معرفی Dimensity 9200 چیپ پرچمدار مدیاتک مجهز به Cortex-X3 و پشتیبانی از ray tracing فیزیکی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/17
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، نسل پنجم 5G ، دایمنسیتی 9200 Dimensity 9200 ، پرچمدار Flagship
واحد خبر mobile.ir : شرکت مدیاتک در روز سه‌شنبه 8 نوامبر 2022 (17 آبان 1401) از پیشرفته‌ترین پروسسور موبایلی خود تا به امروز با نام Dimensity 9200 رونمایی کرده است. این چیپ‌ست مثل Dimensity 9000 سال گذشته اولین پروسسور مجهز به نسل جدید هسته‌های پردازشی و گرافیکی Arm است که این بار شامل Cortex-X3 و Cortex-A715 همراه با گرافیک Mali-G715 می‌شود و به‌خصوص این آخری یعنی GPU تفاوت‌های بزرگی را نسبت به گذشته رقم می‌زند. این چیپ‌ست که باید آن را جدی‌ترین رقیب پروسسور همچنان معرفی نشده Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام دانست یک نمونه کاملا 64 بیتی‌ست و بدین‌ترتیب اپلیکیشن‌ها و بازی‌های قدیمی 32 بیتی امکان اجرا روی آن را نخواهند داشت.

Dimensity 9200 با فناوری 4 نانومتری نسل دوم TSMC موسوم به N4P ساخته شده و به‌گفته شرکت سازنده برای تأمین توان پردازشی نسل بعدی گوشی‌های پرچمدار طراحی شده است. صحبت در مورد این چیپ‌ست را طبق انتظار از بخش پردازشی آن آغاز می‌کنیم؛ جایی‌که برای اولین بار از یک هسته جدید و پر قدرت Cortex-X3 شرکت Arm در بالاترین سطح با بیشینه فرکانس 3.05 گیگاهرتز استفاده شده و در سطح میانی نیز به 3 هسته 2.85 گیگاهرتزی Cortex-A715 بر می‌خوریم. در پایین‌ترین سطح پردازشی این چیپ‌ست نیز 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A510 جای گرفته‌اند. توان پردازشی این مجموعه در مقایسه با Dimensity 9000 در حالت تک هسته‌ای (تحت بنچ‌مارک Geekbench 5) تا 12 درصد ارتقاء پیدا کرده و این رقم در حالت چند هسته‌ای به 10 درصد محدود شده است. وقتی صحبت از مصرف انرژی به میان می‌آید اما با شرایط بسیار بهتری روبرو می‌شویم جایی‌که کیفیت انتقال حرارت تا 10 درصد و مصرف انرژی تا 25 درصد کاهش پیدا کرده‌اند.

مدیاتک در زمینه گرافیک نیز به‌سراغ آخرین دستاورد Arm یعنی گرافیک Immortalis-G715 رفته که گرافیک پرچمدار و سطح بالای شرکت Arm با «نهایت تجربه بازی با بالاترین پرفورمنس و ویژگی‌های گرافیکی» است که (بدون در نظر گرفتن پروسسور Exynos 2200 سامسونگ با توزیع محدود) تقریبا برای اولین بار در این رده از ray tracing سخت‌افزاری در موبایل پشتیبانی می‌کند. ray tracing یا رهگیری نور به روشی برای دنبال کردن نور و سایه در بازی‌ها اطلاق می‌شود که در طی آن، واحد پردازش گرافیک، مشابه دنیای واقعی، مسیر تمامی منابع نوری حاضر در صحنه و بازتاب آن‌ها از روی سطوح را شبیه‌سازی و محاسبه کرده و بدین‌ترتیب بار پردازشی سنگینی را به دوش می‌کشد. این گرافیک در مقایسه گرافیک ده هسته‌ای Mali-G710 حاضر در Dimensity 9000 (در بنچ‌مارک Manhattan 3.0) تا 32 درصد سریع‌تر بوده و در یک سناریوی یکسان، 41 درصد انرژی کم‌تری را مصرف می‌کند. به‌گفته برخی منابع خبری اولین بازی پشتیبانی کننده از قابلیت رِی تریسینگ Dimensity 9200 در نیمه اول 2023 به بازار عرضه می‌شود.

Dimensity 9200 برخلاف بسیاری دیگراز چیپ‌ست‌های مدیاتک از اتصال 5G در هر دو شبکه sub-6GHz و mmWave پشتیبانی کرده و بدین‌ترتیب راه برای حضور آن در برخی بازارهای بلوغ‌یافته‌تر از لحاظ 5G نیز فراهم شده است. دیگر گزینه جالب‌توجه در این میان که بار دیگر برای اولین بار در این چیپ‌ست رخ می‌دهد، پشتیبانی Dimensity 9200 از استاندارد وای‌فای 7 (البته به‌صورت Wi-Fi 7 ready) است که با وجود آن‌که در عمل به روتر پشتیبانی‌کننده این استاندارد نیاز دارد اما ضمن بهبود قابلیت اطمینان و کاهش لگ و تأخیر، روی کاغذ امکان ارتقاء سرعت تا رقم فوق‌العاده 6.5 گیگابیت بر ثانیه را نیز در دانلود فراهم می‌کند. این استاندارد همچنین با ویژگی Wi-Fi UltraSave تا 70 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و از تجمیع اپراتوری هشت‌گانه برای mmWave و چهارگانه برای شبکه نسل پنجمی sub-6GHz پشتیبانی می‌کند.

در بخش حافظه این پروسسور نیز با شرایط ایده‌آلی روبرو می‌شویم جایی‌که امکان پشتیبانی از حافظه‌های سریع UFS 4.0 در این مدل فراهم شده و حافظه‌های رم نیز می‌توانند از استاندارد LPDDR5X با 13 درصد پهنای باند بیش‌تر برخوردار شوند.

پروسسور سیگنال تصویری (ISP) این مدل از نوع Imagiq 890 انتخاب شده که برای اولین بار از حسگرهای RGBW دوربین برای 30 درصد روشنایی بیش‌تر و جزییات بهتر در عکس‌ها پشتیبانی می‌کند. به‌کمک این ISP فرایند برداشت ویدئو با وضوح 8K/30fps با لرزه‌گیر دیجیتال (EIS) تا 12.5 درصد مصرف انرژی کم‌تری را به‌همراه دارد. این ISP‌ به‌گفته مدیاتک از هوش مصنوعی برای تشخیص آن‌چه در پیش‌زمینه و پس‌زمینه یک تصویر وجود دارد (انسان، دریا، آسمان و...) استفاده کرده و سپس درجه اشباع و رنگ را متناسب با هر سوژه تنظیم می‌کند. در وضوح صفحه‌نمایش فول اچ‌دی پلاس، نرخ رفرش تا 240 هرتز قابل افزایش است و با افزایش وضوح به WQHD این نرخ به 144 هرتز محدود می‌شود. این پروسسور همچنین قادر به تأمین نیاز پردازشی دو صفحه‌نمایش 2.5K با نرخ رفرش 60 هرتز است. حداکثر وضوح دوربین تکی مورد پشتیبانی در این چیپ‌ست، 320 مگاپیکسل است و در برداشت ویدئو نیز از وضوح 8K/30fps و یا 4K/60fps پشتیبانی می‌کند.

واحد پردازش هوش مصنوعی این مدل که این بار APU 690 خوانده می‌شود با 35 درصد کارایی بالاتر (در بنچ‌مارک ETHZ 5.0)، تا 25 درصد مصرف انرژی کم‌تر در فرایند AI-NR ویدئوهای 4K (در مقایسه با APU نسل پنجم) و 45 درصد ارتقاء در نسبت SR ویدئویی روبرو شده است. این بخش 18 درصد سرعت کلاک بالاتری داشته و در مجموع 30 درصد در انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

مدیاتک اشاره مستقیمی به اولین گوشی مجهز به پروسسور Dimensity 9200 نکرده اما زمان حضور آن در بازار قبل از پایان سال جاری میلادی خواهد بود. هنوز مشخص نیست که این گوشی تنها برای بازار چین عرضه شده یا در دیگر بازارها نیز حضور خواهد داشت اما به‌گفته مدیاتک، گوشی‌های دارای چیپ Dimensity 9200 در مقایسه با دیوایس‌های دارای Dimensity 9000 به‌طور گسترده‌تری در دسترس قرار خواهند گرفت.

منبع : Mediatek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا