گزارش کانترپوینت از چیپ‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم 2021 – مدیاتک در صدر، سهم دو رقمی UNISOC

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کانترپوینت Counterpoint ، مدیاتک MediaTek ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانترپوینت در روز پنج‌شنبه 16 دسامبر 2021 (25 آذر 1400) گزارش جدیدی را در رابطه با میزان عرضه پروسسورهای موبایلی و سیستم روی چیپ‌ها (SoCها) در سه‌ماهه سوم سال 2021 منتشر کرده است. به‌گفته کانترپوینت، این رده در فصل سوم 2021 به رشد 6 درصدی دست پیدا کرده و عرضه پروسسورهای موبایلی 5G نیز در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است. شرکت مدیاتک در مجموع و کمپانی کوالکام در بین عرضه‌کنندگان چیپ‌های 5G در صدر این لیست قرار می‌گیرند. اثرات بحران جهانی کمبود پردازنده در بخش موبایل نیز کاملا مشهود است و به‌خصوص همچنان تقاضای بسیار بالایی برای چیپ‌های 4G وجود دارد.

دیل گای (Dale Gai) از مدیران تحقیقاتی کانترپوینت در رابطه با گزارش اخیر این مجموعه می‌گوید: «مدیاتک به‌لطف [عرضه] چیپ‌[های] 5G رقابتی و تقاضای بالا برای چیپ 4G، با سهم 40 درصدی بازار SoC گوشی هوشمند را رهبری می‌کند. درآمد مدیاتک با بزرگ‌تر شدن ترکیب سبد کالای SoC میان‌رده و پیشرفته، مرتبا رشد کرده است» این مدیر کانترپوینت به افزایش قیمت کالاهای مدیاتک نیز اشاره کرده و علت آن را جدا از رونمایی از چیپ‌ست‌های جدید پرچمدار در سه‌ماهه اول سال 2022، به رشد کلی قیمت چیپ‌ست‌های مدیاتک از سه‌ماهه چهارم سال 2021 به این سو دانسته است. هنوز تقاضای بسیار قدرتمندی برای چیپ‌ست‌های 4G به‌دلیل ادامه بحران کمبود پردازنده وجود دارد که این موضوع بر عرضه و قیمت این‌گونه از چیپ‌ست‌ها تأثیر مشهودی برجای می‌گذارد.

سهم‌بازار برندهای مختلف از عرضه چیپ‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم 2021 نسبت به سه‌ماهه سوم 2020

پرو شارما (Parv Sharma)، تحلیلگر دیگر کانترپوینت به سراغ وضعیت غول 5G این بازار یعنی کوالکام رفته و از رشد همزمان ماهیانه و سالیانه این کمپانی سخن گفته است. شارما علت رشد درآمد کوالکام را در توانایی این مجموعه در برون‌سپاری ساخت محصولات کلیدی خود به دو مجموعه کارخانه‌ای مختلف مرتبط می‌داند و به‌عنوان مثالی از این جمع به تفکیک سازندگان پروسسورهای پیشرفته سری Snapdragon 800 و مودم‌های 5G پیشرفته اشاره کرده است. کوالکام به گفته کانترپوینت با سهم بازار 62 درصدی در صدر سازندگان چیپ‌ست‌های 5G قرار داشته و این موفقیت را بیش از همه چیز مدیون مودم‌های 5G حاضر در گوشی‌های آیفون 13 و تقاضای بالا برای چیپ‌ست‌های 5G متنوع این شرکت از پرچمداران سری 8 تا مدل‌های ارزان‌قیمت سری 4 است. مدیاتک نیز در این میان به‌لطف به‌کارگیری گسترده چیپ‌های سری Dimensity 700 و 800 رشد نسبتا مناسبی را تجربه کرده است.

سهم‌بازار برندهای مختلف از عرضه چیپ‌های 5G در سه‌ماهه سوم 2021 نسبت به سه‌ماهه سوم 2020

در ادامه با وضعیت تولید و سهم بازار هریک از سازندگان برجسته این بازار در سه‌ماهه سوم سال 2021 آشنا می‌شویم.

مدیاتک

شرکت مدیاتک با سهم بازار 40 درصدی در صدر تولید‌کنندگان چیپ‌ست‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم سال 2021 قرار گرفته است. رشد محسوس در سبد کالای چیپ‌های 5G ارزان‌قیمت از یک سو و ادامه ارائه چیپ‌ست‌های 4G LTE به تقویت هرچه بیش‌تر این شرکت منجر شده‌اند. مدیاتک چندی پیش از پروسسور 4 نانومتری کاملا پیشرفته Dimensity 9000 رونمایی کرد که قرار است به‌زودی در برخی پرچمداران بازار به‌کار گرفته شده و بنچ‌مارک‌ها و تست‌های اولیه از برتری این چیپ‌ست در بخش پردازشی در مقایسه با همتای قدرتمند آن یعنی Snapdragon 8 Gen 1 شرکت کوالکام حکایت دارند. مدیاتک در بخش چیپ‌ست‌های 5G اما با اختلاف فراوان نسبت به کوالکام با سهم بازار تنها 28 درصدی در مکان دوم قرار گرفته است.

کوالکام

سهم کوالکام با وجود آن‌که از کل بازار چیپ‌ست‌های موبایلی از 28 درصد سال قبل به 27 درصد کاهش پیدا کرده اما با محدود کردن دایره دید خود به چیپ‌های 5G، شراط بسیار متفاوت بوده و سهم بازار 32 درصدی این شرکت در سال قبل حالا به 62 درصد افزایش پیدا کرده و کوالکام به سلطان بی چون و چرای این رده بدل شده است. به‌گفته کانترپوینت سبد کالای به‌روز شده کوالکام در رده میانی و پایین یعنی از اسنپ‌دراگون‌های 7 و 6 گرفته تا سری 4 منجر به کسب سهم بازار بالاتر برای این شرکت در سه‌ماهه چهارم سال 2021 خواهد شد.

اپل

اپل با سهم بازار 15 درصدی در جایگاه سومین تولیدکننده چیپ‌ست‌های موبایلی در سه‌ماهه سوم سال 2021 نام می‌گیرد که نسبت به سهم بازار 12 درصدی این شرکت در زمان مشابه سال قبل با افزایش روبرو شده است. این رشد اپل طبیعتا به معرفی خانواده آیفون 13 در سپتامبر گذشته مرتبط است امری‌که در سه‌ماهه چهارم سال 2021 نیز روند رو به رشد این شرکت را حفظ می کند اما مسئله کمبود چیپ‌ست بر فروش این شرکت به‌خصوص در فصل تعطیلات آخر سال تأثیرگذار خواهد بود.

UNISOC

شرکت UNISOC که تا همین چندی پیش نامی غریبه در بازار چیپ‌ست‌های موبایلی به حساب می‌آمد حالا با سهم بازار 10 درصد، چهارمین تولیدکننده بزرگ پروسسورهای موبایلی در سه‌ماهه سوم سال 2021 به حساب می‌آید. محصولات این شرکت که در بهترین حالت اغلب رده میانی رو به پایین را ترک نمی‌گویند حالا در محصولات برندهای متنوعی از ZTE و Transsion گرفته تا نمونه‌های رده بالاتری چون موتورولا، آنر، ریل‌می و حتی جدیدا سامسونگ نیز به چشم می‌خورند. UNISOC در سال گذشته در همین زمان تنها 4 درصد از بازار عرضه چیپ‌های موبایلی را در اختیار داشت و رشد فوق العاده این شرکت را شاید بتوان به ادامه نیاز بازار به گوشی‌های 4G LTE مرتبط دانست.

سامسونگ

چیپ‌ست‌های Exynos شرکت سامسونگ عقب‌نشینی محسوسی را در میزان عرضه به بازار تجربه کرده‌اند و نه‌تنها در بخش چیپ‌ست‌های 5G، سهم بازار 9 درصد سال گذشته این شرکت به 6 درصد کاهش پیدا کرده بلکه با احتساب کل بازار (اعم از 4G یا 5G)، با پدیده از دست رفتن نیمی از سهم بازار سامسونگ و رسیدن آن از 10 به تنها 5 درصد روبرو می‌شویم. به‌گفته کانترپوینت سامسونگ در حال حاضر در میانه سازمان‌دهی مجدد استراتژی اسمارت‌فون خود بوده که برون‌سپاری ساخت برخی از محصولات به ODMهای چینی از جمله مهم‌ترین بندهای آن محسوب می‌شود. بدین‌ترتیب سهم پردازنده‌های مدیاتک و کوالکام در گوشی‌های سامسونگی که تولید آن‌ها به سازندگان چینی محول شده، افزایش پیدا کرده و پروسسورهای Exynos کم‌تری در گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شوند. برخی منابع علت این موضوع را به کم‌تر کردن هزینه‌های تولید مرتبط دانسته‌اند.

HiSilicon

اثر چشمگیر ادامه تحریم‌های آمریکا بر شرکت هواوی و بازوی تولیدکننده پردازنده آن یعنی شرکت HiSilicon در آمار کانترپوینت نیز مشهود بوده و این شرکت که سال گذشته 13 درصد از کل بازار چیپ‌های موبایلی را در اختیار داشت حالا به تنها 2 درصد از این بازار بسنده کرده و نامی از آن نیز در بین ارائه‌کنندگان چیپ‌های 5G نیز دیده نمی‌شود. بر همین اساس و با نزدیک شدن به زمان پایان موجودی انبارهای HiSilicon، شرکت هواوی نیز چاره‌ای جز استفاده از چیپ‌ست‌های کوالکام (البته بدون قابلیت 5G) در گوشی‌های پرچمدار جدید خود نداشته است.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا