گزارش IDC و کانالیز از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم 2022 - افت 9 درصدی عرضه با کاهش تقاضا

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : هر دو موسسه تحقیقاتی IDC و کانالیز همزمان با انتشار گزارش مالی شرکت‌های بزرگ از فصل دوم، گزارش‌های جدید خود را در رابطه با وضعیت بازار اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه دوم سال 2022 منتشر کرده‌اند. مطابق گزارش IDC در سه‌ماهه منتهی به پایان ژوئن 2022 در مجموع 286 میلیون گوشی هوشمند به بازار عرضه شده که در مقایسه با سال قبل کاهشی 8.7 درصدی را نشان می‌دهد. آمار کانالیز نیز چندان متفاوت نبوده و به‌گفته این مجموعه تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه شده در فصل دوم سال 2022 با افت 9 درصدی به 287 میلیون می‌رسد. سامسونگ و اپل که در هردوی این آمارها در صدر قرار دارند تنها شرکت‌های با رشد مثبت بوده و سه برند دیگر با افت عرضه روبرو شده‌اند.

مطابق گزارش کانالیز افت میزان عرضه اسمارت‌فون به تنها 287 میلیون در سه‌ماهه دوم سال 2022 کم‌ترین میزان از سه‌ماهه دوم 2020 یعنی زمانی است که برای اولین بار تأثیرات پاندمی بر بازار آشکار شده بود؛ Runar Bjørhovde تحلیلگر کانالیز با اشاره به این‌که بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بعد از یک بازیابی کوتاه در سال 2021 با افت ناگهانی تقاضا دومین دوره نزول خود را طی می‌کند می‌افزاید: «سامسونگ با وجود رشد سالیانه 6 درصدی در شرایطی که این فروشنده با سطوح ناسالم موجودی، به‌خصوص در رده میانی دست و پنجه نرم می‌کند با 16 درصد افت عرضه روبرو شده است.» به‌گفته این تحلیلگر، سامسونگ برای حل این مشکل از استراتژی‌های تهاجمی قیمت‌گذاری و پیشنهادهای فروش سنگین برای گوشی‌های رده پایین سری A و همچنین از «تولید مقرون به صرفه ODM» برای تحریک تقاضای مصرف‌کنندگان در بازار انبوه استفاده کرده است. در این میان تقاضای بالا برای سری آیفون 13 در آمریکای شمالی، چین و اروپا، اپل را با وجود مشکلات پیش رو قادر به رشد در این بازه زمانی کرده است.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند از سه‌ماهه اول 2019 تاکنون از نگاه Canalys

در گزارش IDC نیز دیدگاه‌های مشابهی در رابطه با این سه‌ماهه دیده می‌شود جایی‌که سه‌ماهه دوم سال 2022 چهارمین فصل پی در پی نزول در بازار گوشی‌های هوشمند تلقی شده و عرضه تنها 286 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در این فصل نیز 3.5 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها اعلام شده است. نابیلا پوپال (Nabila Popal) در این رابطه می‌گوید: «آن‌چه در اوائل سال جاری به‌عنوان صنعتی با محدودیت عرضه آغاز شد [حالا] به بازاری با محدودیت تقاضا بدل شده است. در حالی‌که با ارتقاء ظرفیت و تولید، میزان عرضه بهبود پیدا کرد، تورم افسارگسیخته و تردیدهای اقتصادی به‌طور جدی میزان مخارج مشتریان را تحلیل برده و به افزایش موجودی انبارها در تمامی مناطق منجر شد.»

سهم بازار پنج برند اصلی تولید‌کننده اسمارت‌فون از سه‌ماهه دوم 2021 تاکنون از نگاه IDC

در گزارش هر دو موسسه شرکت سامسونگ بالاتر از دیگر تولیدکنندگان در صدر جدول قرار دارد؛ به‌گفته کانالیز شرکت سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال 2022 موفق به عرضه 61.8 میلیون گوشی هوشمند به بازار شده که 6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و سهم بازار این برند را به 21 درصد رسانده است. در آمار IDC میزان عرضه گوشی‌‌های هوشمند سامسونگ در فصل دوم امسال، 62.4 میلیون دستگاه است که 5.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و 21.8 درصد از بازار را در اختیار این برند قرار می‌دهد.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2022 از نگاه IDC

دو موسسه در مورد جایگاه دوم جدول یعنی اپل و میزان عرضه و سهم بازار آن اختلاف بیش‌تری با هم داشته و IDC از عرضه 44.6 و سهم بازار 15.6 درصدی و کانالیز از عرضه 49.5 و سهم بازار 17 درصدی سخن می‌گوید. میزان رشد اپل نسبت به سال قبل اختلاف این دو را بیش از پیش نمایان می‌کند و رشد 0.5 درصدی در آمار IDC به یک‌باره به رشد 8 درصدی در آمار کانالیز بدل می‌شود!

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2022 از نگاه کانالیز

Toby Zhu تحلیلگر موسسه کانالیز در مورد سه برند چینی بعدی که جایگاه‌های سوم تا پنجم را اشغال کرده‌اند این‌گونه می‌گوید: «فروشندگان بزرگ چینی با وجود دور دیگری از انقباضات سالیانه دو رقمی موفق به تثبیت عملکرد جهانی خود نسبت به سه‌ماهه پیشین شده‌اند.» به‌گفته این تحلیلگر، برندهای مختلف چینی از اولویت و استراتژی‌های متفاوتی نسبت به هم برخوردارند که در مورد شیائومی گسترش سبد کالای دستگاه‌های پیشرفته در چین در همکاری با لایکا با ارائه محصولات جدید در سه‌‌ماهه سوم، تنظیم چرخه آپدیت محصولات برای سرعت بخشیدن به ارائه کالاهای جدید در بازار دیوایس‌های رده پایین‌تر و استفاده از قابلیت‌های زنجیره تأمین از آن جمله به‌حساب می‌آیند. این امر در مورد اوپو شامل رشد پایدار در بازار اروپا به‌لطف سرمایه‌گذاری گسترده در مبحث اسپانسرینگ و آگاهی‌بخشی نسبت به برند انجام پذیرفته و ویوو نیز استراتژی گسترش پایدار اما کاملا محتاطانه‌ای که روی اختلاف‌های سخت‌افزاری ساخت خود این شرکت متمرکز شده (مثل چیپ‌های اختصاصی ISP و دوربین) را در پیش گرفته است. این برند در سه‌ماهه دوم رشد پایداری را در بازار آمریکا لاتین تجربه کرده و موقعیت خود را در بازار کاملا رقابتی آسیا-اقیانوسیه نیز بازیابی کرده است.

vivo X80 Pro

جایگاه سوم لیست در هر دو آمار IDC و کانالیز به شیائومی تعلق دارد که در اولی 39.5 و در دومی 39.6 میلیون دستگاه را در این بازه زمانی وارد بازار کرده است. شیائومی که در سه‌ماهه دوم سال قبل در هر دو آمار نزدیک به 17 درصد از بازار را در اختیار داشت حالا با افت 25 درصدی تنها 14 درصد از بازار گوشی‌‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است.

جایگاه چهارم در لیست IDC به ویوو با عرضه 24.8 میلیونی، سهم بازار 8.7 درصدی و افت عرضه 21.8 درصدی تعلق دارد در حالی‌که این شرکت در آمار کانالیز با عرضه 25.4 میلیونی، سهم بازار 9 درصدی و کاهش عرضه 19 درصدی بعد از اوپو در جایگاه پنجم قرار دارد. اوپو از نگاه IDC، پنجمین برند عمده عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2022 بود که 24.7 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار کرده است. سهم این برند 8.6 درصد بوده و در مقایسه با سال قبل 24.6 درصد کاهش عرضه را تجربه کرده است. در آمار کانالیز جایگاه Oppo با عرضه 27.3 میلیونی، یک پله بالاتر و در رده چهارم است که با این میزان عرضه 10 درصد از بازار اسمارت‌فون را به‌خود اختصاص می‌دهد این برند البته در آمار کانالیز نیز کاهش عرضه 22 درصدی را تجربه کرده است.

در انتهای تحلیل کانالیز از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌‌ماهه دوم سال 2022 این‌گونه آمده است: «در شرایطی که سفارش‌های قطعات به‌سرعت در حال کم شدن هستند کمبود زنجیره تأمین دیگر مهم‌ترین مشکل [در این صنعت] نیست و تأمین‌کنندگان شروع به نگران شدن در مورد عرضه بیش از اندازه شده‌اند. این امر به کاهش قیمت در قطعات کلیدی و کاهش هزینه‌های فروشنگان منجر شده است. فروشندگان می‌‌توانند از این صرفه‌جویی اضافه برای بهبود وجه رقابتی محصولات خود جدید در نیمه دوم امسال استفاده کنند. همزمان خلاص شدن از دست مدل‌های قدیمی حتی مشکل‌تر نیز می‌شود. این وضعیت عرضه بیش از اندازه، توانایی‌های برنامه‌ریزی فروشنگان را بیش از [قبل و] دوره کمبود [قطعات] به‌چالش می‌کشد.» در این میان با وجود عرضه‌های جدید و جشنواره‌های فروش در نیمه دوم 2022 همچنان مشکلات ژئوپلتیکی، کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان و تورم بالا به عملکرد آینده این بازار ضربه وارد خواهند کرد.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا