نگاهی به برخی از پروژه‌های موفق و شکست‌خورده فناوری در سال 2021

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/10/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل تنسور Google Tensor ، گوشی تاشو Foldable Phone ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، عینک هوشمند Smart Glasses ، فیس بوک Facebook ، متا Meta ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، مایکروسافت Microsoft ، شیائومی Xiaomi ، گوگل Google ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : در سالی که گذشت اتفاقات مثبت و منفی زیادی در دنیای فناوری رقم خورد که خبرگزاری South China Morning Post در مطلبی جالب، برخی از مهم‌ترین آنها را مورد بررسی قرار داده است. از جمله پروژه‌های موفق سال 2021 می‌توان به موفقیت کمپانی‌هایی مثل اپل، گوگل، شیائومی و ویوو در طراحی تراشه‌ اشاره کرد. افزایش تولید گوشی‌های هوشمند تاشو و همچنین تولید عینک واقعیت افزوده nReal توانست نظر مردم را نسبت به این محصولات عوض کند. در مقابل، ردیاب AirTag (محصول اپل)، اسمارت‌فون Surface Duo 2 (محصول مایکروسافت) و عینک Ray-Ban Stories (محصول مشترک ری-بن و فیس‌بوک) نتوانستند آن طور که انتظار می‌رفت رضایت مشتریان را جلب کنند.

در ادامه به مرور برخی از مهم‌ترین موفقیت‌ها و شکست‌های محصولات فناوری در سال 2021 از دیدگاه South China Morning Post می‌پردازیم:

روی آوردن سازندگان موبایل به طراحی تراشه‌های کاستوم

امروزه بیشتر دیوایس‌های الکترونیکی به تراشه مجهزند. گسترش استفاده از این قطعات، کمپانی‌هایی مثل اپل، گوگل، شیائومی و ویوو را بر آن داشت تا برخی تراشه‌های سفارشی مورد نیازشان را خود طراحی کنند. اپل در سال 2020 تصمیم گرفت تا به جای استفاده از پروسسورهای اینتل، مک‌بوک را با تراشه‌های طراحی‌شده توسط خود شرکت (که به تراشه‌های مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها شباهت داشت) وارد بازار کند. این حرکت در نوع خود یک انقلاب بزرگ در صنعت کامپیوتر به شمار می‌رفت و اپل این موفقیت را در سال 2021 با تولید تراشه‌های M1 Pro و M1 Max تکرار کرد.

همان طور که از اسم‌شان پیداست، این دو چیپ‌ست ورژن‌های تقویت‌شده تراشه M1 بوده و مک‌بوک‌هایی که در سال 2021 با این تراشه‌ها عرضه شدند، از لحاظ عملکرد تفاوت معناداری با نمونه‌های اینتلی رقیب داشتند. طبق ادعای South China Morning Post، توانایی مک‌بوک پروی 16 اینچی مجهز به چیپ‌ست M1 Max در رندر کردن ویدئوهای 4K، بیش از 10 برابر سریع‌تر از مک‌بوک‌هایی‌ست که به پروسسورهای اینتل تجهیز شده‌اند. به طریق مشابه، عمر باتری در مک‌بوک‌های دارای M1 Max به طور متوسط بین 7 تا 8 ساعت نسبت به مک‌بوک‌های اینتلی افزایش پیدا کرده است.

موفقیت اپل در طراحی تراشه‌های متراکم برای استفاده در کامپیوترها، به اندازه‌ای چشمگیر بوده که حتی سازندگان صاحب‌نام چیپ‌ست – مثل کوالکام – را نیز به در پیش گرفتن این مسیر سوق داده است. با این تفاسیر، چنان‌چه اینتل در یکی دو سال پیش رو نتواند به دستاورد تکنولوژیک قابل‌توجهی برسد، جایگاه برتر این شرکت در صنعت کامپیوتر به خطر خواهد افتاد.

البته، در مقوله ورود به عرصه طراحی تراشه، به غیر از اپل نام‌های دیگری نیز به چشم می‌خورند. در سال 2021 شاهد آن بودیم که گوگل گوشی‌های هوشمند پیکسل سری 6 را با یک تراشه سفارشی ساخت خود موسوم به Tensor به تولید رساند (بر خلاف سال‌های قبل که در ساخت دیوایس‌های پیکسل از چیپ‌ست‌های کوالکام استفاده می‌کرد). بدون شک Tensor از لحاظ قدرت پردازش گرافیکی نمی‌تواند با تراشه‌های پرچمدار کوالکام یا سامسونگ رقابت کند، اما این چیپ‌ست به‌گونه‌ای سفارشی طراحی شده که از پس الگوریتم‌های یادگیری ماشینی گوگل برآید. به این ترتیب، می‌توان Tensor را هوشمندترین تراشه مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها تا به امروز دانست. به لطف این چیپ‌ست، گوشی‌های پیکسل 6 می‌توانند ترجمه متن و دیکته کردن گفتار را بی‌درنگ، با دقتی مثال‌زدنی و اغلب بدون نیاز به اینترنت انجام دهند.

Google Pixel 6 Pro

برندهای چینی شیائومی و ویوو نیز در سال 2021 اقدام به طراحی تراشه‌های تصویربرداری کردند که به انجام پروسه‌های تصویربرداری در اسمارت‌فون‌های آن‌ها – از جمله برداشت، پردازش و رندر کردن اطلاعات تصویری – کمک به‌سزایی خواهد کرد. به عنوان مثال، می‌توان به جدیدترین پرچمدار ویوو یعنی X70 Pro Plus اشاره کرد که به لطف تراشه تصویربرداری سفارشی ویوو، از نگاه منبع این خبر با دلایل محکمی می‌توان این گوشی را صاحب قدرتمندترین سیستم دوربین در بین تمام اسمارت‌فون‌های سال 2021 قلمداد کرد.

عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو در مقیاس بالا

از زمانی که اسمارت‌فون‌های تاشو برای اولین بار در سال 2019 وارد بازار شدند، همواره منتقدین و مخالفینی بودند که از ظریف و آسیب‌پذیر بودن این دیوایس‌ها و قیمت بالای آنها گلایه می‌کردند. اما ظاهرا کمپانی‌های سامسونگ، شیائومی و اوپو در سالی که گذشت توانستند این منتقدین را به سکوت وادارند. هر سه برند در سال 2021 گوشی‌های هوشمند تاشوی خود را با قیمتی پایین‌تر از حد انتظار وارد بازار کردند. حتی سامسونگ موفق شد با تجهیز Z Fold3 و Z Flip3 به مقاومت در برابر آب، کاری که در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسید را عملی کند.

Samsung Galaxy Z Flip3 5G

در این میان، گفته می‌شود قیمت پایین‌ترِ گوشی‌های تاشو نسبت به سال 2020 – به ویژه قیمت 999 دلاریِ Z Flip3 – در روی آوردن مشتریان به سمت این محصولات بی‌تأثیر نبوده و به گفته کارشناسان South China Morning Post، دوران گوشی‌های تاشوی 2,300 دلاری به پایان رسیده است. بد نیست بدانید، وقتی گوشی تاشوی جدید اوپو با نام Find N با قیمت پایین 7,699 یوان (حدودا 1,200 دلار) معرفی شد، تعجب همگان را برانگیخت.

عینک‌های واقعیت افزوده

حدود یک دهه است که کمپانی‌های صاحب‌نام فناوری در تلاشند تا عینک‌های واقعیت افزوده (AR) را در بین مردم رواج دهند (احتمالا پروژه‌های شکست‌خورده‌ای مثل Google Glass و نچندان موفقی مثل HoloLens مایکروسافت را به خاطر دارید). اما به نظر می‌رسد کمپانی چینی nReal با طراحی یک عینک AR سبک و نسبتا ارزان، موفق شده تا حد زیادی به هدف یادشده برسد. این عینک جدید در همین مدت کوتاه در بازارهای مهمی از جمله ژاپن، آلمان و آمریکای شمالی عرضه شده و به فروش خوبی دست پیدا کرده است. در این میان، قیمت مناسب و عرضه در بازار آمریکا، از جمله مهم‌ترین عوامل موفقیت این عینک بر شمرده شده‌اند.

nReal Light

این عینک جدید – که nReal Light نام دارد – می‌تواند تصاویر بسیار باکیفیت و زنده‌ای را از طریق نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی جلوی چشمان کاربر بیاورد، از جمله تصاویر ساده‌ای مثل ویدئوها یا فیدهای اینستاگرام (که مستقیما از گوشی کاربر گرفته می‌شوند). اما نکته مهم در آنجاست که با توجه به تجهیز این عینک به دو دوربین در قسمت جلویی (برای ردیابی فضایی)، قرار دادن محتوای گرافیکی روی پدیده‌های دنیای واقعی نیز برای کاربر امکان‌پذیر خواهد بود. این عینک احتمالا می‌تواند به همگان ثابت کند که واقعیت افزوده، صرفا یک ترفند یا حقه نیست. ناگفته نماند، nReal Light تنها 599 دلار قیمت دارد (مقایسه کنید با قیمت 3,500 دلاری عینک HoloLens).

Microsoft Surface Duo 2

سال 2020 بود که مایکروسافت محصولی متفاوت را با عنوان Microsoft Surface Duo به بازار عرضه کرد. این گوشی هوشمند از دو نمایشگر جدا از هم تشکیل شده بود و ظاهرا گزینه مطلوبی برای مالتی‌تسکینگ به نظر می‌رسید. اما بر خلاف انتظار، بخش نرم‌افزاری این دیوایس با مشکلات اساسی همراه بود و هنگ کردن‌های متوالی، سیلی از انتقادات را به سمت این محصول روانه کرد. در اکتبر 2021 مایکروسافت تصمیم گرفت با عرضه نسخه به‌روزرسانی‌شده این گوشی – تحت عنوان Surface Duo 2 – کاستی‌های مدل قبلی را جبران کند، اما از قرار معلوم، مشکلات همچنان باقی هستند؛ مشکل هنگ کردن اپلیکیشن‌ها ادامه داشته و گاهی اوقات یکی از نمایشگرها در اصطلاح فریز (بی‌حرکت) می‌شود (در حالی که نمایشگر دیگر فعال است). مشکل دیگر به تأخیر جزئی در تاچ ورودی مربوط می‌شود، که تایپ کردن با آن را دشوار می‌کند.

Microsoft Surface Duo 2

اگر Surface Duo 2 یک دیوایس ارزان‌قیمت از یک استارت‌-آپ کوچک بود، می‌شد از این نقایص چشم‌پوشی کرد، اما جای تأسف است که Surface Duo – با قیمت نسبتا بالای 1,400 دلاری – محصول مایکروسافت است؛ شرکتی که از آن با عنوان غول نرم‌افزاری دنیا یاد می‌شود. شاید حالا بتوان علت افول ویندوزفون را بهتر درک کرد.

ردیاب Apple AirTag

بیشتر کارشناسان بر این باورند که اپل در هر مقوله‌ای وارد شود، از آن سربلند بیرون می‌آید. اما ردیاب کوچک AirTag – که اپل آن را برای پیدا کردن لوازم شخصی طراحی کرده – به معنای واقعی کلمه یک شکست فاجعه‌آمیز بود. تکنولوژی که در پس AirTag قرار دارد، بسیار نوآورانه است. این ردیاب کوچک – که به وسیله دلخواه شما وصل می‌شود – از خود سیگنال‌های بلوتوث پخش می‌کند. چنان‌چه وسیله شما گم شود، این سیگنال‌ها می‌تواند توسط هر دیوایس اپل که مجهز به iOS باشد، تشخیص داده شود. سپس آن دیوایس، لوکیشن دقیق وسیله گم‌شده را به شبکه Find My اپل ارسال می‌کند. به این ترتیب، حتی اگر وسیله شخصی شما در یک طرف دیگر دنیا گم شود، چنان‌چه آیفون یا آی‌پدی در نزدیکی آن قرار بگیرد، شما می‌توانید به محل دقیق وسیله خود پی ببرید.

Apple AirTag

تا اینجا از نکات مثبت AirTag گفتیم. اما تصور کنید هرکس بتواند با قرار دادن یک AirTag در جیب، کیف یا خودروی شما، به‌راحتی شما را ردیابی کند. البته اپل برای جلوگیری از سوء استفاده از این ردیاب، تمهیداتی اندیشیده است. چنان‌چه یک AirTag ناشناس به همراه شما حرکت کرده یا شما را تعقیب کند، این اتفاق به وسیله هشدار روی آیفون به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. اما مشکل آنجاست که این روش از خطا مصون نیست. اولا، ممکن است افراد ساعت‌ها آیفون خود را چک نکنند. ثانیا کاربران اندروید نمی‌توانند این هشدار را دریافت کنند، مگر اینکه به شکل فعالی اپلیکیشن مربوط به آن را دانلود کنند. لازم به ذکر است، تا کنون موارد متعددی سرقت خودروهای لوکس با استفاده از AirTag در آمریکا گزارش شده است. ردیابی بانوان با اتصال AirTag به خودروی آن‌ها، یکی دیگر از وقایع وحشتناک گزارش شده در ایالات متحده بوده است.

عینک Ray-Ban Stories

فیس‌بوک – یا به بیان بهتر متا – در سال 2021 با همکاری ری-بن اقدام به طراحی و تولید عینک هوشمندی به نام Ray-Ban Stories کرد که در ساخت آن از دوربین استفاده شده بود. یکی از مهم‌ترین امکانات این عینک آن است که به کاربر اجازه می‌دهد به‌راحتی و بدون دخالت دست، شروع به ضبط ویدئو کند. دوربین‌های تعبیه شده در این عینک کوچک بوده و محل قرارگیری آنها به گونه‌ای‌ انتخاب شده که کسی متوجه آن نمی‌شود. به این ترتیب، برخلاف بسیاری از عینک‌های هوشمند، Ray-Ban Stories ظاهری کاملا غیرهوشمند داشته و دقیقا به یک عینک آفتابی معمولی شباهت دارد.

Ray-Ban Stories

تا اینجا نکته مشکل‌سازی به چشم نمی‌خورد و شاید این قابلیت تحسین‌برانگیز هم باشد. اما مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که بدانید کاربر بدون اجازه و بدون آنکه کس دیگری متوجه شود، با حضور در یک مکان مشخص می‌تواند از آنجا فیلم‌برداری کند. همین مسأله می‌تواند نگرانی‌های زیادی را در رابطه با نقض حریم شخصی ایجاد کند. با توجه به سابقه بد فیس‌بوک در زمینه نقض حریم شخصی کاربران، بعید نیست در آینده نزدیک شاهد جنجال‌های دیگری باشیم که مسبب اصلی آن عینک Ray-Ban Stories باشد.

منبع : SCMP


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا