گزارش مالی شیائومی از سه‌ماهه سوم 2021 – افت عرضه اسمارت‌فون به دنبال کمبود قطعات

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : شیائومی روز سه‌شنبه 23 نوامبر 2021 (2 آذر 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی (پایان یافته در 30 سپتامبر) منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد شیائومی در فصل اخیر 78.06 میلیارد یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا 12.2 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.2 درصد رشد داشته است. سود خالص شرکت با 25.4 درصد رشد سالانه بالغ بر 5.18 میلیارد یوان (813 میلیون دلار) بوده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد 61 درصد از درآمد شیائومی در فصل اخیر از راه فروش گوشی‌های هوشمند به دست آمده است. نکته جالب دیگر آنکه شیائومی برای یازدهمین فصل متوالی توانست رتبه یک بازار تلویزیون هوشمند چین را حفظ کند.

شیائومی در توصیف عملکرد شرکت در سه‌ماهه سوم 2021 اظهار کرد که ضمن ادامه تقویت استراتژی «اسمارت‌فون×هوش‌مصنوعی‌اشیا»، به پیشرفت خود در بازار گوشی‌های هوشمند رده‌بالا نیز ادامه داده است. طبق ادعای شیائومی، این شرکت از لحاظ عرضه گوشی‌های هوشمند، در 11 کشور مقام اول را داراست و در 59 کشور جزو 5 برند برتر بوده است. در این گزارش می‌خوانیم: «درآمد سرویس‌های اینترنتی ما به رکورد فصلی جدیدی دست یافته و ما همچنان به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه – که نشان از رقابت‌پذیری محصولات ما دارد – متعهد هستیم.» طبق ادعای شیائومی، تعداد کاربران فعال ماهانه رابط کاربری MIUI تا 22 نوامبر (1 آذر) از 500 میلیون فراتر رفته که این خود دستاورد مهمی برای استراتژی «اسمارت‌فون×هوش‌مصنوعی‌اشیا» محسوب می‌شود.

در ادامه جزییات بیشتری از عملکرد کسب‌وکارهای مختلف شیائومی در سه‌ماهه سوم 2021 را مشاهده می‌کنید:

کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند

طی سه‌ماهه اخیر 43.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند از سوی شیائومی وارد بازارهای جهانی شد که در مقایسه با تعداد گوشی‌های عرضه شده در مدت مشابه سال گذشته، 5.8 درصد کمتر شده است. بدون شک، کمبود جهانی قطعات، علت اصلی این افت بوده است. ژیانگ وانگ (Xiang Wang)، مدیرعامل شیائومی، در همین رابطه اعلام کرد که شرکت به سختی در تلاش است تا قطعات مورد نیاز ساخت دیوایس‌های 4G برای عرضه در بازارهای خارج از چین را تهیه کند. طبق برآوردهای وانگ، احتمالا بحران کمبود قطعات تا نیمه نخست سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، اما وی امیدوار است که شیائومی در سال 2022 بتواند رشد خود را حفظ کند.

درآمد حاصل از عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی در فصل اخیر 47.8 میلیارد یوان اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 0.4 درصد رشد داشته است. البته به گفته شیائومی حاشیه سود این درآمد با 4.4 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 12.8 درصد است. طبق گزارش مؤسسه Canalys، شیائومی با در دست داشتن 13.5 درصد از سهم بازار جهانی، هم‌اکنون سومین عرضه‌کننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا به شمار می‌رود.

علی‌رغم موفقیت چشمگیر در بازارهای جهانی، ظاهرا شیائومی هنوز نتوانسته به جایگاه آرمانی خود در چین دست پیدا کند. پس از تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه هواوی و خارج شدن این شرکت از گردونه اصلی رقابت، تصور می‌شد شیائومی به قدرت اول بازار چین تبدیل شود. اما در حال حاضر، این اوپو و ویوو هستند که رتبه‌های اول و دوم عرضه گوشی هوشمند در چین را از آن خود کرده‌اند. حتی رتبه سوم نیز به برند آنر (زیرمجموعه سابق هواوی) اختصاص داشته و شیائومی جایگاهی بهتر از چهارم در بازار چین ندارد. طبق گزارش Canalys، عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی در بازار چین طی فصل اخیر تنها 4 درصد رشد داشته ولی مجموع فروش شیائومی در چین طی همین بازه زمانی، 5 درصد افت کرده است.

همان‌ طور که گفته شد، کاربران فعال ماهانه MIUI از مرز 500 میلیون گذشته است. به گفته شیائومی، استراتژی تقسیم‌بندی کاربران به گروه‌های مختلف و همچنین عرضه محصولات جدید موجب شده تا شیائومی بتواند تعداد کاربران ثابت خود را گسترش دهد. جالب است بدانید، برای بسیاری از مدل‌های جدید اسمارت‌فون‌های شیائومی در سال 2021، بیش از نیمی از خریداران اولین بار بوده که اقدام به خرید گوشی شیائومی می‌کردند. میان‌رده جدید شیائومی تحت عنوان Civi – که در ماه سپتامبر معرفی شد – نیز با استقبال خوب کاربران مواجه شده است.

Xiaomi Civi

از آغاز سال 2021 تا پایان سه‌ماهه سوم آن، تعداد گوشی‌های عرضه شده توسط شیائومی در چین با قیمت 3,000 یوان و بالاتر و همچنین در سایر بازارها با قیمت 300 یورو و بالاتر، به حدود 18 میلیون دستگاه بالغ می‌شود (یعنی بیش از 12 درصد از مجموع اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده شیائومی در این بازه زمانی). نکته قابل تأمل آن است که عرضه گوشی‌های شیائومی با قیمت 300 یورو و بالاتر در خارج از چین، طی سه‌ماهه سوم با رشد بیش از 180 درصدی همراه بوده و این پدیده بیش از هر جای دیگر در مناطقی همچون آمریکای لاتین، اروپای غربی و خاور میانه نمود داشته است.

مهم‌ترین رویداد فروش آنلاین چین در یازدهم نوامبر هر سال اتفاق می‌افتد؛ مناسبتی که به «روز مجردها» یا Singles’ Day معروف شده است. طبق گزارش اخیر، رتبه 1 فروش گوشی‌های هوشمند در این روز در معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین چین – از جمله Tmall.com ،JD.com و Suning.com – به برندهای شیائومی و ردمی (مجموعا با هم) تعلق گرفت. همچنین، در بین اسمارت‌فون‌های اندرویدی پیشرفته‌ای که در فروشگاه‌های Tmall.com و JD.com‌ با قیمت بالاتر از 4,000 یوان به فروش رفت، باز هم محصولات شیائومی در رتبه نخست جای داشتند. ناگفته نماند، طبق ادعای شیائومی، حتی مجموع فروش اسمارت‌فون‌های شیائومی از طریق کانال‌های آفلاین نیز، طی این جشنواره خرید با رشد سالانه بیش از 110 درصدی همراه شد.

اینترنت اشیا و سبک زندگی

محصولات مرتبط با اینترنت اشیا و لوازم خانگی شیائومی در سه‌ماهه سوم 2021 توانست درآمدی معادل 20.9 میلیارد یوان را برای این شرکت در پی داشته باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.5 درصد رشد داشته است. به گفته شیائومی، علی‌رغم مشکلاتی که طی فصل اخیر در حمل و نقل دریایی جهت صادرات به خارج از چین به وجود آمده بود، درآمد حاصل از عرضه محصولات اینترنت اشیا و سبک زندگی شیائومی در خارج از چین، به رکورد جدیدی دست پیدا کرد.

با وجود اینکه سایه افت سالانه در فروش جهانی تلویزیون سنگینی می‌کند، شیائومی موفق شد طی سه‌ماهه سوم با عرضه 3 میلیون دستگاه تلویزیون هوشمند در بازارهای جهانی، درآمد مربوط به این محصول را تا 19.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. داده‌های مؤسسه All View Cloud نشان می‌دهد، طی سه‌ماهه سوم 2021، تلویزیون‌های هوشمند شیائومی برای یازدهمین فصل پی‌درپی، رتبه نخست فروش در بازار چین را کسب کرده و در فصل اخیر جزو 5 برند برتر تلویزیون هوشمند در سراسر دنیا قرار گرفته است.

در این بخش نباید از لوازم خانگی هوشمند شیائومی غافل ماند. تنوع محصولات شیائومی در این رده زیاد است، ولی در اشاره به جدیدترین آنها – که در فصل اخیر وارد بازار شدند – می‌توانیم از یخچال هوشمند چهار-در شیائومی 550L و ماشین لباسشویی شیائومی مینی نام ببریم. دستگاه تهویه هوای هوشمند شیائومی نیز در فصل اخیر عملکرد قابل قبولی داشت. بد نیست بدانیم، در جشنواره خرید روز مجردها، مجموعه لوازم خانگی شیائومی توانست رتبه سوم فروش را در فروشگاه آنلاین JD.com به دست بیاورد.

پلتفرم هوش مصنوعی اشیاء (AIoT) شیائومی همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهد. تا تاریخ 30 سپتامبر 2021 (8 مهر 1400)، تعداد دیوایس‌های IoT متصل به این پلتفرم (به جز گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها)، برای اولین بار از مرز 400 میلیون گذشت. در این میان بیش از 8 میلیون کاربر وجود دارند که تعداد دیوایس‌های متصل آنها به این پلتفرم (به جز گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها)، 5 یا بیش از 5 دیوایس است.

خدمات اینترنتی، تبلیغات و بازی

بنا بر آنچه در گزارش مالی شیائومی آمده، درآمد حاصل از خدمات اینترنتی این شرکت در سه‌ماهه سوم، با رشد سالانه 27.1 درصدی به 7.3 میلیارد یوان رسید. شیائومی حاشیه سود این درآمد را 73.6 درصد اعلام کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.1 درصد بالاتر رفته است.

همان طور که قبلا هم ذکر شد، تعداد کاربران فعال ماهانه MIUI تا 22 نوامبر برای اولین بار از 500 میلیون نفر عبور کرد. در ماه سپتامبر کاربران فعال ماهانه MIUI در چین، با رشد سالانه 16.4 درصدی به 127.3 میلیون نفر افزایش یافت. در همین ماه، تعداد کاربران فعال ماهانه تلویزیون هوشمند و همچنین اندروید باکس شیائومی (موسوم به Xiaomi Box) در سراسر دنیا بیش از 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. همچنین، تعداد مشترکین پولی تلویزیون‌های شیائومی (تا پایان سپتامبر 2021) با رشد سالانه 13.5 درصدی به 4.7 میلیون نفر بالغ شد.

درآمد تبلیغاتی شیائومی در فصل اخیر 4.8 میلیارد یوان اعلام شده که نسبت به درآمد سه‌ماهه سوم سال قبل 44.7 درصد رشد داشته است. شیائومی این رشد چشمگیر را به عوامل مختلفی نسبت می‌دهد، از جمله گسترش مشتریان ثابت، درصد بالاتر کاربران اسمارت‌فون‌های پیشرفته و توانایی‌های قدرتمندتر برای پول‌سازی.

طی فصل اخیر، 1 میلیارد یوان از راه بازی عاید شیائومی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است. عواملی چون عملکرد قدرتمند بازی‌های جدید باکیفیت و ARPU بالاترِ گیمینگ (به لطف گوشی‌های پیشرفته و مخصوص بازی) در این امر دخیل بوده‌اند. گفتنی‌ست ARPU کوتاه‌شده average revenue per user و به معنی «متوسط درآمد به ازای هر کاربر» است. درآمد سایر سرویس‌های ارزش-افزوده شیائومی نیز در فصل اخیر بالغ بر 1.6 میلیارد یوان گزارش شده است.

تحقیق و توسعه

هزینه‌هایی که در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود، می‌تواند نقشی کلیدی در پیشرفت هر مجموعه‌ای داشته باشد. شیائومی نیز برای حفظ رقابت‌پذیری محصولات خود، توجه ویژه‌ای به این بخش دارد. طبق گزارش اخیر، طی سه فصل نخست سال جاری میلادی، حجم سرمایه‌گذاری شیائومی در بخش تحقیق و توسعه بالغ بر 9.3 میلیارد یوان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 51.4 درصد رشد داشته است. مجموع افراد شاغل در گروه تحقیق و توسعه شیائومی در پایان سپتامبر 2021، بالغ بر 13,919 نفر بوده و این یعنی بیش از 44 درصد از کل کارکنان شیائومی، در این بخش مشغول به کارند.

شاید در ابتدا تصور کنید که این حجم از سرمایه و نیرو برای بخش تحقیق و توسعه زیاد باشد، اما با نگاهی به دستاوردهای ارزشمند شیائومی در حوزه فناوری، نظر شما تغییر خوهد کرد. به عنوان مثال، در سپتامبر 2021 شیائومی از یک عینک مفهومی با نام Xiaomi Smart Glasses پرده برداشت. این عینک – که هنوز به مرحله تولید نرسیده – با بهره‌مندی از نمایشگر MicroLED و سیستم‌عامل اندروید، می‌تواند امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار دهد. دستاورد مهم دیگر شیائومی، تکنولوژی خنک‌کننده جدیدی موسوم به Loop LiquidCool است که شیوه کارآمدتر و پربازده‌تری را برای کاهش دمای گوشی ارائه می‌کند.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا