گزارش IDC و Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2022 – غوغای آنر با رشد سالانه 88 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، کانالیز Canalys ، چین China ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : IDC و Canalys – که دو نمونه از مهم‌ترین مؤسسات پژوهشی تحلیل بازار به شمار می‌روند – روز جمعه 29 جولای 2022 (7 مرداد 1401) گزارش‌ خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم سال 2022 منتشر کردند. داده‌های هر دو گزارش مؤید افت دورقمی عرضه گوشی‌های هوشمند در چین بوده و کارشناسان هر دو مؤسسه محدودیت های ناشی از قرنطینه کرونا در چین را در این زمینه دخیل می‌دانند. طبق هر دو گزارش، آنر و اپل تنها فروشندگانی بودند که عرضه اسمارت‌فون‌های آنها در سه‌ماهه اخیر با رشد سالانه همراه بوده است. البته وضعیت اپل در بازار چین در گزارش Canalys به مراتب بهتر از عملکرد این کمپانی آمریکایی در گزارش IDC است.

طبق گزارش IDC، طی سه‌ماهه دوم سال 2022 تعداد 67.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.7 درصد افت داشته است. به گفته ویل وانگ (Will Wong)، از مدیران ارشد تحقیقاتی در IDC، محدودیت‌های کرونایی ضمن وارد کردن ضربه شدید به حس‌وحال خرید در مصرف‌کنندگان طی سه‌ماهه اخیر، موجب کاهش تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز شده است. اما در این میان، نام‌هایی مثل آنر و اپل موفق شدند با ثبت رشد سالانه مثبت در پایان سه‌ماهه دوم، امید را در بازار چین زنده نگه دارند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه دوم 2022 از نگاه IDC (عرضه به میلیون عدد)

آمار و ارقام گزارش Canalys کمی متفاوت است. طبق این گزارش، کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون در سه‌ماهه اخیر 67.4 میلیون گوشی هوشمند را به بازار چین عرضه کردند که نسبت به گوشی‌های عرضه شده در سه‌ماهه دوم 2021، با 10 درصد افت همراه بوده است. توبی ژو (Toby Zhu)، از تحلیلگران Canalys، در توصیف بازار چین در فصل اخیر می‌گوید: «شیوع COVID-19 در سراسر کشور باعث شده تا دولت محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را در شهرهای مهم چین مثل شانگهای، شنژن و پکن اعمال کند.» به گفته وی، با توجه به رکود اقتصاد داخلی چین، مسائلی همچون بیکاری و کاهش درآمد، مردم را نگران کرده است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه دوم 2022 از نگاه کانالیز (عرضه به میلیون عدد)

در فصلی که گذشت، حس‌وحال شکننده خرید در بین مصرف‌کنندگان، فشار مضاعفی را بر فروشندگانی که سعی در رشد داشتند، وارد کرد. به دنبال محدودیت‌ها و رکود ناشی از آن، کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون چشم امیدی به فستیوال خرید موسوم به 6/18 داشتند تا به واسطه آن به فروشی خوبی در سه‌ماهه دوم امسال دست یافته و تقاضای فروخورده پس از محدودیت‌ها را احیا کنند. اما حتی بزرگ‌ترین مشوق‌های خرید در این فستیوال نیز نتوانست بازار چین را به سطح یک سال قبل بازگرداند.

طبق گزارش IDC، آنر در سه‌ماهه دوم سال 2022 رقمی بالغ بر 13.1 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار چین کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. طبق این آمار، آنر هم‌اکنون با در دست داشتن 19.5 درصد از سهم بازار چین، رتبه نخست بازار اسمارت‌فون این کشور را در اختیار دارد. پس از آنر ویوو – با عرضه 12.9 میلیون اسمارت‌فون و کسب سهم 19.1 درصدی از بازار – با اختلاف کمی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. البته تفاوت مهم آنر با ویوو در آنجاست که برخلاف رشد چشمگیر 88 درصدیِ آنر، عرضه گوشی‌هاس هوشمند ویوو در فصل اخیر نسبت به سه‌ماهه دوم سال گذشته، 30.8 درصد کاهش داشته است. اوپو، شیائومی و اپل نیز به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص می‌دهند که در این میان، تنها اپل حائز رشد مثبت 0.1 درصدی شده و اوپو و شیائومی رشد منفی دورقمی را تجربه کردند.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در چین از سه‌ماهه اول 2019 تا سه‌ماهه دوم 2022 برحسب فروشنده

اما در گزارش Canalys یک تفاوت مهم با آنچه در گزارش IDC خواندیم مشاهده می‌شود. آمار و ارقام مؤسسه Canalys حاکی از آن است که در فصلی که گذشت، ویوو با عرضه 13.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و در دست گرفتن 20 درصد از بازار چین در رتبه نخست قرار داشته و آنر با عرضه 13 میلیون اسمارت‌فون و کسب سهم 19 درصدی از بازار در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. کارشناسان Canalys نیز رشد سالانه 88 درصدی آنر را تأیید می‌کنند، اما افت سالانه ویوو را 28 درصد تخمین زده‌اند (مقایسه کنید با افت 30.8 درصدی در گزارش IDC). مثل گزارش IDC، در اینجا نیز شاهد آن هستیم که کمپانی‌های اوپو، شیائومی و اپل به ترتیب در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

اما یکی دیگر از تفاوت‌های مهم دو گزارش به نحوه عملکرد اپل در فصل اخیر مربوط می‌شود. طبق گزارش IDC، کمپانی اپل در سه‌ماهه دوم 2022 چیزی حدود 9.5 میلیون آیفون را وارد بازار چین کرده که نسبت به رقم عرضه در مدت مشابه سال گذشته (یعنی 9.4 میلیون دستگاه) تنها 0.1 درصد رشد داشته است. Canalys نیز رقم عرضه آیفون در بازار چین طی سه‌ماهه اخیر را چیزی مشابه IDC و معادل 9.9 میلیون دستگاه آیفون اعلام کرده، اما تفاوت اصلی در تعداد آیفون‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه دوم سال 2021 است که گزارش Canalys آمار 7.9 میلیون دستگاه را نشان داده و به همین دلیل متعاقبا رشد عرضه آیفون‌های اپل در پایان سه‌ماهه اخیر بالغ بر 25 درصد می‌شود (که با رشد 0.1 درصدی در گزارش IDC فاصله بسیاری دارد).

میزان عرضه گوشی‌‌های هوشمند در سرزمین اصلی چین از سه‌ماهه اول 2016 تا سه‌ماهه دوم 2022

برند آنر طی یک سال اخیر موفق شده خود را همواره در بین پنج برند برتر بازار چین حفظ کند. اما امسال سالی سرنوشت‌ساز برای آنر است تا نشان دهد که می‌تواند در شرایط دشوار نیز به حیات خود ادامه دهد. سری جدید Honor 70 در رسیدن آنر به جایگاه کنونی در فصل اخیر کمک زیادی کرد. همچنین، در حالی که سری اسمارت‌فون‌های Play 30 و Play 6 توانستند نظر کاربران در رده پایین بازار را به خود جلب کنند، سری Magic 4 نیز به آنر اجازه داد تا سهم خود از بازار گوشی‌های پرچمدار (با قیمت بالای 600 دلار) را مستحکم کند.

علی‌رغم افت سالانه در پایان سه‌ماهه دوم، سهم ویوو از بازار چین نسبت به سه‌ماهه نخست افزایش داشت. پرچمدارهای جدید سری X (در هر دو کانال فروش آنلاین و آفلاین) با استقبال خوبی همراه شد. همچنین پرچمدارهای زیربرند iQOO نیز طی سه‌ماهه اخیر در کانال فروش آنلاین عملکرد مناسبی را به نمایش گذاشتند.

عمده اسمارت‌فون‌های عرضه شده اوپو در فصل اخیر به سری‌های Reno و A مربوط می‌شود، به طوری که مجموع عرضه گوشی‌های سری Reno 8 و همچنین گوشی Oppo A57 هر کدام به بیش از 2 میلیون دستگاه رسید. گفتنی‌ست، عرضه سری اسمارت‌فون‌های Reno 8، موجب شد تا اوپو همچنان پیشتاز فروش گوشی‌های میان‌رده (با قیمت 200 تا 400 دلار) در چین باقی بماند.

شیائومی نیز موفق شد سهم بیشتری از بازار چین را نسبت به فصل پیشین به دست آورد. همزمان با آغاز ریکاوری بازار در ماه می، اسمارت‌فون‌های سری Redmi K و Redmi Note بیشترین عرضه را در بین گوشی‌های شیائومی داشتند. ناگفته نماند، پایین آوردن قیمت سری پرچمدار Xiaomi 12 در فستیوال 6/18 در افزایش فروش این محصول تأثیر به‌سزایی داشت.

همین اتفاق درباره اپل نیز صادق است و این کمپانی آمریکایی با کاهش چشمگیر قیمت آیفون 13 در کانال‌های فروش آنلاین نظیر JD.com و همچنین پایین آوردن ترکیب آیفون‌های سری 12 در فستیوال آنلاین 6/18، به فروش مناسبی دست پیدا کرد. طبق گزارش IDC، آیفون‌های سری 13 بیش از 60 درصد از مجموع آیفون‌های عرضه‌شده در چین طی سه‌ماهه اخیر را تشکیل می‌دهند.

سهم بازار برندهای مختلف از بازار گوشی‌های تاشوی چین در نیمه اول سال 2022

در پایان بد نیست به نکته جالبی از گزارش IDC اشاره کنیم. به گفته کارشناسان این مؤسسه، درست است که در نیمه نخست سال 2022 شاهد افت بازار اسمارت‌فون چین بودیم، اما در همین بازه زمانی عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو در این کشور به رشد خوبی دست یافت. هواوی با تسخیر بیش از 63 درصد از این بازار پیشتاز بوده و اوپو به لطف طراحی متفاوت و قیمت مناسب Find N در جایگاه دوم قرار گرفت. همزمان با نزدیک شدن به پایان چرخه عمر Galaxy Z Flip3 و Galaxy Z Fold3، سامسونگ رتبه سوم این بازار را کسب کرد. آنر و ویوو نیز به ترتیب عناوین چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا