معرفی مهم‌ترین ویژگی‌ها و محصولات جدید گوگل در کنفرانس Google I/O 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/29        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : رویداد Google I/O 2021 طبق برنامه از پیش مشخص شده در روز سه‌شنبه 18 می 2021 (28 اردیبهشت 1400) آغاز شد؛ این رویداد که سال گذشته به‌دلیل فراگیری ویروس کرونا برگزار نشد حالا به‌سبک سال‌های گذشته همچنان محلی برای معرفی جدیدترین نوآوری‌های گوگل در عرصه‌های مختلف تکنولوژی به‌خصوص در سطح نرم‌افزاری‌ست. در نطق اصلی این رویداد خبرهای متنوعی از این مجموعه در سطوح مختلف از ارائه نسخه بتای اندروید 12 تا تغییر در مجموعه Google Workspace و تا همکاری سامسونگ و گوگل برای زنده ساختن مجدد سیستم‌عامل Wear OS مطرح شد. در این مطلب نگاهی تیترواری داریم به موارد مهم مطرح شده در نطق اصلی رویداد Google I/O 2021

نسخه بتای اندروید 12

ارائه نسخه بتای سیستم‌عامل اندروید 12 مطمئنا مهم‌ترین خبر این دوره Google I/O بود؛ سیستم‌عاملی که از بعد معرفی چندین نسخه مقدماتی حالا به‌صورت بتا نه‌تنها در اختیار گوشی‌های جدیدتر پیکسل قرار گرفته بلکه گوشی‌های دیگری از برندهای شیائومی، اوپو، ویوو، ایسوس، وان‌پلاس، TCL، شارپ، تکنو، ZTE و ریل‌می نیز امکان نصب این سیستم‌عامل ار در اختیار کاربران خود قرار داده‌‌اند. به مجموعه تغییرات صورت پذیرفته در اندروید 12 در مقاله جداگانه‌ای پرداخته‌ایم اما در این مجال باید از طراحی جدید Material You این پلتفرم یاد کرد که تغییرات فراوانی را در ترکیب رنگ و شخصی سازی اعمال می‌کند. سیستم‌عامل جدید گوگل، ساختار رنگی سیستم را متناسب با تصویر پس‌زمینه تغییر داده و ترکیب جالب توجه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

این پلتفرم همچنان در زمینه مسائل امنیتی و حریم خصوصی نیز با تغییرات جدیدی همراه شده که از آن جمله باید به یک دشبورد حریم خصوصی جدید اشاره کرد.

پیوستگی بیشتر در مجموعه Google Workspace

گوگل در این نوبت از smart canvas به‌عنوان ابتکار تازه‌ای برای نرم‌افزارهای آفیس مجموعه Workspace رونمایی کرد که امکان همکاری بیشتر مابین نرم‌افزارهای این مجموعه را فراهم می‌کند. مطابق این ویژگی امکان متصل شدن شما به دیگر اپلیکیشن‌های ورک‌اسپیس فراهم شده و برای نمونه می‌توان یک ویدئو کال از نرم‌افزار Meet را مستقیما از درون گوگل Docs، گوگل Sheets یا حتی گوگل Slides آغاز کرد.

مدل هوش مصنوعی LaMDA

هوش مصنوعی همواره بخش بزرگی از تلاش‌های گوگل در کسب و کار این شرکت را تشکیل داده و نتیجه این تلاش‌ها حالا در کنفرانس امسال I/O با توانایی فهم زبان متکی بر AI به معرض نمایش گذاشته است. ستاره این بخش مدلی آزمایشی به نام LaMDA بود که توانایی عملکرد به‌عنوان یک دستیار هوش مصنوعی مبتنی بر گفت‌وگو را داشته و به گفته گوگل با ارائه یک مکالمه طبیعی و انسانی، روزی باعث تغییرات بزرگی در این صنعت خواهد شد. برای مشخص شدن قابلیت‌های این مدل دو دموی مختلف در رویداد I/O به نمایش گذاشته شد که در اولی LaMDA با بازی کردن نقش سیاره پلوتو به سوالات پرسیده شده پاسخ می‌گوید و در دومی نقش یک موشک کاغذی به این دستیار هوشمند واگذار شد. این مدل آزمایشی به گفته سوندار پیچای مدیرعامل گوگل و آلفابت هنوز در مراحل اولیه تحقیق قرار دارد.

همکاری سامسونگ و گوگل در ترکیبWear و تایزن

سیستم‌عامل Wear OS در طی چند سال گذشته برخلاف انتظار با پیشرفت چندانی روبرو نشده و اکثر سازندگان بزرگ این رده از جمله سامسونگ و هواوی اغلب از پلتفرم‌های اختصاصی خود برای ساخت ساعت‌های هوشمند بهره گرفته‌اند. این شرایط اما با همکاری سامسونگ با گوگل احتمالا در آینده با تغییر روبرو خواهد شد؛ به‌گفته گوگل سیستم‌عامل‌های Wear گوگل و تایزن سامسونگ به‌زودی با یکدیگر ترکیب شد و یک پلتفرم مشترک را تشکیل خواهند داد که به اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و مصرف بهینه‌تر باتری منجر می‌شود.

پروژه Starline، تحول در تماس ویدئویی

شرایط بی‌سابقه پاندمی کرونا، ارتباط مجازی انسان‌ها با یکدیگر را به امری ضروری و ناگزیر بدل ساخته؛ جایی‌که با تکیه بر صدا و تصویر مجازی تلاش فراوانی برای پر کردن جای خالی ارتباطات فیزیکی و رودرو صورت گرفته است. جدیدترین تلاش در این زمینه به پروژه Starline گوگل تعلق دارد که در آن با ساخت یک مدل سه‌بعدی از افراد، تجربه متمایزی از چت تصویری به نمایش گذاشته شده است. در این فناوری سه ویژگی پیشرفته شامل برداشت تصویر سه بعدی از افراد به صورت واقعی و طبیعی، فشرده‌سازی اطلاعات و ارسال بهینه آن‌ها از طریق زیرساخت شبکه و نمایش مدل برداشت شده در یک نمایشگر سه‌بعدی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

بهبود در دوربین و محصولات تصویری

یکی از مشکلات تصویربرداری که سابقه آن را می‌توان در دوربین‌های فیلمی نیز مشاهده کرد تمایل پردازش تصویر برای رنگ پوست‌های روشن‌تر است جایی‌‌که توناژهای روشن‌تر رنگ پوست در این موارد نسبت به رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای بهتر ثبت می‌شوند. گوگل در این دوره از I/O از تلاش‌های خود برای حل این مشکل و به‌تصویر کشیدن دقیق‌تر و زیباتر افراد رنگین‌پوست در دوربین‌ها و محصولات تصویری آینده این شرکت خبر داد که نتیجه آن در پاییز امسال در دوربین‌های جدید سری Pixel رونمایی خواهد شد.

ساخت تصاویر متحرک از عکس‌های ثابت با Google Photos

Google Photos به‌زودی به قابلیت جدیدی تحت عنوان cinematic moments مجهز می‌شود که در آن با استفاده از عکس‌های عادی، یک تصویر متحرک ساخته خواهد شد. گوگل همچنین نوع تازه‌ای از Memories را به Photos می‌افزاید که برای ساخت آن از الگوهای بصری (visual patterns) استفاده شده است.

ذخیره تصاویر در فولدر قفل شده با Google Photos

یک ویژگی جدید دیگر در Google Photos قابلیت ذخیره تصاویر دلخواه کاربر در یک فضای محافظت شده است که با رمز عبور یا اثر انگشت از دسترس سایرین خارج شده و تصاویر حاضر در آن نیز در لیست تصاویر عادی Google Photos ظاهر نمی‌شوند. این ویژگی در ابتدا در اختیار گوشی‌های Pixel قرار گرفته و سپس به دستگاه‌های اندرویدی بیشتر در طی سال افزوده می‌شود.

تغییر رمز عبور ذخیره‌شده یک سایت از درون Password Manager

دیگر ویژگی نرم‌افزاری جدید معرفی شده در I/O 2021 به امکان تغییر رمز عبور ذخیره شده یک وب‌سایت مستقیما از طریق Password Manager کروم تعلق دارد که نخست در اختیار کاربران اندروید در آمریکا قرار گرفته و سپس در طی ماه‌های بعدی برای سایر کشورها نیز ارائه می‌شود.

نمایش اطلاعات بیشتر در AR Live View گوگل مپس

گوگل در این نوبت از کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان این شرکت موسوم به I/O مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید را برای نرم‌افزار نقشه Maps معرفی کرد که از آن جمله باید به تغییرات جدید در ابزار Live View اشاره کرد. لایو ویوو در سال 2019 در حالت بتا برای مسیریابی در حالت واقعیت افزوده با نمایش جهت‌های حرکت روی تصویر لایو دوربین گوشی معرفی شد و چندی پیش برای یافتن مسیر در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. Live View حالا مستقیما از طریق Google Maps در دسترس بوده و اطلاعات جالب توجه‌ای را در مورد فروشگاه‌ها، امتیاز رستوران‌ها و تصاویر آن‌ها به نمایش می‌گذارد.

با کمک این ویژگی می‌توان از راه دور ضمن بررسی مقاصد گردشگری نگاهی به فروشگاه ها و رستوران‌ها انداخته و حتی تصاویری را از منوی رستوران و خوراکی‌های ارائه شده مشاهده کرد.

پشتیبانی اندروید از کلید اتوموبیل دیجیتال

گوگل به‌زودی و در ساختار اندروید 12 به برخی از گوشی‌های پیکسل و گلکسی‌های سامسونگ امکان عملکرد به‌عنوان کلید دیجیتال اتوموبیل را خواهد داد؛ جایی‌که می‌توان از خود گوشی برای دسترسی به اتوموبیل استفاده کرد و شرکت BMW نیز تا به امروز اولین کمپانی پشتیبانی‌کننده از آن است. این ویژگی از گزینه‌های اتصال UWB و NFC پشتیبانی می‌کند.

بررسی وضعیت سلامت پوست با نگاهی به علائم از طریق دوربین

گوگل در این نوبت همچنین ابزار سلامتی جدیدی را معرفی کرده که از طریق آن امکان گرفتن عکس از یک مشکل پوستی فراهم شده و با پاسخ دادن به برخی سوالات در مورد نوع پوست و علائم مرتبط با آن به فهم بهتر مشکل احتمالی کمک می‌شوند.

گوگل از تلاش خود برای راه‌اندازی مرحله اول این قابلیت در سال جاری میلادی خبر داده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا