گزارش اولیه Canalys از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2022 – سایه سنگین رکود اقتصادی بر بازار

نمایش خبر

تاریخ : 1401/7/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys روز سه‌شنبه 18 اکتبر 2022 (26 مهر 1401) گزارش اولیه خود را از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2022 منتشر کرد. طبق این گزارش، عرضه اسمارت‌فون در بازارهای جهانی طی سه‌ماهه اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 9 درصد افت همراه بوده است. این سومین فصل افت متوالی بازار جهانی اسمارت‌فون در سال جاری میلادی بوده و بدترین سه‌ماهه سوم از سال 2014 تاکنون محسوب می‌شود. کارشناسان Canalys علت اصلی افت بازار را به چشم‌انداز ناامیدکننده اقتصادی نسبت می‌دهند؛ شرایط وخیمی که موجب شده مردم خرید محصولات الکترونیکی را به تعویق انداخته و پول خود را برای موارد ضروری‌تر به مصرف برسانند.

کارشناسان Canalys بر این باورند که به احتمال زیاد، تأثیر منفیِ این شرایط نابه‌سامان تا 6 الی 9 ماه پیش‌ رو، بر بازار جهانی اسمارت‌فون باقی خواهد ماند. متأسفانه Canalys رقم دقیق عرضه گوشی‌های هوشمند را اعلام نکرده و صرفا به مقایسه آمار سه‌ماهه سوم 2022 با سه‌ماهه سوم 2021 پرداخته است.

مثل اغلب اوقات، سامسونگ رتبه نخست عرضه گوشی‌های هوشمند در دنیا را کسب کرده است. در پایان سه‌ماهه سوم 2022، این کمپانی کره‌ای 22 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار گرفته که در مقایسه با سهم شرکت در مدت مشابه سال گذشته، 1 درصد رشد داشته است. ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی به مشتریان (به منظور کاهش موجودی در حال ترخیص) از جمله عوامل موفقیت سامسونگ در فصل اخیر به شمار می‌رود.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند از سه‌ماه اول 2019 تا سه‌ماهه سوم 2022

جایگاه دوم جهانی به اپل اختصاص دارد. علی‌رغم کسادی بازار، این کمپانی آمریکایی توانست در فصل اخیر 18 درصد از سهم بازار جهانی را تصاحب کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3 درصد بیشتر شده است. این موفقیت، به تقاضای نسبتا قدرتمند برای خرید آیفون مربوط می‌شود.

با توجه به بلاتکلیفی‌های بازار موبایل چین، کمپانی‌های شیائومی، اوپو و ویوو رویکرد محتاطانه‌ای برای گسترش نفوذ خود در خارج از چین اتخاذ کردند. شیائومی، اوپو و ویوو به ترتیب با در اختیار داشتن 14، 10 و 9 درصد از سهم بازار جهانی، به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص می‌دهند. ناگفته نماند، سهم شیائومی از بازار جهانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده، اما اوپو و ویوو بخشی از سهم بازار خود را از دست داده‌اند.

سهم‌ بازار عرضه گوشی‌های هوشمند از سه‌ماه اول 2020 تا سه‌ماهه سوم 2022

امبر لیو (Amber Liu)، تحلیلگر Canalys، در توصیف وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون می‌گوید: «بازار اسمارت‌فون به شدت نسبت به تقاضای مصرف‌کننده واکنش نشان داده و فروشندگان نیز به سرعت خود را با شرایط دشوار کسب‌وکار تنظیم می‌کنند.» به گفته لیو، با توجه به اینکه تقاضا روزبه‌روز بدتر می‌شود، برای بیشتر فروشندگان اولویت آن است که ریسک افزایش موجودی را کاهش دهند.

گفتنی‌ست، انبار فروشندگان تا ماه جولای به شکل چشمگیری از گوشی هوشمند انباشته شده بود، اما از ماه سپتامبر به بعد، به لطف تخفیف‌ها و ارائه مشوق‌های گوناگون به مشتریان، فروش اسمارت‌فون از خرده‌فروشی‌ها به مصرف‌کنندگان به تدریج رو به بهبودی گذاشت. به اعتقاد امبر لیو، کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون (حتی اپل) در قیمت‌گذاری محصولات جدید خود با احتیاط بالایی عمل می‌کنند. علت در آن است که مصرف‌کنندگان نسبت به افزایش قیمت‌ها بسیار حساس شده و واکنش منفی نشان می‌دهند و کمپانی‌ها ترجیح می‌دهند تا جای ممکن با این واکنش‌های منفی روبرو نشوند.

سهم بازار عرضه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2022

یکی دیگر از تحلیلگران Canalys با نام سانیام چاورازیا (Sanyam Chaurasia)، معتقد است که تا پایان سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی و حتی در نیمه نخست سال 2023 نیز نشانی از بهبود تقاضا نخواهد بود. لذا فروشندگان مجبورند از یک سو پیش‌بینی محتاطانه‌ای از تولید (با توجه به زنجیره تأمین) را مبنای کار خود قرار داده و از سوی دیگر رابطه نزدیکی با کانال‌های فروش داشته باشند تا سهم خود از بازار را به ثبات برسانند.

با ورود به فصل فروش، مصرف‌کنندگانی که خرید خود را به تعویق انداخته‌اند، تخفیف‌های فراوان، مشوق‌ها و تسهیلات خرید و همچنین کاهش قیمت دیوایس‌های نسل قبل را از فروشندگان انتظار دارند. به گفته چاورازیا، بر خلاف تقاضای قدرتمند در سه‌ماهه چهارم سال 2021، فروشی نسبتا آرام و در عین حال باثباتی برای سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌شود. البته، قضاوت بر سر آنکه آیا سه‌ماهه چهارم می‌تواند نقطه عطفی برای برون‌رفت بازار از کسادی باشد یا خیر، کمی عجولانه بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا