آشنایی با اندروید 12 بتا- طراحی مجدد انقلابی در نسخه جدید سیستم‌عامل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/2/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اندروید Android ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : گوگل روز سه‌شنبه 18 می سال جاری میلادی (28 اردیبهشت 1400) در جریان رویداد Google I/O 2021 از نسخه بتای اندروید 12 رونمایی کرد؛ محصولی که هر چند هنوز راه نسبتا درازی تا نهایی شدن در پیش دارد، اما قادر است تصویری کلی از آنچه می‌توان از جدیدترین نسخه اندروید انتظار داشت، در اختیار کاربران قرار ‌دهد. البته گوگل پیش از این و در فوریه امسال نخستین نسخه پیش‌نمایش از سیستم‌عامل اندروید 12 را معرفی کرده بود که تنها روی چند مدل از گوشی‌های پیکسل از جمله Pixel 4a 5G ،Pixel 4a ،Pixel 5 و Pixel 3a XL نصب می‌شد. همچنین فرضیه‌‌هایی درباره قابلیت‌های پلتفرم جدید گوگل منتشر شده بود که برخی از آنها حالا جامه عمل به خود پوشیده است.

گروه طراحی اندروید بر این باور است که نسخه 12 این سیستم‌عامل، جدی‌ترین و بزرگ‌ترین طراحی دوباره آن از زمان انتشار اندروید 5 به شمار می‌رود. دلیل این امر با نگاهی به ویژگی‌های متفاوت نسخه جدید به خوبی روشن می‌شود. زبان طراحی این پلتفرم که گوگل آن را Material You نامیده است را می‌توان ادامه‌ای بر Material Design به حساب آورد که گوگل حدود 7 سال پیش به منظور یکپارچه‌سازی رابط کاربری محصولاتش روی تمام دستگاه‌ها معرفی کرد. تغییرات سیستم‌عامل جدید همه جنبه‌ها از صفحه قفل یا lockscreen تا تنظیمات، الگوی رمزگذاری و بازگشایی قفل صفحه‌نمایش را در بر می‌گیرد و گوگل مدعی است که این پلتفرم به طور کامل در تناسب با ویژگی‌های کاربر طراحی شده است. کارشناسان با نگاهی به منوهای نسخه بتای اندروید 12 به این نتیجه رسیده‌اند که این سیستم‌عامل در برخی موارد طراحی، به ویژه تمرکز بسیار بر کار با یک دست، از پوسته اندروید One UI تأثیر پذیرفته است.

شخصی‌سازی هر چه بیشتر سیستم‌عامل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه بتای اندروید 12 در بخش تنظیمات شخصی آن است که پس از انتخاب پس‌زمینه گوشی توسط کاربر، سیستم بر اساس این که کدام رنگ در پس‌زمینه انتخاب‌شده غالب و کدام مکمل است، آن رنگ‌ها را در تمام بخش‌ها از جمله قفل صفحه‌نمایش، کنترل صدا، notification shade و ویجت‌ها اِعمال می‌کند.

البته به گفته افرادی که به صورت عملی با این نسخه از اندروید روی گوشی Pixel 5 کار کرده‌اند، رنگ‌های رابط کاربری هنوز متناسب با تصویر پس‌زمینه تغییر نمی‌کند. حال آن که ویژگی تناسب رنگی بر اساس رنگ‌های غالب یکی از جنبه‌های اصلی در زبان طراحی Material You است و ظاهرا تا اواخر سال جاری میلادی در اسمارت‌فون‌های پیکسل و احتمالا دیگر گوشی‌ها به کار گرفته خواهد شد.

انیمیشن‌ها و حرکات سیال

انیمیشن‌ها بخش مهمی از اندروید 12 را تشکیل می‌دهند و نمونه‌های جدیدی از انیمیشن به رابط کاربری این سیستم‌عامل افزوده شده است. به طوری که با ضربه زدن روی اجزای مشخصی در رابط کاربری، آیکون آنها به شکل انیمیشن ظاهر می‌شود. همچنین نواری برای کنترل صدا در کناره صفحه نمایش در نظر گرفته شده که در قالب جدیدی از انیمیشن، امکان تغییر حالت میان قطع صدا، ویبره و صدای زنگ را فراهم می‌آورد. همچنین برای خاموش و روشن شدن نمایشگر هم از قالب‌های انیمیشنی تازه‌ای استفاده شده است.

به گفته گوگل، دستگاه‌های اندرویدی با این سیستم‌عامل عملکرد سریع‌تری خواهند داشت و می‌توانند بدون نیاز به شارژ مجدد به مدت طولانی‌تری فعالیت کنند. این امر از طریق برخی بهینه‌سازی‌های داخلی صورت گرفته و می‌تواند زمان مورد نیاز برای اجرای سرویس‌های پایه‌ای سیستم را در CPU تا 22 درصد و میزان استفاده از هسته‌های بزرگ توسط سیستم سرور را تا 15 درصد کاهش دهد.

طراحی مجدد فضاهای سیستم

از جمله تغییرات نسخه بتای اندروید 12 می‌توان به طراحی جدید بخش «تنظیمات سریع (quick settings)»، «notification shade» و «دکمه پاور» اشاره کرد. تعداد آیکون‌های بخش تنظیمات سریع به 4 گزینه کاهش پیدا کرده و در کنار آنها متن کوتاهی نیز دیده می‌شود. در بخش notification shade نیز گزینه‌هایی زنده و پویا دیده می‌شود که اعلان‌های مربوط به هر اپ را به صورت واضحی نشان می‌دهد.

بخش‌های Google Pay و Home Control حالا با بخش تنظیمات سریع یکپارچه شده‌اند و گوگل ظاهرا کنترلهایی را برای خانه هوشمند در آن جای داده است. همچنین به گفته برخی منابع، قابلیتی برای hibernate کردن اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته شده که فایل‌های موقت یا temporary files اپ‌های بدون استفاده را به منظور افزایش فضای ذخیره‌سازی، حذف خواهد کرد. از دیگر ویژگی‌های نسخه جدید اندروید آن است که کاربر می‌تواند با نگه داشتن دکمه پاور، دستیار هوشمند Google Assistant را برای موارد متنوعی از جمله برقراری تماس تلفنی، باز کردن اپلیکیشن‌ها یا خوانده شدن مقالات با صدای بلند فرا خواند؛ هرچند به گفته همان منابع، برای تجربه این موارد نیز باید در انتظار به‌روزرسانی‌های بعدی ماند.

بهبود ویژگی‌های امنیتی

اندروید 12 ویژگی‌های جدیدی را در بر می‌گیرد که شفافیت بیشتر در زمینه دسترسی برنامه‌ها به دادههای شخصی را به ارمغان می‌آورد. از این طریق کنترلهای بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا درباره میزان دسترسی به اطلاعات، انتخابی آگاهانه داشته باشد. داشبورد حریم خصوصی (Privacy Dashboard) در طراحی جدید، نمای کاملی از مجوزهای صادرشده کاربر و همچنین داده‌هایی را ارائه می‌کند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. این داشبورد همچنین امکان لغو سریع هر یک از این مجوزها را نیز فراهم خواهد کرد.

با نصب نسخه بتای اندروید 12 نشانگر جدیدی در بخش بالا و سمت راست نوار وضعیت (staus bar) گوشی دیده می‌شود که کاربر با استفاده از آن می‌تواند از دسترسی اپ‌ها به دوربین و میکروفن آگاه شود و در صورت لزوم این دسترسی را غیر فعال کند. به علاوه ظاهرا بناست اعلانی (notification) هم برای زمانی که برنامهای کلیپ بورد شما را می‌خواند، به نسخه بتای بعدی افزوده شود.

همچنین میزان اطلاعاتی که با برنامه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، توسط کاربر قابل تنظیم است. به طور مثال مجوزهای مورد نیاز برای مکان تقریبی (approximate location)، صرفا امکان مشاهده محدوده مکانی کاربر را به برنامه‌ها ارائه می‌کند و در برنامه‌هایی مانند اپ هواشناسی که به اطلاعات مکانی دقیق نیازی ندارند، می‌توان این اطلاعات را در حریم خصوصی کاربر نگاه داشت.

البته ظاهرا برخی از این قابلیت‌ها هم هنوز در این نسخه از اندروید 12 (حداقل در گوشی پیکسل 5) فعال نشده‌اند که داشبورد حریم خصوصی در بخش «تنظیمات» و ویجت‌هایی بازطراحی‌شده از آن دسته‌اند.

در کنار ویژگی‌های جدید حریم خصوصی، گوگل برخی تغییرات را نیز برای حفاظت از حریم کاربر به طور مستقیم در سیستم‌عامل اعمال کرده که Android Private Compute Core از آن جمله است و از طریق آن، اطلاعات شخصی کاربران با ایمنی بیشتر به کار گرفته خواهد شد. این سیستم قابلیت‌هایی همچون Now Playing ،Live Caption و Smart Reply را در بر می‌گیرد و به گفته گوگل، همه پردازش‌های صوتی و زبانی در آن به طور کامل روی خود دستگاه و ایزوله از شبکه انجام می‌شود تا حریم خصوصی کاربران در معرض آسیب قرار نگیرد. همچون دیگر بخش‌های اندروید، حفاظت در این ابزار جدید نیز به صورت منبع ‌باز یا open source است و جامعه متخصصان امنیتی می‌توانند آن را ارزیابی کنند.

همه این ویژگی‌ها را می‌توان در نسخه نهایی اندروید 12، که تا پاییز امسال در گوشی‌های پیکسل ارائه می‌شود، در اختیار داشت، اما در حال حاضر امکان آزمایش آن‌ها وجود ندارد. در واقع به نظر می‌رسد اولین نسخه بتای اندروید 12 بیشتر با هدف استفاده توسعه‌دهندگان و رونمایی از رابط کاربری جدید عرضه شده است.

این نسخه از اندروید در حال حاضر روی گوشی‌های پیکسل و چند گوشی هوشمند دیگر از سایر سازندگان اسمارت‌فون قابل نصب است. در مجموع افرادی که با نسخه بتای اندروید 12 کار کرده‌اند آن را قابل استفاده می‌دانند، اما ظاهرا هنوز نمی‌توان آن را سیستم‌عاملی کامل به شمار آورد. چرا که کاربران مشکلاتی در خصوص استفاده از برنامه توییتر در اندروید 12 بتا را گزارش کرده‌اند و احتمال می‌رود برخی دیگر از اپ‌ها نیز با مشکل مشابهی مواجه شوند. همچنین گروه دیگری از کاربران Pixel 5 نیز از مشکی نبودن حالت تاریک یا dark mode در نسخه بتای اندروید 12 خبر داده‌اند که ظاهرا رنگ صفحه نوعی طیف خاکستری است و کاربران امیدوارند که گوگل با اصلاح این رنگ و مشکی کردن آن، امکان استفاده آسان‌تر از این گوشی را در شرایط با نور کم فراهم آورد. البته برای تنظیم روشنایی نمایشگر گزینه جدیدی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد روشنایی صفحه‌نمایش را کمتر از میزان حداقل تنظیم کنید. از این رو به نظر می‌رسد کار درست آن باشد که تا زمان تکمیل این نسخه، آن را روی گوشی خود نصب نکنید.

منبع : Google