گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2021 – درآمدی فراتر از انتظارات

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت روز سه‌شنبه 27 جولای 2021 (5 مرداد 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2021 – منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2021 شرکت –منتشر کرد. طبق این گزارش، مایکروسافت در فصل اخیر درآمدی بالغ بر 46.2 میلیارد دلار کسب کرده که در قیاس با درآمد شرکت در مدت مشابه سال گذشته با 21 درصد رشد همراه بوده است. سود عملیاتی شرکت با رشد 42 درصدی به 19.1 میلیارد رسیده که 16.5 میلیارد دلار آن سود خالص بوده است. سود تقلیل‌یافته هر سهم نیز با رشدی 49 درصدی بالغ بر 2.17 دلار گزارش شده است. گفتنی‌ست، مایکروسافت در فصلی که گذشت مبلغ 10.4 میلیارد دلار را در قالب بازخرید سهام و سود سهام به سهامداران شرکت بازگرداند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، با اشاره به نوآوری‌های مایکروسافت در راستای کمک به کسب‌وکار سازمان‌ها، بر این نکته تأکید کرد که نتایج قدرتمند مایکروسافت نشان می‌دهد «زمانی که اجرای برنامه‌ها به‌خوبی انجام گیرد و نیاز مشتریان در بازارهای بزرگ و در حال رشد به شیوه‌های متمایزی برطرف شود» رشد حاصل می‌شود. نادلا در تأیید گفته‌های خود به عملکرد کسب‌وکار ابری و فرنچایزهای جدید این شرکت در حوزه‌های بازی و امنیت و همچنین LinkedIn اشاره و اعلام کرد که مجموع درآمد این بخش‌ها طی سه سال گذشته از مرز 10 میلیارد دلار فراتر رفته است.

Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت

درآمد مایکروسافت در فصل اخیر بالاتر از پیش‌بینی‌های وال‌استریت بوده است. همچنین طبق داده‌های مؤسسه Refinitiv، درآمد مایکروسافت در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2021، از آنچه تحلیلگران تخمین زده بودند، 2 میلیارد دلار بالاتر بوده است. با توجه به کمبود جهانی تراشه و متعاقبا افت فروش PC، تحلیلگران درآمد پایین‌تری را برای مایکروسافت برآورد کرده بودند، اما ظاهرا عملکرد درخشان این شرکت در زمینه سرویس‌های ابری، افت فروش PC را به خوبی جبران کرده است. لازم به ذکر است، به دنبال برآورد مایکروسافت از ادامه یافتن رشد شتابان در کسب‌وکار ابری Azure (پس از پشت سر گذاشتن فصلی که در آن فروش این بخش 51 درصد افزایش داشت)، ارزش سهام مایکروسافت 0.7 درصد بالا رفت.

طبق داده‌های Refinitiv Eikon (بر مبنای قیمت نهایی بازار بورس در روز دوشنبه 26 جولای)، پس از حدود 30 درصد افزایش در سال جاری میلادی، هم‌اکنون مجموع ارزش سهام مایکروسافت در بازار به حدود 2.2 تریلیون دلار رسیده است. به این ترتیب، نسبت قیمت به درآمد یا P/E مایکروسافت از نسبت P/E کمپانی‌های بزرگی مثل اپل و گوگل نیز بالاتر می‌رود. البته برخی تحلیلگران بر این باورند که ممکن است در این ارزش‌گذاری اغراق شده باشد.

به گفته هریس انور (Haris Anwar)، تحلیلگر ارشد Investing.com، از آغاز همه‌گیری کرونا شاهد جهش در ارزش سهام مایکروسافت بودیم و هم‌اکنون سهام این شرکت به چند برابر قیمت مبادله می‌شود. پس از این تاخت‌وتاز قدرتمند، زمان آن رسیده تا سهام مایکروسافت نفسی تازه کرده و به ثبات برسد، به ویژه در شرایط کنونی که سرمایه‌گذاران هنوز به درستی نمی‌دانند که وضعیت تقاضای بازار در دوران پسا-کرونا به چه شکل خواهد بود.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی مایکروسافت در فصلی که گذشت:

ابر هوشمند

طبق معمول، بخش ابر هوشمند (Intelligent Cloud) بیشترین درآمدزایی را برای مایکروسافت در پی داشته است. درآمد این بخش در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2021، با رشد سالانه 30 درصدی به 17.4 میلیارد دلار رسیده است. به لطف رشد 51 درصدی درآمد سرویس ابری Azure، درآمد محصولات مرتبط با سرور و سرویس‌های ابری مایکروسافت 34 درصد افزایش داشته است. داده‌های مؤسسه Visible Alpha نشان می‌دهد رشد درآمد سرویس ابری Azure در فصل اخیر، حتی از پیش‌بینی تحلیلگران (مبنی بر رشد 43.1 درصدی) بالاتر بوده است. لازم به ذکر است، به دنبال محدودیت‌های ناشی از کرونا و روی آوردن کسب‌وکارها به دورکاری، گرایش به سمت سرویس‌های ابری بیشتر شده و علاوه بر مایکروسافت، سرویس‌های ابری آمازون و گوگل نیز‌ هریک به‌ نوعی از این وضعیت منتفع شده‌اند.

فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری (Productivity)

پس از ابر هوشمند، این بخش با کسب درآمدی معادل 14.7 میلیارد دلار – که 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته – دومین منبع درآمدزایی مایکروسافت به شمار می‌رود. طبق گزارش اخیر، درآمد محصولات تجاری Office و سرویس‌های ابری مرتبط با آن در فصلی که گذشت 20 درصد رشد داشته است. مایکروسافت عمده این موفقیت را به رشد 25 درصدی درآمد Office 365 نسبت می‌دهد. به گفته مایکروسافت، درآمد محصولات مصرفی و سرویس‌های ابری مرتبط با Office با 18 درصد رشد همراه بوده و در حال حاضر مشترکین مصرفی Microsoft 365 به 51.9 میلیون مشترک افزایش یافته است. همچنین، به لطف رشد 97 درصدی راه‌کارهای بازاریابی، درآمد مایکروسافت از شبکه اجتماعی حرفه‌ای LinkedIn با 46 درصد افزایش همراه شد.

رایانش شخصی‌تر

در نهایت می‌رسیم به بخش "رایانش شخصی‌تر" یا More Personal Computing که با کسب 14.1 میلیارد دلار در سه‌ماهه اخیر، موفق شد درآمدزایی خود را 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود ببخشد. ضعیف‌ترین جنبه‌های عملکرد مایکروسافت در فصل اخیر را باید در همین بخش جست‌وجو کرد؛ جایی که درآمد حاصل از ویندوز OEM با افت 3 درصدی مواجه شد. درآمد حاصل از محتوای Xbox و سرویس‌های مرتبط با آن نیز 4 درصد افت داشته که به گفته پائولو پسکاتوره (Paolo Pescatore)، تحلیلگر PP Foresight، نشان می‌دهد بازار داغی که به دنبال همه‌گیری کرونا در عرصه گیمینگ به وجود آمده بود، کم‌کم به سردی می‌گراید.

دستگاه‌های Surface نیز عملکرد ناامیدکننده‌ای در فصل اخیر داشته و درآمد حاصل از فروش این محصولات تا 20 درصد افت کرد. البته عملکرد سایر زیرمجموعه‌های فعال در بخش رایانش شخصی‌تر به اندازه‌ای خوب بود که بتواند افت درآمدهای مذکور را جبران کند. به عنوان مثال درآمد محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های ابری مرتبط با آن در فصلی که گذشت 20 درصد رشد داشت. همچنین، درآمد حاصل از تبلیغات مرتبط با جست‌وجو (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک) نیز با 53 درصد افزایش همراه بود.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا