شیائومی Poco F3 در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/5/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اسنپ دراگون 870 Snapdragon 870 ، در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco F3 ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : نسل جدید گوشی‌های هوشمند 5G آرام‌آرام بازار تلفن همراه را در تمامی سطوح قیمتی از مدل‌های ارزان‌قیمت تا پرچمداران پیشرفته به تسخیر خود در می‌آورند. برخی از این مدل‌ها با تکیه بر مشخصاتی که بعضا تنها در گوشی‌های رده بالا دیده می‌شود از سایرین مجزا شده و نگاه طیف وسیعی از خریداران را به سمت خود جلب کرده‌اند. Poco F3 از شیائومی از جمله این گوشی‌‌هاست که با صفحه‌نمایش 120 هرتزی AMOLED، پردازنده Snapdragon 870 و حافظه داخلی سریع و حجیم، یکی از محبوب‌ترین اسمارت‌فون‌های میان‌رده بازار داخلی ایران به حساب می‌آید. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد این مدل و نقاط ضعف و قوت آن می‌پردازیم.

Techradar

در بررسی تک‌رادار از Poco F3 از همان ابتدا به‌عنوان مهم‌ترین نکته قابل اشاره، بر صفحه‌نمایش فوق‌العاده دستگاه تأکید شده است؛ این رسانه در رابطه با این‌ گوشی می‌گوید: «Poco F3 با عملکرد پیشرو در [این] کلاس، یک نمایشگر روان و فوق‌العاده روشن و یک طراحی مرتب و تر و تمیز، ممکن است شما را مجبور به چشم‌پوشی از [جست‌وجو برای] پرچمداران [جدید] در آینده نزدیک کند. تنها یک دوربین متوسط و مشکلات معمول [رابط کاربری] MIUI یک معامله عالی را تهدید می‌کنند.»

تک‌رادار نکات مثبت و منفی Poco F3 را در موارد زیر خلاصه کرده است:

صفحه‌نمایش روشن با واکنش سریع (responsive)
عملکرد پردازشی فوق‌العاده در این کلاس
ساخت محکم و درجه یک
مملو بودن MIUI از نکات منفی و آزاردهنده
دوربین متوسط
نبود شارژ وایرلس

تک‌رادار عملکرد دوربین 48 مگاپیکسلی IMX582 ساخت سونی این گوشی را اندکی نا امیدکننده می‌داند جایی‌که با وجود «اوکی» بودن نتایج، کیفیت تصاویر آن با آنچه بقیه اجزای این گوشی در ذهن ایجاد می‌کنند هماهنگ نیست. به‌گفته این رسانه تصاویر دوربین اصلی در روز با نورگیری مطلوب و مقاومت در برابر ارتقاء غیر واقعی رنگ‌ها مناسب بوده و مکانیزم هوش مصنوعی یا AI آن نیز در برخی شرایط راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد. تک‌رادار با مقایسه F3 با سامسونگ Galaxy A52 5G از جزییات کمتر در پوکو سخن می‌گوید و عملکرد HDR آن را نیز شایسته تعریف چندانی نمی‌بیند. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید این گوشی از نگاه این رسانه عملکرد ضعیفی داشته و با soft بودن بیش از اندازه سوژه‌ها و غیر واقعی بودن رنگ‌ها در جایگاه پایینی قرار می‌گیرد.

Tech Adviser

تک ادوایزر سخن خود را در رابطه با این گوشی این‌گونه آغاز کرده که F3، برند پوکو را به‌‌عنوان قدرت غیر قابل انکاری در رده میانی مطرح می‌کند اما برخی از نکات منفی از مطلق بودن این برتری ممانعت به‌عمل می‌آورند. این رسانه، F3 را یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده‌ای معرفی می‌کند که در حال حاضر قابل تهیه است اما مسئله دوام باتری و مشکلات رابط کاربری از شیرینی این معامله اندکی می‌کاهد.

تک ادوایزر نکات مثبت و منفی این گوشی را در موارد زیر خلاصه کرده است:

عملکرد فوق‌العاده
صفحه‌نمایش OLED عالی
دوربین‌های چشمگیر
دوام باتری نا امیدکننده
مشکلات رابط کاربری MIUI

نویسنده مطلب بررسی Poco F3 در تک ادوایزر، برخلاف رسانه تک‌‌رادار از کیفیت دوربین اصلی گوشی رضایت داشته و این‌گونه در مورد آن می‌گوید: «عموما تصاویری که با Poco F3 برداشت کردم بسیار چشمگیر بودند. گوشی به‌خصوص در سوژه‌های منظره کاملا خوب عمل کرده و محدوده دینامیکی عالی و رنگ‌های زنده‌ای را ارائه می‌کند. این جایی‌ست که تخصص لنز اولتراواید است اگرچه این [دوربین] نیز در مجموعه متنوعی از شرایط مفید است.» تک ادوایزر از حالت شب این دوربین نیز رضایت داشته و عملکرد آن در «تبدیل یک سوژه بسیار تاریک به چیزی مفیدتر» را قابل قبول می‌داند.

Pocket-lint

به‌گفته نویسنده بررسی Poco F3 در سایت Pocket-lint، که عنوان «تلفنی هیجان‌انگیز با قیمتی فوق‌العاده» بر بالای آن نقش بسته، این روزها یافتن یک گوشی موبایل برجسته و متفاوت امر نادر و کمیابی به حساب می‌یاد اما Poco F3 موفق به انجام این امر شده است. پاکت-لینت در توصیف این گوشی از سرعت بالا، صفحه‌نمایش فوق‌العاده، باتری با دوام کامل در طول روز و قیمت پایین دستگاه یاد کرده که از نگاه نویسنده چیزی بهتر از آن‌ها نمی‌توان گفت!

نکات مثبت و منفی Poco F3 از نگاه پاکت‌-لینت شامل این موارد می‌شوند:

پروسسور قدرتمند که به پرفورمنس سریع منجر می‌شود
دوام باتری فوق‌العاده
صفحه‌نمایش تخت بزرگ و درخشان
قیمت پایین به‌عنوان نکته کلیدی در فروش
امکان بهتر بودن دوربین‌ها به‌خصوص دوربین اولتراواید
حضور برخی نکات عجیب و غریب در رابط کاربری MIUI همچون مشکل در اعلان برنامه‌ها

پاکت-لینت در بررسی دوربین‌های F3 این‌گونه می‌گوید: «حتی دوربین [نیز] با در نظر گرفتن قیمت F3 مناسب است. [البته] مسلما همان کیفیتی که در چیزی مثل سامسونگ گلکسی S21 Ultra یا Oppo Find X3 Pro به‌دست می‌آورید را در این گوشی پیدا نمی‌کنید اما دوربین اصلی در این ساختار سه‌ دوربینی در بخش پشتی برای گرفتن عکس‌های شارپ و واضح بیش از اندازه توانمند است.» از جمله نکات منفی ذکر شده در مقاله پاکت-لینت برای دوربین اصلی در این گوشی باید به نور کمتر و کنتراست بیشتر در هنگام گرفتن تصاویر نزدیک و کلوزآپ و اشباع بیشتر رنگ‌ها در زمان استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد. از نگاه این رسانه، دوربین اصلی F3 در جایگاه بهترین دوربین در این رده قیمتی قرار ندارد و برای نمونه پایین‌تر از OnePlus Nord CE قرار می‌گیرد. این دوربین تصاویر واقع‌گرایانه‌ای را ارائه نکرده و در زمینه عمق میدان طبیعی نیز در جایگاه پایین‌تری نسبت به رقبا قرار می‌گیرد با این‌حال Pocket-lint آن را دوربین بدی نمی‌بیند.

Notebook Check

در بررسی نوت‌بوک چک بار دیگر بر مسئله امکانات بالا و قیمت پایین دستگاه تأکید شده و با انتخاب عنوان «گوشی هوشمند قدرتمند با قیمت اندک» بر این موضوع صحه گذاشته شده است. در ادامه این مطلب این‌گونه آمده است: «با Poco F3، شیائومی بار دیگر گوشی هوشمند قدرتمندی را در سبد کالای خود دارد که از یک پروسسور سریع اسنپ‌دراگون، یک نمایشگر AMOLED روشن و پر نور، یک باتری قدرتمند، 5G و یک مجموعه دوربین سه‌گانه برخوردار است. با این اوصاف قیمت شروع 350 یورویی [برای این گوشی] بسیار اندک است.»

نکات مثبت و منفی Poco F3 از نگاه رسانه نوت‌بوک چک شامل این موارد می‌شوند:

پردازنده سریع در رده پرچمداران
دوام بالای باتری
صفحه‌نمایش 120 هرتزی OLED
اتصال 5G
پرفورمنس بالای دستگاه به‌ازای قیمت پرداختی
کیفیت نچندان راضی‌کننده مجموعه دوربین‌ها
عملکرد نامشخص دوربین موسوم به تله‌-ماکرو

نوت‌بوک چک از تصاویر دوربین اصلی Poco F3 در نور روز به‌عنوان عکس‌هایی با ظاهر زیبا یاد می‌کند اما فرایند شارپ کردن خودکار در آن را نیز بیش از اندازه می‌بیند. این رسانه در مورد دوربین اولتراواید از جزییات مناسب در مرکز تصویر یاد می‌کند که با رفتن به سمت کناره‌ها از کیفیت و وضوح آن‌ها‌ کاسته می‌شود. دوربین تله‌-ماکرو که بخش بزرگی از فضا را در بخش پشتی پوشانده به گفته نویسنده نوت‌بوک چک بی‌استفاده است چرا که هر دو مورد زوم و برداشت ماکرو با خود دوربین اصلی انجام شده و حتی زمانی که این دوربین پوشانده شوند نیز هیچ تفاوتی مابین تصاویر قبل و بعد آن دیده نمی‌شود!

Android Authority

مقاله Android Authority ، پوکو F3 را واجد سخت‌افزاری فوق‌العاده می‌داند که با نرم‌افزار سطح پایین به زیر کشیده شده است؛ نظری‌که تا حدود زیادی به دیدگاه دیگر رسانه‌ها در مورد این گوشی شباهت دارد. Android Authority در مورد این گوشی می‌گوید: «Poco F3 مجموعه سخت‌افزاری غیر قابل باوری را به‌‌ازای قیمت پایینی که به‌ازای آن پرداخت می‌کنید، ارائه می‌دهد. با این حال همه سخت‌افزارهای با کیفیت دنیا اگر نرم‌افزار با آن‌ها هماهنگ نباشد هیچ معنی ندارند و این، چیزی‌ست که Poco F3 را یک درجه تنزل می‌دهد. در نهایت، این گوشی برای افرادی‌ست که برای قدرت پردازشی و کیفیت نمایشگر بیش از هر چیز دیگری ارزش قائلند.»

در مقاله Android Authority در لیست نکات مثبت و منفی این گوشی به موارد زیر اشاره شده است:

نمایشگر فوق‌العاده
چیپ‌ست قدرتمند در این رده قیمتی
کیفیت ساخت مستحکم
نرم‌افزار شلوغ و پر از باگ و تبلیغات
دوربین متوسط
دوام باتری می‌توانست بهتر باشد

نویسنده مقاله Android Authority دوربین اصلی Poco F3 را در حد قابل انتظار از یک گوشی زیر 400 دلاری یعنی نه خیلی فوق‌العاده و نه کاملا ضعیف و رده پایین می‌داند. در بهترین شرایط نوری، نتایج خوبی از این دوربین حاصل می‌شود و در شرایط پایین‌تر از حد ایده‌آل، تصاویر ضعیفی را از این مدل مشاهده می‌کنیم. عملکرد دوربین اصلی در شب حتی پس از فعال کردن Night mode نیز از نگاه این رسانه چندان فوق‌العاده نبوده و با وجود آن‌که با نایت مد طبیعتا با شرایط بهتری روبرو می‌شویم اما میزان این بهبود در سطح بالایی نیست. از نگاه Android Authority عملکرد دوربین تله-ماکرو از لحاظ میزان جزییات (با نگاهی به رزولوشن پایین این دوربین) مناسب است و نتایج دوربین اولتراواید با وجود آن‌که چندان بد به‌نظر نمی‌رسند اما کیفیت رنگ پایین‌تری نسبت به دوربین اصلی دارند.

Trusted Reviews

نویسنده مقاله تراستد ریویوز در ابتدای مطلب بررسی پوکو F3 این سوال را مطرح می‌کند که آیا با حضور برخی ویژگی‌های مربوط به گوشی‌های پرچمدار در حضور یک قیمت اندک رقابتی، F3 همان گوشی میان‌رده پیشرفته‌ای‌ست که مدت‌ها به دنبال آن می‌گشتید؟ در توصیف این مدل در ادامه مطلب این‌گونه آمده است: «Poco F3 با اکثر استانداردها یک گوشی موبایل عالی‌ست که با نگاهی به برچسب قیمت اندک آن، بهتر نیز می‌شود. صفحه‌نمایش این مدل جواهری ارائه‌دهنده مشخصاتی‌ست که به‌ندرت حتی در گوشی‌های با دو برابر قیمت [این گوشی] نیز دیده می‌شوند و پردازنده نه‌تنها به‌اندازه کافی برای انجام هر وظیفه‌ای قدرتمند است بلکه با ارائه اتصال 5G این گوشی را کمی بیشتر برای دوام در آینده آماده می‌کند.»

Trusted Reviews نکات مثبت و منفی Poco F3 را این‌گونه دسته‌بندی می‌کند:

نمایشگر عالی
پردازنده قدرتمند
ارزش فوق‌العاده به‌ازای قیمت
دوربین مناسب اما نه فوق‌العاده
نرم‌افزار نا امیدکننده

در توصیف دوربین اصلی این گوشی بار دیگر از عبارت تصاویر مناسب اما نه فوق‌العاده یاد شده است؛ نویسنده مقاله عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی را روشن و سر زنده تلقی می‌کند که جزییات مناسبی دارند اما سطح این جزییات از حد معمول فراتر نمی‌رود. تصاویر گرفته شده در نور کم در حالت شب (Night Mode)، از تشعشع و بازتاب نور کمتری برخوردار بوده، رنگ‌ها در آن‌ها بیش از حالت عادی بازیابی شده و نویز نیز به میزان مشخصی (و نه خیلی فوق‌العاده) کمتر شده است. نویسنده Trusted Reviews در سه جمله، دوربین‌های سه‌گانه Poco F3 را این‌گونه توصیف می‌کند: عملکرد مناسب دوربین اصلی، فاقد جزییات بودن دوربین اولتراواید و به‌ندرت مفید بودن دوربین ماکرو.