معرفی Pixel 6 و Pixel 6 Pro – پرچمداران جدید گوگل با دوربین 50 مگاپیکسلی و پردازنده 5 نانومتری Tensor

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، گوگل تنسور Google Tensor ، پرچمدار Flagship ، Google Pixel 6 ، Google Pixel 6 Pro ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شرکت گوگل طبق برنامه از پیش مشخص شده در روز سه‌شنبه 19 اکتبر 2021 (27 مهر 1400) از دو گوشی پرچمدار جدید خود برای سال 2021 رونمایی کرد؛ Pixel 6 و Pixel 6 Pro که اطلاعات متعددی از آن‌ها از جمله طراحی دستگاه از مدت‌ها پیش مشخص شده بود تفاوت‌های متعددی را با نسل پیشین خود ارائه کرده و بیش از پیش بر قابلیت‌های تصویری و پردازشی متمرکز شده‌اند. از جمله برجسته‌ترین نکات قابل ذکر در مورد این دو مدل باید به پروسسور جدید Tensor آن‌ها اشاره کرد که در آگوست گذشته بر سر زبان‌ها افتاد اما حالا جزییات کاملی از آن از جمله دو هسته قدرتمند Cortex-X1 (که برای اولین با در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد) در دسترس قرار گرفته است.

پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو در بسیاری از زمینه‌ها به یکدیگر شباهت دارند و از این رو معرفی این دو گوشی را به‌صورت همزمان انجام می‌دهیم و به تفاوت‌های آن‌ها در جای خود اشاره خواهیم کرد.

طراحی و شکل ظاهری

فرم بدنه و طراحی پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو از مدت‌ها پیش و حتی قبل از پیش‌نمایش این دو گوشی در ماه آگوست مشخص شده بود و بدین‌ترتیب از غافلگیری چندانی در برخورد اولیه با نسل جدید پیکسل‌های گوگل نمی‌توان سخن گفت؛ اولین نکته مشهود در طراحی این دو مدل بی‌شک به نوار افقی برجسته دوربین‌های بخش پشتی تعلق دارد که در مقایسه با طرح‌های فعلی لنزهای دوربین گوشی‌های مختلف که بیشتر بر تفکیک لنزها و حذف حاشیه پیرامونی آن‌ها تأکید دارند، نمونه‌ای کاملا متمایز به حساب می‌آید. این طراحی البته چندان بدیع و نوظهور نیز نبوده و در گذشته‌های نچندان دور تا حدودی در Galaxy S10 5G و قبل‌تر از آن به‌نوعی در Nexus 6P نیز تکرار شده‌ است.

شاسی دستگاه فلزی بوده و پشت دستگاه نیز از شیشه مات و مقاوم در برابر اثرات انگشت ساخته شده که جنس آن در پیکسل 6 از نوع Gorila Glass 6 و در پیکسل 6 پرو،‌ Gorilla Glass Victus است. لبه‌های کاور بخش پشتی در هر دو مدل خمیده بوده که علاوه بر در دست‌گیری بهتر در کمتر به‌نظر رسیدن ضخامت نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. تنوع رنگ‌های این دو مدل نیز متفاوت از هم بوده و در حالی‌که Pixel 6 در سه رنگ مشکی (Stormy Black)، صورتی با نوار قرمز در بالای لنز (Kinda Coral) و سبز با نوار زرد در بالا (Sorta Seafoam) ارائه می‌شود، رنگ‌های Pixel 6 Pro اندکی محافظه‌کارانه‌تر بوده و به‌جز مشکی (Stormy Black) و سفید (Cloudy White) در یک رنگ زرد با حاشیه نارنجی در بالا (Sorta Sunny) ارائه می‌شود.

نوار دوربین در Pixel 6 اندکی ضخیم‌تر از Pixel 6 Pro بوده و اندکی نیز بالاتر قرار گرفته که به باریک‌تر شدن حاشیه بالای دوربین در مدل استاندارد انجامیده است؛ این موضوع امکان تشخیص پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو را در یک نگاه فراهم می‌آورد چرا که در مدل پرو با حاشیه بسیار بزرگ‌تر و مشهودتری در بالای دوربین‌ها روبرو می‌شویم.

دیگر تفاوت در طراحی این دو گوشی در بخش رویی دستگاه رخ داده؛ جایی‌که با وجود یکسان بودن فرم و محل دوربین سلفی پانچی، لبه‌های کناری نمایشگر در نسخه پرو خمیده بوده و در ورژن عادی به‌صورت تخت و بدون خمیدگی طراحی شده‌اند. بدنه پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو با استاندارد IP68 در برابر نفوذ گرد و خاک و غوطه‌وری در آب (شفاف با عمق و زمان مشخص) مقاوم است.

ابعاد و وزن

با افزایش چشمگیر ابعاد صفحه‌نمایش در اعضای جدید خانواده پیکسل، انتظار ابعاد و وزن کاملا بیشتری را نیز از این سری داریم که در عمل نیز تا حدودی به واقعیت پیوسته است؛ پیکسل 6 از طول و عرض به‌ترتیب 158.6 و 74.8 میلی‌متر برخوردار است که برای یک 6.4 اینچی به‌خصوص در طول، عدد کاملا مناسبی به حساب می‌آید. ضخامت گوشی 8.9 میلی‌متر است که به‌ظاهر بیشترین میزان ضخامت در بین گوشی‌های پیکسل گوگل بوده و از Pixel اولیه با ضخامت 8.5 میلی‌متری نیز رقم بیشتری به حساب می‌آید. علت این موضوع را باید در باتری حجیم گوشی جست‌وجو کرد که بعد از Pixel 5a 5G (و البته نسخه پروی همین مدل) بالاترین ظرفیت را در بین دیگر گوشی‌های پیکسل گوگل به خود اختصاص می‌دهد و در وزن 207 گرمی گوشی نیز تأثیر محسوسی را بر جای گذاشته است.

در پیکسل 6 پرو با رسیدن ابعاد صفحه‌نمایش به رقم بی‌سابقه 6.7 اینچ با نمونه کاملا بزرگی با ابعاد 8.9×75.9×163.9 میلی‌متری روبرو می‌شویم که عرض آن به‌واسطه خمیدگی لبه‌های صفحه‌نمایش اندکی از حد انتظار کمتر است. این گوشی 210 گرم وزن دارد که این وزن بالا را باید بیش از همه چیز به حضور حجیم‌ترین باتری گوشی‌های پیکسل تا به امروز نسبت داد.

صفحه‌نمایش

اولین تفاوت مهم و معنادار مابین پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو را باید در بخش صفحه‌نمایش جست‌وجو کرد؛ پیکسل 6 پرو از یک پنل 6.7 اینچی با وضوح 1440p در نسبت 19.5:9(یا 1440×3120 پیکسل) بهره می‌برد که با فناوری OLED ساخته شده و تراکم بسیار بالای 512 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. نرخ رفرش در این صفحه‌نمایش برای اولین بار در یک گوشی گوگل به 120 هرتز ارتقاء پیدا کرده و با حضور فناوری LTPO به‌صورت خودکار مابین 10 تا 120 هرتز (بسته به محتوای در حال پخش) تنظیم می‌شود. این قابلیت که البته برای همه اپلیکیشن‌ها در دسترس قرار ندارد روی کاغذ منجر به صرفه‌جویی بالایی در مصرف انرژی می‌شود. کنتراست فراتر از 1,000,000:1، پشتیبانی از نمایش محتوای HDR و قابلیت همواره روشن یا Always-on-display از دیگر گزینه‌های قابل اشاره در مورد این پنل به حساب می‌آیند. نمایشگر پیکسل 6 پرو با پوششی از جنس Gorilla Glass Victus (به‌عنوان مقاوم‌ترین شیشه محافظ فعلی در دنیای اندروید) محافظت می‌شود.

در پیکسل 6 با نمایشگر ساده‌تری در ابعاد 6.4 اینچ و وضوح 1080×2400 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9) روبرو می‌شویم که همچنان تراکم بالایی برابر با 411 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند و فناوری ساخت آن نیز همچنان از نوع OLED است. یک تفاوت تعیین‌کننده این پنل به غیبت LTPO و نرخ رفرش 90 هرتزی آن تعلق دارد که در نمایش روان محتوا در جایگاه پایین‌تری نسبت به نسخه پرو قرار می‌گیرد. این پنل همچنان از کنتراست یک میلیون به یک، نمایش محتوای HDR و گزینه Always-on-display پشتیبانی کرده و پوشش محافظ Gorilla Glass Victus نیز در آن فراموش نشده است.

سنسور اثر انگشت در هر دوی این گوشی‌ها به‌صورت نوری عادی درون صفحه‌نمایش قرار دارد.

دوربین سلفی

در این دو مدل از دوربین‌های سلفی متفاوتی استفاده شده که البته هر دو نمونه‌های چندان فوق‌العاده‌ای به‌نظر نمی‌رسند و از فوکوس خودکار نیز در هیچ‌یک از آن‌ها خبری نیست. پیکسل 6 به یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز شده که سنسور آن از پیکسل‌هایی به کوچکی 1.12 میکرون بهره می‌برند و لنز مقابل آن نیز با دیافراگم f/2.0، میدان دیدی برابر با 84 درجه را به‌تصویر می‌کشد. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این دوربین 1080/30fps است.

پیکسل 6 پرو در سوی دیگر به یک دوربین سلفی 11.1 مگاپیکسلی با حسگری مجهز به پیکسل‌های 1.22 میکرونی مجهز شده که دیافراگم لنز آن f/2.2 بوده و میدان دید گسترده‌تری را به‌اندازه 94 درجه ثبت می‌کند. این دوربین در زمینه ویدئو موفق‌تر بوده و علاوه بر امکان برداشت ویدئوی 1080p در هر دو نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه، از برداشت 4K با 30 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین‌های اصلی

دوربین اصلی هر دو گوشی یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور 1/1.31 اینچی (ظاهرا) Samsung GN1 است که پیکسل‌های 1.2 میکرونی آن پس از ترکیب چهار سلول با یکدیگر و تشکیل یک سلول بزرگ‌تر به 2.4 میکرون در وضوح 12 مگاپیکسل، افزایش ابعاد پیدا می‌کنند. گشودگی لنز مقابل این سنسور f/1.85 بوده و میدان دید 82 درجه‌ای را به نمایش می‌گذارد. این دوربین که در فیلم‌برداری به وضوح حداکثر 4K/60fps دست پیدا می‌کند از مکانیزم فوکوس خودکار لیزری (LDAF) پشتیبانی کرده و لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود.

این دوربین در مقایسه با پیکسل 5 که در سه نسل متوالی با تغییر چندانی روبرو نشده بود تفاوت بزرگی را رقم می‌زند و برای نمونه جذب نور در آن به‌گفته شرکت سازنده تا 150 درصد افزایش پیدا کرده است.

دوربین اولتراواید 12 مگاپکسلی نیز بین این دو گوشی مشترک بوده و پیکسل‌های 1.25 میکرونی، گشودگی دیافراگم لنز f/2.2 و میدان دید 114 درجه‌ای از جمله مشخصات درج شده برای این دوربین به حساب می‌آیند. دوربین اولتراواید در پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو ظاهرا فاقد فوکوس خودکار است.

داستان دوربین‌های پیکسل 6 در همین‌جا خاتمه پیدا می‌کند اما در پیکسل 6 پرو یک واحد 48 مگاپیکسلی تله‌فتو از نوع پریسکوپی نیز در دسترس قرار دارد که از 4 برابر زوم اپتیکال پشتیبانی کرده و حدااکثر زوم ترکیبی آن با آن‌چه «Super Res Zoom» نامیده می‌شود تا 20 برابر نیز قابل افزایش است.

گوگل در بخش نرم‌افزاری این دوربین‌ها با قابلیت‌های متعددی اشاره می‌کند که از جمله باید به پاک‌کن جادویی یا Magic Eraser اشاره کرد که در آن امکان حذف محتوای دلخواه از صحنه با لمس سوژه مورد نظر فراهم می‌شود. این قابلیت نه‌تنها روی عکس‌های گرفته شده با پیکسل‌های جدید بلکه روی هر عکس دیگری نیز قابل اعمال است. Face Unblur گزینه دیگری برای واضح کردن چهره‌های مات درون تصویر است؛ در این حالت، گوشی با تشخیص خودکار مات و محو بودن یک چهره، دوربین دوم را برای واضح کردن آن فعال کردن و با لمس دکمه شاتر دو عکس با دو دوربین اصلی و اولتراواید برداشت می‌شود و سپس هوش مصنوعی دستگاه چهره واضح برداشت شده با دوربین دوم را جایگزین چهره محو گرفته شده با دوربین اول می‌کند.

قابلیت Motion Mode دقیقا از همین تکنیک منتهی در جهت معکوس استفاده می‌کند؛ جایی‌که پس از گرفتن چند عکس از یک صحنه با کمک یادگیری ماشینی و عکس‌برداری پردازشی (Computational Photography) سوژه‌ متحرک از پس‌زمینه تشخیص داده شده و سپس با واضح کردن سوژه اصلی، پس‌زمینه با افکت حرکتی جذابی، محو می‌شود. این قابلیت‌ها در اپلیکیشن‌های گوگلی و اپ‌های دیگری که از دوربین پیکسل 6 استفاده می‌کنند (از جمله Snapchat) قابل دسترس هستند.

پردازنده و حافظه

یکی از اساسی‌ترین تغییرات صورت گرفته در خانواده پیکسل 6 به چیپ‌ست پردازشی جدید و متفاوت آن‌ها موسوم به Tensor تعلق دارد که حالا مشخصات کامل‌تری از آن در دسترس قرار گرفته است؛ تنسور که با لیتوگرافی 5 نانومتری‌ ساخته شده در بالاترین سطح از دو هسته سطح بالای Arm Cortex-X1 با فرکانس حداکثر 2.8 گیگاهرتز بهره می‌برد که در مقایسه با Snapdragon 888 و +Snapdragon 888 با تنها یک هسته X1 در این قسمت تفاوت بزرگی را رقم می‌زند. در سطح میانی با دو هسته 2.25 گیگاهرتزی (ظاهرا از نوع قدیمی Cortex-A76) روبرو می‌شویم و در پایین‌ترین سطح نیز چهار هسته سطح پایین A55 (ظاهرا با فرکانس حداکثر 1.8 گیگاهرتز) حضور دارند.

این مجموعه از لحاظ گرافیکی نیز امیدوارکننده ظاهر می‌شود و گرافیک Mali-G78 آن با 20 هسته پردازشی برای نمونه در مقایسه با Exynos 2100 سامسونگ با گرافیک مشابه اما با 14 هسته پردازشی جایگاه بهتری را به خود اختصاص می‌دهد. انتخاب هسته‌های قدیمی A76 به‌عنوان هسته‌های میانی در Tensor به‌جای هسته‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر A78 معمای عجیبی در ساختار این پروسسور است که چگونگی عملکرد پیکسل‌های جدید در تست‌های پردازشی در مقایسه با پرچمداران فعلی بازار را به سوال پیچیده‌ای بدل می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های ذکر شده برای چیپ‌ست Tensor باید به چیپ امنیتی Titan M2 و پروسسور سیگنال تصویری (ISP) اختصاصی اشاره کرد. این مجموعه در مقایسه با پیکسل 5 سال گذشته (مجهز به پروسسور میان‌رده Snapdragon 765G) از برتری بی‌چون و چرایی برخوردار است که گوگل آن را در 80 درصد سرعت پردازشی بیشتر و 370 درصد گرافیک سریع‌تر خلاصه کرده است.

این برتری Tensor البته طبیعتا چندان دیری نخواهید پایید چرا که با معرفی نسل جدید هسته‌های پردازشی Arm و قریب‌الوقوع بودن ارائه پروسسورهای جدید کوالکام و سامسونگ، تنسور احتمالا به‌زودی موقعیت برتر خود را ترک خواهد گفت.

پیکسل 6 از 8 گیگابایت رم LPDDR5 و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1‌ بهره می‌برد اما در پیکسل 6 پرو به 12 گیگابایت رم LPDDR5 و 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 بر می‌خوریم. طبیعتا انتظاری برای دیدن اسلات حافظه در این دو گوشی طبق روال همیشگی این خانواده وجود ندارد.

باتری و شارژر

در پیکسل 6 از یک باتری حجیم (با استانداردهای گوگل!) 4,614 میلی آمپر ساعتی استفاده شده که به‌گفته شرکت سازنده طبق شرایط تعریف شده تا 24 ساعت دوام خواهد داشت و این میزان با فعال کردن گزینه Extreme Battery Saver تا 48 ساعت نیز ادامه پیدا می‌کند.

پیکسل 6 پرو اما به باتری حجیم‌تری با ظرفیت 5,003mAh مجهز شده که بازهم همان دو دوام 24 ساعته عادی و 48 ساعته با Extreme Battery Saver برای آن تعریف شده است.

از شارژر در جعبه این دو گوشی طبق انتظار خبری نیست اما می‌توان شارژر سیمی 30 واتی گوگل با پشتیبانی از USB-PD 3.0 را برای شارژ آن‌ها به‌صورت جداگانه تهیه کرد. این شارژر به‌‌گفته شرکت سازنده، در عرض 30 دقیقه، 50 درصد از ظرفیت این دو باتری را پر می‌کند. این دو گوشی از شارژ بی‌سیم مبتنی بر فناوری Qi نیز پشتیبانی می‌کنند که توان آن از طریق استند شارژ وایرلس جدید پیکسل 21 تا 23 وات تعیین شده‌ است. این استند نیز طبیعتا جایی در جعبه محتویات دستگاه ندارد.

گزینه‌های ارتباطی و نکات تکمیلی

از جک هدست در این دو گوشی طبق انتظار خبری نیست و اتصال هدست سیمی از طریق پورت USB-C انجام می‌شود. استاندارد سرعت این درگاه USB 3.1 Gen 1 است و از این لحاظ تفاوتی بین دو گوشی دیده نمی‌شود. اسپیکرهای استریو، میکروفون‌های سه‌گانه، وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2، اتصال 5G مبتنی بر هر دو شبکه mmWave و sub-6GHz، اتصال NFC، مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی و پشتیبانی از eSIM دیگر گزینه‌های قابل ذکر در این قسمت را تشکیل می‌دهند.

قیمت – زمان حضور در بازار

گوگل پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو با سیستم‌عامل اندروید 12 با قیمت پایه به‌ترتیب 599 و 899 دلار از 28 اکتبر (6 آبان 1400) به بازار ارائه خواهند شد.


به روزرسانی - قیمت گوگل پیکسل 6 و گوگل پیکسل 6 پرو در بازار ایران

گوشی گوگل Pixel 6 به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی گوگل Pixel 6 در ایران از 28,900,000 تومان تا 31,900,000 تومان است.

گوشی گوگل Pixel 6 Pro نیز در بازار ایران موجود است. حدود قیمت گوشی گوگل Pixel 6 Pro در ایران از 39,190,000 تومان تا 39,190,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحات فروشندگان و قیمت گوشی گوگل Pixel 6 و فروشندگان و قیمت گوشی گوگل Pixel 6 Pro از قیمت عرضه این گوشی ها در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا