درخواست کمیسیون اروپا از سازندگان موبایل برای طراحی مقاوم‌تر و تعمیرپذیرتر گوشی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کمیسیون اروپا European Commission
واحد خبر mobile.ir : کمیسیون اروپا که در طی چند سال گذشته فعالیت گسترده‌ای را در راستای استانداردسازی درگاه USB دستگاه‌های هوشمند آغاز کرده و چندی پیش از الزامی شدن پورت اتصال USB-C در اتحادیه اروپا خبر داد حالا تلاش‌های تازه‌ای را برای اجبار سازندگان جهت طراحی و ساخت مستحکم‌تر دیوایس‌های دیجیتالی و تعمیرپذیری آسان‌تر آن‌ها آغاز کرده است. در پیش‌نویس پیشنهادی جدید که با رویکردهای محیط زیستی وکاهش زباله‌های الکترونیکی تهیه شده، ارتقاء کیفیت ساخت دستگاه‌ها برای عمر طولانی‌تر آن‌ها و امکان تعمیر آسان جهت بازگرداندن محصول به چرخه استفاده به‌جای دور ریختن آن و تهیه یک مدل جدید مد نظر قرار گرفته است.

مطابق گزارش Financial Times افزایش چرخه زندگی گوشی‌های هوشمند به پنج سال از نظر کاهش کربن تقریبا معادل حذف 5 میلیون خودروی در حال کار از خیابان‌ها خواهد بود و بدین‌ترتیب با تصویب این طرح ردپای کربنی سازندگان گوشی‌ها و تبلت‌ها در سرتاسر اروپا با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبرو می‌شود. پیش‌نویس جدید کمیسیون اروپا در حال حاضر روی دو مبحث باتری‌ها و قطعات تعویضی متمرکز شده و در صورت تصویب، سازندگان را ملزم به ارائه حداقل 15 قطعه مهم و حیاتی برای هر دستگاه تا 5 سال بعد از معرفی آن به بازار اتحادیه اروپا می‌کند.

از جمله این قطعات می‌توان به باتری‌ها، نمایشگرها، شارژرها، کاورهای بخش پشتی و جایگاه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه اشاره کرده که ظاهرا بیش‌ترین آسیب در حین استفاده و بالاترین تقاضا برای تعمیر گوشی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. مطابق استدلال مطرح شده در این طرح، ملزم ساختن سازندگان برای تولید محصولاتی با دوام بالاتر و امکان تعمیر آسان‌تر به کاهش زباله‌های الکترونیکی منجر شده و نرخ بازیافت و استفاده مجدد از مواد اولیه مورد نیاز در پروسه ساخت را بهبود می‌بخشد

بازوی قانون‌گذاری اتحادیه اروپا مطابق این طرح همچنین بر روند ماندگاری و بهبود دوام باتری‌ها نیز نظارت می‌کند؛ جای‌که باتری گوشی‌ها و تبلت‌ها باید بعد از پشت سر گذاشتن حداقل 500 شارژ کامل، 83 درصد از ظرفیت خود را حفظ کنند. طبق این طرح، سازندگان باید تا 5 سال باتری مورد نیاز کاربران را تأمین کننده و درصورتی‌که قادر به انجام این موضوع نیستند باید باتری‌های با کیفیت‌تری را در محصولات خود به‌کار بگیرند که پس از 1,000 بار طی شدن چرخه شارژ، هنوز 80 درصد از ظرفیت اسمی اولیه خود را حفظ کنند. سازندگان همچنین باید نسبت به تأثیر نپذیرفتن عمر باتری از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری متعهد شوند. این قانون البته همه گوشی‌ها و تبلت‌های ارائه شده در اتحادیه اروپا را شامل نمی‌شود و برای نمونه گوشی‌های طراحی شده برای محیط‌های با امنیت بالا یا دستگاه‌های دارای نمایشگر انعطاف‌پذیر که کاربر می‌تواند آن‌ها را به‌صورت کامل یا جزیی رول کند و مجدد باز کند از مفاد این قانون معاف هستند.

در صورت مصوب شدن این طرح، گوشی‌ها و تبلت‌های آینده‌‌ای که در اتحادیه اروپا عرضه می‌شوند با برچسب نشانگری همراه خواهند شد که مشابه تلویزیون‌ها، ماشین‌های لباسشویی و دیگر لوازم الکترونیکی خانگی اطلاعاتی مثل عمر باتری و میزان مقاومت دستگاه در برابر نفوذ آب یا سقوط از ارتفاع را نشان می‌دهند. در این میان نگفته پیداست که شرکت‌های سازنده متأثر از این طرح تمایل چندانی به اجرای آن داشته و با این ادعا که در دسترس قرار دادن گسترده قطعات یدکی، مصرف بالاتر پلاستیک را به همراه دارد به مخالفت با آن پرداخته‌اند. یکی از سخنگویان Digital Europe به‌عنوان نماینده شرکت‌های فناوری و گروه‌های تجاری در این رابطه می‌گوید: «یک تولید بیش از اندازه احتمالی، انبارداری متعاقب آن و تخریب قطعات یدکی طبیعتا به هدر رفتن منابع، کارایی پایین‌تر مواد اولیه و یک ارزش اقتصادی منفی منجر می‌شود که در نهایت هزینه‌های بالاتری را برای مشتریان به همراه خواهد داشت.»

با وجود آن‌که طرح پیشنهادی جدید در تلاش برای بهبود هرچه بیش‌تر تعمیرپذیری دستگاه و بهبود قابلیت اطمینان در این رده تلاش می‌کند اما این تلاش‌ها از دیدگاه ECOS - سازمان غیر دولتی مدافع استانداردهای محیط زیستی - هنوز کافی نبوده و از نظر این مجموعه شرکت‌های سازنده باید همزمان هم باتری‌های با عمر بالاتر و هم قطعات یدکی را به‌صورت پیش‌فرض و استاندارد ارائه کنند، نه‌اینکه مختار به انتخاب یکی از آن‌ها باشند. این مجموعه همچنین پیشنهاد می‌کند که کاربران باید بتوانند دستگاه‌های خود را بدون نیاز به تعمیرکاران حرفه‌ای و به‌صورت شخصی تعمیر کنند؛ امری‌که در شرایط فعلی و با نگاهی به ساختار دستگاه‌های پیچیده امروزی (حداقل برای تمامی قطعات) چندان توجیه‌پذیر به‌نظر نمی‌رسد.

پیش از این برخی از سازندگان در پی فشارهای بی‌سابقه دولتی بر سر طرح حق تعمیر یا Right to Repair از ارائه سرویس‌های تعمیراتی خود در آمریکا خبر داده‌اند که از آن جمله می‌توان به آغاز همکاری سامسونگ با iFixit در ارائه قطعات و ابزارهای تعمیر برای خانواده S20 و S21 و +Tab S7 و برنامه تعمیر Self Service اپل در آمریکا اشاره کرد.

منبع : Europa.eu


ایسام