آغاز برنامه تعمیر Self Service اپل در آمریکا - صفحه‌نمایش آیفون 270 دلار، باتری 71 دلار!

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حق تعمیر Right to Repair ، Apple iPhone 12 ، Apple iPhone 13 ، Apple iPhone SE 2022 ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : تهیه قطعات اصلی و اوریجینال از خود شرکت‌های سازنده موبایل، به رویای غیر ممکنی می‌ماند که تا همین چند سال پیش حتی تصور آن نیز دور از ذهن به‌نظر می‌رسید. این رویا اما با بالا گرفتن آن‌چه حق تعمیر یا right to repair نامیده می‌شود و کشیده شدن آن به سطوح بالای حاکمیتی، شرکت‌های بزرگی مثل اپل، سامسونگ و گوگل را ملزم به ارائه برنامه‌هایی در این زمینه کرد. طرح تعمیر سلف سرویس اپل برای ارائه دفترچه‌های راهنما، قطعات اوریجینال و ابزارهای تعمیرانی به کاربران، از جمله این طرح‌ها بود که در نوامبر 2021 رونمایی شد و حالا در روز چهارشنبه 27 آوریل 2022 (7 اردیبهشت 1401) این برنامه به‌طور رسمی در آمریکا شروع به کار کرده است.

اپل برای دسترسی آسان عموم به برنامه تعمیراتی سلف سرویس، وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده که در آن بیش از 200 قطعه و ابزار مجزا در دسترس قرار دارد. این قطعات در حال حاضر برای سری آیفون 12 و آیفون 13 و همچنین نسل سوم iPhone SE ارائه شده و موارد مهم و همواره مشکل‌سازی مثل دوربین، باتری و صفحه‌نمایش را در بر می‌گیرد و از این طریق می‌توان به ماژول‌های دیگری مثل اسپیکرها، درگاه سیم‌کارت و موتورهای لرزشی نیز دسترسی داشت. اپل همچنین متعهد شده که در ادامه سال جاری دفترچه‌های راهنما، قطعات و ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر کامپیوترهای مک دارای پردازنده اپلی را نیز در همین مجموعه فراهم کند.

ابتکار دیگر اپل در این برنامه امکان اجاره کردن ابزارهای تعمیراتی گران‌قیمت با تنها 49 دلار برای یک هفته است که کاربران را از خرید آن‌ها تنها صرفا برای یک تعمیر موردی معاف می‌کند و هزینه ارسال آن‌ها نیز در آمریکا رایگان خواهد بود. برای شیرین‌تر شدن هرچه بیش‌تر این معامله، با ارسال قطعات قدیمی برای اپل می‌توان به اعتبار دلاری خود در این فروشگاه افزود و تخفیف‌های بعضا ارزشمندی را دریافت کرد. برای نمونه می‌توان به باندل صفحه‌نمایش آیفون 13 (شامل خود نمایشگر همراه با چسبنده‌ها و مجموعه پیچ‌ها) اشاره کرد که در حال حاضر 269.85 دلار قیمت دارد اما با ارسال صفحه‌‌نمایش قدیمی می‌توان 33.60 دلار تخفیف برای این کالا دریافت کرد. ارسال باتری قدیمی این گوشی برای اپل نیز تخفیفی 24.15 دلاری برای تهیه این باتری که در حالت عادی 70.99 دلار قیمت دارد به همراه خواهد داشت.

نگفته پیداست که تعمیر آیفون و استفاده از برنامه سلف سرویس نیاز به اطلاعات فنی و تجربه تعمیراتی در این زمینه داشته و با وجود آن‌که ممکن است برخی از کاربران علاقه‌مند نیز با مطالعه دفترچه‌های راهنما برخی موارد تعمیراتی را با موفقیت به سرانجام برسانند اما فرایندهایی از این دست با توجه به قیمت بالای گوشی‌ها و البته خود قطعات و ابزارها، طبیعتا با ریسک زیادی همراه خواهد بود. اپل نیز با اشاره به این نکته که این قطعات و ابزارها «برای افرادی که در زمینه پیچیدگی‌های تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی تجربه دارند در نظر گرفته شده»، بار دیگر بر این مسئله تأکید کرده است. اپل البته از ذکر این مسئله نیز خودداری نکرده که «اکثریت قریب به اتفاق» کاربران برای تعمیر گوشی‌های خود و اطمینان از صحت عملکرد دستگاه همچنان باید به مراکز حرفه‌ای تعمیرات گوشی نظیر فروشگاه‌های اپل مراجعه کنند.

تعمیر گوشی‌های آیفون در جایی غیر از مراکز مجاز این شرکت تا به امروز معادل مستقیم از دست رفتن وارانتی و ضمانت گوشی بود اما اپل این بار به‌صراحت تأکید کرده که تعمیر گوشی با قطعات ارائه شده در این برنامه، خللی بر وارانتی دستگاه وارد نمی‌کند هرچند طبیعتا اپل مسئولیتی بابت آسیب‌های سخت‌افزاری وارده به گوشی در حین تعمیر نحواهد پذیرفت. به‌گفته اپل در طی 3 سال گذشته تعداد مراکز خدماتی مجهز به قطعات اصلی اپل دو برابر شده که در میان آن‌ها بیش از 3 هزار تآمین‌کننده تعمیراتی مستقل به‌چشم می‌خورد. بنا به آمار اپل بیش از 5 هزار ارائه‌دهنده خدمات مجاز اپل در یک شبکه فراگیر، بیش از 100 هزار تکنیسین فعال را پشتیبانی می‌کند و بدین‌ترتیب در ایالات متحده آمریکا، 80 درصد مشتریان اپل در فاصله زمانی 20 دقیقه‌ای از یک تآمین‌کننده خدمات مجاز این شرکت قرار گرفته‌‌اند.

برنامه Self Service Repair اپل همانطور که اشاره شد در حال حاضر تنها در بازار آمریکا در دسترس قرار گرفته اما به‌گفته اپل این برنامه در ادامه سال جاری در اروپا نیز ارائه خواهد شد. اپل در این نوبت اشاره‌ای به تأمین قطعات برای گوشی‌های قدیمی‌تری مثل سری آیفون 11 و آیفون XS نکرده، امری‌که با توجه به بازار داغ گوشی‌های ری‌فوربیش‌شده و سود حاصل از بازگشت کامل آن‌ها به مجموعه اپل، احتمالا از تمایل کم‌تر این شرکت برای ارائه سرویس‌های تعمیراتی برای مدل‌های قدیمی‌تر حکایت دارد.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا