شیائومی Poco M3 Pro 5G در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco M3 Pro 5G ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های محبوب برند Poco شرکت شیائومی را در یک نگاه می‌توان به سه دسته مشخص شامل سری M، سری X و سری F طبقه‌بندی کرد جایی‌که دو سری X و F در رده بالا و خانواده کوچک Poco M در رده پایین بازار قرار می‌گیرند. از این سری تا به امروز تنها دو گوشی به بازار عرضه شده‌اند که شامل Poco M3 و Poco M3 Pro‌ می‌شوند. M3 اولیه با طراحی چشمگیر، ارائه یک صفحه‌نمایش بزرگ با وضوح فول اچ‌دی، دوربین 48 مگاپیکسلی، باتری حجیم و حافظه UFS توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد و حالاM3 Pro با حفظ نقاط برتری Poco M3 در زمینه دوربین و صفحه‌نمایش، گزینه 5G را نیز به لیست امکانات دستگاه افزوده و بدین‌ترتیب در پی تکرار موفقیت این خانواده است.

پیش از بررسی نظرات رسانه‌های معتبر در مورد Poco M3 Pro 5G نخست بهتر است اندکی با مشخصات این گوشی آشنا شویم؛ M3 Pro 5G در مقایسه با M3 قبلی از لحاظ طراحی با تغییراتی روبرو شده که هم در جلو و هم در بخش پشتی به‌روشنی قابل تشخیص است؛ اولین تغییر به صفحه‌نمایش این مدل تعلق دارد که محل دوربین سلفی در آن از ناچ قطره‌ای به حفره پانچی تغییر پیدا کرده و ظاهر مدرن‌تری را به خود گرفته است. در پشت گوشی با این‌که ظاهر لنزهای دوربین و چینش عمودی آن‌ها تغییر خاصی نکرده اما محوطه تیره پیرامون آن‌ها این بار در طول گوشی امتداد یافته و ترکیب متفاوتی را ایجاد کرده است.

صفحه‌نمایش دستگاه 6.5 اینچی فول اچ‌دی 20:9 با نرخ رفرش 90 هرتزی‌ست و دوربین سلفی آن نیز همچنان 8 مگاپیکسل وضوح دارد. در پشت گوشی دو واحد 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق اهمیت چندانی ندارند و تنها به یک دوربین 48 مگاپیکسلی f/1.79 بر می‌خوریم که روی کاغذ تفاوتی با M3 قبلی ندارد. پردازنده این گوشی به Dimensity 700 تغییر کرده که هسته‌های A76 و A55 آن نسبت به M3 بسیار قدرتمندتر شده‌اند و گزینه 5G نیز به لیست امکان آن افزوده شده است. رم 4 یا 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی UFS 2.2 با امکان ارتقاء از طریق درگاه ترکیبی microSD دیگر مشخصات این گوشی را تشکیل می‌‌دهند. ظرفیت باتری از 6 هزار به 5 هزار میلی آمپر ساعت کاهش پیدا کرده اما شارژر 18 واتی همچنان سر جای خود باقی‌ست.

پس از این آشنایی نسبی نوبت به بررسی نظرات رسانه‌های معتبر در رابطه Poco M3 Pro 5G می‌رسد.

GSMArena

رسانه جی‌اس‌ام آرنا در نتیجه‌گیری بررسی خود از M3 Pro 5G این‌گونه می‌گوید: «شیائومی می‌داند چگونه یک گوشی خوب بسازد و Poco M3 Pro 5G نیز از همان دستورالعمل موفقیت‌آمیز پیروی می‌کند، این [مدل] بهترین ویژگی‌هایی که با رقم 179 یورو می‌توان تهیه کرد را در بر دارد و 5G نیز یکی از نقاط برجسته آن است. صفحه‌نمایش 90 هرتزی LCD را دوست داشتیم، این [نمایشگر] همیشه هموار و روان بوده، به‌اندازه کافی روشن است و کنتراستی عالی دارد. هر چهار دوربین (با احتساب دوربین سلفی) عکس‌های زیبایی می‌گیرند، می‌توانید اکثرا، بازی‌ها را به‌گونه رضایت‌بخشی انجام دهید و دوام باتری نیز شگفت‌انگیز است.»

این رسانه در رابطه با نکات منفی این گوشی می‌افزاید:‌ «Poco M3 Pro 5G مطمئنا سریع‌ترین انتخاب نیست، GPU آن شایسته تحسین نیست، [فرایند] شارژ چندان سریع نیست [و] از ویژگی‌های محبوب نظیر اسپیکرهای دوگانه و برداشت ویدئوی 4K نیز خبری نیست. اما در حال حاضر 5G گران است بنابراین می‌توانیم تنها تصور کنیم که بخش بزرگی از بودجه [ساخت این گوشی] در کجا مصرف شده است.»

جی‌اس‌ام آرنا نکات مثبت و منفی این گوشی را در موارد زیر خلاصه کرده است:

نمایشگر IPS LCD با نرخ رفرش 90 هرتزی
دوام باتری عالی
کیفیت خوب اسپیکر
رابط کاربری MIUI 12 روان
دوربین قابل اتکا در روز و شب
سلفی‌های برجسته
اتصال 5G، جک 3.5 میلی‌متری هدست، درگاه اینفرارد، NFC و کارت حافظه microSD
عملکرد GPU متوسط
مقاوم نبودن گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و خاک
غیبت اسپیکرهای استریو
پشتیبانی نکردن از برداشت ویدئوی 4K

جی‌اس‌ام آرنا در مورد دوربین اصلی گوشی به کیفیت بالای عکس‌های گرفته شده در در طی روز اشاره کرده و از جزییات بالا و شارپ بودن آن‌ها، کم بودن میزان نویز، دقت در رنگ و محدوده دینامیکی بسیار خوب سخن می‌گوید. از نگاه این رسانه البته کیفیت ثبت جزییات سخت و دشوار مثل شاخ و برگ درختان فاصله فراوانی تا ایده‌آل دارد و حالتی آب‌رنگی به خود می‌گیرند اما باید به این نکته نیز دقت کرد که این شرایط حتی برای گوشی‌‌های بسیار گران‌قیمت‌تر نیز تقریبا به همین صورت تکرار می‌شود. M3 Pro در حقیقت بسیار فراتر از حد مورد انتظار از آن عمل می‌کند.

کیفیت دوربین اصلی در شب نیز در وضوح پیش‌فرض 12 مگاپیکسل رضایت‌بخش توصیف شده و با وجود آن‌که برخی از جزییات با مکانیزم کاهش نویز دوربین از میان می‌روند اما هنوز می‌توان از نتیجه نهایی رضایت داشت. حالت شب یا Night Mode در این دوربین به‌گفته جی‌اس‌ام آرنا به روشن‌تر شدن تصویر و البته همزمان نویز بیشتر و از بین رفتن بیشتر جزییات منجر می‌شود اما اگر تنها منظور گرفتن عکسی روشن‌تر باشد می‌توان از این گزینه نیز رضایت داشت.

این رسانه در زمینه فیلم‌برداری نیز ضمن اشاره به محدودیت به وضوح 1080p/30fps و غیبت 4K یا حتی 1080p/60fps از کیفیت بالای رنگ‌ها، کنتراست مطلوب و محدوده دینامیکی گسترده سخن گفته است. میزان جزییات نیز به گفته این رسانه برای یک گوشی ارزان‌قیمت «اوکی» است.

Pocket-lint

در بررسی پاکت-لینت از Poco M3 Pro 5G با سرتیتر نقاط ضعف و قوت یک گوشی ارزان‌قیمت، از نسخه پرو به‌عنوان دستگاه متفاوتی در مقایسه با ورژن رده پایین M3 یاد شده و آمده است: «این [مدل] یک گوشی کاملا مناسب و مقرون به صرفه با [چیپ‌ست] قابل اطمینان مدیاتک داخلی و دوام باتری طولانی‌مدت است.» پاکت-لینت در ادامه نتیجه‌گیری خود در رابطه با این مدل از برخی نکات منفی مثل مشکلات نرم‌افزاری،‌ یک طراحی تا حدودی عجیب و غریب و غیبت دوربین با زاویه واید یاد می‌کند که «به‌طور ویژه قابل توجه نیستند.» به‌گفته این رسانه Redmi Note 10 Pro‌ در این رده نمایشگر و دوربین‌های بهتری داشته و طراحی کلاسیک‌تری دارد اما اگر به برند پوکو علاقه‌ دارید Poco F3 انتخاب بهتری‌ست.

نقاط ضعف و قوت Poco M3 Pro 5G از نگاه پاکت-لینت شامل این موارد می‌شوند.

دوام باتری فوق‌العاده
دوربین اصلی قابل اطمینان
پردازنده داخلی توانمند MediaTek
نبود دوربین زاویه واید
اندکی تاریک بودن صفحه‌نمایش
چندین مورد کرش کردن‌ اپلیکیشن‌
زیاد بودن استفاده از لوگو در طراحی بدنه!

پاکت-لینت در مورد مجموعه دوربین این گوشی می‌گوید: وقتی نوبت به دوربین‌ها می‌رسد، M3 Pro ادعا می‌کند که مجموعه‌ای از سه دوربین در بخش پشتی دارد. خب این موضوع را فراموش کنید چرا که از دوربین ماکرو و سنسور عمق میدان احتمالا هیچ‌گاه استفاده نمی‌کنید و آن‌ها عملا هیچ هدف دیگری جز محقق کردن ادعای ساختن دوربین سه‌گانه را ندارند. خوشبختانه دوربین اصلی در این مدل بسیار مناسب (pretty decent) است.

پاکت‌-لینت در مورد عملکرد دوربین اصلی به ایجاد تصاویری «قدرتمند» و با «ظاهری شارپ» در طیف متنوعی از وضعیت‌ها اشاره کرده و از فوکوس سریع و به‌اندازه کافی آسان بودن تنظیم نورگیری به‌عنوان برخی دیگر نکات مثبت دوربین اصلی این گوشی یاد می‌کند. در نتیجه‌گیری پایانی بخش دوربین بررسی Poco M3 Pro 5G در پاکت‌-لینت نبود دوربین اولتراواید و برخی جزییات ناکارآمد در رابط کاربری نکات منفی اصلی این قسمت را تشکیل می‌دهند اما در عین حال از عملکرد دوربین اصلی ابراز رضایت شده است.

Notebook Check

رسانه نوت‌بوک چک در بررسی M3 Pro 5G که عنوان «گوشی 5G با ویژگی‌های قدرتمند با قیمت مناسب» را بر خود دارد این مدل را پیشنهاد هیجان‌انگیزی از سوی شیائومی برای خریداران حساس به قیمت توصیف می‌کند. نوت‌بوک چک در ادامه می‌افزاید: «این گوشی 6.5 اینچی روی رد پاهای Poco M3 حرکت می‌کند که اوائل سال 2021 با قیمتی اقتصادی 150 یورو (تقریبا 178 دلار) رونمایی شده بود و ارزش قابل توجه‌ای را ارائه می‌کند.»

در نتیجه‌گیری این بررسی این‌گونه آمده است: «اسمارت‌فون‌های Poco شیائومی در زمینه ارائه ویژگی‌های متعدد و عملکرد سطح بالا با قیمتی اقتصادی شناخته‌شده هستند [و] Poco M3 Pro 5G نیز با ارائه [گزینه‌های] ارزشمند فراوان در این زمینه نا امیدکننده نیست: اتصال 5G، یک نمایشگر 90 هرتزی، NFC، یک باتری قوی و میزان زیادی توان پردازشی. جدیدترین [عضو] افزوده شده به [سری] Poco پسوند Pro را به‌این دلیل در نام خود به‌همراه دارد که Poco M3 [پیشین] NFC، [نمایشگر] 90 هرتز و 5G را ارائه نمی‌کرد.»

موضع رسانه نوت‌بوک چک در مورد نکات مثبت و منفی Poco M3 Pro 5G شامل این موارد می‌شود:

طراحی شکیل و زیبا
اتصال 5G
نمایشگر 90 هرتزی
قابلیت ارتباطی NFC
باتری قوی
نبود هیچ ارزش افزوده واقعی برای دوربین‌های ماکرو و تعیین عمق میدان
مدیریت محدود کننده انرژی
دقیق نبودن GPS
نبود چراغ LED نوتیفیکیشن
دو سیم‌کارته واقعی نبودن دستگاه

در تحلیل نوت‌بوک چک در مورد بخش دوربین این گوشی این‌گونه آمده است: «از نقطه‌نظر بازاریابی عبارت دوربین سه‌گانه ممکن است معتبر باشد اما در حقیقت [و در دنیای واقعی] به سه دوربین دست پیدا نمی‌کنید [چرا که] سنسور عمق که تنها برای محو کردن [پس‌زمینه سوژه اصلی] به‌کار می‌رود و دوربین ماکرو نیز تقریبا بدون استفاده است چرا که زوم دیجیتال [دوربین اصلی] معمولا نتایج بهتری را تولید می‌کند» در ادامه تحلیل دوربین اصلی در این مطلب این‌گونه آمده است: «با این وجود کیفیت دوربین اصلی برانگیزنده و چشمگیر است. این [دوربین] عکس‌های مناسبی را در شرایط نوری خوب برداشت می‌کند که با سطح بالایی از جزییات و مقدار زیادی طیف دینامیکی، موفق به کسب امتیاز می‌شود. اما آن‌ها هنوز هم گاهی اوقات مقداری رنگ‌پریده به‌نظر می‌رسند. عکس‌ها در محیط‌های با نور کم هنوز اوکی هستند اما سنسور دوربین در برداشت جزییات کافی بعد از یک درجه خاص [از کاهش نور] با وجود در دسترس بودن Night mode ناتوان است.»

Techradar

در رسانه تک‌رادار نیز مثل تقریبا تمامی دیگر بررسی‌های اشاره شده، Poco M3 Pro 5G انتخابی مناسب با توجه به قیمت ارزیابی شده اما نه بهترین و نه بدترین گوشی اقتصادی سال است. اگر به گوشی بسیار ارزان‌قیمتی نیاز دارید که به 5G مجهز است و دوام باتری چشمگیری دارد، بررسی امکانات این گوشی کاملا ارزشش را خواهد داشت.

در بررسی این گوشی در رسانه تک‌رادار از تلاش برند پوکو برای جلب نظر کاربران به واسطه امکانات بالا و قیمت مناسب سخن به میان آمده و از M3 Pro 5G به‌عنوان جدیدترین تلاش شیائومی در این زمینه یاد شده است. این گوشی به نمایشگر بزرگ،‌ اتصال 5G و دوام باتری بهتر از حد متوسط مجهز شده که می‌توانند برای برخی کاربران دلائل مناسبی برای خرید باشند. از سوی دیگر اما به گفته تک‌رادار مجموعه دوربین و پرفورمنس کلی این گوشی فقط در سطح «کفایت» و نه بیشتر است بنابراین باید خود در مورد آن‌چه برای شما اهمیت بیشتری دارد تصمیم‌گیری کنید.

تک‌رادار در سمت نکات مثبت و منفی این گوشی به موارد زیر اشاره کرده است:

قیمت نسبتا مناسب
عملکرد قابل احترام
ارائه شدن با 5G
رقبای متعدد
کیفیت متوسط دوربین
امکان بهتر بودن نرم‌افزار

در بررسی تک‌رادار از بخش دوربین M3 Pro 5G این‌گونه آمده است: «دوربین بخش پشتی در شیائومی Poco M3 pro 5G در اکثر موقعیت‌ها اوکی است اما نه بیشتر از این... در جلو یک دوربین 8 مگاپیکسلی واید تکی وجود دارد که وظیفه برداشت تصاویر سلفی را برای شما انجام می‌دهد اما قرار نیست در هیچ گونه‌ای از موقعیت‌های چالش‌برانگیز ایستادگی کند.» تک‌رادار از مناسب بودن تصاویر دوربین اصلی به شرط وجود نور کافی و دست‌های بدون لرزش سخن به میان آورده و در شرایطی که گزینه HDR خودکار گه‌گاه به‌صورت غیر دقیق و سرگردان عمل می‌کند، روشن کردن دائمی آن را در هنگام تصویربرداری در محیط‌هایی که همزمان سوژه‌های روشن و تاریکی در آن به چشم می‌خورند، گزینه درستی دانسته است. مبهم و کدر شدن برخی جزییات و عملکرد ضعیف در نور کم در سمت نکات منفی و بازتولید مناسب رنگ‌ها و سرعت شاتر بالا در سمت نکات مثبت این دوربین از نگاه تک‌رادار قرار دارند.

Tech Adviser

از نگاه رسانه تک ادوایزر، Poco M3 Pro 5G همه آن‌چه نیاز یک اسمارت‌فون اقتصادی شایسته و لایق برای بزرگ شدن است را در اختیار دارد اما از سوی نرم‌افزار زمخت و پر از موارد اضافی (clumsy and bloated software) رها شده است. در بخش نتیجه‌گیری بررسی تک ادوایزر این‌گونه آمده است: «Poco M3 Pro 5G روی کاغذ، به‌گونه‌ای استثنایی اسمارت‌فون اقتصادی متعادلی‌ست. این [گوشی] یک نمایشگر بزرگ 1080p با نرخ رفرش 90 هرتزی، یک دوربین 48 مگاپیکسلی، یک باتری بزرگ و بیشتر را با قیمتی اقتصادی ارائه می‌دهد.» این رسانه بار دیگر بخش نرم‌افزاری این گوشی را به‌عنوان نقطه‌ضعف آن مطرح کرده جایی‌که رابط کاربری MIUI از نگاه تک ادوایزر هنوز قبل از آن‌که به چیزی قابل توصیه کردن بدل شود نیازمند کارهای قابل توجه‌ای‌ست.

تک ادوایزر نکات مثبت و منفی Poco M3 Pro 5G را در موارد زیر خلاصه می‌کند:

نمایشگر 90 هرتزی
دوام باتری عالی
اتصال 5G
نرم‌افزار MIUI پر از موارد اضافی
دوربین‌های متوسط
ناخوشایند بودن برای استفاده با یک دست

تک ادوایزر در بررسی وضعیت دوربین این گوشی آورده است: با توجه به این‌که به‌دست آوردن پرفورمنس عکاسی خوب در گوشی هوشمندی با قیمت کمتر از 200 پوند امری بسیار نادر است، انتظارات از M3 Pro در این زمینه چندان بالا نیست و مایه تلسف است که این انتظارات به هیچ‌روی از حد اولیه فراتر نمی‌روند. عملکرد دوربین اصلی قطعا کفایت می‌کند جزییات در اکثر تصاویر حتی در کناره‌ها کاملا خوب بوده و این شرایط برای عمق رنگ نیز بدون آن‌که اشباع بیش از اندازه را تجربه کند برقرار است. یک مسئله تکراری در این میان به طیف دینامیکی با بهتر است بگوییم نبود آن تعلق دارد. در صحنه‌هایی با چالش نوری بیشتر، M3 Pro معمولا تصاویری با نورگیری بیش از اندازه را ایجاد می‌کند. عملکرد در نور ضعیف نیز چیزی نیست که بتوان از آن بیش از اندازه تعریف کرد هرچه حالت شب اندکی این وضعیت را با بهبود اشباع و جزییات برداشت شده بهتر می‌کند.

تک ادوایزر در مورد دوربین 2 مگاپیکسلی ماکروی M3 Pro می‌گوید: «سنسور ماکرو برای هیچ نوعی از برداشت عکس به‌کار گرفته نمی‌شود [و] در عوض روی ویدئو متمرکز شده است و در حالی‌که این نکته کاملا جدیدی‌ست که در حین ویدئو بتوان روی سوژه‌ای در 2 سانتی‌متری متمرکز شد کیفیت پایین ویدئوی به‌دست آمده، هرگونه کارکرد بالقوه‌ای که این ویژگی ممکن است داشته باشد را خاتمه می‌بخشد.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا