گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2021 – دستبندها جای خود را به ساعت‌ها می‌دهند

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC روز دوشنبه 6 دسامبر 2021 (15 آذر 1400) گزارش خود را از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2021 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه اخیر در مجموع 138.4 میلیون دیوایس پوشیدنی وارد بازار جهانی شده که در مقایسه با پوشیدنی‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه سوم 2020 (یعنی 125.9 میلیون دستگاه) 9.9 درصد رشد داشته است. IDC بخش قابل‌توجهی از این رشد را به عملکرد مناسب رده hearables (پوشیدنی‌های مرتبط با گوش، مثل هدفون‌ها) نسبت می‌دهد. گفتنی‌ست، عرضه این محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.5 درصد افزایش داشته و در مجموع 64.7 درصد از کل پوشیدنی‌های عرضه‌شده در سه ماهه اخیر را تشکیل می‌دهد.

از لحاظ حجم عرضه، پس از پوشیدنی‌های مرتبط با گوش، پوشیدنی‌های مچی (اعم از ساعت‌های هوشمند و دستبندها) قرار دارند که به گفته IDC، بیش از 34 درصد از سهم بازار جهانی پوشیدنی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. با وجود اینکه همه‌گیری کرونا موجب گرایش بیشتر مردم به مقوله سلامت و تناسب اندام شده، عرضه پوشیدنی‌های مرتبط با مچ (مثل ساعت‌های هوشمند و دستبندها) در فصل اخیر با چالش‌هایی مواجه بوده، زیرا این دسته از دیوایس‌ها هم از بحران کمبود قطعات و تغییر سمت تقاضا به دلیل کرونا در امان نبوده‌اند. در حالی که تا چندی پیش، شیائومی به لطف دستبندهای ارزان‌قیمت خود در عرضه این رده از دیوایس‌ها پیشتاز بود، طی سه‌ماهه سوم 2021 اپل و هواوی این کمپانی را پشت سر گذاشتند.

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقاتی IDC، تقاضا در بازار پوشیدنی‌ها آرام آرام از رده دستبندها به سمت ساعت‌ها حرکت می‌کند. علت این امر آن است که اولا کاربران خواستار داشتن دیوایس پرکاربردتری هستند و ثانیا اختلاف قیمت این دو دسته کمتر شده است. در حال حاضر، تعداد ساعت‌های هوشمند فروخته شده با قیمت زیر 100 دلار با تعداد دستبندهای فروخته شده (که در گذشته در این رده قیمتی غالب بودند) برابری می‌کند. به گفته اوبرانی، در حالی که بازار ساعت‌های هوشمند پایین‌رده عمدتا در دست برندهای چینی و هندی‌ست، رده بالای این بازار را نام‌هایی مثل اپل، هواوی و سامسونگ به پیش می‌برند.

سهم بازار دستگاه‌های پوشیدنی از سه‌ماهه سوم 2020 تا سه‌ماهه سوم 2021 بر حسب نوع دستگاه

رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر تحقیقاتی گروه پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC، در توصیف وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2021 می‌گوید: «در حالی که مجموع بازار پوشیدنی‌های مرتبط با مچ با افت سالانه همراه بود، بازار ساعت‌ها 4.3 درصد رشد کرد.» وی در تکمیل گفته‌های خود یادآور شد که علی‌رغم محبوبیت بالای ساعت‌های هوشمند (که از توانایی اجرای اپلیکیشن‌هایی غیر از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض برخوردارند)، عامل پیشرفت بازار را باید در سایر ساعت‌ها – از جمله ساعت‌های مخصوص کودکان، ساعت‌های ورزشی، ساعت‌های هیبریدی و ... – نیز جست‌وجو کرد. البته این بدان معنا نیست که اسمارت‌واچ‌ها در حال از دست دادن جایگاه خود هستند، بلکه بر عکس، انتظار می‌رود عرضه دیرهنگام Watch Series 7 از سوی اپل و همچنین عرضه مجدد پلتفرم Wear OS توسط گوگل، بتواند علاقه کاربران به سمت ساعت‌های هوشمند را افزایش دهد.

حجم عرضه و سهم بازار پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی در سه‌ماهه سوم 2021 (عرضه به میلیون عدد)

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2021:

اپل

کمپانی اپل با در دست داشتن 28.8 درصد از سهم بازار پوشیدنی‌ها، رتبه نخست عرضه این محصولات را از آن خود کرده است. طی سه‌ماهه اخیر، اپل 39.8 میلیون دیوایس پوشیدنی را وارد بازار کرده که نسبت به حجم عرضه در سه‌ماهه سوم 2020 (یعنی 41.3 میلیون دستگاه) 3.6 درصد کاهش داشته است. عرضه موفقیت‌آمیز هدفون‌های AirPods و Beats با وجود افت 35.3 درصدی در عرضه اپل واچ، موجب تثبیت موقعیت برتر اپل در این بازار بوده است. البته با توجه به رقابت شدید در بازار hearables، این محصولات هم در فصل‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. با تمام این اوصاف، جایگاه اپل همچنان برای دیگر برندها دست‌نیافتنی‌ست، زیرا بیش از 53 درصد از سهم ارزش دلار در این بازار به اپل تعلق دارد.

سامسونگ

عرضه دیوایس‌های پوشیدنی سامسونگ در فصل اخیر با رشد سالانه 13.8 درصدی، به 12.7 میلیون دستگاه رسید و این شرکت با کسب 9.2 درصد از سهم بازار جهانی، پس از اپل در رتبه دوم قرار می‌گیرد. ساعت هوشمند Galaxy Watch4 اخیرا با استقبال خوبی از سمت کاربران مواجه شده است. با توجه به کنار گذاشتن سیستم‌عامل Tizen و جایگزینی آن با Wear OS، عرضه این ساعت هوشمند برای سامسونگ و گوگل، می‌تواند یک قدم بزرگ رو به جلو تلقی شود. یکی از استراتژی‌های سامسونگ برای موفقیت در بازار پوشیدنی‌ها، باندل کردن این محصولات با گوشی‌های هوشمند این شرکت بوده است. راهکار جالب دیگر، این بوده که سامسونگ با قبول ساخت ساعت‌های هوشمند سفارشی، قصد دارد مشتریان ساعت‌های لوکس را به سمت خود جذب کند.

شیائومی

عملکرد شیائومی در حوزه پوشیدنی‌ها طی فصل اخیر، بسیار شبیه به رقیب کره‌ای خود بوده است. شیائومی هم مثل سامسونگ با عرضه 12.7 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی 9.2 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. البته با این تفاوت که بر خلاف سامسونگ، عرضه پوشیدنی‌های شیائومی در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23.8 درصد افت داشته است. به گفته IDC، شیائومی به بازار گرم دستبندهای هوشمند دل خوش کرده بود، اما تمایل بیشتر مصرف‌کنندگان به خرید ساعت‌های هوشمند، محاسبات شیائومی را بر هم زد. البته باید بدانیم شیائومی مرحله گذار از دستبند به ساعت را کلید زده و به گسترش کسب‌وکار خود فراتر از مرزهای چین اصرار دارد. هر چند که این تلاش‌ها تا حد زیادی به میزان موفقیت کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند شیائومی در بازارهای بین‌المللی بستگی دارد. ناگفته نماند، این شرکت چینی با تولید محصولاتی ارزشمند و بسیار ارزان‌قیمت در حوزه hearables، همان انتظار همیشگی از برند شیائومی را برآورده کرده است.

هواوی

عرضه 10.9 میلیون دیوایس پوشیدنی (با رشد سالانه 3.7 درصدی)، در دست داشتن 7.9 درصد از سهم بازار و کسب رتبه چهارم جهانی، کارنامه هواوی در فصل سوم 2021 را رقم می‌زند. به گزارش IDC، عمده رشد هواوی در این فصل مدیون کسب‌وکار hearables است، زیرا عرضه دستبندها و ساعت‌های هوشمند هواوی در فصلی که گذشت، نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افت داشت. نکته مثبت درباره hearables آن است که این دیوایس‌ها عموما با برندهای مختلف سازگاری داشته و همین ماهیتِ باز موجب شده تا هواوی بتواند علی‌رغم ناملایمات سیاسی، در این زمینه رشد کند.

Imagine Marketing

یک بار دیگر کمپانی هندی Imagine Marketing، صاحب برند BoAt، موفق شد در بین 5 برند برتر عرضه‌کننده دیوایس‌های پوشیدنی قرار بگیرد. این کمپانی در فصلی که گذشت 10 میلیون دیوایس پوشیدنی را وارد بازار کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد خیره‌کننده 206.4 درصدی همراه بوده است. IDC بازاریابی بی‌وقفه و قیمت پایین محصولات را رمز موفقیت Imagine Marketing می‌داند. جالب است بدانید، این کمپانی هندی در فصل‌های اخیر به تولید ساعت‌های هوشمند نیز اقدام کرده و در حال حاضر 10 درصد از کل پوشیدنی‌های ساخت Imagine Marketing را اسمارت‌واچ‌ها تشکیل می‌دهند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا