‌های این مجموعه باید به قابلیت حذف اکو و کاهش نویز اشاره کرد که هر دو از فناوری هوش مصنوعی و قدرت بالای واحد پردازش عصبی بهره می‌برند. گزینه دیگری در این چیپ‌ست از دوربین‌های چندگانه پشتیبانی می‌کند که با وجود آن‌که در نگاه اول برای یک لپ‌تاپ گزینه نسبتا غریبی به‌نظر می‌رسد اما در سناریوهای معمول این روزها در کار و تحصیل از راه دور امکانات جالب‌توجه‌ای را برای مثال در ارائه‌های آنلاین (online presentation) در دسترس قرار می‌دهد.

Snapdragon 7c+ Gen 3

Snapdragon 7c+ Gen 3 به‌عنوان چیپ‌ست رده پایین‌تر کوالکام، برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی ارزان‌قیمت‌تر در نظر گرفته شده و لیتوگرافی 6 نانومتری آن با وجود آن‌که در جایگاه نازل‌تری نسبت به 8cx Gen 3 قرار می‌گیرد اما نسبت به نسل قبلی آن یعنی 7c Gen 2 با لیتوگرافی 8 نانومتری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. کوالکام در این‌جا نیز به اجزای پردازشی و گرافیکی دقیق این چیپ‌ست اشاره‌ای نکرده و تنها از 60 درصد سرعت بالاتر CPU و 70 درصد GPU سریع‌تر در مقایسه با قبل سخن گفته است. واحد پردازش عصبی در این چیپ‌ست توان پردازش 6.5 تریلیون عملیات در هر ثانیه را دارد که نسبت به 5TOPS نسل قبلی اندکی تغییر کرده و تفاوت این مدل با همتای 8c+ آن را به‌خوبی نشان می‌دهد.

در حالی‌که نسل قبلی این خانواده تنها از اتصال 4G پشتیبانی می‌کرد، کوالکام در 7c+ Gen 3 خوشبختانه از گزینه 5G صرفنظر نکرده و این چیپ‌ست را با مودم Snapdragon X53 با پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود اسمی 3.7Gbps روانه بازار خواهد کرد. وای‌فای 6E نیز به‌عنوان یک نکته کاملا مثبت دیگر در این‌جا فراموش نشده و روی کاغذ امکان پشتیبانی از سرعت 2.9Gbps را خواهد داشت.

انتظار برای دیدن لپ‌تاپ‌های مجهز به چیپ‌ست‌های جدید 8cx+ Gen 3 و 7c+ Gen 3 کوالکام چندان طولانی نخواهد بود چرا که به‌گفته این شرکت، اولین نمونه‌های دارای این دو پروسسور در سه‌ماهه اول سال 2022 وارد بازار خواهند شد. در این میان البته میزان استقبال سازندگان از این دو چیپ‌ست و تمایل احتمالی آن‌ها برای کنار گذاشتن پروسسورهای AMD و اینتل و جایگزینی آن‌ها با چیپ‌ست‌های کوالکام موضوع دیگری‌ست که احتمالا داستان متفاوتی را روایت می‌کند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا