گزارش مالی مایکروسافت از رشد سالانه 17 درصدی درآمد طی سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت در روز سه‌شنبه 26 ژانویه سال جاری میلادی (7 بهمن 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2020 منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2021 این شرکت منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد شرکت در فصل اخیر با 17 درصد رشد سالانه به 43.1 میلیارد دلار رسیده است. سود عملیاتی هم 17.9 میلیارد دلار اعلام شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 29 درصد افزایش را نشان می‌دهد. گزارش مایکروسافت نشان می‌دهد که سود خالص و عایدی تقلیل‌یافته هر سهم نیز 15.5 میلیارد دلار و 2.03 دلار بوده که در مقایسه با سه‌ماهه چهارم سال 2019 میلادی به ترتیب از رشد 33 و 34 درصدی حکایت دارند.

به گفته ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل مایکروسافت «آنچه در طول سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم، آغاز موج دومی از تحول دیجیتال بوده که شرکت‌ها و صنایع را فرا گرفته است. ایجاد قابلیت دیجیتال درون‌شرکتی، ارزش جدیدی است که تاب‌آوری و رشد سازمان‌ها را به پیش می‌راند [و] مایکروسافت این تغییر را با بزرگ‌ترین و جامع‌ترین پلتفرم ابری جهان تقویت می‌کند.»

Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت

ایمی هود (Amy Hood)، نایب رییس اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت در خصوص این گزارش میگوید: «تقاضای فزاینده برای پیشنهادهای متمایز ما، درآمد حاصل از کلاد تجاری را به 16.7 میلیارد دلار رسانده که 34 درصد افزایش سالانه داشته است. ما در آینده نیز همچنان از سرمایهگذاری‌های خود در حوزه‌های استراتژیک و با رشد بالا منتفع خواهیم شد.»

فرآیندهای کسب‌وکار و Productivity

درآمد مایکروسافت در این بخش شامل آفیس، محصولات Dynamics و LinkedIn در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020 با 13 درصد افزایش سالانه به 13.4 میلیارد دلار رسیده است. در این میان درآمد حاصل از محصولات آفیس تجاری و خدمات ابری 11 درصد افزایش را تجربه کرده که بخش عمده آن حاصل عملکرد آفیس 365 تجاری با رشد 21 درصدی بوده است. درآمد مایکروسافت از آفیس غیر تجاری یا Consumer و سرویس‌های ابری مرتبط با آن نیز 7 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده که افزایش تعداد مشترکان سرویس Consumer مایکروسافت 365 به 47.5 میلیون نفر را می‌توان از مهم‌ترین عوامل این رشد برشمرد. همچنین درآمد مایکروسافت از LinkedIn نیز شاهد 23 درصد افزایش بوده است. غول فناوری در بخش محصولات Dynamics و خدمات کلاد نیز 21 درصد رشد را تجربه کرده که دلیل آن را بیش از همه باید در افزایش 39 درصدی درآمد Dynamics 365 جست‌وجو کرد.

با آن که تحلیلگران بازار فناوری در سال‌های اخیر بیش از همه به توسعه و گسترش کسب‌وکار کلاد مایکروسافت توجه نشان داده‌اند، اما پلتفرم Microsoft Teams نیز در ماه‌های اخیر برای مدیران و سرمایهگذاران این شرکت اهمیت بیشتری یافته چنان که مایکروسافت در آخرین گزارش درآمدی خود در اکتبر 2020، از استفاده روزانه 115 میلیون کاربر فعال در Teams خبر داده است. هرچند از آن زمان، آمار جدیدی از شمار استفاده‌کنندگان این اپ ارائه نشده است.

ابر هوشمند

در سه‌ماهه‌ای که گذشت، درآمد این بخش از مایکروسافت با 23 درصد افزایش به 14.6 میلیارد دلار رسیده است. مطابق این گزارش، درآمد محصولات سرور و سرویس‌های ابری 26 درصد بالاتر از دوره مشابه قبلی بوده که مهم‌ترین عامل آن رشد 50 درصدی درآمد بخش Azure عنوان شده است.

رایانش شخصی‌تر

مایکروسافت در بخش رایانش شخصی‌تر شامل ویندوز، بازی‌ها، موتور جست‌وجوی Bing و کامپیوترهای Surface به درآمد 15.1 میلیارد دلاری دست یافته که با 14 درصد رشد از پیش‌بینی 13.47 میلیارد دلاری موسسه FactSet فراتر رفته است. درآمد مایکروسافت از فروش ویندوز‌های ارائه‌شده به شرکت‌های مادر (Windows OEM) هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 درصد افزایش یافته که احتمالا به سبب برنامه آپدیت گسترده ویندوز 7 در کسب‌وکارهای مختلف بوده است. همچنین درآمد حاصل از محصولات تجاری ویندوز و خدمات ابری مرتبط با آن نیز شاهد 10 افزایش بوده است. از سوی دیگر، درآمد مایکروسافت در بخش Surface نیز افزایشی 3 درصدی را تجربه کرده است. به گزارش منابع خبری، بازار رایانه‌های شخصی در سال 2020 با حدود 300 میلیون واحد عرضه بالاترین رشد خود را در 10 سال گذشته تجربه کرده است. تغییر شیوه‌های کار و آموزش و دورکاری و آموزش از راه دور در اثر همه‌گیری کرونا و روی آوردن دوباره مصرف‌کنندگان به استفاده از لپ‌تاپ‌ها از جمله دلایل این افزایش به شمار می‌رود.

در بخش محصولات Surface نیز مایکروسافت در فصل منتهی به دسامبر سال گذشته میلادی Surface Pro X را آپدیت و از نسخه کوچک Surface با نام Laptop Go رونمایی کرده است. این کمپانی همچنین به تازگی نسخه به‌روزشده تبلت Surface Pro 7 را نیز تنها برای استفاده کسب‌و‌کارها و مدارس رونمایی کرده است. این مدل از باتری بزرگ‌تر، پردازنده‌های نسل 11 اینتل، حافظه SSD قابل جداسازی و امکان اتصال به شبکه LTE برخوردار است که آن را به گزینه مناسبی برای کاربردهای طولانی و حرفه‌ای بدل می‌سازد.

درآمد حاصل از نرم‌افزارها و خدمات ایکس‌باکس هم در این دوره شاهد رشد سالانه 40 درصدی بوده است. در سه‌ماهه گذشته مایکروسافت کنسول‌های ایکس‌باکس‌ سری X را با قیمت 500 و سری S را با قیمت 300 دلار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است. گفتنی است که حاشیه سود عملیاتی این بخش پس از معرفی دو کنسول بازی ایکس‌باکس در نوامبر 2020 از 40 درصد به 34.6 درصد کاهش یافت. این در حالی است که تحلیلگران موسسه FactSet انتظار داشتند که این حاشیه سود تا 26 درصد کاهش یابد. نکته جالب آن که براساس گزارشها، تعداد مشترکین سرویس Xbox Game Pass در حال حاضر به حدود 18 میلیون نفر رسیده که این رقم در سپتامبر 2020 نزدیک به 15 میلیون نفر بوده است. به گفته ایمی هود انتظار میرود که تقاضا برای کنسول‌های سری X و S در سه ماه آینده افزایش چشمگیری داشته باشد؛ هرچند از دید او توان تامین این تقاضا توسط کمپانی همچنان با محدودیت همراه خواهد بود.

Xbox Series X

همچنین از درآمد مایکروسافت در زمینه تبلیغات مبتنی بر جست‌وجو هم نباید غافل شد که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک 2 درصد افزایش داشته است.

مایکروسافت در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020 بالغ بر 10 میلیارد دلار در قالب بازخرید سهام و سود تقسیمی به سهامداران خود بازگردانده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش را نشان می‌دهد. هر سهم مایکروسافت پس از انتشار این گزارش و در پایان روز کاری سه‌شنبه 26 ژانویه با قیمت 232.33 دلار بسته شد که بیشترین میزان از ماه سپتامبر تاکنون به شمار می‌رود. همچنین سهام غول آمریکایی بدون در نظر گرفتن معاملات خارج از ساعت، از ابتدای سال 2021 حدود 5 درصد رشد کرده که در مقایسه با رشد 3 درصدی شاخص S&P 500 عملکرد قابل قبولی به نظر می‌رسد.

منبع : Microsoft