تلاش اتحادیه اروپا برای هماهنگ‌سازی شارژر دستگاه‌های هوشمند – اجبار اپل به استفاده از USB-C؟

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : شارژر Charger ، یو اس بی نوع سی USB Type-C ، کمیسیون اروپا European Commission ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : طبق گزارش‌ اخیر رویترز، برنامه بلندمدت اتحادیه اروپا برای هماهنگ‌سازی شارژر گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند، به طور رسمی ارائه شده و ممکن است در آینده به مقررات بدل شود. با وجود استدلال‌های گوناگون شرکت‌هایی همچون اپل علیه استانداردسازی قانونی شارژرها، اتحادیه اروپا در حال تدوین قانونی در این زمینه است. مدیران این منطقه باور دارند که وجود استانداردی مشترک سبب کاهش زباله‌های الکترونیکی می‌شود. حال آن که اپل چنین استانداردی را عامل افزایش زباله‌های الکترونیکی می‌داند. یکی از منابع خبری نزدیک به کمیسیون اروپا از احتمال تصویب این قانون ظرف ماه آینده و الزام آن برای 27 کشور عضو اتحادیه خبر داده است.

این اقدام از لحاظ تجاری بیش از همه بر عملکرد تولیدکننده آیفون اثر خواهد گذاشت. چرا که در اغلب محصولات پرتابل اپل از کابل Lightning استفاده شده است، حال آن که دستگاه‌های اندرویدی معمولاً با استفاده از اتصال USB-C شارژ می‌شوند.

مطابق پژوهشی که در سال 2019 در اتحادیه اروپا صورت گرفته است، حدود نیمی از شارژرهای همراه دستگاه‌های هوشمندی که در سال 2018 در این منطقه ارائه شده‌اند، از درگاه USB micro-B بهره می‌بردند. همچنین برای ساخت 29 درصد از این محصولات از فناوری USB-C استفاده شده و 21 درصد باقیمانده نیز برای شارژ دستگاه به اتصال Lightning متکی بوده‌اند. به علاوه، در این پژوهش 5 گزینه مختلف بر اساس درگاه دستگاه‌های هوشمند و پورت آداپتور برای شارژر مشترک پیشنهاد شده بود.

قانون‌گذاران پارلمان اروپا سال گذشته با استناد به مزایای زیست محیطی و راحتی بیشتر کاربران، به استفاده از چارچوبی مشترک برای شارژ دستگاه‌های همراه رأی مثبت داده‌ بودند. در همین راستا، شرکت‌های اپل، سامسونگ، هواوی و نوکیا پیش از این و در سال 2011، تفاهم‌نامه‌ داوطلبانه‌ای را به منظور هماهنگ‌سازی شارژر مدل‌های جدید اسمارت‌فون امضا کرده بودند که بنا بود در نهایت به کاهش قابل توجه شارژرهای مختلف و همگرایی بازار به سوی استفاده از اتصال USB 2.0 micro-B بیانجامد. اما با توجه به ناکامی این پروژه، اتحادیه اروپا به این باور رسیده است که اگر شرکت‌ها این کار را به طور خودخواسته انجام ندهند، باید با الزامات قانونی آن‌ها را وادار به این امر ساخت.

اپل در سال 2020 ارائه آداپتور به همراه گوشی‌های آیفون را متوقف کرد. با این حال دشواری اصلی ابرشرکت آمریکایی این است که از اتصال اختصاصی Lightning برای بسیاری از محصولات خود استفاده می‌کنند. اما به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا شرکت‌ها را به استفاده از USB-C ملزم خواهد ساخت که معمولاً توسط سایر تولیدکنندگان به غیر از اپل عرضه می‌شود.

این موضوع در سال 2018 نیز در مرکز مباحث قرار گرفت و فعالان صنعت و کمیسیون اروپا تلاش کردند در این زمینه به جمع‌بندی نهایی و تصویب قانون برسند که البته چندان موفقیت‌آمیز نبود.

کمپانی اپل در آن زمان هم در واکنش به این اخبار هشدار داد که فشار اتحادیه اروپا برای کاربرد شارژری مشترک به فعالیت‌های نوآورانه لطمه می‌زند و در صورتی که مصرف‌کنندگان ناچار به استفاده از شارژر‌های جدید شوند، کوهی از زباله‌های الکترونیکی ایجاد خواهد شد. غول کوپرتینوئی همچنین تصویب این قانون را غیر ضروری می‌داند، زیرا در حال حاضر بخش بزرگی از سازندگان گوشی هوشمند به استفاده از اتصال USB-C روی آورده‌اند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا