گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه ماهه پایانی و کل سال 2021

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/11/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC روز پنجشنبه 27 ژانویه 2022 (7 بهمن 1400) گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی سال 2021 و همچنین کل سال منتشر کرد. طبق گزارش IDC، طی سه‌ماهه چهارم 362.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار شده که در مقایسه با عرضه اسمارت‌فون در مدت مشابه سال قبل (یعنی 374.3 میلیون دستگاه) 3.2 درصد افت داشته است. این دومین فصل پیاپی است که شاهد افت در عرضه گوشی‌های هوشمند هستیم. علی‌رغم نیمه دوم سال – که تا حد زیادی پرچالش بود – به لطف عملکرد قدرتمند در نیمه نخست سال، در مجموع حجم عرضه اسمارت‌فون در سال 2021 با رشد 5.7 درصدی، بالغ بر 1.35 میلیارد دستگاه گزارش شده است.

رایان ریث (Ryan Reith)، معاون بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در IDC، در توصیف وضعیت بازار در سالی که گذشت می‌گوید: «جای هیچ‌گونه سؤالی نیست که نیمه دوم سال 2021 – با افت 4.5 درصدی در حجم عرضه در قیاس با نیمه دوم 2020 – نتوانست انتظارات را برآورده کند. همان طور که در فصل قبل نیز اشاره کردیم، همزمان با ورود به نیمه دوم سال، [پدیده‌هایی مثل] زنجیره تأمین و کمبود قطعات تأثیر معنادار خود بر بازار اسمارت‌فون را آشکار ساخت و این [معضل] اکنون که وارد سال 2022 شده‌ایم، همچنان ادامه دارد.»

به گفته رایان ریث، به احتمال زیاد در نیمه نخست سال 2022 نیز چالش‌های موجود در حیطه‌های عرضه و لجستیک ادامه خواهد یافت، اما انتظار می‌رود که بازار جهانی در نیمه دوم سال 2022 به رشد باز گردد. بدون شک، تقاضا در بسیاری از بازارها هنوز به قوت خود باقی بوده و شاهد آن هستیم که تمایل مصرف‌کننده به محصولات 5G و فرم‌فاکتورهای جدید (از جمله دیوایس‌های تاشو) رو به افزایش است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه چهارم سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای مختلف در سه ماهه پایانی و کل سال 2021:

اپل عملکرد فوق‌العاده‌ای را در فصل اخیر از خود به نمایش گذاشت و بار دیگر موفق شد با پیشی گرفتن از سامسونگ، با در دست گرفتن 23.4 درصد از سهم بازار، رتبه نخست عرضه گوشی هوشمند در دنیا را از آن خود کند. قدرت اپل در زنجیره تأمین بیش از هر زمان دیگری در سه‌ماهه چهارم 2021 خود را نشان داد. خانواده آیفون 13 بخش قابل‌توجهی از عرضه اپل در سه‌ماهه پایانی را تشکیل داد و رشد مناسبی را در متوسط قیمت فروش آیفون رقم زد. گفتنی‌ست، طی فصل اخیر اپل 84.9 میلیون دستگاه آیفون را وارد بازار کرد که البته نسبت به حجم عرضه در سه‌ماهه چهارم 2020 (یعنی 87.5 میلیون دستگاه)، 2.9 درصد رشد منفی داشته است.

سامسونگ و شیائومی، موفق شدند به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم جهانی را کسب کنند. عرضه گوشی‌های هوشمند سامسونگ در فصل اخیر با رشد 8.1 درصدی به 68.9 میلیون دستگاه اسمارت‌فون رسید و این شرکت کره‌ای هم‌اکنون 19 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. شیائومی نیز 45 میلیون گوشی هوشمند را در فصل گذشته به بازار ارائه کرد که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 3.9 درصد رشد داشته است. اوپو و ویوو نیز هر یک با عرضه 30.1 و 28.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، به‌ترتیب در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. لازم به ذکر است، سامسونگ و شیائومی، تنها کمپانی‌هایی هستند که در بین 5 برند برتر، به رشد سالانه در عرضه اسمارت‌فون دست یافتند.

در تحلیل بازار اسمارت‌فون طی کل سال 2021، کمپانی سامسونگ با عرضه 272 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، رتبه نخست خود را حفظ کرده و اپل – که طی یک سال اخیر 235.7 میلیون دستگاه را وارد بازار کرده – در پله دوم می‌ایستد. شیائومی، اوپو و ویوو نیز رتبه‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند. در اینجا (برخلاف عملکرد سه‌ماهه چهارم)، عرضه اسمارت‌فون از سوی همه کمپانی‌ها با رشد همراه بوده و در بین این 5 برند برتر، 4 برند به رشد دورقمی دست پیدا کرده‌اند. جالب است بدانید، شیائومی با کسب رشد سالانه حدود 30 درصدی، بالاترین نرخ رشد را داشته و کمترین میزان رشد (یعنی 6 درصد) به سامسونگ تعلق دارد. این اختلاف به وضوح نشان می‌دهد کدام کمپانی از افت شدید هواوی در سال 2021 بیش از بقیه ذینفع بوده است. اپل نیز در سالی که گذشت به رشد 15.9 درصدی دست یافت که علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توان آن را به رشد خیره‌کننده 40 درصدی در چین هم نسبت داد.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

نابیلا پوپال (Nabila Popal)، از مدیران پژوهشی IDC، بر این باور است که اگر محدودیت‌های حوزه عرضه به بازار تحمیل نمی‌شد، مطمئنا 2021 به سال پررونق‌تری برای بازار اسمارت‌فون تبدیل می‌شد. با این اوصاف، مشخص می‌شود که همین رشد سالانه 5.7 درصدی، ارزش فراوانی دارد. به گفته پوپال، از رشد 5.7 درصدی در سال گذشته می‌توان این گونه برداشت کرد که در حال حاضر تقریبا در تمام مناطق، تقاضای فروخورده‌ای وجود دارد. حتی در چین، که در آن چالش‌هایی در رابطه با تضعیف تقاضا از سوی مصرف‌کننده به چشم می‌خورد، عملکرد بازار در فصل چهارم 5 درصد فراتر از برآوردهای اولیه گزارش شد. به گفته IDC، با توجه به عواملی مثل کم بودن موجودی در حال ترخیص (تقریبا در همه مناطق) و همچنین برطرف شدن محدودیت‌های عرضه تا نیمه سال جاری میلادی، انتظار می‌رود همین تقاضای فروخورده بتواند در سال 2022 بازار را به سمت رشدی مناسب سوق دهد.

منبع : IDC