گزارش مالی شیائومی از سه‌ماهه نخست 2020- رشد سالانه 13.6 درصدی درآمد

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی در روز 20 می سال جاری میلادی (31 اردیبهشت 1399) گزارش مالی حسابرسی‌نشده خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 مارس 2020 منتشر کرد. طبق این گزارش، شرکت چینی طی فصل گذشته در همه بخش‌های کسب‌وکار خود شاهد رشد بوده و درآمد آن با 13.6 درصد افزایش سالانه به حدود 49.7 میلیارد یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، نزدیک به 6.97 میلیارد دلار) رسیده است. سود خالص تعدیل‌شده این دوره 2.3 میلیارد یوان (حدود 0.32 میلیارد دلار) گزارش شده که در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال قبل، 10.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. سود ناخالص هم با وجود افزایش 13.4 درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه، با 44.9 درصد رشد به 7.56 میلیارد یوان رسیده است.

از دید لی جون (Lei Jun)، بنیان‌گذار و مدیر عامل شیائومی، اگر چه صنعت اسمارت‌فون با چالش‌های جدی مواجه شده، اما گروه شیائومی با وجود رکود بازار همچنان رشد را در همه بخش‌ها تجربه کرده است؛ امری که به طور کامل انعطاف‌پذیری، تاب‌آوری و رقابت‌پذیری مدل کسب‌وکار این شرکت را منعکس می‌کند. او در ادامه افزوده است: «ما در سه‌ماهه نخست 2020 با موفقیت نخستین تامین مالی مبتنی بر اوراق مشارکت دلار آمریکا را به انجام رساندیم که تقاضا برای آن 7.5 برابر میزان عرضه بود. همچنین امسال دوباره در فهرست Global 2000 فوربس قرار گرفتیم که نشان‌دهنده شناخت بازار سرمایه از شیائومی است. ما بر این باوریم که یک بحران محک نهایی برای توان بالقوه رشد، مدل کسب‌وکار و ارزش یک کمپانی‌‌ست. از آنجا که تأثیر همه‌گیری [ویروس کرونا] رو به کاهش است، به تمرکز خود روی استراتژی 5G+AIoT ادامه و توان سرمایه‌گذاری خود را افزایش می‌دهیم تا همه افراد دنیا بتوانند از طریق فناوری نوآورانه از زندگی بهتر لذت ببرند.»

شیائومی گزارش مالی خود را در قالب 4 بخش کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند، اینترنت اشیاء و سبک زندگی، خدمات اینترنتی و کسب‌وکار خارج از چین ارائه کرده است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند: کارآمدی راهبرد برند دوگانه، موقعیت پیشرو در بازار محصولات 5G

شیائومی در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی توانسته 29.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازار عرضه نماید که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 4.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. به همین ترتیب، درآمد شرکت از فروش اسمارت‌فون‌ نیز با 12.3 درصد رشد سالانه به 30.3 میلیارد یوان رسیده است. مطابق گزارش اخیر موسسه پژوهشی Canalys، شیائومی در سه‌ماهه نخست 2020، علی‌رغم رکود بازار اسمارت‌فون، موفق شده با عرضه بیش از 30 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار، رشد سالانه 9 درصدی را تجربه کند. آمار Canalys نشان می‌دهد که این شرکت در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال جاری میلادی 11.1 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون را در اختیار داشته و با کسب جایگاه چهارم در جدول برترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند، یکی از دو سازنده‌ای بوده که توانسته به رشد در میزان عرضه دست یابد. به علاوه، نرخ نفوذ گوشی‌های نسل پنجم این شرکت در چین 25.9 درصد بوده که بنا بر اعلام شرکت از میانگین این صنعت فراتر رفته و شیائومی آن را با موقعیت پیشرو خود در بازار اسمارت‌فون‌های نسل پنجم و اجرای موثر استراتژی موتور دوگانه یا dual-engine strategy مرتبط می‌داند که ترکیبی از 5G و اینترنت اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی است.

Xiaomi Mi 10 Pro

به نظر می‌رسد تداوم راهبرد برند دوگانه شرکت هم در فصل اخیر بسیار کارآمد بوده چرا که میزان عرضه گوشی‌های Mi 10 5G و Mi 10 Pro 5G تنها دو ماه پس از عرضه در فوریه 2020 از 1 میلیون واحد فراتر رفته است. برند Redmi شیائومی نیز به روند معرفی محصولات رقابتی با قیمت‌های متفاوت ادامه می‌دهد و حدود دو ماه پیش، گوشی‌های پرچمدار سری K شامل Redmi K30 Pro و Redmi K30 Pro Zoom Edition را معرفی کرده است. به علاوه، گزارش‌های Canalys از آن حکایت دارد که اسمارت‌فون‌های سری Redmi Note 8 دومین گوشی‌های پرفروش دنیا در فصل نخست 2020 بوده‌اند و شیائومی به پشتوانه محبوبیت این گوشی‌ها، چندی پیش Redmi Note 9S و سپس Redmi Note 9 Pro را در بازارهای خارج از چین عرضه کرده است.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت فروش (ASP) اسمارت‌فون‌های شیائومی به سبب عرضه مدل‌های پیشرفته در سه‌ماهه اخیر نسبت به سال گذشته 7.2 درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های شرکت در چین و بازارهای جهانی به ترتیب با رشد 18.7 و 13.7 درصدی روبه‌رو شده است.

اینترنت اشیاء و سبک زندگی: پایه‌های مستحکم کسب‌وکار، محرک رشد مستمر اینترنت اشیاء

در نخستین فصل 2020، درآمد شیائومی در بخش اینترنت اشیاء و محصولات مرتبط با سبک زندگی، علی‌رغم همه‌گیری COVID-19، با 7.8 درصد افزایش به 13.0 میلیارد یوان چین رسیده است. بر اساس این گزارش، تعداد دستگاه‌های متصل به پلتفرم اینترنت اشیاء شرکت، بدون در نظر گرفتن گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، تا پایان مارس سال جاری میلادی به 252 میلیون واحد بالغ شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، رشد 42.6 درصدی را نشان می‌دهد. به همین ترتیب، تعداد کاربرانی که بدون در نظر گرفتن گوشی‌ هوشمند و لپ‌تاپ، بیش از 5 محصول IoT شرکت را در اختیار دارند، هم با رشد سالانه 67.9 درصدی به 4.6 میلیون نفر رسیده است. همچنین در ماه مارس تعداد کاربران فعال دستیار هوشمند شیائومی موسوم به Xiao AI و اپلیکیشن Mi Home به ترتیب 70.5 و 40.0 میلیون نفر بوده که از رشد سالانه 54.9 و 53.3 درصدی نشان دارد.

میزان عرضه تلویزیون‌های هوشمند شیائومی در سه‌ماهه منتهی به مارس 2020 با وجود افت جهانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در عرضه تلویزیون همچنان شاهد رشد بوده و با 3 درصد افزایش سالانه به 2.7 میلیون واحد رسیده است. بنا بر گزارش موسسه تحقیقاتی AVC در سه‌ماهه اخیر شیائومی از نظر میزان عرضه تلویزیون هوشمند در چین برای پنجمین فصل پیاپی مقام اول را داشته و در بازار جهانی در میان پنج سازنده برتر قرار گرفته است.

روتر شیائومی AX3600

این کمپانی در ماه فوریه روتر AX3600 را معرفی کرد و عنوان نخستین برندی را به خود اختصاص داد که در چین از ترمینال‌های ارتباطی تا روترها از فناوری وای‌فای 6 پشتیبانی می‌کند. میزان فروش روترهای شرکت در فصل گذشته 124 درصد رشد سالانه را تجربه کرده و مطابق گزارش AVC جایگاه دوم را از نظر عرضه آنلاین روتر در چین نصیب شیائومی ساخته است. همچنین، نه تنها فروش دست‌بندهای تناسب اندام Mi Band شاهد افزایش سالانه 56.0 درصدی بوده، دیگر محصولات شرکت مانند هدست‌های کاملا بی‌سیم بلوتوثی (TWS)، اسکوترهای برقی و ربات جارو برقی Mi نیز رشد فروش قابل توجهی داشته‌اند.

کسب‌وکار خارج از چین: نیمی از کل درآمد شرکت

کسب‌وکار شیائومی در خارج از مرزهای چین سه‌ماهه بسیار موفقی را تجربه کرده، چنان‌که نیمی از کل درآمد شرکت حاصل عملکرد این بخش بوده است. بر اساس این گزارش، درآمد سالانه شیائومی از بازارهای جهانی در فصل اخیر با 47.8 درصد رشد سالانه به 24.8 میلیارد یوان رسیده است. مطابق اعلام موسسه IDC، شیائومی در سه‌ماهه نخست 2020 حضور درخشانی در هند داشته و با داشتن 31.2 درصد از سهم بازار، برای یازدهمین فصل متوالی مقام نخست برترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در این کشور را از آنِ خود ساخته است. شرکت چینی از جایگاه برجسته خود در بازار هند بهره گرفته و در کشورهای مجاور نیز موقعیت خود را تثبیت کرده، به طوری که طی فصل گذشته در نپال هم با در اختیار داشتن 30.9 درصد از بازار جایگاه اول را از نظر میزان عرضه به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر شیائومی در بازارهای اروپایی هم موفق ظاهر شده و طبق گزارش Canalys در سه‌ماهه اخیر با رشد 58.3 درصدی عرضه در مقایسه با سال گذشته توانسته 14.3 درصد از بازار این منطقه را در اختیار گیرد. شرکت چینی در کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان در میان چهار عرضه‌کننده برتر اسمارت‌فون قرار دارد و در اسپانیا با در دست داشتن 28 درصد از سهم بازار، رتبه نخست عرضه‌کننده برتر را به خود اختصاص داده است. با وجود رکود بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، شیائومی در سه‌ماهه منتهی به مارس 2020 نه تنها در آمریکای لاتین از نظر میزان عرضه شاهد رشد سالانه 236.1 درصدی بوده، بلکه در خاور میانه و آفریقا نیز به ترتیب افزایش 55.2 و 284.9 درصدی عرضه تجربه کرده است.

خدمات اینترنتی: رشد پیوسته درآمد

درآمد شیائومی در بخش خدمات اینترنتی در فصل گذشته بالغ بر 5.9 میلیارد یوان بوده که از رشد سالانه 38.6 درصدی حکایت دارد. بر اساس این گزارش، کاربران فعال رابط کاربری شیائومی یعنی MIUI در ماه مارس سال جاری میلادی به 330.7 میلیون نفر رسیده که از رشد سالانه 26.7 درصدی نشان دارد. کاربران فعال تلویزیون‌های هوشمند و مبدل‌های Mi Box هم در مارس با 46.8 درصد افزایش به 30.4 میلیون نفر بالغ شده است. همچنین تعداد مشترکین پولی این سرویس‌ها هم 4.3 میلیون نفر گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته 53.7 درصد رشد داشته است.

Xiaomi Mi Box S

شرکت چینی با استفاده از روش‌های متنوع کسب درآمد از جمله جست‌وجو، فیدهای خبری و بهینه‌سازی الگوریتم‌های پیشنهادگر، توانسته درآمد خود از بخش تبلیغات را به 2.7 میلیارد یوان برساند که نسبت به سال گذشته 16.6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین در فصلی که گذشت، درآمد بازی‌های آنلاین شیائومی نیز با رشد قابل توجه 80.5 درصدی به 1.5 میلیارد یوان افزایش یافته است.

درآمد حاصل از خدمات اینترنتی شرکت (بدون در نظر گرفتن تبلیغات و بازی‌های آنلاین در چین) شامل درآمد پلتفرم تجارت الکترونیکی Youpin، کسب‌وکار فناوری‌های مالی یا fintech ، سرویس‌های اینترنتی تلویزیونی و خدمات اینترنت خارج از چین نیز در فصل نخست امسال 71.5 درصد رشد سالانه را تجربه کرده است. ‌

شیائومی به گفته این مجموعه یکی از نخستین تولیدکنندگانی به حساب می‌آید که برای مقابله با COVID-19 وارد عمل شد و نه تنها ملزومات ضروری پزشکی را به 30 بیمارستان در چین اهدا کرده، بلکه تجهیزات محافظت فردی و دستگاه تنفس مصنوعی یا ventilator را در اختیار مردم 30 کشور جهان قرار داده است. شیائومی حالا با کمرنگ شدن تأثیر کرونا در چین، در تلاش است با کمک شرکای زنجیره تأمین تولید محصولات خود را افزایش دهد و از بازگشت تدریجی میزان عرضه اسمارت‌فون‌ها و همچنین تلویزیون‌های هوشمند خود در چین به میزان پیش از همه‌گیری جهانی خبر داده است.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا