معرفی عینک هوشمند Ray-Ban Stories – محصول مشترک فیس‌بوک و ری-بن

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/6/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : عینک هوشمند Smart Glasses ، پوشیدنی Wearable ، فیس بوک Facebook
واحد خبر mobile.ir : پس از سال‌ها حضور قدرتمند در عرصه تولید هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، این انتظار می‌رفت که روزی فیس‌بوک دست به تولید عینک‌های هوشمند نیز بزند. این کمپانی آمریکایی روز پنج‌شنبه 9 سپتامبر 2021 (18 شهریور 1400) از نخستین عینک هوشمند خود رونمایی کرد. این عینک Ray-Ban Stories نام داشته و همان طور که از نامش پیداست با همکاری برند ری-بن ساخته شده است. وجود دو دوربین، اسپیکر، میکروفن و دستیار صوتی از جمله مهم‌ترین مشخصات این عینک هوشمند به شمار می‌رود. البته با توجه به نبود نمایشگر، امکان نمایش محتوای دیجیتال (مثل واقعیت مجازی) روی لنزهای این عینک فراهم نیست. در ادامه بیشتر با این محصول آشنا می‌شویم.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل فیس‌بوک، تولید عینک هوشمند Ray-Ban Stories را گامی مهم به سمت آینده توصیف می‌کند؛ آینده‌ای که به زعم وی، در آن گوشی‌ها دیگر در کانون زندگی بشر قرار نداشته و تعامل با یک دیوایس، انسان را از تعامل با دنیای اطراف خود باز نخواهد داشت. اندرو باز‌ورث (Andrew Bosworth)، مدیر بخش آزمایشگاه‌های موسوم به Reality Labs در فیس‌بوک، در توصیف این عینک عنوان کرده که هدف از تولید Ray-Ban Stories کمک به مردم برای زندگی در لحظه بوده تا آنها بتوانند ضمن حفظ ارتباط با افرادی که در کنارشان هستند، با آنها که دوست داشتند در کنارشان می‌بودند نیز در ارتباط باشند.

از لحاظ ظاهری، این عینک هوشمند بر مبنای عینک‌های کلاسیک ری-بن در سه مدل Round ،Wayfarer و Meteor طراحی شده و کمتر از 50 گرم وزن دارد. این دیوایس جدید در واقع یک عینک آفتابی هوشمند به شمار رفته و در رنگ‌ها و لنزهای متنوعی (از جمله لنزهای فتوکرومیک و پولاریزه) به فروش خواهد رفت. جالب است بدانید، عینک Ray-Ban Stories با لنزهای طبی نیز سازگاری دارد. با این اوصاف، موقع استفاده از آن، حس می‌کنید حقیقتا یک عینک به چشم دارید، نه یک دیوایس الکترونیکی هوشمند. در مقابل، نکته منفی آنجاست که این عینک به هیچ وجه ضد آب نبوده و حتی در برابر پاشیده شدن قطرات آب نیز نمی‌تواند مقاومت کند.

برای بهره‌مندی از قابلیت‌های هوشمند این عینک باید آن را به آیفون یا دیوایس اندرویدی خود متصل کنید. در جلوی عینک (نزدیک دسته‌ها) دو دوربین 5 مگاپیکسلی کار گذاشته شده تا کاربر بتواند برداشت عکس و فیلم را انجام دهد. برای این کار یک دکمه فیزیکی در قسمت بالایی سمت راست تعبیه شده است. با توجه به حواشی گذشته در خصوص نقض قوانین حریم شخصی توسط فیس‌بوک، شاید تصور کنید عکاسی و فیلم‌برداری از اشخاص با استفاده از این عینک نیز به نوعی نقض حریم خصوصی باشد (به ویژه آنکه با توجه به نوع طراحی Ray-Ban Stories، ممکن است بسیاری از افراد متوجه هوشمند بودن آن نشوند). اما خوشبختانه یک چراغ LED سفید در بدنه عینک تعبیه شده که افراد را از فعال بودن دوربین عینک حین عکاسی یا فیلم‌برداری مطلع می‌کند.

پس از برداشت عکس و فیلم، می‌توان آنها را از طریق اپلیکیشن Facebook View به گوشی هوشمند منتقل کرد. به گفته شرکت سازنده، امکان ویرایش عکس‌ها و فیلم‌ها (مثل افزودن افکت‌های 3 بعدی) و به اشتراک‌‌گذاری آن‌ها از طریق همین اپلیکیشن فراهم خواهد بود. البته حافظه این عینک محدود بوده و نهایتا می‌توان چند کلیپ 30 ثانیه‌ای یا حدود 500 عکس را با آن ثبت کرد.

وجود دو اسپیکر درون فریم عینک، گوش دادن به موسیقی را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، 3 میکروفن موجود در بدنه نیز ضمن انتقال صدا جهت برقراری تماس و ضبط ویدئو، به کاربر اجازه می‌دهد تنها با گفتن عبارت Hey Facebook دستیار صوتی را فعال کرده و بدون نیاز به تماس با دست، بتواند کارهای مورد نظر خود را صرفا با فرمان صوتی انجام دهد.

شرکت سازنده به ظرفیت باتری دیوایس اشاره‌ای نکرده اما تأکید دارد که باتری عینک به‌راحتی تا یک روز کامل دوام دارد. با قرار دادن عینک درون قاب شارژر چرمی می‌توان آن را شارژ کرد. علاوه بر دکمه برداشت عکس و فیلم، یک دکمه فیزیکی پاور نیز در فریم عینک به چشم می‌خورد. یک پد لمسی نیز در دسته سمت راست تعبیه شده که کاربر با استفاده از آن می‌تواند کارهایی از قبیل سوایپ کردن برای تنظیم صدا یا پاسخ دادن به تماس را انجام دهد.

اگر خبرهای فناوری را با علاقه دنبال کرده باشید، با شنیدن مشخصات و امکانات Ray-Ban Stories، ناخودآگاه عینک هوشمند اسنپ‌چت، یعنی Spectacles، از ذهن‌تان عبور می‌کند. به باور برخی کارشناسان، فیس‌بوک Ray-Ban Stories را با الهام از جدیدترین عینک هوشمند Spectacles طراحی کرده است. حتی نام Ray-Ban Stories نیز ظاهرا از نام فرمت رسانه‌ای "استوری" وام گرفته شده که برای اولین بار توسط اسنپ‌چت ابداع شد (و بعدها توسط اینستاگرام و بسیاری از پلتفرم‌های مشابه به محبوبیت رسید).

Snapchat Spectacles 3

حقیقت آن است که جدیدترین عینک هوشمند Spectacles در واقع سومین نسل از دیوایسی‌ست که برای اولین بار در سال 2016 معرفی شد. گفتنی‌ست، نسل سوم Spectacles از برخی جهات پیشرفته‌تر از Ray-Ban Stories است. به عنوان مثال درون لنزهای عینک Spectacles – که اواخر می 2021 عرضه شد – نمایشگری تعبیه شده که می‌تواند امکان مشاهده محتوای واقعیت افزوده را برای کاربر فراهم کند. البته فیس‌بوک عینک جدید خود را صرفا یک گام اولیه در مسیر تحقق رویاهای واقعیت افزوده این کمپانی می‌داند. مونیشا پرکاش (Monisha Perkash)، که رهبری گروه تولید در آزمایشگاه‌های Reality Labs را بر عهده دارد، هدف نهایی این تیم را تولید عینک‌های مجهز به واقعیت افزوده اعلام کرده است؛ همان هدفی که عینک Google Glass در رسیدن به آن ناکام ماند.

از لحاظ قیمت، Ray-Ban Stories محصول مقرون‌به‌صرفه‌ای به شمار می‌رود. قیمت این عینک از 299 دلار شروع می‌شود. قیمت عینک در صورت انتخاب لنزهای پولاریزه به 329 دلار و برای لنزهای فتوکرومیک به 379 دلار افزایش خواهد یافت. قیمت برای استفاده از لنزهای طبی نیز، متناسب با نوع بیمه متفاوت خواهد بود. فروش Ray-Ban Stories در ابتدا از مراکز آنلاین و فروشگاه‌های کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا، ایتالیا، ایرلند و استرالیا آغاز خواهد شد.

منبع : Facebook