پشتیبانی از فرمت App Bundle به فروشگاه اپلیکیشن آمازون افزوده می‌شود

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اندروید اپ باندل Android App Bundle ، آمازون Amazon ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : نزدیک به سه هفته پیش در اواخر ژوئن 2021 بود که شرکت گوگل از تصمیم خود برای اجباری کردن استفاده از فرمت جدید AAB یا Android App Bundle سخن گفت که از ابتدای آگوست با کنار گذاشتن APK به فرمت پیش‌فرض اپلیکیشن‌های فروشگاه Google Play تبدیل خواهد شد. App Bundle که از حجم کمتر و در نتیجه دانلود سریع‌تری برخوردار است، امکان نصب ماژولار را ارائه کرده و زمان انتظار و حجم بسته ارائه شده در آن مطابق نیاز کاربر شکل می‌گیرد. آینده سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی بعد از معرفی AAB یکی از موضوعات شکل گرفته پیرامون AAB بود و حالا نوبت به آمازون رسیده تا از افزوده شدن این ویژگی به‌فروشگاه نرم‌افزاری این شرکت در آینده نزدیک سخن بگوید.

App Bundle همان‌گونه که اشاره شد راه جدیدی برای توزیع اپلیکیشن با تقسیم فایل نهایی به تکه‌های مختلف و ارائه آن به کاربران بسته به نیاز آن‌هاست که در حجم دانلودی و فضای ذخیره‌سازی گوشی صرفه‌جویی بالایی را صورت خواهد داد این فرمت جدید با وجود مزایای اشاره شده نگرانی‌های متعددی را نیز در پی داشت که از آن جمله باید به نگرانی توسعه‌دهنده‌گان و موارد امنیتی مرتبط با کلید امضای اپلیکیشن اشاره کرد. با وجود پاسخگویی گوگل در مورد برخی از این نگرانی‌های در طی چند روز گذشته هنوز برخی از مهم‌ترین آن‌ها پا برجاست که از آن جمع باید به نحوه توزیع اپلیکیشن در دیگر پلتفرم‌های متفرقه و جدا از Google Play اشاره کرد که با پشتیبانی نکردن از این فرمت، برنامه‌نویسان را ملزم به ساخت فایل APK جدا خواهند کرد.

پس از آن‌که هواوی به نگرانی‌های پیش روی سیستم‌عامل HarmonyOS در این زمینه پاسخ گفت حالا آمازون نیز امروز در یک پست کوتاه در بلاگ این شرکت از برنامه خود برای پشتیبانی از App Bundle روی فروشگاه Amazon App Store خبر داده است. آمازون به زمان دقیق این رخداد اشاره نکرده اما از وجود نقشه راهی سخن گفت که بر پایه آن به‌صورت مرحله به مرحله مزایای تجربه مشتری در این زمینه در طی زمان ارائه می‌شود. با وجود آن‌که فروشگاه آمازون در نگاه اول از لحاظ اهمیت در جایگاه‌ پایین‌تری برای بسیاری از کاربران (حداقل کاربران خارج از ایالات متحده آمریکا و اروپا) قرار دارد اما یک نکته مهم جایگاه آن را کاملا متمایز خواهد کرد؛ فروشگاه اپلیکیشن آمازون طبق اعلام مایکروسافت، فروشگاه پیش‌فرض سیستم‌عامل ویندوز 11 برای نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی خواهد بود و مطمئنا با حضور رسمی این سیستم‌عامل در بازار کامپیوترهای خانگی، Amazon App Store جایگاه متفاوتی را نسبت به گذشته به خود اختصاص می‌دهد.

راه‌کار آمازون در این مورد در یک زمینه مهم با رویکرد گوگل متفاوت است جایی‌که برخلاف گوگل، آمازون برنامه‌نویسان را ملزم به استفاده از App Bundle نکرده و همچنان می‌توان از فرمت APK برای ثبت برنامه‌های جدید بهره گرفت. آمازون علاوه بر این برخلاف گوگل، برنامه‌ای برای دریافت کلید خصوصی توسعه‌دهنده‌گان برای ساین کردن اپلیکیشن‌ها ندارد که این موضوع نیز یکی دیگر از نگرانی‌های مهم برنامه‌نویسان را برطرف خواهد کرد.

نگفته پیداست که فرمت قدیمی APK همچنان تا مدت‌های مدید در کنار سیستم‌عامل اندروید باقی خواهد ماند و نه‌تنها فروشگاه‌های نرم‌افزازی جانبی و متفرقه، بلکه حتی خود Google Play نیز تا پذیرش و فراگیر شدن AAB هنوز به ماه‌ها و شاید سال‌ها زمان نیاز داشته باشد؛ در این میان حرکت‌هایی از این دست و پیوستن برندهای بزرگی مثل آمازون و هواوی به جمع پشتیبانی‌کنندگان از AAB برای دستیابی به این مهم و گذار به فرمتی سبک‌تر و کارآمدتر برای اپلیکیشن‌های اندرویدی امری ضروری و مهم به‌نظر می‌رسد که اهمیت آن در طی ماه‌های آینده بیش از پیش روشن خواهد شد.

منبع : Amazon


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا