گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 –خورشید موفقیت بر فراز ابرها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/28        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز پنج‌شنبه 18 جولای 2019 (27 تیر 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه منتهی به 30 ژوئن 2019 منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2019 همراه با نتایج مالی یک سال گذشته این شرکت را منتشر کرد؛ میزان درآمد مایکروسافت در این سه‌ماهه، ‌33.7 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل با 12 درصد رشد روبرو شده است. این شرایط مثبت در زمینه سود عملیاتی 12.4 میلیارد دلاری مایکروسافت در این فصل نیز ادامه داشته که 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد. سود خالص براساس اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) به 13.2 میلیارد دلار می‌رسد که افزایش 49 درصدی در این مورد نیز از شرایط مثبت مایکروسافت خبر می‌دهد.

Microsoft Q4 FY 2019 Financial Results

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

اوضاع رو به رشد مایکروسافت که یک تریلیون دلاری شدن ارزش این شرکت را در پی داشته بیش از همه چیز به کسب و کارهای متنوع این کمپانی و به خصوص تداوم رشد در بخش cloud وابسته است؛ ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل مایکروسافت نتایج سال مالی گذشته این شرکت را یک رکورد قلمداد کرد و آن را ناشی از همکاری عمیق با کمپانی‌های پیشرو در همه صنایع دانسته است. نادلا می‌افزاید: «هر روز ما در کنار مشتریان‌مان برای کمک به آن‌ها جهت ساخت قابلیت‌های دیجیتال آن‌ها – نوآوری با آن‌ها، ساخت کسب و کارهای جدید با آن‌ها و به دست آوردن اعتماد آن‌ها – مشغول فعالیت هستیم. این تعهد به موفقیت کاربران‌مان منجر به توافقات بزرگ [سرویس] ابری تجاری چندین ساله و حرکت رو به رشد در هر لایه مجموعه فناوری‌های ما شده است.»

ابر هوشمند

بخش ابر هوشمند یا Intelligent Cloud مایکروسافت، طبق انتظار بالاترین درآمدزایی و سود را برای این مجموعه به همراه داشته است؛ درآمد این بخش به 11.4 میلیارد دلار بالغ می‌شود که 19 درصد افزایش را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. در این بخش، درآمد محصولات سرور و سرویس‌های کلاد با رشد 22 درصدی روبرو شده که مایکروسافت علت موفقیت آن را به رشد 64 درصدی درآمد Azure مرتبط می‌داند. در همین بخش درآمد سرویس‌های شرکتی و Enterprise نیز با 4 درصد رشد روبرو شده است.

Microsoft Q4 FY 2019 Financial Results

رایانش شخصی‌تر

درآمد بخش رایانش شخصی‌تر (More Personal Computing) که به سخت‌افزارهای ویندوزی و ابزارهای مرتبط با مصرف‌کنندگان تعلق دارد به 11.3 میلیارد دلار بالغ می‌شود که نسبت به سال گذشته، 4 درصد رشد را تجربه کرده است. درآمد فروش ویندوز به شرکت‌های مادر در این زیر مجموعه، 9 درصد افزایش را نشان می‌دهد و محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های کلاد با 13 درصد، بخش سرفیس با 14 درصد و بخش تبلیغات (بدون احتساب هزینه خرید ترافیک) نیز با 9 درصد افزایش روبرو شده‌اند.

درآمد ویندوز در رده Pro به شرکت‌های مادر با ادامه تقاضا برای ویندوز 10 و روند به‌روزرسانی کامپیوترها از ویندوز 7 با افزایش 18 درصدی روبرو شده اما در بخش غیر Pro، افزایش فشار از سوی کروم‌بوک‌های گوگل در رده ارزان‌قیمت، درآمد مایکروسافت را تا 8 درصد کاهش داده است.

Microsoft Q4 FY 2019 Financial Results

درآمد بخش کامپیوترهای سرفیس مایکروسافت در سال گذشته در سطح بالایی قرار داشت و این نتیجه در این سه‌ماهه نیز با رشد 14 درصدی روبرو شده است. مایکروسافت علت این افزایش درآمد را به رشد قدرتمند در بخش تجاری این شرکت مرتبط می‌داند که خود به معنای فروش بالای سخت‌افزارهای سرفیس تعبیر می‌شود. مایکروسافت در این سه‌ماهه هیچ سخت‌افزار جدیدی را در این کلاس ارائه نکرده اما مدل‌های پیشین و به خصوص مدل ارزان‌قیمت سرفیس Go که سال گذشته عرضه شد همچنان نقش پر رنگی در افزایش درآمد مایکروسافت در این نوبت داشته است.

Microsoft Surface Studio 2

مایکروسافت در اکتبر سال گذشته سه مدل جدید سرفیس پرو، سرفیس لپ‌تاپ و سرفیس استودیو را معرفی کرد و احتمالا در اکتبر پیش رو نیز نسخه جدید سرفیس پرو همراه با سرفیس بوک را به نمایش می‌گذارد. ایمی هود (Amy Hood) مدیر مالی مایکروسافت از احتمال کاهش درآمد مایکروسافت در سه‌ماهه بعدی خبر داد که عمده علت آن نبود سخت‌افزارهای جدید در این مجموعه خواهد بود.

در شرایطی که سال‌ها از معرفی آخرین کنسول بازی مایکروسافت می‌گذرد افت درآمد شرکت در این بخش کاملا طبیعی به نظر می‌رسد درآمد بخش بازی مایکروسافت در سه‌‌ماهه دوم سال 2019 با 10 درصد کاهش روبرو شده که علت اصلی آن را باید در کاهش فروش کنسول‌های بازی این شرکت جست‌وجو کرد؛ این کاهش در حالی‌که در بخش نرم‌افزار و سرویس‌های بازی، تنها 3 درصد اعلام شده اما در سخت‌افزار Xbox کاهش شدیدتری را تجربه کرده و به 48 درصد رسیده است. مایکروسافت در جریان آخرین دور از نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک موسوم به E3 2019، از پروژه ساخت نسل بعدی کنسول‌های خود به نام Project Scarlett رونمایی کرد که به گفته این شرکت 4 برابر قدرتمندتر از Xbox One X به حساب می‌آید. همراه این کنسول بازی‌ها پیشرفته‌ای ارائه می‌شود که می‌تواند در کنار ارائه یک سرویس استریم بازی مبتنی بر کلاد، شرایط این زیر مجموعه مایکروسافت را در آینده نزدیک متحول کند.

فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity

زیر مجموعه فرایندهای کسب و کار و Productivity مایکروسافت یکی دیگر از بخش‌های درآمدزای این شرکت به حساب می‌آید؛ این بخش در سه‌ماه گذشته با افزایش 14 درصدی، به درآمد 11 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است که نشان از اهمیت بالای این بخش دارد. زیر مجموعه محصولات تجاری آفیس و سرویس‌های کلاد مرتبط با آن افزایش درآمد 14 درصدی را تجربه کرده‌اند که عمده عامل محرک آن به گفته مایکروسافت به افزایش 31 درصدی درآمد آفیس 365 تعلق دارد. در همین بخش، محصولات آفیس مرتبط با کاربران با 6 درصد افزایش درآمد روبرو شده و درآمد شبکه اجتماعی LinkedIn و محصولات Dynamics (شامل اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری برنامه‌ریزی منابع انسانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و سرویس‌های کلاد مربوطه) نیز به ترتیب 25 و 12 درصد افزایش درآمد داشته‌اند.

Microsoft Q4 FY 2019 Financial Results

مایکروسافت در انتهای گزارش خود نتایج سال مالی 2019 این شرکت پایان یافته در 30 ژوئن 2019 را نیز به این شرح اعلام نموده است:

- میزان درآمد 125.8 میلیارد دلار با رشد 14 درصدی

- سود عملیاتی 43 میلیارد دلاری با رشد 23 درصدی

- سود خالص 39.2 میلیارد دلاری با شیوه محاسباتی GAAP با رشد 137 درصدی

- عایدی تقلیل یافته 5.06 دلاری به ازای هر سهم براساس شیوه محاسباتی GAAP با رشد 138 درصدی 

منبع : Microsoft