آشنایی با پلتفرم Lightship – چشم‌انداز نایانتیک برای تحقق «متاورس دنیای واقعی»

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، متاورس Metaverse
واحد خبر mobile.ir : کمپانی نایانتیک، از جمله شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) است که عمدتا آن را با بازی Pokémon GO می‌شناسیم. این کمپانی به‌تازگی از راه‌اندازی پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشن‌های «متاورس دنیای واقعی» خبر داده است. این پلتفرم – که Lightship نام گرفته – در حقیقت یک کیت توسعه واقعیت افزوده است که دسترسی به تجربه AR را آسان‌تر می‌کند. نایانتیک امیدوار است در سایه این پلتفرم – که برای همگان رایگان و قابل دسترس است – بتواند رؤیای خود برای «متاورس دنیای واقعی» را پایه‌گذاری کند. به گفته جان هنکی (John Hanke)، مدیرعامل نایانتیک، پلتفرم Lightship با هدف پیوند بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی ساخته شده است.

کیت توسعه نرم‌افزار Lightship، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا پس از یکپارچه شدن با نرم‌افزار Unity بتوانند تجربه‌های واقعیت افزوده را برای اندروید و iOS به ارمغان بیاورند. ناگفته نماند، Unity نام نرم‌افزاری‌ست که برای خلق تجربه‌های سه‌بعدی، دوبعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به کار گرفته می‌شود. در این نرم‌افزار، سه مؤلفه اصلی نایانتیک در زمینه واقعیت افزوده – یعنی نگاشت بی‌درنگ، تقسیم‌بندی معنایی و قابلیت بازی چندنفره – ارائه می‌شود. به گفته نایانتیک، توسعه‌دهندگان می‌توانند با ایجاد نقشه‌های شطرنجی سه‌بعدی با استفاده از این کیت جدید، امکانی را فراهم کنند تا اپلیکیشن‌ها بتوانند به سطوح و توپوگرافی دنیای پیرامون یک دیوایس اشراف داشته باشند. سایر APIها به اپلیکیشن کمک می‌کنند تا بتواند تفاوت بین جنبه‌های مختلف یک محیط – مثل زمین، آسمان، آب و ساختمان‌ها – را تشخیص دهد.

پلتفرم Lightship از مدت‌ها قبل در دست توسعه بوده، اما از روز دوشنبه 8 نوامبر 2021 (17 آبان 1400) همه توسعه‌دهندگان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از شالوده بازی‌های شرکت نایانتیک – مثل Ingress، Pokémon GO و Pikmin Bloom – پروژه‌های جدیدی را خلق کنند. بیشتر قسمت‌های این کیت توسعه نرم‌افزاری رایگان است، اما در صورت استفاده از یکی از قابلیت‌های این کیت – که به موجب آن چندین دیوایس می‌توانند به طور همزمان به تجربه واقعیت افزوده‌ای که به اشتراک گذاشته شده، دسترسی داشته باشند – هزینه‌ای دریافت می‌شود. البته این سرویس نیز تا 6 ماه اول رایگان بوده و پس از آن، چنانچه APIها در اپلیکیشنی با بیش از 50 هزار کاربر فعال ماهانه به کار گرفته شوند، توسعه‌دهنده ملزم به پرداخت هزینه خواهد شد.

نایانتیک در صدد افتتاح صندوقی موسوم به «صندوق سرمایه‌گذاری نایانتیک» است. این صندوق با اعتباری بالغ بر 20 میلیون دلار، به منظور سرمایه‌گذاری در کمپانی‌هایی تشکیل شده که دیدگاه مشترکی با نایانتیک دارند. از جمله برندهایی که تا کنون با نایانتیک همکاری و از کیت توسعه واقعیت افزوده آن استفاده کرده‌اند می‌توان به Coachella ،Historic Royal Palaces ،Universal Pictures ،the PGA of America و گروه موسیقی وارنر اشاره کرد.

ظاهرا برنامه نایانتیک برای توسعه پلتفرم Lightship بسیار جدی‌ست، زیرا این شرکت آپدیت عمده‌ای را برای Lightship در سال آینده تدارک دیده است. جان هنکی این آپدیت را «سیستم موقعیت‌یابی تصویری» برای عینک‌های واقعیت افزوده می‌نامد. با استفاده از این سیستم جدید، عینک‌هایی که به نمایشگر مجهزند، می‌توانند مکان دقیق خود در دنیای حقیقی را مشخص کنند. این قابلیت به اجسام مجازی مثل پیکاچو (از شخصیت‌های بازی Pokémon GO) اجازه می‌دهد که همواره به لوکیشن‌های دنیای واقعی متصل بمانند. این یکی از مهم‌ترین اجزای مورد نیاز در ساخت عینک‌های واقعیت افزوده محسوب می‌شود.

چندی پیش، تغییر نام فیس‌بوک به متا، به یکی از پرسروصداترین خبرهای دنیای فناوری تبدیل شد. این اقدام از برنامه منسجم مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه متاورس حکایت می‌کند. اما جالب است بدانید جان هنکی در یکی از پست‌های وبلاگ نایانتیک که در ماه آگوست منتشر شد، ایده متاورس را کابوسی نامید که می‌تواند دنیا را به یک ویران‌شهر تبدیل کند. استدلال هنکی آن است که تکنولوژی نباید مردم را از جهان واقعی بیرون بکشد. برخلاف متاورس واقعیت مجازی – که مارک زاکربرگ قصد دارد با گسترش هدست‌های واقعیت مجازی به آن برسد – هدف نهایی هنکی آن است که با توسعه اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده، مردم را به شکل حضوری دور هم جمع کند.

بازی‌های کنونی نایانتیک، بر مبنای فعالیت خارج از خانه و ملاقات افراد جدید طراحی شده است. تا قبل از گسترش ویروس کرونا (که نایانتیک را مجبور به اعمال تنظیماتی برای بازی از راه دور کرد)، برخی قسمت‌های بازی Pokémon GO تنها زمانی قابلیت اجرا داشتند که افراد به تعداد کافی، در کنار هم و به طور همزمان شروع به بازی می‌کردند. جان هنکی می‌گوید: «در نایانتیک ما بر این باوریم که انسان‌ها زمانی در شادترین حالت خود هستند که دنیای مجازی آنها را به سمت دنیای فیزیکی بکشاند.» به گفته وی، بر خلاف متاورسی که در فیلم‌های علمی-تخیلی برای ما ترسیم کرده‌اند، متاورس دنیای واقعی به دنبال آن است که با استفاده از تکنولوژی، تجربه ما از دنیا را ارتقا دهد؛ همان تجربه‌ای که حاصل زندگی هزاران ساله بشر بوده است.

منبع : Niantic


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا