آغاز همکاری سامسونگ با iFixit در ارائه قطعات و ابزارهای تعمیر برای خانواده S20 و S21 و +Tab S7

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/5/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حق تعمیر Right to Repair ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : سامسونگ چندی پیش از همکاری با مجموعه iFixit در برنامه self-repair این شرکت خبر داد و راه‌اندازی آن را به زمان نامشخصی در تابستان امسال موکول کرد. این زمان حالا به‌سر رسیده و شرکت سامسونگ رسما از آغاز این پروسه و ارائه قطعات و ابزارها به کاربران عادی جهت تعمیر برخی گوشی‌ها و تبلت‌های این شرکت خبر داده است. این برنامه در راستای پویش حق تعمیر یا Right to Repair قرار دارد که با تبدیل شدن به قانون، تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی را ملزم به ارائه قطعات، ابزارها و دستورالعمل‌های تعمیراتی می‌کند. پیش از سامسونگ، اپل به این طرح پیوست و پس از آن گوگل نیز برنامه‌ای برای ارائه قطعات جهت تعمیر گوشی‌های پیکسل ارائه کرد.

ارائه قطعات و ابزارها برای تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی و در رأس آن‌ها گوشی‌های موبایل در طی یکی دو دهه گذشته جایی در برنامه شرکت‌های بزرگ نداشته و با سیاست فروش بیش‌تر این شرکت‌ها با ارائه مداوم گوشی‌های جدید در فواصل زمانی کوتاه کاملا در تضاد قرار می‌گیرد. این تضاد منافع در برخی موارد سکوت شرکت‌های سازنده در قبال درخواست‌های گاه و بیگاه کاربران و تعمیرکاران مستقل را در پی داشته و در بعضی دیگر مثل اپل و مایکروسافت، به پیگیری و لابی‌گری فعالانه این شرکت‌ها در سرکوب نیازهایی از این دست منجر شده است. ایستادگی شرکت‌ها برای همکاری در این زمینه اغلب با بهانه‌هایی نظیر به‌خطر افتادن امنیت کاربران همراه می‌شود اما به باور برخی کارشناسان فروش کم‌تر به‌واسطه داغ شدن بازار تعمیر و احتمال افشای اسرار تجاری از جمله مهم‌ترین دلایل قابل ذکر در این مقاومت به حساب می‌آیند.

پس از سال‌ها بحث و جدل در این زمینه بالاخره بالا گرفتن پویش حق تعمیر یا Right to Repair و کشیده شدن آن به بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در ایالات متحده راه چندانی پیش روی شرکت‌های بزرگ برای مقاومت در برابر این جریان خروشان باقی نگذاشت و پس از آن‌که چندی پیش قانون آن در ایالت نیویورک به تصویب رسید، احتمالا در آینده نزدیک شاهد اعمال و اجرای این قانون در سرتاسر آمریکا خواهیم بود؛ امری‌که طبیعتا به مرزهای این کشور محدود نشده و می‌توان انتظار داشت که ابزارها و کیت‌های تعمیراتی حتی به‌صورت غیر رسمی در دیگر کشورها نیز در دسترس قرار بگیرد.

برنامه self-repair سامسونگ که در همکاری با یکی از خوشنام‌ترین مجموعه‌های تعمیراتی (و البته یکی از بزرگ‌ترین منتقدان سامسونگ در زمینه سختی تعمیر گوشی‌های این شرکت) یعنی سایت iFixit عملی شده در حال حاضر تنها برخی از دستگاه‌های این شرکت را در بر می‌گیرد که شامل پرچمداران دو نسل قبلی سامسونگ (گلکسی S21، گلکسی S21 Plus، گلکسی S21 Ultra، گلکسی S20، گلکسی S20 Plus و گلکسی S20 Ultra) و تبلت +Galaxy Tab S7 می‌شود. در این میان همه قطعات این دستگاه‌ها نیز حداقل در این نوبت ارائه نشده و تنها صفحه‌نمایش، باتری، درگاه‌های شارژینگ و شیشه بخش پشتی آن‌ها در دسترس قرار دارد. قیمت این قطعات نیز متنوع بوده و از 67 دلار برای پورت شارژ همه مدل‌ها آغاز شده و تا 227 دلار برای صفحه‌نمایش +Tab S7 ادامه پیدا می‌‌کند. این قیمت‌ها ممکن است در نگاه اول اندکی بالا به‌نظر برسد اما تنها نگاهی به قیمت فعلی این دستگاه‌ها در بازار (به‌‌خصوص سری S21)، هزینه تعمیر آن‌ها با قطعات اصلی را کاملا توجیه می‌‌کند. برای تسهیل هرچه بیش‌تر این فرایند همچنین دفترچه راهنمایی برای هدایت کاربران در حین تعمیر نیز ارائه می‌شود. پس از انجام تعمیر همچنین امکان بازگرداندن رایگان قطعات خراب به سامسونگ برای بازیافت نیز فراهم شده است.

برنامه تعمیرات سامسونگ در مقایسه با اپل که قطعات دیگری مثل ماژول‌های دوربین و حتی درگاه سیم‌‌کارت را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد قطعات کم‌تری را ارائه کرده و ظاهرا اعتباری نیز پس از برگرداندن قطعات خراب به شرکت سارنده به کاربر تعلق نمی‌گیرد اما حداقل از این مزیت برخوردار است که یکی از تبلت‌های سامسونگ را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. برنامه سامسونگ همچنین شما را ملزم به اجاره یا خرید یک کیت تعمیراتی گران‌قیمت صرفا برای یک تعمیر ساده نکرده و نیازی نیز به برقراری تماس برای تکمیل فرایند تعمیر ندارد؛ به بیان دیگر فقط کافی‌ست قطعه مورد‌نظر را خریدارای کنید و همین کفایت می‌کند.

در این میان در حالی‌که طیف وسیعی از کاربران عادی برای رفع مشکل سخت‌افزاری گوشی خود همچنان بهتر است به تعمیرکاران مجاز مراجعه کنند، در اختیار داشتن کیت‌های تعمیراتی و قطعات اصلی دستگاه‌ها، افراد فنی و با تجربه را قادر به رفع مشکلات و طولانی‌تر کردن عمر دستگاه کرده و در مقیاسی کوچک‌تر به کاهش حجم زباله‌های الکترونیکی نیز کمک خواهد کرد. ذکر این نکته نیز البته خالی از لطف نیست که ارائه قطعات محدود برای دستگاه‌های محدود و نسبتا قدیمی حتی اگر با قول و تعهد سازندگان در گسترش قطعات و پوشش دستگاه‌های جدیدتر در آینده همراه باشد بیش از آن‌که نشانه‌ای از صداقت این شرکت‌ها در مشارکت و همراهی با کاربران در فرایند تعمیر باشد حداقل در این مرحله به عملی از سوی اجبار تحت فشار دولت‌ها و برای جلوگیری از جریمه‌های احتمالی شباهت دارد.

منبع : Samsung