گزارش مالی شیائومی از سه‌ماهه اول سال 2021 – رشد 163 درصدی در سود خالص!

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : شرکت شیائومی در روز چهارشنبه 26 می 2021 (5 خرداد 1400) گزارش مالی حسابرسی نشده خود را از سه‌ماهه اول سال 2021 پایان یافته در 31 مارچ منتشر کرد. درآمد کلی این شرکت در این بازه زمانی مطابق این گزارش به 76.9 میلیارد یوان چین بالغ شده که مقایسه آن با آمار سال گذشته از رشدی 54.7 درصدی خبر می‌دهد. این آمار فوق‌العاده در بخش سود خالص نیز کاملا ادامه پیدا کرده و سود 6.1 میلیارد یوانی این شرکت نسبت به سال قبل با رشد چشمگیر 163.8 درصدی همراه شده است. شیائومی در این نوبت همچنین به سود ناخالص 14.2 میلیارد یوانی دست پیدا کرده که در زمینه نیز با رشدی معادل 84.7 درصد روبرو می‌شویم.

مجموعه شیائومی در رابطه با این گزارش مالی می‌گوید: «در طی سه‌ماهه اول 2021 هر دوی درآمد کلی و سود خالص تعدیل شده ما با رسیدن به بالاترین رکورد در این سه‌ماهه از استحکام مدل کسب و کار ما و عملکرد قدرتمند استراتژی ما سخن می‌گویند. رشد قدرتمند عرضه گوشی‌های هوشمند به گسترش ادامه‌دار پایگاه کاربران جهانی ما انجامیده است.» شیائومی همچنین از عملکرد مثبت بخش‌ AIoT یاد کرده و از تلاش خود برای یافتن فرصت‌های تازه سخن گفته است.

طبق انتظار بالاترین درآمد و سود شرکت شیائومی از بخش گوشی‌های هوشمند این مجموعه به دست می‌آید؛ جایی‌‌که در سه‌ماهه اول سال 2021 با درآمد 51.5 میلیارد یوانی با رشدی معادل 69.8 درصد روبرو شده است. تعداد گوشی‌های عرضه شده شیائومی در سطح جهانی در این نوبت به 49.4 میلیون عدد بالغ شده و حاشیه سود ناخالص برای این کسب و کار نیز 12.9 درصد اعلام شده است. این عملکرد درخشان شیائومی از سوی موسسات آماری نیز به میزان زیادی تأیید می‌شود و برای نمونه، Canalys شیائومی را به‌عنوان سومین برند بزرگ عرضه‌کننده اسمارت‌فون در جهان در سه‌ماهه اول معرفی کرده که 14.1 درصد از سهم این بازار را در اختیار دارد.

شیائومی همچنین در کشور زادگاه خود، چین نیز شرایط نسبتا مناسبی داشته و با این‌که هنوز از رسیدن به سه جایگاه نخست این بازار محروم است اما بار دیگر به گفته کانالیز با کسب سهم بازار 14.6 درصدی در جایگاه چهارم این بازار به‌شدت رقابتی جای گرفته است. شیائومی از تلاش خود برای استحکام جایگاه این شرکت در بازار آنلاین کشور چین سخن گفته و بنا به داده‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های تحقیقاتی متفرقه نیز سهم خود را از بازار آنلاین از 18.5 درصد در سه‌ماهه اول سال 2020 به 38 درصد افزایش داده است. فعالیت شیائومی در چین البته تنها به بازار آنلاین ختم نشده و در زمینه فروشگاه‌های فیزیکی نیز شرایط مثبتی را نشان می‌دهد. تعداد فروشگاه‌های فیزیکی شیائومی در چین در 30 آوریل 2021 از رقم 5,500 فروشگاه عبور کرده که 2,300 فروشگاه نسبت به 31 دسامبر 2020 با افزایش روبرو شده است.

نگفته پیداست که بسیاری از گوشی‌های محبوب و پر فروش شرکت شیائومی در رده میانی و پایین بازار قرار داشته که با وجود آن‌که با تکیه بر قیمت ارزان‌تر فروش بالایی را تجربه می‌کنند اما به همان نسبت سود کمتری را نیز برای این مجموعه به همراه دارند. شیائومی اما در طی چند سال گذشته، گوشی‌های پیشرفته‌تر و پرچمدار خود را نیز تقویت کرده به‌طوری‌که در گزارش مالی اخیر تعداد گوشی‌های دارای قیمت بیش از 3 هزار یوان، 300 یورو و یا معادل آن در دیگر بازارها از 4 میلیون عدد فراتر رفته است. علاوه بر این مطابق گزارش‌های متفرقه، سهم بازار شیائومی از گوشی‌های دارای قسمت مابین 4 تا 6 هزار یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز تقریبا 627 تا 941 دلار) از تنها 5.5 درصد در سه‌ماهه اول سال 2020 به بیش از 16.1 درصد رسیده است.

درآمد شیائومی از بخش هوش مصنوعی و محصولات مرتبط با سبک زندگی به 18.2 میلیارد دلار رسیده که رشد سالیانه‌ای را برابر با 40.5 درصد نشان می‌دهد. از جمله نکات برجسته این قسمت باید به جایگاه نخست تلویزیون‌های شیائومی در بازار چین اشاره کرد که برای نهمین فصل پیاپی رخ داده و در مقیاس جهانی نیز به گفته AVC در بین پنج برند برتر عرضه کننده تلویزیون جای می‌گیرد. تعداد تلویزیون‌های هوشمند عرضه شده این برند در سه‌ماهه اول 2021 به 2.6 میلیون می‌رسد و در زمینه تلویزیون‌های با صفحه‌نمایش بسیار بزرگ نیز به‌گفته شیائومی با رشد چشمگیری روبرو می‌شویم. شیائومی همچنین از رشد 300 درصدی بخش ساعت‌های هوشمند و جایگاه نخست این برند در بازار چین در زمینه تصفیه‌کننده‌های هوا و قفل‌های هوشمند در یاد می‌کند.

نکته امیدوارکننده در مورد این مجموعه به افزایش بودجه تحقیق و توسعه در آن تعلق دارد که از 1.9 میلیارد یوان در سال گذشته حالا به 3 میلیارد یوان افزایش پیدا کرده و بدین‌ترتیب می‌توان انتظار نوآوری‌های تازه‌ای را از این برند در آینده داشت.

درآمد شیائومی از بازارهای خارج از چین به رشد 50.6 درصدی به 37.4 میلیارد یوان رسیده که نزدیک به 49 درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. گوشی‌های هوشمند این شرکت در برخی از بازارهای اروپایی از جمله روسیه و اسپانیا در صدر لیست اسمارت‌فون‌های عرضه شده به بازار قرار دارند که این عنوان در روسیه برای دو فصل پی در پی و در اسپانیا برای پنج فصل پی‌در‌پی تکرار شده است. این شرکت در کل اروپا در زمینه عرضه گوشی‌های هوشمند با رشد 85.1 درصدی برای اولین بار در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در انتها باید به تعداد کاربران اینترنتی این برند اشاره کرد که با تعداد افراد استفاده‌کننده از پلتفرم MIUI‌ سنجیده می‌شود؛ به گفته شیائومی تعداد کاربران فعال ماهیانه (MAU) پوسته MIUI این برند در مارچ 2021 با افزایش سالیانه 28.6 درصدی به 425.3 میلیون نفر رسیده و در کشور چین نیز این تعداد با افزایش 6.4 درصدی، 118.6 میلیون اعلام شده است.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا