معرفی Snapdragon Wear 4100 و +4100 - دستاورد جدید کوالکام برای ساعت‌های هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ‌دراگون ویر 4100 Snapdragon Wear 4100 ، اسنپ‌دراگون ویر 4100 پلاس Snapdragon Wear 4100+
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در روز سه‌شنبه 30 ژوئن 2020 (10 تیر 1399) از نسل جدید پروسسورهای مخصوص ساعت‌های هوشمند خود با نام‌های Snapdragon Wear 4100 و +Snapdragon Wear 4100 رونمایی کرد. این دو چیپ‌ست را باید ادامه‌ای بر مدل Wear 3100 این کمپانی تلقی کرد که نزدیک به دو سال پیش در سپتامبر 2018 معرفی شده بود و در این میان تمامی گزینه‌های مهم حاضر در این مجموعه از لیتوگرافی ساخت و هسته‌های پردازشی گرفته تا گرافیک و DSP با تغییر روبرو شده‌اند. یک انتقاد بزرگ به مدل قبلی این خانواده یعنی Wear 3100 تغییر نیافتن ماهیت هسته‌های پردازشی منسوخ شده Cortex-A7 بود امری که حالا بالاخره در Wear 4100 و +4100 با تغییر روبرو شده است.

ساعت‌های هوشمند مجموعه Wear OS در طی چند سال گذشته همواره از لحاظ سرعت و قدرت پردازشی در جایگاه پایین‌تری نسبت به سایر اسمارت‌واچ‌های موفق بازار و در صدر آن‌ها اپل‌واچ‌های مختلف شرکت اپل قرار گرفته‌اند که این مشکل از نگاه صاحب‌نظران بیش از همه چیز به نوع چیپ‌ست پردازشی آن‌ها مرتبط است. این بار اما با حضور چیپ‌ست‌های جدید کوالکام می‌توان انتظار نتیجه بهتری از ساعت‌های آینده حاضر در این پلتفرم داشت. دیگر نکته مهم در این میان که احتمالا تأثیر بزرگی در مصرف انرژی و توان باتری ساعت‌های این مجموعه بر جای می‌گذارد به لیتوگرافی ساخت این پروسسورها باز می‌گردد که از 28 نانومتر پیشین حالا به 12 نانومتر کاهش پیدا کرده است. این معماری البته هنوز هم در مقایسه با همتایان موبایلی آن‌ها که چندی دیگر، لیتوگرافی 5 نانومتری را نیز تجربه خواهند کرد چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد اما می‌توان از آن به‌عنوان گام بزرگی در پرفورمنس و بهینه‌سازی مصرف انرژی یاد کرد.

در هر دو چیپ‌ست جدید این مجموعه به‌جای 4 هسته ضعیف 1.1 گیگاهرتزی A7 حاضر در Wear 3100 از 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی ARM Cortex-A53 استفاده شده که 85 درصد پرفورمنس بالاتری را ارائه کرده و آن‌ها را بیش از پیش به چیپ‌ست موبایلی Snapdragon 429 نزدیک می‌سازد. در بخش حافظه این مجموعه البته هنوز از فناوری حافظه LPDDR3 استفاده می‌شود اما نرخ کلاک در این میان از 400 به 750 مگاهرتز افزایش یافته که به گفت کوالکام در این‌جا نیز 85 درصد سرعت بیشتری ارائه می‌شود. تغییر مهم دیگر در گرافیک و GPU دستگاه رخ داده که با پرش از دو نسل مختلف به ناگاه از Adreno 304 به Adreno 504 تغییر پیدا کرده و شرکت سازنده به سرعت 2.5 برابری در این میان اشاره کرده است. در نهایت باید از ارتقاء قابلیت‌های پروسسور سیگنال دیجیتال یا DSP این چیپ‌ست سخن گفت که این بار در آن از یک DSP اختصاصی برای صدا استفاده شده که در Wear 3100 حضور نداشت.

هر دو چیپ‌ست جدید کوالکام از پروسسور سیگنال تصویری (ISP) جدیدی بهره می‌برند که آن‌ها را قادر به پشتیبانی از دو دوربین با حداکثر وضوح 16 مگاپیکسل خواهد کرد. ایده استفاده از دوربین در یک اسمارت‌واچ با این‌که در حال حاضر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما با فراهم شدن زمینه حضور آن در این دو پروسسور، احتمالا در آینده شاید عرضه نمونه‌هایی از این دست خواهیم بود.

در بخش ارتباطی این دو چیپ‌ همچنان از مودمی با پشتیبانی از LTE Cat.4 با حداکثر سرعت دانلود و آپلود به‌ترتیب 150 و 50 مگابیت بر ثانیه استفاده می‌شود که تفاوتی نسبت به گذشته ندارد اما این بار بهینه‌سازی‌های جدیدی برای کنترل مصرف انرژی در آن به چشم می‌خورد. در زمینه اتصال بلوتوث نیز با یک نکته جدید روبرو می‌شویم جایی‌که از ورژن جدیدتر این گزینه ارتباطی یعنی بلوتوث 5.0 استفاده شده است.

تفاوت اصلی Wear 4100 و +Wear 4100 را باید در حضور پروسسور کمکی یا اصطلاحا co-processor جست‌وجو کرد؛ علت اصلی استفاده از پروسسور کمکی در این مجموعه را باید به پشتیبانی از ساختار دو صفحه‌نمایشی در این سیستم مرتبط دانست جایی‌که یک صفحه‌نمایش به هر دو پردازنده یعنی پردازنده اصلی و کمکی متصل بوده و سیگنال‌های نمایشی خود را از هر دو دریافت می‌کند. در این وضعیت، در حالی‌که پردازنده اصلی برای مصرف بهینه انرژی، در حالت خاموش قرار دارد، پردازنده کمکی همواره روشن با عملکرد به‌عنوان یک مرکز تجمع حسگرها، داده‌های مختلف را از سنسورهای متعدد اسمارت‌واچ دریافت کرده و بدون درگیر کردن پردازنده اصلی به تحلیل آن‌ها می‌پردازد.

QCC1110 به‌عنوان پروسسور کمکی این مجموعه انرژی اندکی مصرف کرده و روی صفحه‌نمایش اطلاعات مختصری را (که نیاز اندکی به آپدیت مداوم و مستمر دارند) به نمایش می‌گذارد. این کو-پروسسور به نمونه‌ای که پیش از این در Wear 3100 نیز ارائه شده بود شباهت دارد اما در برخی موارد با تغییرات و بهینه‌سازی‌های مشخصی روبرو شده که از آن جمله می‌توان به امکان رندر کردن عمق رنگ‌های غنی‌تر تا 16 بیت (64 هزار رنگ) اشاره کرد. از دیگر امکانات قابل انجام به لطف این کو-پروسسور جدید باید به امکان بررسی دقیق‌تر ضربان قلب، کیفیت خواب، شمارش قدم‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد.

امکان استفاده از این دو پلتفرم در سیستم‌عامل Wear OS گوگل و نسخه‌های اوپن سورس آن وجود داشته و به گفته کوالکام Mobvoi TicWatch Pro 3 یکی اولین ساعت‌های هوشمند مجهز به چیپ جدید خواهد بود محصول جدیدی از Suunto و یک ساعت هوشمند موسوم به Z6 Ultra نیز در آینده نزدیک با این چیپ‌ست‌ها به بازار عرضه می‌شوند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا