موسسه Canalys از کاهش 11 درصدی عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2022 خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : موسسه Canalys در روز 19 آوریل سال جاری میلادی (30 فروردین 1401) گزارش خود را از بازار جهانی اسمارت‌فون در فصل نخست 2022 منتشر کرد. طبق این گزارش، اگرچه سه‌ماهه نخست هر سال در مقایسه با سایر فصول، بازه زمانی کم‌رونقی محسوب می‌شود، اما امسال عوامل دیگری همچون جنگ اوکراین، قرنطینه‌های جدید چین و تورم جهانی، به تشدید شرایط رکود و کاهش 11 درصدی عرضه جهانی سالانه گوشی‌های هوشمند انجامیده است. البته دو کمپانی پیشرو یعنی سامسونگ و اپل گوشی‌های پرطرفداری را در اختیار کاربران قرار داده‌اند که در افزایش سهم بازار آن‌ها مؤثر واقع شده، اما سه شرکت دیگر در فهرست پنج تولیدکننده برتر اسمارت‌فون، با کاهش عرضه روبه‌رو بوده‌اند.

از راست به چپ سامسونگ گلکسی S22، گلکسی +S22 و گلکسی S22 Ultra

در این میان سامسونگ پیشتاز تولیدکنندگان برتر گوشی هوشمند بوده و با بازسازی سبد محصولات 2022 خود، از سهم بازار 19 درصدی در سه‌ماهه چهارم 2021 به 24 درصد از سهم بازار دست یافته است. اپل نیز به لطف تقاضای فزاینده برای سری آیفون 13، سال تازه را با قدرت آغاز کرده و در رتبه دوم قرار گرفته است. اگر چه غول کوپرتینوئی جایگاه نخستی را که در سه‌ماهه چهارم 2021 باز پس گرفته بود، مجدداً به سامسونگ واگذار کرده اما این مسئله چندان شگفتی‌آور نیست. چرا که به لحاظ تاریخی نیز ابرشرکت آمریکایی معمولاً شش ماه پس از عرضه پرچم‌داران پاییزی خود، در مقایسه با رقبای اصلی عملکرد ضعیف‌تری دارد. به علاوه، نباید از یاد ببریم که اپل بیش از همه بر بازار محصولات رده بالا متمرکز است، در حالی که سامسونگ گوشی‌های هوشمندی را حتی در سطوح قیمتی زیر 100 دلار نیز عرضه کرده است که بر داده‌های سه‌ماهه تأثیر قابل توجهی دارند.

سهم بازار برندهای جهانی عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول 2022 نسبت به سال 2021

پس از سامسونگ و اپل، شیائومی با تکیه بر عملکرد درخشان سری Redmi Note جایگاه سوم خود را حفظ کرده، در حالی که اوپو (با در نظر گرفتن وان‌پلاس) و ویوو نیز به ترتیب با 10 و 8 درصد از سهم بازار، دو کمپانی دیگر فهرست پنج تولیدکننده برتر اسمارت‌فون را تشکیل داده‌اند.

سانیام چائوراسیا (Sanyam Chaurasia)، یکی از تحلیل‌گران Canalys، در این باره می‌گوید: «با وجود بی‌ثباتی در حال ظهور در بازارهای جهانی، فروشندگان پیشرو با توسعه سبد دستگاه‌ها برای سال 2022، رشد خود را تسریع کردند».

اپل نسل سوم آیفون SE را در سه‌ماهه نخست 2022 به بازار عرضه کرد که علی‌رغم برخی گزارش‌ها درباره تقاضای ضعیف برای این محصول، تحلیل‌گران Canalys همچنان به عملکرد موفق این گوشی به عنوان محرک رشد اپل در بازار محصولات رده‌های میانی و پایینی امیدوارند، چنان که از دید چائوراسیا «در حالی که سری آیفون 13 همچنان با تقاضای مصرف‌کنندگان مواجه است، iPhone SE جدید که در ماه مارس عرضه شد، به محرک مهمی برای افزایش حجم عرضه محصولات میان‌رده اپل بدل شده است. این [گوشی] با قیمتی مشابه با مدل پیشین خود، [نه تنها] تراشه ارتقاءیافته و عملکرد بهتر باتری را ارائه می‌کند، [بلکه] اتصال 5G به آن افزوده شده که کانال‌های اپراتور خواستار آن هستند. در همین حال، سامسونگ تولید سری محبوب A را افزایش داده تا در رقابت شدید در بخش متوسط و رده پایین حضور مؤثرتری داشته باشد. به علاوه، [شرکت کره‌ای] سبد سال 2022 خود را با [محصولاتی شامل] پرچم‌دار سری گلکسی S22 تازه کرده است. از سوی دیگر، رشد جهانی فروشندگان چینی که همچنان با محدودیت‌های تأمین در سطوح پایین‌رده مواجه هستند، به سبب کندی بازار داخلی، با مشکل مواجه شده است».

iPhone SE 2022

نیکول پنگ (Nicole Peng)، معاون بخش ارتباطات همراه Canalys هم درباره آمار عرضه سه‌ماهه نخست 2022 می‌گوید: «[رشد] بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول به دلیل فضای نابسامان کسب‌وکار با وقفه روبرو شده است». او در ادامه با اشاره به موج جدید کرونا و افزایش موارد ابتلا به سویه امیکرون در سطح جهانی، بر این باور است که نرخ بستری پایین و افزایش واکسیناسیون، تا حدودی تأثیر این موج تازه را کنترل کرده است. به علاوه، فروشندگان به سبب جنگ روسیه و اوکراین، قرنطینه‌های فزاینده در چین و تهدید ناشی از افزایش تورم با بی‌ثباتی زیادی روبه‌رو هستند و این عوامل در کنار روند معمول کاهش تقاضا در سه‌ماهه نخست هر سال، باعث افت جهانی بازار اسمارت‌فون در دوره زمانی ژانویه تا مارس 2022 شده است. از نگاه پنگ، «فروشندگان باید خود را برای واکنش سریع به فرصت‌ها و مخاطرات در حال ظهور آماده کنند و هم‌زمان روی برنامه‌های استراتژیک بلندمدت خود متمرکز شوند».

در نهایت پنگ گزارش Canalys را با پیامی امیدبخش به پایان می‌رساند و می‌گوید: «خبر خوب برای بازار این است که کمبود دردسرساز قطعات ممکن است زودتر از پیش‌بینی‌ها بهبود یابد و همین امر قطعاً به کاهش فشار قیمت‌ها کمک خواهد کرد».

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا