شیائومی 11T در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/8        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi 11T ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : بالاترین مشخصات گوشی‌های شیائومی در چند سال گذشته معمولا در مدل‌های عددی این شرکت و نمونه‌‌هایی مثل Mi 11 ،Mi 10 ،Mi 9 و Xiaomi 12 ارائه شده که در کنار نسخه‌های پرو و اولترا پرچمداران این برند را تشکیل می‌دهند. این مدل‌ها اغلب پس از چند ماه با پسوند‌های T و T Pro همراه می‌شوند که در آن‌ها برخی از کلیدی‌ترین امکانات دستگاه حفظ شده اما با حذف مشخصات کم اهمیت‌تر مختص گوشی‌های پرچمدار، با قیمت کم‌تری به بازار ارائه می‌شوند. 11T یکی از این نمونه‌هاست که با وجود اختلاف نسبت به Mi 11 هنوز گوشی جالب توجه‌ای به‌نظر می‌رسد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت شیائومی 11T می‌پردازیم.

11T همراه با 11T Pro‌ چیزی نزدیک به یک سال پیش در اواسط سپتامبر 2021 رونمایی شد و طبق روال جدید شرکت شیائومی از پیشوند Mi نیز دیگر در آن خبری نیست. این گوشی در نگاه اول در مقایسه با همتای پروی آن به‌جز پردازنده و سرعت شارژ باتری تفاوت خاص دیگری نداشته و در شرایطی که 11T در هردوی این موارد اختلافی هنوز در سطح کاملا قابل‌قبولی قرار می‌گیرد می‌توان با تهیه نسخه عادی به‌جای ورژن پرو در هزینه نهایی نیز صرفه‌جویی کرد. این البته همه ماجرا نبوده و اختلاف‌های کوچک و بزرگ دیگری در بخش دوربین و نوع حافظه رم، همچنان می‌توانند در تغییر نظر برخی از کاربران نقش ایفا کنند.

این گوشی که به‌جز رنگ‌های سفید و خاکستری در یک ترکیبی آبی/ارغوانی نیز ارائه می‌شود از لحاظ شکل ظاهری تفاوتی با 11T Pro‌ ندارد و هر دو را می‌توان به‌سادگی و تنها با نگاهی به لبه‌های تخت صفحه‌نمایش از Mi 11 (با لبه‌های خمیده پنل) تشخیص داد. ابعاد 8.8×76.9×164.1 میلی‌متری این گوشی نسبت به 11T Pro یکسان بوده و وزن 203 گرمی آن نیز تنها 1 گرم کم‌تر است. صفحه‌نمایش گوشی یک 6.67 اینچی 10 بیتی AMOLED با وضوح 1080×2400 پیکسل و نرخ رفرش 120 هرتزی‌ست که ظاهرا ثابت و غیر تطبیقی‌ست. سرعت برداشت تاچ این پنل امکان دستیابی به نرخ 480 هرتزی را نیز دارد و کنتراست 5,000,000:1 پشتیبانی از محتوای +HDR10 و نمایش محدوده رنگی DCI-P3 از دیگر مشخصات آن است. این صفحه‌نمایش که سنسور اثر انگشت نوری دستگاه را نیز در خود جای داده با پوششی از جنس شیشه بسیار مقاوم Gorilla Glass Victus‌ محافظت می‌شود و بالای آن نیز به دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی f/2.45 با امکان برداشت ویدئوی 1080p/30fps بر می‌خوریم.

دوربین اصلی گوشی مثل Mi 11 از وضوح 108 مگاپیکسلی برخوردار است اما شباهت این دوربین به همتای پرچمدار آن در همین نقطه متوقف می‌شود چرا که نه‌تنها از سنسور متفاوت (و ظاهرا کوچک‌تری از نوع ISOCELL HM2 با ابعاد 1/1.52 اینچ در مقایسه با ابعاد 1/1.33 اینچ در Mi 11) در آن استفاده شده بلکه لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS نیز در آن جایی ندارد و گشودگی دیافراگم لنز f/1.75 آن نیز متفاوت از قبل است. دوربین دوم 8 مگاپیکسلی اولتراواید بدون فوکوس خودکار با f/2.2 و میدان دید 120 درجه‌ای‌ست و در نهایت به یک 5 مگاپیکسلی ماکرو با پشتیبانی از فوکوس خودکار و f/2.4 بر می‌خوریم که با وجود آن‌که نقشی در گرفتن عکس‌های زوم ندارد اما شیائومی به‌دلیل نامعلومی به آن دوربین تله‌ماکرو می‌گوید. حداکثر وضوح فیلم‌برداری دوربین اصلی در 11T با وجود یکسان بودن این دوربین نسبت به 11T Pro به 4K/30fps محدود شده و از وضوح 8K‌ به‌دلیل پردازنده متفاوت پشتیبانی نمی‌کند.

پردازنده 6 نانومتری گوشی از نوع Dimensity 1200 انتخاب شده که 4 هسته A78 و 4 هسته A55 همراه با گرافیک 9 هسته‌ای Mali-G77 دارد. این پروسسور با این‌که همچنان جایگاه 11T‌ را در سطح میانی پیشرفته نگه می‌دارد اما نگفته پیداست که نسبت به Snapdragon 888 حاضر در 11T Pro عملکرد ضعیف‌تری دارد. رم دستگاه در نگاه اول تغییری نکرده و همان 8 یا 12 گیگابایت سابق است اما این رم در عمل از نوع کم‌سرعت‌تر LPDDR4X انتخاب شده که کیفیت پایین‌تری نسبت به رم‌های LPDDR5 حاضر در 11T Pro‌ دارد. حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایتی غیر قابل ارتقاء گوشی البته تغییری نکرده و همچنان از نوع سریع UFS 3.1‌ است. باتری دستگاه مثل قبل 5 هزار میلی آمپر ساعتی‌ست اما شارژر همراه آن به‌جای 120 وات یک نمونه 67 واتی‌ست که البته همچنان سریع بوده و به‌گفته شیائومی به 36 دقیقه زمان برای پر کردن باتری نیاز دارد. این گوشی مثل 11T Pro فاقد شارژ بی‌سیم است.

پشتیبانی از 5G مستقل و غیر مستقل (SA و NSA)، بلوتوث 5.2، وای‌فای 6، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی بخشی از گزینه‌های ارتباطی 11T را تشکیل می‌دهند و در غیبت جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز به اسپیکرهای استریو مجهز شده است.

با مرور مشخصات Xiaomi 11T نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی GSMArena از 11T در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: هر از گاهی نسخه‌های غیر Pro پکیج‌های بهتری نسبت به مدل‌های پیشرفته‌تر پرو از آب در می‌آیند و به‌نظر ما این موضوع در مورد Xiaomi 11T صادق است. تغییر چیپ‌ست از SD888 به Dimensity 1200 به معنای تقلیل یافتن نقطه اوج پرفورمنس است اما نتایج پایدار بهتری را در بر دارد و جدا از مصرف نسبتا زیاد باتری در حالت استند-بای می‌توان گفت که این تغییر پردازنده به نفع 11T بوده است. GSMArena در ادامه ضمن اشاره به حذف دالبی‌ویژن و MEMC و چندان تطبیقی نبودن نرخ رفرش 120 هرتزی نمایشگر نسبت به نسخه پرو، همچنان از کیفیت این پنل راضی بوده و ضمن خوب ارزیابی کردن محتوای +HDR10 به‌نمایش درآمده روی این نمایشگر، تأثیر آن روی مصرف باتری (با وجود تطبیقی نبودن نرخ رفرش 120 هرتزی) را چندان زیاد نمی‌بیند.

نکات مثبت و منفی این مدل از نگاه GSMArena شامل موارد زیر می‌شوند:

ساخت عالی با طراحی جذاب و مقاومت در برابر پاشیده شدن آب
نمایشگر OLED پر نور 120 هرتزی عالی با پشتیبانی از HDR و دقیق روی طیف sRGB
شارژ سریع
عملکرد GPU پایدار، عملکرد قابل‌قبول CPU زیر بارهای طولانی
رابط کاربری MIUI عالی با تعهد 3 سال آپدیت اصلی اندروید
کیفیت عالی عکس در روز و شب
ویدئوهای عالی دوربین اصلی
عملکرد نچندان فوق‌العاده حالت Stand-by با تأثیر منفی بزرگ بر عمر باتری
نبود مجوزهای دالبی ویژن و MEMC
غیبت آپ اسکیل کردن تصویر SD
تطبیقی نبودن نرخ رفرش برخلاف 11T Pro
نبود OIS، دوربین تله‌فتو یا زوم بدون از دست رفتن کیفیت
عقب افتادگی طولانی مدت دوربین سلفی برای یک ارتقاء کیفیت

GSMArena عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی را بسیار خوب (really nice) توصیف می‌کند که به زعم نویسنده این مطلب حتی از 11T Pro نیز بهتر است. عکس‌های 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض این دوربین، پر از جزییات بوده و نسبت به مدل Pro به‌شیوه طبیعی‌تری رندر می‌شوند؛ جایی‌که بافت‌های ریز پیچیده مثل سبزه‌ها، علف‌ها و سنگ‌ریزه‌ها، بیش از اندازه شارپ نمی‌شوند. این منبع ضمن اشباع‌شده تلقی کردن رنگ‌های دوربین اصلی 11T هنوز این اشباع را بیش از اندازه نمی‌داند. White balance نسبتا دقیق و طیف دینامیکی «خوب» از دیگر ویژگی‌های ذکر شده برای عکس‌های 12 مگاپیکسلی این دوربین هستند. عکس‌های با وضوح کامل 108 مگاپیکسلی این دوربین به‌گفته GSMArena بسته به صحنه و سوژه کاملا خوب بوده و می‌توانند جزییات قابل توجه بیش‌تری را در اختیار شما قرار دهد. نویز بیش‌تر نیز در این تصاویر وارد می‌شود اما رنگ و طیف دینامیکی لزوما در این معادله آسیب نمی‌بینند.

GSMArena در مورد دوربین اولتراواید از «عملکرد فوق‌العاده» آن در ارائه عکس‌های 8 مگاپیکسلی شارپ با جزییات بالا و کنترل مناسب نویز سخن می‌گوید. طیف دینامیکی این عکس‌ها «بسیار خوب» بوده اما رنگ‌های آن اندکی غیر دقیق ارزیابی شده‌اند. عکس‌های اتوماتیک شب دوربین اصلی با روشن بودن گزینه نایت مد خودکار به‌گفته این منبع به نورگیری متوازن و به‌خوبی حفظ شدن های‌لایت‌ها و توسعه مناسب سایه‌ها منجر می‌شود، رنگ‌ها درجه اشباع خود را در آن حفظ می‌کنند و اثری از مشکلات وایت‌بالانس در شرایط نوری سخت در این تصاویر دیده نمی‌شود. در نور کم‌تر البته شارپ‌نس این تصاویر کم است اما با حضور نور با تصاویر شارپ و پر جزییاتی روبرو می‌شویم.

با فعال کردن حالت شب دستی، نورگیری سایه‌ها بهتر شده و جزییات بیش‌تری در نقاط تیره از سایه خارج می‌شوند. در این مد فرایند شارپ کردن سنگین‌تری اعمال می‌شوند که ظاهری مثل دیگر تصاویر معمول حالت شب ارائه می‌کند اما به‌گفته GSMArena شیائومی «یک رویکرد سنجیده را برای آن حفظ کرده است» عکس‌های شب دوربین اولتراواید بدون استفاده از نایت مد نورگیری اندک، «سایه‌های ترسناک عمیق» و های‌لایت‌های بیش از حدی دارند اما با فعال کردن حالت شب تغییرات بزرگی پدیدار شده و اشباع رنگ بهتری پدیدار می‌شود.

GSMArena کیفیت عکس‌های 5 مگاپیکسلی دوربین ماکرو را با توجه به پشتیبانی آن از فوکوس خودکار بسیار خوب ارزیابی کرده و از امکان گرفتن عکس‌های از فاصله بسیار نزدیک با جزییات بالا سخن می‌گوید. رنگ‌های این تصاویر نیز به‌گفته این منبع در سطح بالایی قرار دارند. نویسنده این مقاله از کیفیت عکس‌های دوربین سلفی گوشی رضایت نداشته و جزییات کم‌تر از حد انتظار، نورگیری اندک و بیش از اندازه تاریک بودن سایه‌ها را به‌عنوان نکته‌های منفی این دوربین ذکر می‌کند. توناژ پوست صورت در عکس‌های سلفی این دوربین «بد نیست» اما رندر کلی رنگ در آن در سطح کاملا پایینی قرار دارد.

ویدئوهای دوربین اصلی حداکثر با وضوح 4K/30fps و یا 1080p/30/60fps برداشت می‌شوند و دوربین اولتراواید نیز به وضوح 1080p/30fps محدود است. ویدئوهای 4K این دوربین از «ظاهری عالی» با جزییات خوب برخوردار بوده و به‌گونه طبیعی «کاملا دوست‌داشتنی» رندر شده‌اند. وایت بالانس دقیق، رنگ‌های زنده و طیف دینامیکی در حد گوشی‌های پرچمدار از دیگر نکات مثبت ذکر شده برای ویدئوهای 4K این دوربین هستند. ویدئوهای دوربین اولتراواید به خوبی دوربین اصلی نیستد اما چندان بد نیز تلقی نشده‌اند. این ویدئوها طیف دینامیکی خوبی داشته و جزییات آن‌ها برای ویدئوهای 1080p یک دوربین اولتراواید مناسب است. این ویدئوها البته در زمینه رنگ و کنتراست ضعیف و اصطلاحا washed out معرفی شده‌اند.

Tech Advisor

در بررسی Tech Advisor از Xiaomi 11T در بخش نتیجه‌گیری این گوشی آمده است: «شیائومی 11T خالی از ایرادات نیست با طراحی غیر جالب و خسته‌کننده و نرم‌افزار MIUI‌ در هم ریخته که نزدیک به استانداردهای بالای رقبا نیست.» این منبع با این وجود از نمایشگر 120 هرتزی، پرفورمنس خوب، عمر باتری بالا و ترکیب دوربین قانع‌کننده به‌عنوان عواملی یاد می‌کند که 11T را به میان‌رده خوبی بدل کرده که حتی از 11T Pro نیز شرایط رقابتی بهتری را ارائه می‌کند.

نقاط ضعف و قوت این گوشی از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر درخشان 120 هرتزی
عمر باتری طولانی
دوربین اصلی با شکوه
طراحی خسته‌کننده
ناتوانی رابط کاربری MIUI در تحت تأثیر قرار دادن
نبود شارژ بی‌سیم

Tech Advisor ضمن اعلام رضایت از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی، آن‌ها را شفاف و واضح قلمداد کرده و از رنگ‌های نزدیک به واقعیت آن‌ها سخن می‌گوید. برداشت پرتره در این دوربین به‌گفته نویسنده این مطلب اندکی در تعیین مکان سوژه اصلی و پس‌زمینه دچار مشکل است اما پس از گرفتن عکس، «مقدار مناسبی تاری پس‌زمینه» به این تصاویر اعمال می‌شود. Tech Advisor در مورد عکس‌های شب این دوربین می‌گوید: «حالت شب در این گوشی به‌صورت اتوماتیک فعال می‌شود که رنگ‌ها را ارتقاء می‌دهد اما چیز فوق‌العاده‌ای نیست. یک گزینه اختصاصی ]نیز[ برای عکاسی شب ]در این دوربین[ وجود دارد اما این گزینه بسیار طول می‌کشد و نتایجی که به‌دست می‌دهد به‌سختی با آن‌چه در حالت اتوماتیک به‌دست آوردید تفاوت دارد.» دوربین اولتراواید میدان دید گسترده‌تری دارد اما نسبت به دوربین اصلی با افت کیفیت روبرو می‌شود. نویسنده این مطلب از کیفیت عکس‌های دوربین سلفی با «رنگ‌های دقیق و بافت‌های خوب» اعلام رضایت کرده و افکت پرتره این دوربین را قابل اعتمادتر از دوربین اصلی در این حالت قلمداد می‌کند.

Notebook Check

بررسی Notebook Check از شیائومی 11T عنوان «ویژگی‌های پیشرفته با یک قیمت مناسب» را بر خود دارد و در بخش نتیجه‌گیری آن ضمن اشاره به برخی نقاط ضعف این مدل نسبت به Mi 11 (مثل غیبت نمایشگر با لبه‌های خمیده) از دوربین 108 مگاپیکسلی «خوب»، نمایشگر AMOLED «بسیار روشن» با نرخ رفرش 120 هرتزی و شارژ سریع 40 دقیقه‌ای به‌عنوان نکات مثبت این گوشی یاد شده است. نوت‌بوک چک تصمیم به استفاده از پردازنده Dimensity 1200 به‌جای Snapdragon 888 حاضر در Mi 11 و 11T Pro را به‌نفع جیب کاربران دانسته و با این‌که آن را ضعیف‌تر از SD888 می‌داند اما از به چشم نیامدن این اختلاف در استفاده روزمره سخن می‌گوید. یک نکته مثبت استفاده از Dimensity 1200 به‌جای SD888 به‌گفته نویسنده این مطلب، جلوگیری از اصطلاحا گلوگاه شدن پردازش در این گوشی است که به‌دلیل خنک‌تر بودن دستگاه رخ می‌دهد.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر AMOLED بسیار روشن 120 هرتزی
عملکرد قدرتمند
ساخت با کیفیت
وای‌فای 6 سریع
پشتیبانی از دو سیم‌کارت با VoLTE، 5G و VoWiFi
GPS‌ دقیق
به‌روزرسانی‌های اندروید برای سه سال آینده
دوربین 108 مگاپیکسلی خوب
عمر باتری طولانی و زمان شارژ بسیار کوتاه
پشتیبانی نکردن از حافظه جانبی
نبود درجه حفاظت IP
نبود جک هدفون
نبود شارژ وایرلس

به‌گفته Notebook Check دوربین 108 مگاپیکسلی در نور خوب، عکس‌های «بسیار خوبی» را برداشت می‌کند که جزییات فراوانی را نشان می‌دهند و از طیف دینامیکی بالایی بهره می‌برند. در نور کم‌تر، طیف رنگ اندکی به‌سمت گرم‌تر شدن تمایل پیدا می‌کند اما کیفیت عکس به همان خوبی قبل باقی می‌ماند. حتی عکاسی در شب نیز برخلاف بسیاری از رقبا، مشکل چندانی برای 11T ایجاد نمی‌کند و اگر هنوز نور کافی در صحنه وجود داشته باشد، دوربین اصلی این گوشی در حالت شب جزییات نسبتا بالایی را از سوژه ثبت می‌کند.

نویسنده این مطلب از به‌کارگیری وایت بالانس متفاوت در دوربین 8 مگاپیگسلی اولتراواید نسبت به دوربین اصلی سخن می‌گوید اما کیفیت عکس‌های این دوربین را همچنان «کاملا خوب» ارزیابی می‌کند. این عکس‌ها البته نسبت به دوربین 108 مگاپیکسلی کاهش کیفیت مشهودی دارند و در کناره‌های تصویر با محو شدگی روبرو می‌شوند. این منبع از کیفیت ویدئوهای 4K دوربین اصلی 11T و مکانیزم لرزه‌گیری دیجیتال آن رضایت داشته اما از این نکته که برخلاف 11T Pro نمی‌توان در حین فیلم‌برداری بین دوربین اصلی و دوربین اولتراواید جابجا شد، به‌عنوان یک نکته منفی یاد می‌کند. پشتیبانی نکردن از وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه برای دوربین اصلی و 1080p/60fps برای دوربین سلفی (که هر دو در 11T Pro حضور دارند) نکته منفی اشاره شده دیگری در این قسمت است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا