آشنایی با HarmonyOS 3.0 – پلتفرم هواوی به ایستگاه سوم رسید

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : هواوی روز پنجشنبه 28 جولای 2022 (6 مرداد 1401) از جدیدترین نسخه پلتفرم اختصاصی خود با نام HarmonyOS 3.0 رونمایی کرد. ورژن اولیه این پلتفرم در آگوست 2019 و نسخه به‌روزرسانی‌شده آن – یعنی HarmonyOS 2.0 – در ژوئن 2021 معرفی شد. این پلتفرم با استقبال خوب کاربران مواجه شد، به طوری که تا سپتامبر 2021 تعداد کاربران هارمونی به 90 میلیون نفر رسید. در حال حاضر HarmonyOS 2.0 در بیش از 300 میلیون دیوایس فعال بوده و از این رو می‌توان گفت هیچ پلتفرمی در طول تاریخ با این سرعت رشد نکرده است. هواوی HarmonyOS 3.0 را با شعار «یکی باش، بیشتر باش» به علاقه‌مندان معرفی کرده و در ادامه با مهم‌ترین امکانات این پلتفرم آشنا می‌شویم.

ویجت‌های جدید Universal Card

یکی از ویژگی‌های جدید HarmonyOS 3.0، قالب جدیدی برای ویجت‌هاست که شرکت سازنده از آن با عنوان Universal Card یاد می‌کند. به موجب این ویژگی جدید، ویجت‌ها در شکل‌ها، اندازه‌ها، رنگ‌ها و سبک‌های مختلف و همچنین با افزودن متن و استیکر، قابل شخصی‌سازی هستند. برای صرفه‌جویی در فضای دسک‌تاپ، می‌توانید ویجت‌ها – یا در اصطلاح کارت‌ها – با اندازه یکسان را روی یکدیگر انباشته کنید. همچنین می‌توانید ویجت‌های خدماتی، دکمه‌های سیستمی و میان‌برها را روی یک کارت واحد تعبیه کنید.

قابلیت‌های امنیتی

می‌دانید که بسیاری از اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون شما به بخش‌های مهم و حساس گوشی – مثل لوکیشن، دوربین، میکروفن، فایل‌ها و یا مخاطبین – دسترسی دارند. در ورژن جدید HarmonyOS، تک‌تک دفعاتی که هر اپلیکیشن به این قسمت‌ها دسترسی پیدا کرده ثبت و ضبط شده و این آمار در قالب نمودار به شما عرضه می‌شود تا در صورت لزوم به صورت دستی، این دسترسی‌ها را لغو کنید. البته در صورت تمایل، خود اکوسیستم می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. نکته دیگر، هوشیاری هارمونی در برابر رفتار مخرب از سوی اپلیکیشن‌ها، فعالیت های مشکوک در شبکه و سایر تهدیدهاست.

جالب است بدانید، چنان‌چه HarmonyOS 3.0 اپلیکیشنی را ناایمن بداند، اجازه دسترسی به این اپلیکیشن به شکل کاذب داده خواهد شد (مثل اجازه دسترسی به گالری تصاویری خالی از عکس یا inbox پیامک‌هایی که هیچ پیامکی در آن نیست). نکته دیگر آنکه اگر بخواهید عکسی را به اشتراک بگذارید، در صورت تمایل می‌توانید سایر داده‌های حساس همراه آن عکس (مثل زمان و مکان آن) را حذف کنید. شاید جالب‌تر از همه این باشد که HarmonyOS 3.0 می‌تواند اسکرین‌شات‌های شما را اسکن کرده و داده‌های حساس موجود در آنها (مثل شماره تلفن، آدرس و ...) را تار کند.

عملکرد بالاتر، مصرف کمتر

ظاهرا هواوی تلاش زیادی برای بهبود عملکرد و کاهش مصرف باتری در دیوایس‌های مجهز به HarmonyOS 3.0 کرده است. طبق ادعای این کمپانی چینی، در HarmonyOS 3.0 سرعت بالا آمدن اپلیکیشن تا 7 درصد، واکنش‌گرا بودن اپلیکیشن تا 14 درصد و روان بودن حرکت بین منوها تا 18 درصد نسبت به HarmonyOS 2.0 بهبود یافته است. همچنین، میزان مصرف باتری جهت رندر کردن گرافیک در HarmonyOS 3.0 نیز نسبت به HarmonyOS 2.0 تا 11 درصد و در قیاس با سایر پلتفرم‌ها تا 23 درصد کاهش یافته است. طبق ادعای هواوی، این امر در نتیجه نوعی تکنولوژی موسوم به پیش‌بینی بین-فریمی در سطح پیکسل حاصل شده که بار پردازشی GPU و میزان مصرف را کاهش و متعاقبا عمر باتری را افزایش می‌دهد.

به اشتراک گذاشتن صوت بدون شریک شدن در هدفون!

برای اینکه همزمان با دوستتان به یک موزیک گوش دهید، نیاز نیست یکی از هدفون‌های خودتان را در گوش او قرار دهید. پلتفرم جدید هواوی این امکان را فراهم کرده که بتوانید دو جفت هدفون را به طور همزمان به گوشی هوشمند یا تبلت یا هر دیوایس دیگر مجهز به هارمونی متصل کنید. البته ظاهرا این قابلیت در حال حاضر فقط در داخل چین امکان‌پذیر بوده و به برخی هدفون‌های خاص (مثل FreeBuds Pro 2) منحصر است.

Hyperterminal

در HarmonyOS 3.0 شاهد آن هستیم که دیوایس‌های بیشتری به Hyperterminal اضافه شده‌اند، از جمله مانیتورها، پرینترها، نمایشگرهای جوهری، ساعت‌های هوشمند، سیستم مولتی‌مدیای اتوموبیل و عینک‌های هوشمند. به این ترتیب، با ترکیب دو یا چند دیوایس هوشمند که به اتفاق یکدیگر در حال کار کردن هستند، می‌توان در اصطلاح یک «سوپر دیوایس» ایجاد کرد. رابط کاربری HarmonyOS 3.0 در اینجا بسیار ساده است. به این شکل که روی صفحه نمایش، هر یک از دیوایس‌های متصل در قالب یک حباب به نمایش درآمده‌اند و کافی‌ست با یک درگ-اند-دراپ ساده (بین دو آیکون‌ حباب‌ها) دیوایس مورد نظر خود را به سوپر دیوایس اضافه کنید.

بهتر است با یک مثال، کارکرد Hyperterminal را بررسی کنیم. فرض کنید شما با لپ‌تاپ MateBook خود در حل ویرایش کردن یک ویدئو هستید، اما برای راحتی بیشتر به نمایشگر بزرگ‌تری نیاز دارید. چنان‌چه مثلا صاحب یک کامپیوتر همه کاره MateStation X نیز باشید، کافی‌ست آیکون مانیتور را به آیکون لپ‌تاپ درگ کنید تا بلافاصله امکان به اشتراک‌گذاری بی‌سیم نمایشگر برای شما فراهم شود.

نکته جالب در آنجاست که دیوایس‌های مجهز به HarmonyOS برای تبدیل شدن به سوپر دیوایس، حتما لازم نیست در یک شبکه وای-فای مشترک قرار بگیرند. طبق ادعای هواوی، این دیوایس‌ها وجود یکدیگر را حس خواهند کرد. به عنوان مثال، چنان‌چه یک تبلت هواوی در مجاورت یک گوشی هوشمند هواوی باشد، امکان پاسخ دادن به تماس‌ها و مشاهده SMSهای گوشی از طریق تبلت نیز فراهم خواهد بود (مثل یک روح در دو بدن!). بر مبنای همین ویژگی، می‌توانید انجام بازی‌ها و تماشای ویدئوهای گوشی هوشمند خود را به تبلت (که نمایشگر بزرگ‌تری دارد) منتقل کنید.

تلویزیون‌های هوشمند هواوی نیز از این نوع اتصال بهره‌مند هستند. به عنوان مثال، اگر دو اسپیکر هوشمند Huawei Sound X داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید با این قابلیت آنها را به تلویزیون هوشمند هواوی متصل کرده و به عنوان اسپیکرهای استریو از آنها استفاده کنید. چنان‌چه دوست ندارید صدای تلویزیون برای همه پخش شود، می‌توانید با یک جفت هدفون تماما بی‌سیم تلویزیون تماشا کنید. تمام این اتصال‌ها فقط با یک درگ-اند-دراپ ساده انجام می‌شود.

البته این اکوسیستم فراتر از محصولات هواوی‌ست. به عنوان مثال، به‌راحتی می‌توانید تردمیل خود را (به شرط سازگار بودن) به ساعت هوشمند هواوی متصل کرده و ضمن ردیابی برنامه تمرینی خود، با اتصال هدفون به این سوپر دیوایس، به موزیک هم گوش کنید. اکوسیستم هارمونی خودروی شما را نیز شامل می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید اپلیکیشن‌های گوشی هوشمندتان را به داشبورد خودرو منتقل کنید (درست مثل Android Auto). همین اتفاق برای منزل هوشمند نیز امکان‌پذیر است.

تبلت MatePad Pro 11 – که چند روز پیش معرفی شد – نخستین دیوایسی‌ست که با ورژن جدید HarmonyOS 3.0 وارد بازار می‌شود. هواوی قرار است در ماه سپتامبر آپدیت به HarmonyOS 3.0 را برای بسیاری از دیوایس‌های خود عرضه کند. به‌زودی لیست کامل دیوایس‌های دریافت‌کننده این آپدیت از سوی هواوی منتشر خواهد شد.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا