پیشنهاد کمیسیون اروپا برای اجباری ساختن درگاه USB-C و حذف شارژر از دستگاه‌های هوشمند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/7/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کمیسیون اروپا European Commission ، یو اس بی نوع سی USB Type-C ، شارژر Charger
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا در روز 23 سپتامبر سال جاری میلادی (1 مهر 1400)، قانون استانداردسازی شارژ دستگاه‌های مصرفی به طور رسمی ارائه شده است. این کمیسیون همچنین قصد دارد فناوری شارژ سریع را نیز با تکیه بر استانداردی خاص «هماهنگ‌سازی» کرده و فرایند فروش شارژرها را از دستگاه‌های الکترونیکی تفکیک کند. این طرح در اروپا برای همه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌ها، هدفون‌ها، بلندگوهای قابل حمل و کنسول‌های بازی اِعمال خواهد شد. البته این پیشنهاد کمیسیون اروپا در حال حاضر تنها شارژرهای سیمی را شامل می‌شود و تولیدکنندگان شارژرهای بی‌سیم همچون سابق می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا در این بیانیه به طور رسمی از چهار مورد زیر به عنوان تغییرات قانونی مرتبط با دستگاه‌های مصرفی نام برده است:

• درگاه شارژ هماهنگ برای دستگاه‌های الکترونیکی USB-C خواهد بود.

• در فن‌آوری شارژ سریع هماهنگ، از فعالیت تولیدکنندگان مختلف که به طور غیر موجه سرعت شارژ را محدود می‌کنند، جلوگیری به عمل می‌آید و یکسان بودن سرعت شارژ در هنگام استفاده از هر نوع شارژر سازگار تضمین می‌شود.

• فروش شارژر از دستگاه الکترونیکی تفکیک خواهد شد. مطابق اعلام کمیسیون، مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا به طور متوسط سه شارژر دارند که از این جمع تنها از دو شارژر استفاده می‌کنند.

• اطلاعات ارائه‌شده به مصرف‌کنندگان نیز از این طریق بهبود خواهد یافت، زیرا تولیدکنندگان باید اطلاعات کافی را درباره استاندارد شارژرهای خود، سرعت شارژ و پشتیبانی دستگاه از شارژ سریع در اختیار کاربر قرار دهند.

این طرح پس از یک رأی‌گیری در پارلمان اروپا در ژانویه 2020 در مسیر تهیه قرار گرفت، زمانی که قانون‌گذاران به تصویب قوانین جدید در مورد شارژرها رأی دادند. این در شرایطی است که از سال 2016، میزان زباله‌های الکترونیکی تولیدی در منطقه به حدود 12.3 میلیون تن رسیده است.

از سوی دیگر تلاشهای صورت‌گرفته برای جلب نظر سازندگان اسمارت‌فون برای استفاده از استاندارد شارژ یکسان در اتحادیه اروپا دست کم به سال 2009 بازمی‌گردد. در آن مقطع زمانی اپل، سامسونگ، هواوی و نوکیا توافقی داوطلبانه را برای استفاده از استانداردی مشترک در زمینه شارژ امضا کردند. در سال‌های پس از آن، رفته‌رفته پورت Micro USB و اخیراً USB-C به عنوان پورت شارژ معمول به کار گرفته شده است. با این حال و با وجود کاهش تعداد استانداردهای شارژ از بیش از 30 مورد به سه مورد (Micro USB ،USB-C و Lightning)، قانون‌گذاران اروپایی از نتایج رویکرد داوطلبانه شرکت‌ها چندان راضی نیستند. در آن زمان و در حالی‌که سایر شرکت‌ها به‌تدریج تنها از پورت Micro USB استفاده می‌کردند اپل به سبب استفاده نکردن از پورت Micro USB در گوشی‌های خود و ارائه آداپتور 30 پین مورد توجه قرار گرفت.

کمیسیون اتحادیه اروپا به این نکته اشاره کرده است که مصرف‌کنندگان اروپا سالانه 2.4 میلیارد یورو برای شارژرهای مستقل و به طور جداگانه از دستگاه هزینه می‌کنند. امری که بر اساس برآوردها، به طور سالانه 11 هزار تن زباله الکترونیکی را از دور انداختن شارژرها ایجاد می‌کند. نهاد قانون‌گذار اروپا امیدوار است با اجرای قانون پیشنهادی بتوان به طور بالقوه 250 میلیون یورو در سال برای خرید شارژرهای غیر ضروری صرفه‌جویی کرد.

به گفته تیری برتون (Thierry Breton)، کمیسر فعال در کمیسیون اروپا، «شارژرها ضروری‌ترین وسایل الکترونیکی ما را تغذیه می‌کنند. اینک با افزایش روزافزون این دستگاه‌ها، شارژرهای بیشتری به فروش می‌رسد که قابل تعویض یا ضروری نیستند. ما به دنبال پایان دادن به این وضعیت هستیم. با طرح ما، مصرف‌کنندگان اروپایی قادر خواهند بود از یک شارژر برای تمام لوازم الکترونیکی قابل حمل خود استفاده کنند. اقدامی که گامی مهم برای افزایش سهولت استفاده و کاهش ضایعات است.»

مارگارت وستاگر (Margrethe Vestager)، معاون اجرایی کمیسیون نیز با اشاره به شیوه مصرف شارژرها می‌گوید: «مصرف‌کنندگان اروپایی مدت‌هاست که از انباشته شدن شارژرهای ناسازگار در کشوی میزهای خود خسته شده‌اند. ما به این صنعت فرصت زیادی دادیم تا راه‌حل‌های خود را ارائه دهد و اکنون زمان انجام اقدامات قانونی برای عرضه شارژر قابل استفاده برای تمام دستگاه‌ها فرارسیده است.»

در این میان استانداردسازی شارژ سریع رویکرد جالب توجهی را سبب شده است. چرا که بسیاری از سازندگان چینی اسمارت‌فون از استانداردهای مختلف شارژ سریع برای رقابت با یکدیگر استفاده می‌کنند، اما اغلب آن‌ها از فناوری شارژ سریع USB-C Power Delivery پشتیبانی می‌کنند. امری که ارائه اطلاعات مربوط به شارژ سریع و سرعت واقعی شارژ مورد انتظار در زمان مصرف را ضروری می‌سازد.

قوانین پیشنهادی اروپا بیشترین تأثیر را بر شرکت اپل خواهد گذاشت و غول آمریکایی باید شارژ خود را از پورت Lightning به USB-C تغییر دهد. البته سال‌هاست که شایعه تغییر پورت در محصولات اپل به گوش می‌رسد و حتی درگاه محصولاتی چون مک‌بوک و آی‌پد پیش‌تر به USB-C تغییر کرده‌ است. اما محصولات محبوب این شرکت، یعنی آیفون و ایرپاد همچنان برای شارژ به کابل Lightning متکی هستند. حال به نظر می‌رسد قوانین جدید سبب آسیب به فروش شارژر و کابل اپل خواهد شد؛ از این رو طبیعی است که غول کوپرتینویی بدون مبارزه تسلیم این تصمیم نشود.

کمپانی آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده که با طرح کمیسیون مخالف بوده و در گفت‌وگو با رویترز می‌گوید: «ما همچنان نگران هستیم که مقررات سخت‌گیرانه که تنها یک نوع اتصال شارژر را الزامی می‌کند، مانع نوآوری و نه مشوق آن باشد. امری که به نوبه خود به مصرف‌کنندگان در اروپا و سراسر جهان آسیب می‌رساند.» البته اپل پیش از این نیز به این طرح اعتراض کرده و محدود ساختن فناوری شارژ و ممانعت از کاربرد لوازم جانبی Lightning را سبب تولید حجم عظیمی از زباله دانسته بود.

در واقع با آن که اپل همچنان از Lightning استفاده می‌کند ، اما در سالیان اخیر طبق ادعای این شرکت، برای کاهش ضایعات الکترونیکی شارژر تلاش زیادی کرده است. چنان که از سال گذشته، عرضه رابط شارژر و ای‌یرباد را همراه با آیفون‌های جدید متوقف کرد و دستگاه را صرفاً با یک کابل تبدیل Lightning به USB-C در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد. با این حال، اقدام اپل چندان مورد استقبال قرار نگرفت و برخی استدلال کردند که این امر بیش از محیط زیست به سودآوری اپل کمک می‌کند.

در حالی که قانون‌گذاران اروپایی عمدتاً بر شارژرهای سیمی متمرکز هستند، فناوری شارژ بی‌سیم به سرعت در حال رواج در میان گوشی‌های هوشمند است و بر اساس استانداردهایی همچون Qi توسعه می‌یابد. در این رابطه حتی شایعاتی وجود دارد که اپل قادر است آیفونی را بدون پورت Lightning و با تکیه کامل بر فناوری بی‌سیم به بازار عرضه نماید.

قانون پیشنهادی هنوز باید در انتظار تصویب رسمی در روند قانون‌گذاری باشد و در پارلمان و شورای اتحادیه اروپا نیز تأیید شود. پس از طی این مراحل و در صورت تصویب این نهادها، یک دوره گذار 24 ماهه برای تولیدکنندگان در نظر گرفته خواهد شد تا روند تولید و توزیع خود را با قوانین جدید اتحادیه اروپا هماهنگ سازند.

منبع : European Commission