همکاری اینتل و مدیاتک – IFS ساخت بخشی از تراشه‌های مدیاتک را بر عهده گرفت

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، اینتل Intel
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اینتل روز دوشنبه 25 جولای 2022 (3 مرداد 1401) از همکاری استراتژیک خود با شرکت تایوانی مدیاتک خبر داد. به موجب قراردادی که بین دو طرف منعقد شده، ساخت بخشی از تراشه‌های طراحی‌شده توسط مدیاتک به اینتل سپرده شده است. انتظار می‌رود، همکاری با شرکتی مثل اینتل – با ظرفیت تولید بالا در ایالات متحده و اروپا – به ایجاد زنجیره تأمین متعادل‌تر و منعطف‌تر برای مدیاتک کمک کند. لازم به ذکر است، از آغاز ورود اینتل به کسب‌وکار ساخت تراشه برای سایر شرکت‌ها (در اوایل سال گذشته)، این یکی از مهم‌ترین معاملاتی‌ست که برای اینتل رقم می‌خورد. ناگفته نماند، سال گذشته نیز قراردادی مشابه بین اینتل و کوالکام بسته شد.

در صنعت محصولات نیمه‌رسانا، foundry business در واقع به کسب‌وکاری گفته می‌شود که در آن یک شرکت دارای کارخانه و تجهیزات لازم، ساخت تراشه‌ای را بر عهده می‌گیرد که خود یا یک شرکت فاقد کارخانه، آن تراشه را طراحی کرده است. تعداد کمپانی‌های مشغول به کسب‌وکار foundry business از انگشتان یک دست هم کمتر بوده و TSMC و سامسونگ شناخته‌شده‌ترین آنها هستند. کمپانی اینتل از جمله شرکت‌هایی‌ست که هر دو پروسه طراحی و ساخت تراشه‌هایش را خود انجام می‌دهد. اما این کمپانی آمریکایی سال گذشته با راه‌اندازی کسب‌وکاری موسوم به IFS (کوتاه‌شده Intel Foundry Services) تصمیم گرفت ساخت تراشه را برای شرکت‌های طراح نیز انجام دهد.

به گفته راندیر تاکور (Randhir Thakur)، ریاست بخش IFS در کمپانی اینتل، همزمان با ورود IFS به فاز بعدی رشد، مدیاتک می‌تواند شریکی عالی برای اینتل باشد. تاکور با اذعان به این نکته که مدیاتک با تولید بیش از 2 میلیارد تراشه در سال یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های طراح تراشه (فاقد کارخانه) به شمار می‌رود، به این نکته اشاره کرد که IFS با در اختیار داشتن ترکیب مناسبی از تکنولوژی‌های پیشرفته در کنار ظرفیت بالای تولید در مناطق جغرافیایی مختلف، می‌تواند کمک به‌سزایی به کسب‌وکار مدیاتک کند.

ان‌اس تسای (NS Tsai)، از معاونین ارشد مدیاتک، در رابطه با این همکاری می‌گوید: «مدیاتک مدتی طولانی‌ست که استراتژی چند-منبعی را اتخاذ کرده است.» وی ضمن اشاره به همکاری قبلی با اینتل جهت تولید کارت دیتای 5G، ابراز امیدواری کرد که قرارداد جدید با IFS بتواند همکاری بین دو شرکت را بیش از پیش گسترش دهد. با توجه به تعهد اینتل به افزایش ظرفیت تولید خود، همکاری با IFS برای مدیاتک از ارزش بالایی برخوردار است، زیرا مدیاتک به دنبال تنوع بخشیدن بیشتر به زنجیره تأمین خود است. ان‌اس تسای خاطر نشان کرد، با توجه به تقاضای فزاینده برای محصولات مدیاتک از سراسر دنیا، این کمپانی تایوانی به دنبال یک همکاری طولانی با اینتل است.

به گفته دن هاچ‌سون (Dan Hutcheson)، کارشناس TechInsights، در ابتدای راه‌اندازی IFS، درباره اینکه آیا اینتل می‌تواند در کسب‌وکار ساخت تراشه برای سایر کمپانی‌ها موفق باشد، تردیدهایی وجود داشت، اما همکاری اینتل با مدیاتک نشان می‌دهد که این کمپانی آمریکایی در مسیر درستی قدم برداشته و سرمایه‌گذاری اینتل در این زمینه (از جمله استخدام مدیران اجرایی قدرتمند) نتیجه داده است. دن هاچ‌سون در رابطه با ریسک شرکت‌های طراح تراشه (مثل مدیاتک)، بر این باور است که سپردن طراحی چیپ‌ست به یک کمپانی سازنده، حدود دو سال کار تخصصی طراحی را در معرض خطر قرار می‌دهد، زیرا اگر ساخت چیپ‌ست توسط کمپانی سازنده با موفقیت همراه نباشد، طراحی مورد نظر و بازار مرتبط با آن، از دست رفته است.

متأسفانه اینتل رقم قرارداد با مدیاتک را اعلام نکرده و حتی مشخص نیست IFS چند تراشه را در سال برای مدیاتک به تولید خواهد رساند. ظاهرا نخستین تراشه‌های اینتل برای مدیاتک، طی 18 تا 24 ماه پیش رو به تولید خواهد رسید. طبق برخی شنیده‌ها، در ساخت این محصولات از تکنولوژی جدیدتر اینتل موسوم به Intel 16 استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، انعقاد قرارداد با اینتل به معنی کنار گذاشتن شریک قبلی مدیاتک (یعنی کمپانی TSMC) نخواهد بود. همچنین، در حال حاضر، به جز مدیاتک، اینتل تولید تراشه برای کمپانی‌هایی مثل کوالکام و آمازون را نیز بر عهده گرفته است.

IFS در سال 2021 آغاز به کار کرد و در حال حاضر در نیم‌کره غربی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با توجه به اینکه عمده تراشه‌های صنعت در نیم‌کره شرقی (به ویژه در کشورهایی مثل تایوان) ساخته می‌شود، مشکلاتی از قبیل کمبود ادامه‌دار تراشه (مخصوصا در دوران همه‌گیری کرونا) امری عادی به شمار می‌رفت. در پایان گفتنی‌ست، اینتل قصد دارد با ساخت کارخانه‌های جدید در ایالت اوهایو و آلمان، کسب وکار خود را هر چه بیشتر توسعه دهد.

منبع : Intel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا