معرفی Air Glass عینک هوشمند aR شرکت اوپو با پردازنده Snapdragon Wear 4100

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : عینک هوشمند Smart Glasses ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، اسنپ‌دراگون ویر 4100 Snapdragon Wear 4100 ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : شرکت Oppo در 14 دسامبر 2021 (23 آذر 1400) در روز اول از رویداد INNO Day 2021 این شرکت از عینک هوشمند جدیدی به نام Air Glass رونمایی کرده که که تقریبا برخلاف تقریبا تمامی دیگر عینک‌های واقعیت افزوده، از طریق تاباندن نور یک پروژکتور به شیشه عینک عمل می‌کند. Oppo این مدل را یک عینک aR می‌نامد که برخلاف انتظار تنها به واقعیت افزوده یا Augmented Reality اشاره ندارد و شرکت سازنده از مفهوم assisted reality یا واقعیت کمک‌کننده و واقعیت تعمیم‌یافته یا Extended Reality نیز برای اشاره به آن استفاده می‌کند. این دستگاه با یک میکرو پروژکتور خاص لایه‌ای از اطلاعات سودمند را در مقابل دیدگان افراد قرار می‌دهد.

Oppo Air Glass که باید آن را ادامه‌ای برای عینک‌های مفهومی AR Glass دو سال گذشته اوپو دانست البته تجربه نسبتا متفاوتی را در مقایسه با دو نسل قبلی ارائه می‌کند و در حالی‌که نمونه‌های مفهومی پیشین بر ارائه یک تجربه محتوای فراگیر متمرکز بودند، در Air Glass، اطلاعاتی آنی مرتبط با موقعیت مثل مشاهده لیست خرید، مسیریابی نقطه به نقطه، ترجمه همزمان و مواردی از این دست ارائه می‌شود.

این عینک 30 گرمی از دو رنگ سفید و مشکی برخوردار است که نسخه مشکی آن، مشابه یک عینک واقعی به‌نظر می‌رسد اما نسخه نقره‌ای آن به‌صورت تک‌چشمی طراحی شده است. دسته این عینک که کاملا بزرگ‌تر از حالت عادی به‌نظر می‌رسد قسمت‌های پردازشی دستگاه از جمله پلتفرم Snapdragon Wear 4100 آن را در خود جای داده جای گرفته و کلیه عملیات تحلیلی و پردازشی در این قسمت انجام می‌شود. این پروسسور که پیش از این در برخی ساعت‌های هوشمند همچون TicWatch Pro 3 به‌کار گرفته شده قدرت بالایی را ارائه می‌کند اما در زمینه مصرف باتری با اعداد فوق‌العاده‌ای روبرو نمی‌شویم و با روشن بودن نمایشگر، باتری تنها برای 3 ساعت پاسخگوی نیاز دستگاه خواهد بود. این زمان در حالت Stand-by به 20 ساعت می‌رسد.

ماجرای این دستگاه اما زمانی جالب می‌شود که به سراغ نحوه نمایش اطلاعات روی شیشه و لنز عینک برویم؛ جایی‌که یک پروژکتور کوچک موسوم به Spark Micro Projector اطلاعات و تصاویر را با به‌کارگیری فناوری micro-LED از طریق یک لنز 5 مرحله‌ای به شیشه عینک می‌تاباند. این پروژکتور با اندازه 0.5 سی‌سی (چیزی نزدیک به اندازه یک دانه قهوه) یکی از کوچک‌ترین نمونه‌های حاضر در این صنعت به‌حساب می‌آید اما به‌لطف فناوری micro-LED مشکلی در اینجا سطح بالایی از نور و روشنایی نداشته و با روشنایی 1,400 نیتی، در محیط‌های کاملا روشن نیز احتمالا قادر به نمایش بی‌نقص اطلاعات روی لنز عینک خواهد بود. وضوح تصویر این پروژکتور 480×640 پیکسل است.

در ساختار این عینک از دو نوع مختلف نمایش محتوا پشتیبانی می‌شود که در اولی تصاویری با 16 سایه خاکستری تشکیل می‌شود و دومی نیز با 256 سایه خاکستری دقت بالاتری را عرضه می‌کند. این مجموعه جدا از لمس کردن دسته عینک می‌‌تواند با صدا و حرکت‌های سر (مثلا باز کردن یا بستن اعلان‌های به‌نمایش درآمده روی صفحه‌نمایش با تکان دادن سر) نیز کنترل شود و در صورتی‌که کاربر ساعت هوشمند Oppo Watch 2 را در اختیار داشته باشد، کنترل عینک با حرکات دست نیز امکان‌پذیر است.

نوع محتوای قابل نمایش در این پنل تقریبا همان مواردی‌ست که بلافاصله می‌توان حدس زد از جمله وضعیت آب و هوا، گزینه‌های مسیریابی، ساعت و تقویم. یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه دیگر در این عینک امکان تله پرامپتر (Teleprompter) در آن است که با کمک آن می‌توان در حین یک اجرا یا پرزنتیشن، نوشته‌هایی که در حین صحبت نیاز است را در مقابل چشمان خود مشاهده کرد.

برای هرچه کاربردی‌تر کردن این عینک، گزینه ترجمه خودکار نیز برای آن در نظر گرفته شده که در طی آن دو نفری که هر دو این عینک را به چشم دارند می‌توانند ترجمه همزمان جمله‌های طرف مقابل را پیش روی خود مشاهده کنند. این ویژگی در ابتدا تنها برای ترجمه مابین انگلیسی و چینی ماندارین (Mandarin Chinese) در دسترس قرار دارد اما قرار است زبان‌های کره‌ای و ژاپنی نیز برای ترجمه در مقابل چینی ماندارین در آینده به این جمع افزوده شوند. SDK این عینک به‌گفته شرکت سازنده قرار است به‌زودی در دسترس نوسعه‌دهندگان قرار بگیرد و بدین‌ترتیب راه برای تعریف کاربری‌های جدید برای این مدل هموار خواهد بود.

عینک هوشمند Oppo Air Glass قرار است در سه‌ماهه اول سال 2022 به بازار چین عرضه خواهد شد و برای کارکرد به اپلیکیشن Smart Glass (حاضر در ساعت‌ هوشمند Oppo Watch 2) و هر گوشی هوشمند این شرکت با رابط کاربری ColorOS 11‌ به بالا نیاز دارد. از امکان عرضه این عینک در دیگر بازارها و قیمت در نظر گرفته شده برای آن در بازار چین نیز هنوز اطلاعاتی رسمی در دسترس قرار نگرفته است.

حضور Oppo در این بازار در حالی صورت می‌پذیرد که بزرگانی مثل Meta، آمازون، Snap، ریزر و Bose پیش از این در آن حضور پیدا کرده‌اند و مطرح شدن هر چه بیش‌تر نام اپل در شایعات نیز از اهمیت بالای این رده سخن می‌گوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا