گزارش IDC و کانالیز از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول 2022 - کاهش 8.9 تا 11 درصدی عرضه اسمارت‌فون

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 28 آوریل 2022 (8 اردیبهشت 1401) گزارش جدید خود را از میزان عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول سال 2022 منتشر کرد. گزارش موسسه کانالیز در همین رابطه نیز یک روز بعد در 29 آوریل 2022 (9 اردیبهشت 1401) منتشر شده است. به‌گفته IDC، تعداد کل گوشی‌های هوشمند عرضه شده به بازار در سه‌ماهه اول سال 2022 به 314.1 میلیون دستگاه می‌رسد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 8.9 درصد کاهش داشته است. برآورد 311.2 میلیونی کانالیز در این زمینه از IDC کم‌تر است اما کاهشی 11 درصدی را نشان می‌دهد. در هر دوی این گزارش‌ها، سامسونگ در صدر بوده و به‌جز اپل همه برندها با رشد منفی روبرو شده‌اند.

همانطور که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2022 به‌دلائل متعددی از جمله ادامه مشکلات زنجیره تأمین و آن‌چه «چالش‌های لجستیکی» عنوان شده با کاهش روبرو شده است اما این کاهش آن‌طور که نابیلا پوپال (Nabila Popal) مدیر تخقیقاتی IDC می‌گوید بدتر از چیزی‌ست که پیش‌بینی می‌شد. پوپال می‌افزاید:‌ «تمایل مصرف‌کننده‌گان در سرتاسر مناطق و به‌خصوص در چین به‌طور گسترده منفی بوده و نگرانی‌های زیاد پیرامون تورم و بی‌ثباتی اقتصادی، میزان خرج کردن کاربران را کاهش داده است. این [وضعیت] حالا با هزینه‌های رو به افزایش قطعات و حمل و نقل و قرنطینه اخیر در شانگهای همراه شده که وضعیت از دشوار پیشین را تشدید کرده است.» این مدیر IDC، جنک اوکراین را نیز به دلائل فوق افزوده و مجموع آن‌ها را عواملی برای در پیش گرفته شدن یک استراتژی رشد محافظه‌کارانه از سوی اکثر سازندگان در سال 2022 دانسته است.

توبی ژو (Toby Zhu) تحلیلگر کانالیز نگاه دیگری به مسئله کاهش عرضه اسمارت‌فون در بازار داشته و می‌گوید: «بازار چین عمدتا به‌دلیل ضعف فصلی، عامل نزدیک به نیمی از کاهش جهانی [عرضه گوشی‌های هوشمند] بوده است. فروشندگان عمده به‌جز آنر که برای اولین بار پس از جدا شدن از هواوی در 18 ماه پیش، به جایگاه نخست در چین دست یافته، [همگی] دچار افت متوالی شده‌اند. اما یک سیاست سخت‌گیرانه کنترل پاندمی منجر به قرنطینه در شهرهای بزرگ چین، در کوتاه مدت بر بازار مصرف سایه انداخته است. از این گذشته اختلالات [ایجاده شده] در تولید قطعات و تدارکات [نیز] بر میزان عرضه سه‌ماهه دوم اکثر فروشندگان هم در چین و هم در سرتاسر جهان تأثیرگذار خواهد بود.»

به‌گفته IDC، جنگ اوکراین از منظر منطقه‌ای تأثیر مستقیمی بر اروپای شرقی داشته تا جایی‌که حوزه CEE (اروپای شرقی و مرکزی) در سه‌ماه اول سال 2022 با کاهش عرضه 20 درصدی روبرو شده و چشم‌انداز بسیاری از این بازارها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از نگاهی دیگر حجم اسمارت‌فون عرضه شده در منطقه CEE به‌گفته IDC تنها 6 تا 7 درصد از میزان عرضه جهانی بوده و به‌لحاظ درآمدی نیز تنها 5 درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد. عامل منفی بزرگ در این میان از نگاه IDC به بازار چین تعلق دارد جایی‌که با در نظر گرفتن سایر قسمت‌های آسیا/اقیانوسیه، تقریبا نیمی از کل عرضه‌های اسمارت‌فون، در این مناطق رخ می‌دهد و افت 12.3 درصدی آن‌ها در این سه‌ماهه (در مجموع)، کل بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

تخمین میزان عرضه گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول سال 2019 تا سه‌ماهه اول سال 2022

رایان ریث (Ryan Reith) معاونت بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در IDC ضمن اشاره به ادامه چالش‌های متعدد پیش روی جهان از موارد ژئوپلیتیکی تا چالش‌های اقتصاد کلان و موارد مرتبط با پاندمی می‌افزاید: «تقریبا هر اتفاق رخ داده در ماه‌های اخیر، باد مخالفی بر بازار گوشی‌های هوشمند و در واقع بسیاری دیگر از بخش‌های فناوری بوده است. تحقیقات ما می‌گوید که سامسونگ و اپل وضعیت [بغرنج] زنجیره تأمین را کمی بهتر از رقبای خود هدایت کرده و در نتیجه شاهد کاهش سفارشات از سوی مجموعه بعدی شرکت‌های برتر [تولیدکننده اسمارت‌فون] هستیم. ما بر این نظر باقی هستیم که هر تقاضای کاسته شده [از بازار] از دست نخواهد رفت بلکه به جلو رانده شده [و] مسئله این خواهد بود که این تقاضا چه زمانی باز خواهد گشت.»

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه اول سال 2022 از نگاه IDC

کانالیز در تحلیل مشابهی از به بوته آزمایش گذاشته شدن توانایی‌های سازندگان موبایل در سه تا شش ماه آینده برای عبور از چالش‌های بزرگی نظیر تورم، ادامه جنگ روسیه و اوکراین، محدودیت‌های COVID-19 و اختلالات زنحیره تأمین سخن می‌گوید که در تمامی سطوح از برنامه‌ریزی تا اجرا تأثیرگذار خواهند بود. تحلیلگر کانالیز در این زمینه می‌افزاید: «با وجود آن‌که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت مملو از تردیدهای منطقه‌ای‌ست، رفع [تدریجی]کمبودهای قطعات، مقداری از فشار هزینه می‌کاهد [در نتیجه] فروشندگان پیشرو از این افول برای استحکام روابط با شرکای زنجیره تأمین و محصول اصلی و توانایی‌های کانال آن‌ها برای بازپس‌گیری مجدد تقاضا در نیمه دوم 2022 استفاده می‌کنند.»

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه اول سال 2022 از نگاه کانالیز

با وجود مشکلات اشاره شده جایگاه برندها در بین 5 شرکت برتر تولیدکننده گوشی‌های هوشمند با تغییر خاصی نسبت به سال قبل روبرو نشده و هنوز سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو و ویوو در هر دو لیست IDC و کانالیز به‌ترتیب در جایگاه‌های اول تا پنجم جای گرفته‌اند. به‌گفته کانالیز، آمریکای شمالی تنها منطقه شاهد رشد در این سه‌ماهه بوده که علت آن را باید در تقاضای بالا برای سری آیفون 13 و خانواده گلکسی S22 سامسونگ جست‌وجو کرد. در این بازار برندهایی مثل لنوو، TCL و گوگل در تلاش برای به‌دست آوردن سهمی از این بازار که پیش از این در اختیار LG بود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول سال 2022

شرکت سامسونگ در سه‌ماهه اول سال 2022 به‌گفته IDC موفق به عرضه 73.6 میلیون گوشی هوشمند به بازار شده که با وجود آن‌که 1.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما سهم بازار این شرکت را از 21.6 درصد سال پیش به 23.4 درصد ارتقاء داده است. در آمار کانالیز افت سامسونگ با توجه به عرضه 73.7 میلیونی در فصل اول 2022 (نسبت به عرضه 76.5 میلیونی در فصل اول 2021) بیش‌تر شده و به 4 درصد رسیده است اما مسئله افزایش سهم بازار سر جای خود باقی‌ست و این شرکت به‌جای 22 درصد سال گذشته حالا 24 از این بازار را در اختیار داد.

Samsung Galaxy S22 Ultra

اپل تنها شرکتی‌ست که در آمار هر دو موسسه تعداد بیش‌تری گوشی در فصل اول 2022 نسبت به زمان مشابه سال قبل روانه بازار کرده که تعداد آن‌ها در هر دو لیست 56.5 میلیون عدد است. IDC و کانالیز در میزان رشد اپل اما هم‌سو نبوده و اولی به رشد 2.2 درصدی و دومی به رشد 8 درصدی این شرکت اشاره کرده‌اند. اپل در هردوی این آمار 18 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و با اختلاف مشخصی نسبت به سامسونگ جایگاه دوم را از آن خود کرده است.

شیائومی که به‌گفته کانالیز در سه‌ماهه اول امسال با افت عرضه 30 درصدی در بازار خاورمیانه و آفریقا روبرو شده در مکان سوم قرار دارد و 39.2 میلیون گوشی عرضه شده آن از نگاه کانالیز افت 20 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. IDC البته با اشاره به عرضه 39.9 میلیونی و افت 17.8 درصدی شرایط شیائومی را اندکی بهتر نشان می‌دهد. سهم بازار این برند نیز با اختلاف مشهود نسبت به اپل 12.7 تا 13 درصد اعلام شده است.

Xiaomi 12 Pro

اوپو با عرضه 29 میلیونی (27.4 میلیون در آمار IDC) در جایگاه چهارم بوده و از سهم 9 درصدی (8.7 درصدی از نگاه IDC) در این بازار برخوردار است. کاهش عرضه 27 درصدی (26.8 درصدی از نگاه IDC) اوپو یکی از بیش‌ترین افت‌ها در بین پنج برند اصلی این بازار است.

Oppo Find X5 Pro

ویوو در آمار هر دو موسسه شاهد بیش‌ترین افت نسبت به دیگر رقبا بوده و با کاهش 30 درصدی (27.7 درصد در آمار IDC) جایگاهی بهتر از پنجم را به‌خود اختصاص نمی‌دهد. این شرکت در سه‌ماهه اول سال 2022 تنها 25.1 میلیون (25.3 میلیون در آمار IDC) گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده که سهم بازار آن را از 10 درصد سال قبل به 8 درصد تنزل داده است.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا