هوامی از سه ساعت هوشمند جدید Amazfit پرده برداشت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/6/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی هوامی (از زیرمجموعه‌های شیائومی) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات پوشیدنی در دنیاست و آمارها نشان می‌دهد، پوشیدنی‌های این شرکت – که تحت برند Amazfit عرضه می‌شوند – در حال حاضر 17 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. تکنولوژی پوشیدنی‌های شیائومی را نیز هوامی تأمین کرده و سری دستبندهای Mi Band تولید این شرکت است. هوامی وعده داده که در سال 2019 بیش از 10 ساعت هوشمند را روانه بازار کند. تا به اینجا ساعت‌هایی مثل Amazfit Bip Lite ،Amazfit Verge Lite ،Amazfit GTR ،Amazfit Verge 2 و Amazfit Health Watch عرضه شده‌اند. برای تحقق وعده شرکت، ساعت‌های بیشتری باید تولید شوند.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

در همین راستا، هوامی طی رویدادی که روز سه‌شنبه 27 آگوست 2019 (5 شهریور 1398) در چین برگزار شد، از سه محصول جدید رونمایی کرد: دو ساعت هوشمند با نام‌های Amazfit GTS و Amazfit Smart Sports Watch 3 (که به زودی وارد بازار می‌شوند) و یک ساعت مفهومی – یا کانسپت واچ – به نام Amazfit X (که مراحل توسعه آن هنوز کامل نشده است). در ادامه بیشتر با این سه محصول آشنا می‌شویم:

• Amazfit GTS

می‌توان گفت این اسمارت‌واچ، نسخه به‌روزرسانی‌شده Amazfit Bip است. در اولین نگاه به Amazfit GTS، ظاهر مربع شکل آن، شما را به یاد اپل‌واچ انداخته و وجود یک دکمه فیزیکی در سمت راست بدنه، این شباهت را بیشتر می‌کند. البته بدنه این ساعت هوشمند مربع کامل نبوده و در واقع یک مستطیل به طول 43.25 و عرض 36.25 میلی‌متر است. به گفته هوامی، انتخاب طراحی مستطیلی به این دلیل بوده که با فرض یکسان بودن اندازه نمایشگرها، صفحه مستطیل شکل می‌تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به صفحه گرد در خود جای دهد. Amazfit GTS با ضخامت 9.4 میلی‌متر و وزن 24.8 گرم، نازک و سبک محسوب می‌شود. جنس بدنه این ساعت از نوعی آلیاژ آلومینیوم است که به گفته شرکت سازنده در صنایع هوایی از آن استفاده می‌شود.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

نمایشگر 1.65 اینچی GTS از نوع AMOLED است که رزولوشن 348×422 پیکسلی آن تراکم را به 341 پیکسل در اینچ می‌رساند. این نمایشگر از پوشش 100 درصدیِ پهنه رنگی NTSC برخوردار بوده و با لایه‌ای از شیشه گوریلا گلس 3 با لیه‌های 2.5 بعدی محافظت می‌شود.

طبق جدول مشخصات Amazfit GTS، این دیوایس تا فشار 5 اتمسفر (50 متر زیر آب) مقاومت می‌کند. البته به گفته شرکت سازنده، این ساعت برای شنا در عمق زیاد، غواصی یا ورزش‌های آبیِ سرعت‌بالا مناسب نیست، اما شنا در آب‌های کم‌عمق، دوش گرفتن و زیر باران بودن آسیبی به آن نمی‌رساند. هوامی توصیه می‌کند برای طول عمر بیشتر ساعت، به محض بیرون آمدن از آب، ساعت را با یک دستمال خشک کنید.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

ظرفیت باتری Amazfit GTS برابر با 220 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده و با در حدود 2 ساعت شارژ مغناطیسی، ذخیره باتری آن از 0 به 100 درصد می‌رسد. در حالت پیش‌فرض، که کاربر تمام امکانات ساعت را در اختیار دارد، باتری این ساعت در صورت استفاده معمولی 14 روز دوام خواهد داشت (پارامترهای استفاده معمولی عبارتند از: فعال بودن سنسور ضربان قلب و ردیاب خواب، 30 بار روشن شدن نمایشگر با بالا بردن و چرخاندن مچ برای استفاده از ساعت، 150 پیام، 4 بار استفاده از NFC و 3 بار تمرین ورزشی در هفته که در هر بار GPS به مدت 30 دقیقه روشن باشد). چنان‌چه GPS دستگاه پیوسته روشن باشد، عمر باتری به 25 ساعت کاهش می‌یابد. اما می‌توان با قرار دادن ساعت در حالتی به اسم Basic Watch – که بلوتوث و سنسور ضربان قلب آن را غیرفعال می‌کند – عمر باتری را به 46 روز افزایش داد.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

در ساعت Amazfit GTS، ردیابی ضربان قلب توسط یک سنسور اپتیکال با نام تجاری BioTracker انجام می‌شود. این سنسور – که در واقع یک PPG یا پلتیسموگرام نوری است – می‌تواند در 24 ساعت شبانه‌روز مانیتورینگ ضربان قلب را انجام داده و به گفته شرکت، با آپدیتی که در نوامبر 2019 برای این ساعت ارائه می‌شود، قابلیت تشخیص آریتمی قلبی (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) نیز به آن اضافه خواهد شد. همچنین، GTS می‌تواند 12 فعالیت ورزشی مختلف – از جمله دوچرخه‌سواری، دو، شنا، راه‌پیمایی، وزنه‌برداری و ... – را ردیابی کند.

یکی دیگر از نقاط قوت Amazfit GTS، آن است که علاوه‌بر پشتیبانی از GPS و GLONASS، این ساعت از NFC هم بهره‌مند بوده و کاربر می‌تواند با استفاده از سامانه Alipay، حتی به صورت آفلاین هم پرداخت‌های خود را انجام دهد. همچنین در 255 شهر چین، می‌توان در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، از این ساعت به عنوان بلیط الکترونیکی استفاده کرد. GTS از طریق بلوتوث نسخه 0.5 LE به اسمارت‌فون متصل می‌شود. این اسمارت‌فون می‌تواند اندرویدی (اندروید 5 و بالاتر) یا محصول اپل (iOS 10 و بالاتر) باشد.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

توجه داشته باشید که سیستم‌عامل Amazfit GTS (مثل دیگر ساعت‌های برند Amazfit) از نوع Wear OS نبوده و سیستم‌عامل مخصوص هوامی روی آن نصب است. بیش از 100 واچ‌فیس مختلف برای این ساعت در نظر گرفته شده که 40 مورد از آنها در همان ابتدا در دسترس بوده و بقیه بعدا در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. ثبت پیش‌سفارش برای خرید این محصول در سایت Tmall آغاز شده و از 24 سپتامبر (2 مهر) با قیمت 899 یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا 125 دلار) وارد بازار می‌شود. ظاهرا این ساعت در شش رنگ مختلف (صورتی، آبی، مشکی، بژ، قرمز و خاکستری) به تولید می‌رسد که ظاهرا در حال حاضر فقط می‌توان رنگ مشکی آن را سفارش داد.

• Amazfit Smart Sports Watch 3

همانطور که از نامش پیداست، Amazfit Smart Sports Watch 3 – که ما آن را به اختصار Watch 3 می‌نامیم – مخصوص علاقه‌مندان به ورزش و ورزشکاران حرفه‌ای طراحی شده است (البته این اسمارت‌واچ در سایر کشورها با نام بین‌المللی Amazfit Stratos 3 وارد بازار می‌شود).

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

برخلاف مدل GTS، این ساعت به شکل گرد طراحی شده است. بدنه ساعت از جنس استیل ضدزنگ 316L بوده که با 48.6 میلی‌متر قطر و 13.4 میلی‌متر ضخامت، 59.6 گرم وزن دارد. در سمت راست دستگاه، 4 دکمه فیزیکی – که دو تای آنها کوچک‌تر هستند – به چشم می‌خورد. بند اسپرت سیلیکونی این ساعت، با هر بند 22 میلی‌متری دیگری قابل تعویض است.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت Watch 3 در نمایشگر آن است. این نمایشگر 1.34 اینچی (با رزولوشن 320×320 پیکسل) محصول شرکت ژاپنی JDI بوده و نام تجاری آن Full Moon است. شاید جالب‌ترین ویژگی این نمایشگر آن است که تکنولوژی آن از نوع transflective است که ترکیبی‌ست از transmissive (انتقال‌دهنده) و reflective (بازتاب‌دهنده). صفحه ساعت‌های مچی کلاسیک، از نوع بازتاب‌‌دهنده است، یعنی خود صفحه هیچ نوری نداشته و تنها نور محیط از صفحه به چشم کاربر بازتابیده می‌شود. اما ساعت‌های هوشمند معمولی، صفحه‌ای از نوع انتقال‌دهنده دارند. یعنی خود صفحه نمایش منبع نور بوده و این نور به چشم کاربر منتقل می‌شود.

اما صفحه‌های transflective ترکیبی از این دو هستند. به این ترتیب، در محیط‌های پرنور و زیر تابش آفتاب، نمایشگر نیازی به تولید نور از خود نداشته و تنها نور محیط را به چشم شما بازتاب می‌دهد. اما با قرار گرفتن در محیط‌های کم‌نور یا تاریک، بخش انتقال‌دهنده ماجرا فعال شده و نمایشگر مجبور است از خود نور ساطع کند. به این ترتیب، این نوع نمایشگر هم کم‌مصرف بوده و هم خوانش بالایی در زیر نور آفتاب خواهد داشت. ناگفته نماند، لایه‌ای از شیشه گوریلا گلس 3 (با پوشش ضد اثرانگشت) روی نمایشگر کشیده شده است.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

مثل GTS، ساعت Watch 3 هم با تحمل فشار 5 اتمسفر می‌تواند تا عمق 50 متری در برابر آب مقاومت نشان دهد. اما با توجه به ماهیت ورزشی این ساعت، به جای 12 نوع ورزش، Watch 3 می‌تواند 19 فعالیت مختلف ورزشی را ردیابی کند. پشتیبانی از تکنولوژی FIRSTBEAT برای آنالیز ضربان قلب (که از سوی کارشناسان ورزشی پیشنهاد می‌شود) و همچنین پشتیبانی از اندازه‌گیری حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max) نشان می‌دهد Watch 3 یک دیوایس ورزشی حرفه‌ای‌ست.

ظرفیت باتری Watch 3 به 300 میلی‌آمپر ساعت افزایش یافته، اما طول عمر باتری به عوامل مختلفی بستگی داشته و حالت‌های در نظر گرفته شده، کمی پیچیده‌تر از مدل GTS هستند. در حالت Smart، تمام امکانات پیش‌فرض این ساعت فعال بوده و عمر باتری در صورت استفاده معمولی (با همان پارامترهای گفته شده در مدل قبل) تا 7 روز برآورد شده است. قرار دادن ساعت در حالت Ultra، با محدود کردن برخی قابلیت‌ها، عمر باتری را به 14 روز افزایش می‌دهد (البته ردیابی 24 ساعته ضربان قلب و نوتیفیکیشن‌ها همچنان در این حالت فعال هستند). اما چنانچه GPS دستگاه همواره روشن باشد، باتری می‌تواند تا 35 ساعت (با دقت بالای GPS)، یا 45 ساعت (دقت معمولی GPS) و یا حتی 70 ساعت (حالت صرفه‌جویی GPS) دوام بیاورد.

یکی دیگر از برتری‌های Watch 3، برخورداری از 512 مگابایت RAM و 4 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع eMMC) است که البته 1.96 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد. با استفاده از این حجم از حافظه و موزیک پلیری که به طور پیش‌فرض در ساعت گنجانده شده، کاربر می‌تواند از طریق هدفون بلوتوثی، به موسیقی دلخواه گوش دهد.

همانطور که قبلا هم گفته شد، Watch 3 دو حالت متفاوت به نام‌های Smart Mode (برای بهره‌مندی از امکانات ورزشی و پیشرفته) و Ultra Mode (برای کارهای روزمره) دارد. به گفته هوامی، هر کدام از این حالت‌ها، سیستم‌عامل و تراشه مخصوص به خود را دارد. به گفته شرکت سازنده، جابجایی بین این دو حالت زیاد طول نکشیده و حالت Ultra در آپدیت‌های بعدی بهتر خواهد شد.

NFC و کاربردهای آن – به همان ترتیبی که در Amazfit GTS بیان شد – در اینجا هم مشاهده می‌شود. علاوه بر GPS و GLONASS، این اسمارت‌واچ از سامانه‌های ناوبری BeiDou و Galileo نیز پشتیبانی می‌کند. علاقه‌مندان با ثبت پیش‌سفارش می‌توانند این محصول را به قیمت 1,299 یوان (حدودا 182 دلار) خریداری کنند.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

جالب است بدانید، Amazfit Smart Sports Watch 3 در یک نسخه پیشرفته‌تر با عنوان Elite Edition نیز به تولید می‌رسد. در این ورژن، جنس بدنه و دکمه‌ها از تیتانیوم بوده و پوشش نمایشگر از نوع یاقوت کبود است که علاوه بر روکش ضد اثر انگشت، روکش آنتی‌رفلکس نیز دارد. همین عوامل، وزن دستگاه را به 68.7 گرم افزایش می‌دهد. بند ورژن پیشرفته از نوع fluoro-rubber (یا لاستیک فلورو) عنوان شده است. مدل Elite Edition با قیمت بالاتر 1,700 یوان (حدود 237 دلار) به فروش خواهد رسید.

• Amazfit X

ساعت Amazfit X یک ساعت مفهومی بوده و فعلا یک پیش‌نمونه یا prototype به حساب می‌آید. به گفته هوامی، با صرف هزینه‌های گزاف و 300 شبانه‌روز تحقیق و توسعه، سرانجام این شرکت موفق شد نمایشگر خمیده انعطاف‌پذیری را طراحی کند که مناسب این دیوایس باشد.

ِIntroducing Huami Amazfit GTS Amazfit Sports Smart Watch 3 and Amazfit X

این نمایشگر 2.07 اینچی از رزولوشن HD برخوردار است که تراکم آن را به 326ppi می‌رساند. تولید این نوع صفحه، نیازمند حرارت‌دهی تا 700 درجه سلسیوس است تا شیشه آن به قوس ایده‌الِ 92 درجه رسیده و به‌راحتی روی مچ دست فیت شود. هوامی در نظر دارد تا به جای دکمه فیزیکی متعارف، از تکنولوژی حساس به فشار استفاده کند. باتری دستگاه نیز با ظرفیت 220 میلی‌آمپر ساعت، تا 7 روز دوام خواهد داشت. قیمت Amazfit X هنوز مشخص نبوده و احتمالا در نیمه نخست سال 2020 به بازار خواهد آمد.  

منبع : Amazfit