معرفی هدست واقعیت مجازی HTC Vive Flow – غیرمستقل، بدون باتری و به شکل عینک

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، پوشیدنی Wearable ، اچ تی سی HTC
واحد خبر mobile.ir : همان طور که احتمالا می‌دانید، کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های HTC چند سالی‌ست که از رونق افتاده و از عرضه آخرین گوشی هوشمند HTC – یعنی HTC Wildfire E3 – حدود 7 ماه می‌گذرد. اما علی‌رغم افول این کسب‌وکار، HTC حداکثر تلاش خود را به کار بسته تا بازار هدست‌های VR را از دست ندهد. این کمپانی تایوانی پنجشنبه 14 اکتبر 2021 (22 مهر 1400) از جدیدترین هدست واقعیت مجازی خود با نام HTC Vive Flow رونمایی کرد. برخلاف اکثر هدست‌های بازار، Vive Flow به شکل یک عینک طراحی شده و همین امر، وزن دستگاه را به طور چشمگیری کاهش داده است. به گفته برخی کارشناسان، Vive Flow را می‌توان دیوایسی بین هدست واقعیت مجازی مستقل و عینک سینمای شخصی تلقی کرد.

هدست واقعیت مجازی Vive Flow تنها 189 گرم وزن داشته و همان طور که گفته شد به شکل یک عینک طراحی شده است (چیزی شبیه به Magic Leap One). با توجه به طراحی ظاهری – و به ویژه باریک بودن بدنه – Vive Flow بیشتر به عینک‌های سینمای شخصی شباهت دارد (تا یک هدست واقعیت مجازی). به خاطر ظاهر عینک‌گونه این هدست، شرکت سازنده باید آن را به شکلی طراحی کند که قرارگیری آن روی سر افراد مختلف امکان‌پذیر باشد. برای این منظور، اچ‌تی‌سی در طراحی این دستگاه از سیستمی متشکل از 2 لولا استفاده کرده است.

اچ‌تی‌سی زمان و تلاش زیادی را صرف آن کرده تا فاصله بین نمایشگر و چشمان کاربر در این هدست را کم کند. از نکات مثبت Vive Flow وجود دو لنز دیوپتر قابل‌ تنظیم است. به لطف این لنزها، کاربرانی که مشکل نزدیک‌بینی دارند، موقع استفاده از این هدست نیاز به زدن عینک نداشته و به جای آن باید این لنزها را مطابق با چشمان خود تنظیم کنند.

از جمله مهم‌ترین مشخصات این هدست می‌توان به دو نمایشگر 1.6K با نرخ به‌روزرسانی 75 هرتز و میدان دید 100 درجه اشاره کرد. بلوتوث 5.0، وای-فای، میراکست و پورت USB-C گزینه‌های ارتباطی Vive Flow را تشکیل می‌دهند. دو اسپیکر و دو میکروفن (مجهز به حذف اکو و حذف نویز) در این هدست تعبیه شده و به گفته شرکت سازنده از صدای بلوتوثی نیز پشتیبانی می‌کند. وجود 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی از دیگر مشخصات قابل‌توجه Vive Flow به شمار می‌رود.

متأسفانه به دلیل نبود باتری، برای استفاده از این دستگاه به ناچار باید از منبع انرژی خارجی استفاده کرد. به منظور آنکه Vive Flow حقیقتا یک دیوایس قابل‌حمل باشد، HTC توان آن را روی 7.5 وات تنظیم کرده است؛ این یعنی می‌توانید Vive Flow را با استفاده از کابل USB به پریز، پاوربانک و یا حتی گوشی هوشمند خود متصل و سپس شروع به کار کنید. البته اگر بگوییم Vive Flow فاقد باتری است، از نظر فنی اشتباه کرده‌ایم، زیرا یک باتری خیلی کوچک در این هدست پیش‌بینی شده تا در صورت قطع جریان الکتریکی، هدست به یک باره خاموش نشده و به شکلی ایمن shut down شود. فایده دیگر این باتری کوچک آن است که اگر بخواهید منبع تغذیه هدست را عوض کنید، تا 5 دقیقه زمان خواهید داشت.

فن تعبیه شده در جلوی هدست، هوای خنک را از جلو وارد دستگاه و به سمت صورت شما هدایت کرده و در نهایت موجب خروج هوای گرم از دریچه‌های قسمت بالایی می‌شود.

Vive Flow یک هدست مستقل نبوده و ریموت یا کنترلر ندارد. بنابراین باید ابتدا این دستگاه را از طریق بلوتوث یا میراکست به گوشی هوشمند خود متصل کرده و سپس از گوشی به عنوان کنترلر درون محتوای واقعیت مجازی استفاده کنید. این امر تا حدی کاربر را در هنگام کار با Vive Flow محدود می‌کند. البته نباید انتظار داشته باشید که بتوانید گیم‌هایی مثل Half Life: Alyx را روی این هدست بازی کنید. هرچند که وجود دو لنز دوربین در جلوی دستگاه، امکان ردیابی دست‌ها و رقم زدن تجربه‌ای عمیق‌تر در واقعیت مجازی را امکان‌پذیر می‌کنند (البته این قابلیت آخر، در آینده و با آپدیت به Vive Flow اضافه می‌شود).

به گفته اچ‌تی‌سی، تمرکز Vive Flow روی آسایش، تمرین مغز، بهره‌وری و همچنین بازی سبک است که به لطف اپلیکیشن‌هایی مثل Color Connect VR،Space Slurpies و برنامه مدیتیشن Tripp محقق می‌شود. جالب است بدانید، در صورت استفاده از این هدست برای مدیتیشن در شب‌هنگام، فیلتر نور آبی دستگاه فعال شده و به خواب بهتر کاربر کمک می‌کند. ناگفته نماند، با خرید هدست Vive Flow کاربر به ورژن مخصوصی از سرویس Viveport Infinity دسترسی پیدا کرده و می‌تواند با پرداخت ماهانه 5.99 دلار، از مجموعه گسترده‌ای از محتواهای سازگار با این هدست بهره‌مند شود.

در پایان، لازم به ذکر است Vive Flow هدست واقعیت افزوده نبوده و یا مشخصات کنونی، هیچ‌گاه نمی‌تواند نقش یک هدست AR را ایفا کند. ثبت پیش‌سفارش برای خرید Vive Flow آغاز شده و این محصول در ماه نوامبر با قیمت 499 دلار رسما وارد بازار خواهد شد.

منبع : Vive


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا