گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به مارس 2020- رشد 25 درصدی سود عملیاتی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز چهارشنبه 29 آوریل 2020 (10 اردیبهشت 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 مارس سال جاری میلادی منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی 2020 این شرکت منتشر کرد. بر اساس این گزارش، هر سه گروه عملیاتی شامل فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity، کلاد هوشمند و رایانش شخصی‌تر در فصل اخیر رشد سالانه قابل توجهی را برای مایکروسافت به ارمغان آورده‌اند. مجموع درآمد شرکت در فصل اخیر با 15 درصد رشد به 35 میلیارد دلار رسیده است. سود عملیاتی هم 13.0 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت

گزارش مایکروسافت نشان می‌دهد که سود خالص و تقلیل‌یافته هر سهم نیز 10.8 میلیارد دلار و 1.40 دلار بوده که در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته به ترتیب از رشد 22 و 23 درصدی حکایت دارند.

به گفته ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت، جهان دگردیسی دیجیتال ارزشمندی را که باید در دو سال تجربه می‌کرد، ظرف دو ماه از سر گذراند. او در ادامه افزوده است که مایکروسافت در زمینه‌های مختلف «از آموزش و دورکاری گروهی، خدمات مشتریان و فروش تا امنیت و زیرساخت‌های حیاتی کلاد، هر روز در کنار مشتریان خود مشغول کار است و به آن‌ها برای سازگاری با شرایط جدید یاری می‌رساند تا [از موقعیت‌های] کسب‌وکار در جهانی که همه چیز از راه دور انجام می‌شود، استقبال کنند.» نادلا همچنین افزود: «مدل کسب‌وکار پایدار، سبد متنوع محصولات و فناوری متمایز ما پشتوانه محکمی برای رویارویی با رویدادهای پیش رو است.» ایِمی هود (Amy Hood)، نایب‌رئیس اجرایی و مدیر مالی شرکت، نیز باور دارد که شرکا و گروه‌های فروش مایکروسافت سه‌ماهه سوم مالی درخشانی را رقم زده و درآمد حاصل از کلاد تجاری را با 39 درصد رشد سالانه، به 13.3 میلیارد دلار رسانده‌اند.

انتظار تحلیلگران آن بود که مایکروسافت در فصل منتهی به مارس 2020 درآمدی در حدود ۳۳.۷ میلیارد دلار را اعلام کند و عایدی هر سهم آن ۱.۲۶ دلار باشد. اما گزارش مالی حاضر نشان می‌دهد که مایکروسافت با قدرت از سطح انتظارات فراتر رفته و با توجه به حضور برجسته این کمپانی در صنعت نرم‌افزار و کلاد، COVID-19 کم‌ترین تأثیر را بر درآمد کل آن در سه‌ماهه اخیر داشته است. در بخش «فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity» و «کلاد هوشمند» استفاده از خدمات ابری در قالب Microsoft 365 شامل Azure ،Teames، راهکارهای امنیتی پیشرفته، Windows Virtual Desktop وPower Platform افزایش یافته است؛ چرا که مشتریان به دورکاری و آموزش از راه دور روی آورده‌اند. با این حال در هفته‌های پایانی سه‌ماهه منتهی به مارس 2020، نه تنها مجوزهای تعاملی به ویژه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، بلکه تبلیغات در LinkedIn نیز با افت مواجه شدند.

در بخش «رایانش شخصی‌تر»، اگر چه مایکروسافت از فروش ویندوز به شرکت‌های مادر و کامپیوترهای Surface به سبب افزایش تقاضای حاصل از دورکاری و آموزش از راه دور در فصل گذشته سود برده است، اما محدودیت‌های زنجیره تأمین شرکت در چین (که اواخر این سه‌ماهه بهبود یافته)، این سودآوری را خنثی کرده است. صدور دستورالعمل‌های دولتی برای ماندن در خانه‌ نیز استفاده بیشتر کاربران از سرویس‌های بازی مایکروسافت را به دنبال داشته است. در مقابل سرویس «جست‌وجو» با کاهش هزینه تبلیغات، به ویژه در صنایعی که تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفته‌اند، با افت عملکرد روبه‌رو شده است و پیامدهای آن ممکن است تا دوره‌های مالی آینده به طور کامل در گزارش‌های مالی منعکس نشود.

فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity

درآمد این بخش در فصل اخیر به رکورد ۱۱.۷ میلیارد دلاری دست یافته که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش را تجربه کرده است. مایکروسافت آفیس یکی از پول‌سازترین زیرمجموعه‌های این بخش بوده به طوری که بر اساس این گزارش درآمد حاصل از محصولات آفیس تجاری و خدمات کلاد مرتبط با آن ۱۳ درصد افزایش یافته که بیش از همه در پی رشد 25 درصدی درآمد آفیس 365 تجاری محقق شده است. آمار نشان می‌دهد که در سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۲۰، ماهانه بیش از ۲۵۸ میلیون کاربر تجاری از این بخش استفاده کرده‌اند، در حالی که تعداد کاربران آفیس 365 در دوره قبلی حدود 200 میلیون نفر بوده است. به علاوه، خانه‌نشینی کاربران در این دوره سبب شده که بیش از ۷۵ میلیون کاربر فعال از اپلیکیشن Teams برای همکاری و ارتباطات سازمانی استفاده کنند. درآمد شرکت از محصولات غیر تجاری یا Consumer آفیس و سرویس‌های ابری مربوط به آن هم ۱5 درصد افزایش سالانه را ثبت کرده است که مهم‌ترین عامل آن را می‌توان افزایش پیوسته تعداد مشترکان سرویس Consumer آفیس 365 به 39.6 میلیون نفر دانست. در کنار این موارد، درآمد LinkedIn هم 21 درصد رشد را شاهد بوده است. مایکروسافت در بخش محصولات Dynamics و سرویس‌های کلاد مرتبط نیز افزایش درآمد 17 درصدی را تجربه کرده که علت اصلی آن را باید در افزایش درآمد 47 درصدی Dynamics 365 جست‌وجو کرد.

ابر هوشمند

درآمد بخش Intelligent Cloud که Azure، محصولات سرور و GitHub را در بر می‌گیرد، ۱۲.۳ میلیارد دلار گزارش شده که از رشد سالانه ۲۷ درصدی حکایت دارد. درآمد محصولات سرور و خدمات ابری آن هم به لطف افزایش درآمد Azure به میزان 59 درصد، 30 درصد رشد را تجربه کرده است. به همین ترتیب درآمد سرویس‌های سازمانی نیز با ۶ درصد افزایش روبه‌رو شده است.

رایانش شخصی‌تر

این بخش شامل موتور جست‌وجوی Bing، ویندوز، کامپیوترهای Surface و ایکس‌باکس هم شاهد رشد 3 درصدی بوده و درآمد آن به 11 میلیارد دلار رسیده است. درآمد حاصل از فروش ویندوز‌های ارائه‌شده به شرکت‌های مادر (Windows OEM)، نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته تقریباً بدون تغییر بوده است. درآمد محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های کلاد مرتبط با آن 17 درصد رشد را نشان می‌دهد که یکی از دلایل آن را می‌توان پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7 در 14 ژانویه سال جاری میلادی دانست.

Microsoft Surface Pro X

بخش Surface و تبلیغات (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک) افزایش درآمدی در حد 1 درصد را تجربه کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که Surface در این سه‌ماهه نیز درآمد یک میلیارد دلاری را برای مایکروسافت به ارمغان آورده است. به طور معمول درآمد این بخش از شرکت در سه‌ماهه مالی اول هر سال بدترین و در دومین فصل مالی سال بهترین ارقام را به ثبت می‌رساند. نگاهی به نتایج دوره‌های اخیر نشان می‌دهد که دو فصل نخست سال مالی 2020 مایکروسافت از همین الگو پیروی کرده‌اند؛ در حالی که درآمد سه‌ماهه سوم بدون‌ تغییر بوده است. ثابت بودن درآمد خبر خوبی برای مایکروسافت خواهد بود، زیرا عرضه رایانه‌های شخصی به طور کلی روند نزولی را طی می‌کند. شرکت آمریکایی در ماه اکتبر همزمان با برگزاری رویداد سخت‌افزاری سالیانه، سبد محصولات خود را با Surface Laptop 3 ،Surface Pro 7 ،Surface Pro X و Surface Earbuds برای فصل تعطیلات کامل کرد. به این ترتیب سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ نخستین فصلی محسوب می‌شود که امکان فروش این دستگاه‌ها فراهم بوده است و آمار نشان می‌دهد که ظاهراً عملکرد قابل قبولی داشته‌اند. انتظار می‌رود که مایکروسافت در ماه آینده Surface Book 3 و Surface Go 2 را معرفی کند که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی بازار، چالش دشواری در پیشِ رو دارد.

در بخش بازی، اگر چه سه‌ماهه اول و دوم سال مالی 2020 برای مایکروسافت نومیدکننده بوده‌اند، اما در سه‌ماهه سوم وضعیت این بخش اندکی بهبود یافته است. درآمد حاصل از نرم‌افزارها و خدمات ایکس‌باکس در این مدت 2 درصد افزایش یافته و کل درآمد بخش بازی نیز کاهش 1 درصدی را به ثبت رسانده است. مایکروسافت مدتی آمار ماهانه کاربران فعال Xbox Live را اعلام نمی‌کرد، اما با توجه به عملکرد خوب این بازی‌ها در دوران همه‌گیری ویروس کرونا این روند را دوباره از سر گرفته است. بنا بر اعلام شرکت، سرویس اشتراکی Xbox Live در حال حاضر نزدیک به ۹۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. همچنین Xbox Game Pass بیش از ۱۰ میلیون مشترک و نسخه پیش‌نمایش سرویس بازی xCloud نیز با صدها هزار کاربر فعال در هفت کشور حضور یافته است.

Xbox Series X

مایکروسافت در پایان این گزارش، از تمرکز روی تضمین ایمنی کارکنان خود، تلاش برای حفاظت از سلامت و رفاه جوامع انسانی و فراهم کردن فناوری و منابع مورد نیاز مشتریان و شرکای خود برای دورکاری مطمئن و مؤثر سخن گفته است.

عمده درآمد مایکروسافت برخلاف دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری همچون گوگل و فیس‌بوک، از طریق تبلیغات به دست نمی‌آید و در نتیجه تأثیر بحران ناشی از ویروس کرونا را به مانند این شرکت‌ها عمیقاً لمس نخواهد کرد. پس از انتشار این گزارش، ارزش هر سهم شرکت در معاملات عادی بیش از ۴ درصد و در معاملات پس از ساعت بازار 3 درصد افزایش یافته است. مایکروسافت در طول این سه‌ماهه 9.9 میلیارد دلار در قالب بازخرید سهام و پرداخت سود به سهامداران خود پرداخت کرده است که افزایشی ۳۳ درصدی را نسبت به سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا