گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون اروپا در سه‌ماهه پایانی و کل سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research روز دوشنبه 31 ژانویه 2022 (11 بهمن 1400) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون اروپا در سه‌ماهه پایانی و همچنین کل سال 2021، منتشر کرد. به گفته Counterpoint، سال 2021 سالی پر از فرازونشیب برای بازار اسمارت‌فون اروپا بود. جو حاکم بر بازار در اوایل سال 2021 امیدوارکننده بود و پایان دوران سخت کرونا در سال 2020 را نوید می‌داد؛ دورانی که همه‌گیری COVID-19 عرضه و تقاضا در این بازار را با مشکلاتی جدی مواجه کرد. اما نه تنها تأثیرات منفی کرونا در سال 2021 به پایان نرسید، بلکه چالش دیگری به نام کمبود جهانی قطعات نیز دامن‌گیر بازار موبایل اروپا شد.

طبق گزارش اخیر Counterpoint، بازار اسمارت‌فون اروپا در سالی که گذشت، 8 درصد نسبت به سال 2020 رشد داشته است. به گفته یان استریاک (John Stryjak)، از مدیران Counterpoint، اینکه بازار اروپا در سال 2021 با رشد سالانه همراه بوده امیدوارکننده است، اما این فقط بخشی از ماجراست، زیرا با توجه به افت سالانه 14 درصدی در فروش اسمارت‌فون – که در سال 2020 به دلیل شیوع کرونا رخ داد – حتی رشد 8 درصدی در پایان سال 2021، نشان می‌دهد که سطح بازار همچنان از دوران پیش از کرونا پایین‌تر است.

سهم بازار و میزان رشد برندهای برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در اروپا در سه‌ماهه چهارم 2021

در نظر یان استریاک ، افول هواوی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قابل‌ذکر در سال 2021 است. در سالی که گذشت، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در اروپا تا حدود 90 درصد کاهش داشت و سهم این شرکت چینی از بازار اروپا به کمتر از 1 درصد رسید. به این ترتیب، در پایان سال 2021 هواوی جایگاهی بهتر از هشتم در اروپا پیدا نکرد (مقایسه کنید با سال 2020 که در آن، هواوی چهارمین عرضه کننده اسمارت‌فون در اروپا بود). بدیهی‌ست، با حذف بازیگر بزرگی مثل هواوی، سایر برندها (به‌ویژه رقبای چینی) از این فرصت استفاده کرده و دامنه نفوذ خود در اروپا را گسترش دادند.

سهم بازار و میزان رشد برندهای برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در اروپا در سال 2021

آنچه بیش از هر چیز دیگر در گزارش اخیر Counterpoint جلب توجه می‌کند، بالا و پایین‌های فراوان در بازار است، به طوری که شدیدترین رقابت بازار اسمارت‌فون اروپا تا به امروز، در سال 2021 رخ داده است. نمودار زیر نشان می‌دهد، رتبه نخست عرضه گوشی هوشمند در اروپا طی سال 2021 چهار بار دست به دست شده و حتی بهترین سال فروش برای برخی برندها در همین سال رقم خورده است.

چهار بار تغییر صدرنشین عرضه‌کننده برتر گوشی‌‌های هوشمند در سال 2021 در بازار اروپا

در آغاز سال 2021، اپل به لطف عرضه نخستین آیفون نسل پنجمی خود توانست با در دست داشتن 34 درصد از سهم بازار اروپا، حرف اول را در این منطقه بزند. اما تنها یک ماه بعد، سامسونگ با عرضه Galaxy S21 معادلات اپل را بر هم زد. سری Galaxy S21 (حداقل در ابتدای امر) به فروش خوبی دست پیدا کرد و فروش سامسونگ در اروپا تا 24 درصد نسبت به ماه ژانویه افزایش یافت و به این ترتیب در ماه فوریه، سامسونگ با کنار زدن اپل، به حکمران بازار اروپا تبدیل شد. ولی این حکمرانی نیز چندان پایدار نبود؛ شیوع کرونا بسته شدن کارخانه سامسونگ در ویتنام را در پی داشت و متعاقبا مشکلات سامسونگ در عرضه محصولاتش در اروپا، از ماه می آغاز شد. همین اتفاق، راه را برای شیائومی هموار کرد تا بتواند با رشد مناسب در روسیه، اسپانیا و ایتالیا، برای اولین بار به عرضه‌کننده نخست گوشی هوشمند اروپا تبدیل شود.

هرچند که برتری شیائومی نیز چندان طول نکشید، زیرا سامسونگ – به لطف فروش قدرتمند گوشی‌های سری A – موفق شد جایگاه نخست خود را در ماه جولای پس بگیرد. پس از آن، در حالی که کسب‌وکار شیائومی به شدت تحت تأثیر کمبود قطعات قرار گرفته بود، سامسونگ با عرضه گوشی‌های تاشوی خانواده Galaxy Z توانست جایگاه نخست خود را مستحکم کند. این وضعیت تا چند ماه بعد نیز ادامه داشت، تا اینکه با نزدیک شدن به پایان سال، اپل بار دیگر در نوامبر 2021 قدرت خود را به رخ سامسونگ کشید و نبض بازار اروپا را در دست گرفت. این وضعیت تا پایان سال 2021 ادامه داشت و اپل موفق شد در دسامبر 2021 به بالاترین سهم خود از بازار اروپا دست پیدا کند.

Samsung Galaxy Z Flip3 5G

درست است که شیائومی در نیمه دوم سال 2021 با ناملایمات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، اما علی‌رغم این مشکلات توانست سال 2021 را با بالاترین فروش سالانه خود در اروپا به پایان برساند. همین ماجرا برای تازه‌واردهای دیگر – از قبیل اوپو، ریلمی و ویوو – نیز صدق می‌کند.

تمام این برندها در سال 2022 برنامه‌های بزرگی برای اروپا داشته و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی شاهد عرضه دیوایس‌های پرچمدار آنها در این منطقه باشیم. در این میان، سامسونگ امیدوار است سری پرچمدار Galaxy S22 بتواند موفق‌تر از S21 و S20 ظاهر شود. همچنین جدیدترین مدل آیفون SE – که شایعه عرضه آن به گوش می‌رسد – می‌تواند فروش مناسبی را در میانه فصل برای اپل به همراه داشته باشد. ناگفته نماند، با توجه به خیزش مجدد موتورولا، نوکیا (HMD) و آنر در اروپا طی ماه‌های اخیر، بعید نیست 2022 رقابتی‌ترین سال در بازار اسمارت‌فون اروپا لقب بگیرد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا