گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 و کل سال مالی 2020 – اولین سود موبایل پس از مدت‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/2/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سونی روز چهارشنبه 28 آوریل 2021 (8 اردیبهشت 1400) گزارش مالی خود از سه‌ماهه اول سال 2021 – منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی این شرکت – را به همراه گزارشی از کل سال مالی 2020، منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع فروش سونی در فصل اخیر با رشد سالانه 27 درصدی، به 2,220.4 میلیارد ین بالغ شده است. همچنین، مجموع فروش سونی در سال مالی 2020 – که از 1 آوریل 2020 آغاز شده و در 31 مارچ 2021 به اتمام رسیده – برابر با 8,999.4 میلیارد ین بوده که نسبت به سال مالی 2019 با 9 درصد رشد همراه بوده است. فروش بیش از 7.8 میلیون دستگاه پلی‌استیشن 5 در کمتر از 5 ماه، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای سونی در گزارش اخیر به شمار می‌رود.

عمده آمار ارائه‌شده در گزارش اخیر سونی، از عملکرد مناسب شرکت و رشد حکایت دارند. سود عملیاتی سونی در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 معادل 66.5 میلیارد ین بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد خیره‌کننده 88 درصدی همراه بوده است. سود عملیاتی سال مالی 2020 نیز با رشد سالانه 15 درصدی به 971.9 میلیارد ین بالغ شده است. اولین سود بخش موبایل بعد از مدت‌ها نیز از دیگر نکات جالب توجه این گزارش به شمار می‌رود. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد تک‌تک بخش‌های شرکت سونی در سال مالی 2020 این شرکت:

بازی و خدمات شبکه‌ای

مثل همیشه، بخش بازی و خدمات شبکه‌ای بیشترین درآمد را برای سونی به همراه داشته است. طبق گزارش اخیر، سونی در سال مالی 2020 رقمی معادل 2,656.3 میلیارد ین در این بخش فروش کرده که نسبت به فروش سال مالی 2019 با 34 درصد رشد مواجه شده است. سونی این رشد را به افزایش رشد فروش نرم‌افزارهای بازی (از جمله افزونه‌ها) و همچنین فروش موفق پلی‌استیشن 5 نسبت می‌دهد. پلی‌استیشن 5 در 12 نوامبر 2020 (22 آبان 1399) در ایالات متحده، ژاپن، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی عرضه شد و یک هفته بعد به سایر بازارها نیز راه یافت.

در حالی که تقاضا برای خرید کنسول پلی‌استیشن 5 بالاتر از موجودی کنونی‌ست، سونی از آغاز عرضه این محصول در نوامبر سال گذشته تا پایان مارچ 2021، موفق به فروش بیش از 7.8 میلیون دستگاه پلی‌استیشن 5 شده که از این تعداد، 3.3 میلیون کنسول در سه‌ماهه نخست سال 2021 وارد بازار شده‌اند. به گفته برخی تحلیلگران، این بدان معناست که پلی‌استیشن 5 گوی سبقت را از مدل قبلی (یعنی PS4) ربوده است، زیرا فروش پلی‌استیشن 4 (پس از نخستین عرضه) در همین بازه زمانی حدود 7.6 میلیون دستگاه گزارش شده بود. بد نیست بدانید، کنسول‌های PS5 تا کنون به قیمتی کمتر از هزینه ساخت هر دستگاه به فروش رفته که البته در ماه‌های ابتدایی عرضه کنسول‌ها، امری طبیعی محسوب می‌شود.

Sony PS5

لازم به ذکر است، کنسول PS4 همچنان با قوت به فروش خود ادامه می‌دهد. سونی در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 حدود 1 میلیون دستگاه و در کل سال مالی 2020 به تعداد 5.7 میلیون دستگاه از این کنسول را به فروش رسانده است. جالب است بدانید، از ابتدای عرضه این محصول تا کنون بیش از 100 میلیون دستگاه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته و PS5 برای رسیدن به این رقم، کار سختی را در پیش دارد.

در سال مالی 2020، سونی در مجموع 338.9 میلیون بازی (شامل بازی‌های بسته‌بندی و بازی‌های دیجیتال) را برای PS4 و PS5 به فروش رسانده که از این تعداد، 58.4 میلیون (چیزی حدود 17 درصد) محصول استودیوهای سونی بوده است. حدود 220 میلیون از این بازی‌ها (یعنی 65 درصد از مجموع آنها) در قالب دیجیتال و با لینک دانلود به فروش رسیده که نسبت به بازی‌های دیجیتال فروخته شده در سال مالی 2019 (که 53 درصد از کل بازی‌های سونی را تشکیل می‌داد) افزایش داشته است.

طبق برآورد سونی، پیش‌بینی می‌شود بازی‌های تولید شده در استودیوهای سونی درآمدزایی بالاتری در سال مالی 2021 داشته باشند. در سال مالی 2020 شاهد تولید بازی‌های موفقی از جمله The Last of Us Part II ،Ghost of Tsushima و Spider-Man Miles Morales بودیم. حال، انتظار می‌رود بازی‌های جدیدی مثل Horizon Forbidden West و God of War بتوانند در سال مالی 2021 موفقیت‌های بزرگی کسب کنند. ناگفته نماند فروش و سود عملیاتی بخش بازی و سرویس‌های شبکه در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 به ترتیب 660.3 و 33.0 میلیارد ین عنوان شده است.

محصولات و راه‌کارهای الکترونیک

پس از بخش بازی‌ها، دومین منبع درآمدزایی سونی در سال مالی 2020 به محصولات و راه‌کارهای الکترونیک مربوط می‌شود. 1,920.7 میلیارد ین رقم فروش سونی در این بخش طی سال مالی 2020 بوده که البته نسبت به فروش سال قبل از آن، 4 درصد افت داشته است. دلیل این افت را باید در کاهش فروش دوربین‌های دیجیتال و سایر محصولات صوتی و تصویری این شرکت جست‌وجو کرد (به استثنای فروش تلویزیون‌های سونی که افزایش داشته است). گفتنی‌ست، سود عملیاتی محصولات و راه‌کارهای الکترونیک در سال مالی 2020 با 51.9 میلیارد ین افزایش نسبت به سال قبل از آن، به 139.2 میلیارد ین بالغ شد.

نتایج عملکرد کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سونی چندی‌ست که در ذیل همین بخش (محصولات و راه‌کارهای الکترونیک) گزارش می‌شود. طی سال مالی 2020، سونی 2.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش رساند که البته در مقایسه با فروش 3.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سال مالی 2019، کمی کاهش داشته است. توجه داشته باشید، با توجه به اینکه سال مالی سونی از آوریل آغاز می‌شود، سه‌ماهه سوم سال مالی سونی مطابق با فصل پایانی سال میلادی خواهد بود. در سه‌ماهه سوم سال مالی 2020 سونی، فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت از 1.3 میلیون دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، به 1 میلیون دستگاه کاهش یافت.

Sony Xperia 1 II

در سه‌ماهه چهارم سال مالی (مطابق با ماه‌های ژانویه، فوریه و مارچ 2021) میزان فروش اسمارت‌فون‌های سونی – مثل مدت مشابه سال قبل از آن – از 400 هزار دستگاه فراتر نرفت. اما خبر خوب آن است که درآمد عملیاتی کسب‌وکار اسمارت‌فون در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 (معادل 74,150 میلیون ین) از درآمد عملیاتی سه‌ماهه مشابه سال قبل از آن (برابر با 70,380 میلیون ین) بالاتر بوده است. این بدان معناست که متوسط قیمت فروش (ASP) گوشی‌های هوشمند سونی در فصل اخیر افزایش یافته است.

نکته مثبت دیگر آنکه سونی اقدامات خود در جهت کاهش هزینه‌های عملیاتی در بخش موبایل را همچنان ادامه می‌دهد. در نتیجه همین اقدامات، سونی موفق شد در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021 از کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود به سودی معادل 27,671 میلیون ین دست یابد. این در حالی‌ست که در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2020، در همین بخش زیانی برابر با 21,057 ین را متحمل شده بود. همین امر موجب شد زیان عملیاتی بخش محصولات و راه‌کارهای الکترونیک در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2021، از 59.5 میلیارد ین در مدت مشابه سال قبل، به 11.5 میلیارد ین کاهش یابد.

سرویس‌های مالی

سرویس‌های مالی مثل همیشه از بخش‌های پرسود سونی بوده است. به لطف افزایش درآمد حاصل از بیمه Sony Life، افزایش سوددهی حاصل از سرمایه‌گذاری در حساب‌های جداگانه و همچنین بالا رفتن ارزش سهام Sony Bank، درآمد سرویس‌های مالی سونی در سال مالی 2020 با رشد سالانه 28 درصدی به 1,668.9 میلیارد ین رسید. به همین ترتیب، سود عملیاتی این بخش نیز در سال مالی 2020 معادل 164.6 میلیارد ین گزارش شده که 35 میلیارد ین نسبت به سود عملیاتی سال مالی 2019 بالاتر بوده است. اما جهش درآمد و سود این بخش در سه ماهه منتهی به مارچ 2021 محسوس‌تر است. طی این بازه زمانی، درآمد سرویس‌های مالی از 186.4 میلیارد ین به 422.9 میلیارد ین و سود عملیاتی این بخش از 12.1 میلیارد ین به 27.1 میلیارد ین افزایش داشته است.

راه‌کارهای حسی و تصویری

از جمله بخش‌هایی که با کاهش درآمد و سود مواجه بوده، می‌توان به بخش راه‌کارهای حسی و تصویری سونی اشاره کرد. کسب‌وکار سنسورهای تصویری سونی در سال مالی 2020 نتوانست انتظارهای این شرکت ژاپنی را برآورده کند. به دلیل اعمال محدودیت از سوی دولت ایالات متحده در زمینه صادرات این محصولات به هواوی، سونی مجبور شد قیمت دفتری بخشی از موجودی سنسورهای تصویری خود – به ارزش 7.2 میلیارد ین – را کاهش دهد. کاهش فروش سنسورهای تصویری برای استفاده در دوربین‌های دیجیتال و همچنین تأثیر منفی نرخ تبدیل ارز نیز مزید بر علت شد تا فروش این بخش در سال مالی 2020 با 5 درصد افت سالانه، به 1,012.5 میلیارد ین کاهش یابد. سود عملیاتی این بخش در بازه زمانی یاد شده نیز 145.9 میلیارد ین گزارش شده که در قیاس با سود عملیاتی سال مالی 2019 (یعنی 235.6 میلیارد ین) از کاهش چشمگیری حکایت می‌کند.

سونی پیکچرز

گسترش ویروس کرونا همچنان کسب‌وکار سونی پیکچرز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به دلیل نقش COVID-19 در افت درآمدهای سینمایی و همچنین کاهش فروش تولیدات تلویزیونی سونی پیکچرز، درآمد این بخش با یک افت قابل‌ملاحظه از 1,011.9 میلیارد ین در سال مالی 2019 به 758.8 میلیارد ین در سال مالی 2020 کاهش پیدا کرد. اما جالب آنجاست که با توجه به کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و همچنین افزایش فروش محصولات سرگرمی خانگی، سود عملیاتی سونی پیکچرز از 68.2 میلیارد ین به 8.5 میلیارد ین افزایش یافته است.

موسیقی

بر خلاف سونی پیکچرز، در بخش موسیقی نشانی از افت دیده نمی‌شود. به لطف افزایش درآمد حاصل از سرویس‌های استریم موزیک برای Recorded Music و همچنین افزایش فروش در کسب‌وکار انیمه – از جمله آثاری چون Demon Slayer،Kimetsu no Yaiba و the Movie: Mugen Train – فروش بخش موسیقی در سال مالی 2020 با 11 درصد رشد سالانه به 939.9 میلیارد ین بالغ شد. به طریق مشابه، سود عملیاتی این بخش نیز از 142.3 میلیارد ین در سال مالی 2019 به 188.1 میلیارد ین در سال مالی 2020 افزایش یافت.

منبع : Sony