آینده سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی بعد از معرفی AAB به عنوان فرمت رسمی فروشگاه گوگل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/4/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، سیستم عامل Operating System ، هواوی Huawei ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل حدود دو هفته پیش از تغییری بنیادی خبر داد که بر اساس آن، اپلیکیشن‌های اندرویدی از ابتدای آگوست سال جاری میلادی ملزم به استفاده از فرمت AAB (کوتاه‌شده Android App Bundles) به جای قالب قدیمی APK خواهند بود. به این ترتیب، از تاریخ یادشده به بعد تنها اپ‌های با فرمت جدید امکان ورود به فروشگاه پلی استور را خواهند داشت؛ اگر چه برنامه‌های قبلی همچنان می‌توانند با استفاده از قالب APK به حضور خود در فروشگاه گوگل ادامه دهند. از سوی دیگر از معرفی HarmonyOS 2.0، سیستم‌عامل اختصاصی هواوی، نیز نزدیک به شش هفته می‌گذرد، هر چند این پلتفرم تا پیاده‌سازی کامل و پوشش گسترده راه طولانی در پیش دارد.

از نگاه تحلیل‌گران، معرفی فرمت جدید اپلیکیشن‌های گوگل و الزام به استفاده از آن دشواری تازه‌ای برای مدیران غول چینی به شمار می‌رود. با این حال، هواوی در گفتگو با منابع خبری، تغییر قالب اپ‌های گوگل به AAB را با تجربه کاربری و توسعه HarmonyOS بی‌ارتباط دانسته و گمانه‌زنی رسانه‌ای در این خصوص را رد کرده است. اما برخی معتقدند که با کنار گذاشته شدن کامل فرمت APK، کاربرد برخی برنامه‌های مبتنی بر این قالب که اینک در پلتفرم هواوی نیز قابل استفاده‌اند، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وانگ چنگ‌لو (Wang Chenglu) ریاست بخش کسب‌وکار نرم‌افزاری مشتریان هواوی، در گفت‌وگو با Global Times، به صراحت با رد تأثیرپذیری سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت از تغییرات گوگل‌ پلی، بر استقلال ساختار برنامه‌های مبتنی بر HarmonyOS تأکید کرده است. از دید او قالب تازه AAB اساساً مشابه Atomic Service در سیستم‌عامل Harmony است. خدمات اتمی یا Atomic Services بر اساس APIهای HarmonyOS توسعه یافته‌اند و روی دستگاه‌های مختلف هواوی قابل اجرا هستند. به این ترتیب به گفته شرکت سازنده، امکان استفاده کاربران از این خدمات در سناریوها و دستگاه‌های متنوعی فراهم شده است.

همان طور که اشاره شد، AAB قالب رسمی انتشار اپ‌های جدید اندروید است که به گفته گوگل «روشی کارآمدتر برای ساخت و انتشار اپلیکیشن‌ها» ارائه می‌دهد. به گفته این شرکت، حجم فایل‌های با فرمت جدید به طور متوسط حدود 15 درصد کمتر از فایل APK بوده که امکان دانلود سریع‌تر را برای کاربران فراهم می‌سازد.

از نگاه ما جی‌هوا (Ma Jihua)، تحلیلگر قدیمی صنعت اسمارت‌فون و از دنبال‌کنندگان نزدیک به هواوی، هدف گوگل از معرفی فرمت ABB به جای APK احتمالاً هموار کردن مسیر سیستم‌عامل متفاوت این کمپانی موسوم به FuchsiaOS و به هدف تأمین نیازهای موجود در عصر اینترنت اشیا طراحی شده است. به گفته او «Harmony هواوی فعلاً در مراحل ابتدایی است و هنوز تهدیدی برای اندروید گوگل محسوب نمی‌شود.»

به گفته Global Times، در حال حاضر با گذشت اندکی بیش از یک ماه از ارائه رسمی نسخه دوم پلتفرم هارمونی، بیش از 30 میلیون دستگاه به این سیستم‌عامل مجهز شده‌اند. کاربرد گسترده این پلتفرم برای هواوی اهمیت زیادی دارد، چرا که تحریم‌های ایالات متحده، کسب‌وکار سخت‌افزار این شرکت را با دشواری مواجه ساخته و اگر HarmonyOS بتواند جایگاه خود را در بازار نرم‌افزار تثبیت کند، هواوی به نوعی ثبات و استقلال دست خواهد یافت؛ امری که به طور طبیعی برای گوگل مطلوب نیست. از این رو به نظر می‌رسد باید منتظر واکنش هواوی به این اقدام گوگل باشیم و ببینیم که چه راه‌حلی از سوی مدیران شرکت برای مواجهه با شرایط جدید در پیش گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر هنوز روشن نیست که آیا HarmonyOS و پلتفرم‌های HMS/Android قادر به پشتیبانی از فرمت AAB هستند یا خیر؛ هرچند ظاهراً App Gallery از این قالب پشتیبانی می‌کند. اما در مجموع فرمت جدید، ادامه کار فروشگاه‌های غیر گوگلی را دشوار خواهد ساخت و توسعه‌دهندگان در صورت تمایل به قرار گرفتن برنامه روی این فروشگاه‌ها، باید باندل‌های اپلیکیشن خود را به صورت APK منتشر کنند. اقدامی که از برخی جهات شمشیری دو لبه است، زیرا با آن که توسعه‌دهندگان کنترل بیشتری بر محل عرضه برنامه کاربردی خود خواهند داشت، اما برای عرضه آن در فروشگاهی به جز پلی ‌استور، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

منبع : Global Times