معرفی Mijia Glasses عینک واقعیت افزوده شیائومی با نمایشگر micro-OLED و دوربین پریسکوپی!

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، عینک هوشمند Smart Glasses ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : شرکت شیائومی نزدیک به یک سال پیش از یک عینک مفهومی با نام Xiaomi Smart Glasses رونمایی کرد که برخلاف ظاهر ساده و معمولی، از نمایشگر پیشرفته‌ای برخوردار بود که اطلاعات مختلفی را در قالب AR یا واقعیت افزوده پیش چشم کاربران ظاهر می‌کرد و دوربین 5 مگاپیکسلی جلویی آن نیز ضمن تصویربرداری، برای ترجمه متون نیز به‌کار گرفته می‌شد. با این‌که هنوز با گذشت یک سال خبری از این عینک هوشمند شیائومی در بازار نیست اما زیر مجموعه میجیا این شرکت عینک دیگری را با نام Mijia Glasses در پلتفرم تأمین مالی دسته‌جمعی (crowdfunding) این برند به‌نمایش گذاشته که ظاهرا قرار است به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار بگیرد.

Mijia Glasses از همان ابتدا با ظاهر متفاوت و حجیم خود از عینک Smart Glass شیائومی تفکیک می‌شود و با حضور دو دوربین در یک سمت و مجموعه نمایشگر و منشور در سمت دیگر ظاهری مشابه فیلم‌های علمی-تخیلی به خود می‌گیرد. Mijia Glasses البته با وجود این اضافات هنوز چندان سنگین و غیر قابل تحمل نبوده و وزن آن با تجهیز به پردازنده، باتری و گزینه‌های ارتباطی مستقل تنها 100 گرم است. برای نمونه کافی‌ست از عینک واقعیت مجازی HTC Vive Flow یاد کنیم که بدون پردازنده و باتری چیزی نزدیک به 189 گرم وزن داشت.

دوربین‌های دوگانه این عینک که در کنار چشم چپ قرار می‌گیرند شامل یک دوربین 50 مگاپیکسلی واید با پشتیبانی از pixel binning (ترکیب چهار سلول نوری در یک پیکسل برای عملکرد بهتر در نور کم) و یک دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتوی پریسکوپی‌ می‌شود که این آخری که از 5 برابر زوم اپتیکال و 15 برابر زوم دیجیتال پشتیبانی می‌‌کند. این دوربین به OIS با لرزه‌گیر اپتیکال نیز مجهز شده است. باتری داخلی دستگاه از 100 دقیقه فیلم‌برداری مداوم پشتیبانی کرده و به‌عنوان یک ویژگی جالب‌توجه برای از دست ندادن صحنه پیش رو 10 ثانیه قبل از آغاز دستی فیلم‌برداری به‌صورت خودکار اقدام به برداشت ویدئو می‌کند. از این دوربین‌ها جدا از تصویربرداری می‌توان برای ترجمه متون از چینی به انگلیسی نیز بهره گرفت. برای حفظ حریم خصوصی کاربران یک LED نشانگر در حین تصویربرداری در جلوی عینک روشن می‌شود.

در مقابل لنز دیگر این عینک از یک منشور (free-form optical prism) و یک نمایشگر micro-OLED ساخت سونی استفاده شده که با وجود آن‌که از روشنایی نقطه‌ای 3,000 نیتی بهره می‌برد اما ظاهرا حداکثر روشنایی این پنل که به چشم کاربران می‌رسد به 1,800nits محدود شده است. راندمان نور 60 درصدی و دارا بودن تأییدیه TÜV Rheinland برای آسیب نرسیدن به چشم از نور آبی ساطع شده از صفحه‌نمایش از دیگر موارد قابل اشاره در این قسمت است.

پردازش در این عینک با یک چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 8 هسته‌ای انجام می‌شود که با وجود آن‌که به نوع آن اشاره‌ای نشده اما مستقل بودن فرایند پردازش در این عینک نکته قابل توجه‌ای به‌حساب می‌آید. رم دستگاه 3 گیگابایت بوده و 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد. پروسسور سیگنال تصویری (ISP) مستقل، وای‌فای دو باند و بلوتوث 5.2 بخش دیگری از گزینه‌های سخت‌افزاری Mijia Galsses را تشکیل می‌دهند.

ظرفیت باتری داخلی دستگاه 1,020 میلی آمپر ساعت اعلام شده که از طریق یک شارژر مغناطیسی 10 واتی تغذیه می‌شود. این شارژر ظاهرا می‌‌تواند 80 درصد از ظرفیت باتری را در عرض 30 دقیقه پر کند.

Mijia Glasses در حال حاضر در همان وضعیت همیشگی پروژه‌های تأمین مالی دسته‌جمعی قرار دارد جایی‌که علاقه‌مندان و خریداران این محصول با ثبت پیش‌سفارش، سرمایه مورد نیاز برای تولید دستگاه را تأمین کرده و سپس کار ساخت انبوه آن آغاز خواهد شد. قیمت در نظر گرفته شده برای این محصول برای کاربرانی که در مرحله اولیه تأمین سرمایه به این پروژه می‌پیوندند، 2,499 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز 370 دلار آمریکا) در نظر گرفته شده اما قیمت محصول نهایی اندکی بالاتر و 2,699 یوان (399 دلار) خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا