معرفی Aamzfit GTR 3 ،GTR 3 Pro و GTS 3 – سومین نسل از ساعت‌های هوشمند امازفیت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/7/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable
واحد خبر mobile.ir : امازفیت نام برندی‌ست که کمپانی چینی Zepp Health محصولاتش را با آن روانه بازار می‌کند. Zepp Health – که پیش‌تر با عنوان Huami شناخته می‌شد – یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ شیائومی محسوب می‌شود. سپتامبر سال گذشته، از نسل دوم ساعت‌های هوشمند آمازفیت با نام‌های Amazfit GTR 2 و GTS 2 رونمایی شد و کمی بعد ورژن آپدیت‌شده آنها – یعنی Amazfit GTR 2e و GTS 2e – به دنیای پوشیدنی‌ها معرفی شد. اما به‌تازگی باخبر شدیم از نسل سوم این ساعت‌ها نیز پرده‌برداری شده است. این کمپانی چینی روز دوشنبه 11 اکتبر 2021 (19 مهر 1400) از جدیدترین ساعت‌های هوشمند خود با نام‌های Amazfit GTR 3 ،GTR 3 pro و GTS 3 رونمایی کرد.

بله درست خواندید؛ برخلاف روال معرفی 2 ساعت، این بار 3 اسمارت‌واچ از سوی آمازفیت برای عرضه به بازار تدارک دیده شده، زیرا امسال یک مدل Pro نیز به این مجموعه اضافه شده است. علی‌رغم اشتراک هر سه مدل در مشخصات کلیدی، هر کدام از این محصولات ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارد؛ یکی مدل پیشرفته است، دیگری از لحاظ باتری برتری دارد و آن یکی با بدنه سبک و نازک، خود را از بقیه متمایز کرده است. در ادامه با مشخصات و امکانات این ساعت‌های هوشمند بیشتر آشنا می‌شویم.

Amazfit GTR 3 Pro

شاسی گرد Amazfit GTR 3 Pro از آلیاژ آلومینیوم (با درجه صنایع هوایی) ساخته شده است. شیشه خمیده روی نمایشگر نیز از نوع شیشه مقاوم حرارتی بوده و به ادعای شرکت سازنده دارای پوشش ضداثر انگشت است. GTR 3 Pro در دو مدل به تولید می‌رسد: Brown Leather (با بدنه‌ای به رنگ خاکستری روشن و بند چرمی قهوه‌ای) و Infinite Black (با بدنه خاکستری تیره و بندی مشکی از جنس فلوئوروالاستومر). ناگفته نماند، بدنه این ساعت ابعادی برابر با 46×46×10.7 میلی‌متر داشته و 32 گرم وزن دارد.

در مدل پرو، شاهد نمایشگری AMOLED به قطر 1.45 اینچ هستیم. این نمایشگر با رزولوشن 480×480 پیکسل – که تراکم را به 331 پیکسل در اینچ می‌رساند – وضوح بالایی داشته و با روشنایی حداکثر 1,000 نیت، بسیار روشن است. این نمایشگر در مقایسه با GTR 3 حاشیه‌های کمتری داشته و نسبت صفحه به بدنه در مدل پرو را به 70.6 درصد می‌رساند (مقایسه کنید با نسبت 66 درصدی در GTR 3). البته اندازه بدنه در این دو ساعت تقریبا یکسان است. ناگفته نماند، نرخ به‌روزرسانی در نمایشگر مدل پرو تا 67 درصد افزیش یافته است.

بیش از 150 واچ‌فیس مختلف (از جمله 15 واچ‌فیس انیمیشنی) در این ساعت هوشمند فعال بوده و برای هر واچ‌فیس، «نمایشگر همیشه روشن» متناسب با آن تدارک دیده شده که به گفته شرکت سازنده، به منظور کاهش مصرف، طراحی آن ساده‌سازی شده است. جالب است بدانید 23 نمونه از این واچ‌فیس‌ها قابل ویرایش بوده و شما می‌توانید انتخاب کنید که چه ویجت‌هایی (ضربان قلب، گام‌شمار، آب و هوا و ...) در واچ‌فیس گنجانده شود.

دو دکمه فیزیکی در سمت راست بدنه ساعت به چشم می‌خورد. البته دکمه بالایی صرفا یک تاج بوده و می‌توانید برای اسکرول کردن منوها و نوتیفیکیشن‌های طولانی از آن استفاده کنید. نسل سوم ساعت‌های هوشمند آمازفیت دارای سیستم‌عامل جدیدی به نام Zepp OS است که از رابط کاربری روتوش‌شده‌ای بهره می‌برد. شاید این سیستم‌عامل به اندازه Wear OS قدرتمند نباشد، اما از اپلیکیشن‌های غیر بومی (از جمله برنامه‌های پرطرفداری مثل Strava ،Relive ،Runkeeper و ... ) پشتیبانی می‌کند.

شرکت سازنده در پی ایجاد یک کیت توسعه اپلیکیشن تحت وب است که به کاربران اجازه می‌دهد واچ‌فیس‌ها و حتی اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را خلق کنند (حتی ویدئوهای راهنمایی برای این منظور ساخته شده که کاربر را مرحله به مرحله در این پروسه جلو می‌برد). امکان به‌اشتراک‌گذاری این واچ‌فیس‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز فراهم خواهد بود. ساعت هوشمند GTR 3 Pro می‌تواند داده‌های سلامتی ردیابی‌شده را با اپلیکیشن‌های Apple Health و Google Fit همگام‌سازی کند. البته پشتیبانی از برخی ویژگی‌های یادشده در ابتدای عرضه ساعت امکان‌پذیر نبوده و در آینده نزدیک به ساعت اضافه می‌شود.

GTR 3 Pro می‌تواند کمیت‌های سلامتی مثل ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون (SpO2) را به صورت شبانه‌روزی ردیابی کند. طبق ادعای شرکت سازنده، اندازه‌گیری اشباع اکسیژن خون تنها 15 ثانیه زمان می‌برد (تقریبا نصف مدت زمان مورد نیاز در نسل پیشین این ساعت‌ها). قابلیت مانیتورینگ خواب در این ساعت نیز می‌تواند ضمن ردیابی مراحل مختلف خواب کاربر، مواقع چرت زدن او در طول روز را تشخیص دهد. همچنین، با انتخاب یک گزینه، می‌توانید قابلیت ردیابی تنفس در هنگام خواب را فعال کنید. ناگفته نماند، ردیابی عادت ماهیانه بانوان و مانیتورینگ سطح استرس نیز جزو امکانات این ساعت برشمرده شده است.

اسمارت‌واچ جدید آمازفیت بیش از 150 حالت ورزشی را پوشش می‌دهد. این ساعت می‌تواند 8 فعالیت ورزشی (از جمله دو، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و تمرین با دستگاه‌های تردمیل روئینگ و اسکی‌واره) را به محض آغاز فعالیت از سمت کاربر، به شکل هوشمند تشخیص دهد. این ساعت با تحمل فشار 5 اتمسفری در برابر آب مقاوم بوده و به‌راحتی می‌توانید در استخر از آن استفاده کنید. جالب است بدانید، برای اولین بار قابلیت ردیابی ضربان قلب هنگام شنا در استخر نیز به این ساعت اضافه شده است.

امکان موقعیت‌یابی ماهواره‌ای – با استفاده از 5 سامانه BDS ،GLONASS ،Galileo ،GPS و QZSS – در این ساعت فراهم شده که ضمن افزایش 20 درصدی زمان قفل موقعیت، میزان دقت را نیز تا 20 درصد بالا می‌برد. حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 Max)، میزان سرعت در مقایسه با دویدن‌های قبلی، ریکاوری کامل و ... از دیگر مواردی‌ست که در GTR 3 Pro قابل ردیابی هستند.

وجود میکروفن و اسپیکر در این ساعت موجب شده تا کاربر بتواند به تماس‌ها پاسخ دهد. همچنین، می‌توانید علاوه بر گفت‌وگو با الکسا، با یک دستیار آفلاین – که بدون نیاز به اتصال به اینترنت، فرمان‌های صوتی به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی را می‌پذیرد – نیز ارتباط برقرار کنید. در لیست گزینه‌های ارتباطی این ساعت به‌جز بلوتوث 5 از وای‌فای تک باند 2.4 گیگاهرتزی نیز یاد شده و بدین‌ترتیب می‌توان آن را بدون نیاز به گوشی به صورت مستقل به اینترنت متصل کرد.

2.3 گیگابایت حافظه داخلی برای ذخیره موسیقی، پادکست و ... در اختیار کاربر قرار دارد که به گفته شرکت سازنده به طور متوسط می‌توان تا 470 آهنگ را روی آن ذخیره کرد.

ظرفیت باتری در GTR 3 Pro معادل 450 میلی‌آمپر ساعت بوده و به روش مغناطیسی و تقریبا طی مدت 2 ساعت کاملا شارژ می‌شود. شرکت سازنده عمر باتری را در صورت استفاده معمولی تا 12 روز و در صورت استفاده سنگین تا 6 روز اعلام کرده است. با فعال کردن حالت صرفه‌جویی، عمر باتری می‌تواند تا 30 روز نیز ادامه داشته باشد، اما چنانچه GPS دستگاه مدام روشن باشد، عمر باتری به 35 ساعت کاهش خواهد یافت.

Amazfit GTR 3

محصول جدید دیگر آمازفیت ساعت هوشمند Amazfit GTR 3 است که اشتراکات زیادی با مدل پرو دارد، از جمله هم‌وزن بودن و یکسان بودن جنس بدنه. علی‌رغم کاهش قطر نمایشگر به 1.39 اینچ، کاهش تراکم به 326 پیکسل در اینچ و همچنین نسبت پایین‌تر صفحه به بدنه (66 درصد)، روشنایی نمایشگر (1,000 نیت) تغییری نکرده است. شاید فکر کنید GTR 3 در سایر مشخصات نیز پایین‌تر از نسخه پرو باشد، اما حقیقت آن است که با وجود ثابت ماندن ظرفیت باتری (450 میلی‌آمپر ساعت)، ظاهرا دوام آن بیشتر شده است. به گفته شرکت سازنده، باتری این ساعت در صورت استفاده معمولی تا 21 روز و در صورت استفاده سنگین تا 10 روز دوام دارد. فعال کردن حالت صرفه‌جویی باتری، عمر باتری را به 35 روز نیز افزایش می‌دهد، اما عمر باتری در هنگام روشن بودن GPS، همچنان 35 ساعت است.

با توجه به نبود اسپیکر در این مدل، پاسخ به تماس در GTR 3 امکان‌پذیر نیست. یکی دیگر از کاستی‌های GTR 3 در قیاس با مدل پرو، نبود حافظه برای ذخیره‌سازی موسیقی است (موردی که در ساعت‌های هوشمند کمتر با آن برخورد داشته‌ایم) و گزینه وای‌فای نیز جایی در این مدل ندارد. اسمارت‌واچ GTR 3 در دو رنگ مشکی (Thunder Black) و خاکستری (Moonlight Grey) به همراه بندهایی همرنگ از جنس سیلیکون آنتی‌باکتریال به تولید می‌رسد.

Amazfit GTS 3

برخلاف دو دیوایس قبلی، در اینجا یک نمایشگر مستطیل‌شکل (با تنها یک دکمه فیزیکی در سمت راست بدنه) را شاهد هستیم. به باور برخی کارشناسان، خواندن نوتیفیکیشن‌ها و کار کردن با اپلیکیشن‌ها در ساعت‌های مستطیل‌شکل راحت‌تر از ساعت‌های گرد است. علاوه‌بر تغییر شکل هندسی نمایشگر در GTS 3، اندازه آن نیز به 1.75 اینچ افزایش یافته است. رزولوشن نمایشگر 390×450 پیکسل (تراکم 341 پیکسل در اینچ) اعلام شده و 72.4 درصد از سطح بدنه را پوشش می‌دهد. به این ترتیب، بزرگ‌ترین و واضح‌ترین نمایشگر (با بالاترین بازدهی در استفاده از فضا) در نسل سوم ساعت‌های آمازفیت به GTS 3 تعلق دارد. البته حداکثر روشنایی این نمایشگر نیز مثل دو مدل قبلی برابر با 1,000 نیت عنوان شده است.

یکی از نکات بارز GTS 3 وزن کم و نازکی فوق‌العاده آن است. این ساعت هوشمند 24.4 گرم وزن داشته و ضخامت آن (بدون در نظر گرفتن برآمدگی سنسور ضربان قلب) تنها 8.8 میلی‌متر است. با کاهش ظرفیت باتری به 250 میلی‌آمپر ساعت، عملکرد باتری در GTS 3 ضعیف‌تر از دو مدل قبلی‌ست. این باتری می‌تواند انرژی دستگاه را در صورت استفاده معمولی تا 12 روز و در صورت استفاده سنگین تا 6 روز تأمین کند (درست مثل نسخه پرو). اما با فعال کردن حالت صرفه‌جویی، این باتری حداکثر تا 20 روز دوام خواهد داشت. روشن ماندن مداوم GPS نیز عمر باتری را به 20 ساعت کاهش می‌دهد. فقدان اسپیکر و فضای ذخیره‌سازی در اینجا نیز به چشم می‌خورد. ناگفته نماند، GTS 3 در رنگ‌های مشکی (Graphite Black)، صورتی (Terra Rosa) و سفید (Ivory White) وارد بازار خواهد شد.

قیمت و زمان ورود به بازار

هر سه ساعت هوشمند جدید آمازفیت با گوشی‌های اندرویدی (مجهز به اندروید 7.0 و بالاتر) و آیفون (دارای iOS 12.0 و بالاتر) سازگارند. این محصولات جدید از 11 اکتبر (19 مهر) آماده فروش بوده و ایالات متحده، بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و چین، نخستین مقصد‌های آنها خواهند بود. ساعت هوشمند Amazfit GTR 3 Pro با قیمت 230 دلار به فروش می‌رسد. دو محصول دیگر – یعنی GTR 3 و GTS 3 – قیمتی مشابه، معادل 180 دلار دارند.

منبع : Amazfit