معرفی watchOS 8 سیستم‌عامل جدید اپل واچ با تمرکز بر سلامتی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، واچ او اس watchOS ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز دوشنبه 7 ژوئن 2021 در جریان نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهنده‌گان WWDC این شرکت در کنار معرفی سیستم‌عامل‌های iOS 15 و iPadOS 15 از پلتفرم جدید ساعت‌های هوشمند این مجموعه با نام watchOS 8 نیز پرده برداشت. watchOS 8 که باید آن را ادامه‌ای بر watchOS 7 قبلی اپل دانست از همان ابتدا در اختیار دولوپرهای این شرکت قرار گرفته و اولین نسخه بتای عمومی آن در ماه جولای ارائه می‌شود. ورژن نهایی این سیستم‌عامل البته طبق معمول در پاییز امسال ارائه می‌شود. تغییرات watchOS جدید را باید بیشتر در حوزه سلامت و تناسب اندام جست‌وجو کرد و در این میان برخی تغییرات ظاهری و عملکردی دیگر نیز در آن به چشم می‌خورد.

کوین لینچ (Kevin Lynch)، معاونت تکنولوژی شرکت اپل با معرفی اپل واچ به‌عنوان محبوب‌ترین ساعت دنیا که کاربران را سلامت، فعال و مرتبط نگه می‌دارد می‌گوید:‌ «با به‌روزسانی قابل توجه در [بخش‌های] Home و Wallet، پشتیبانی رو به گسترش برای هر دوی تندرستی فیزیکی و ذهنی و فعال ساختن ارتباطات شخصی غنی‌تر با [گزینه] Portrait face جدید و به‌روزسانی‌ها در [بخش] Messages، دسترسی آسان‌تری را در watchOS 8 به مکان‌هایی که کاربران در آن‌ها زندگی، کار و یا بازدید می‌کنند آورده‌ایم.»

گزینه‌های جدید watchOS 8‌ را در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

دسترسی‌های بیشتر در Wallet

یکی از امکانات جالب توجه در ساعت‌های هوشمند اپل امکان استفاده از Apple Pay و Wallet برای یک پرداخت سریع، ایمن و بدون نیاز به تماس است که از آن در بسیاری از فروشگاه‌ها یا وسائل حمل و نقل عمومی در چندین کشور جهان پشتیبانی می‌شود. در watchOS 8 راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط از این طریق در نظر گرفته شده که از آن جمله باید به کارکرد آن به‌عنوان کلید اتوموبیل در Apple Watch Series 6 با پشتیبانی از فناوری UWB اشاره کرد. در این وضعیت امکان باز کردن در ماشین و همچنین روشن کردن آن به راحتی وجود دارد. این گزینه البته تنها در برخی خودروها در دسترس قرار دارد. در پاییز پیش رو امکان باز کردن در خانه، هتل و یا محل کار نیز به Wallet افزوده می‌شود و اضافه کردن گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی به Wallet نیز در اختیار کاربران اپل در برخی مناطق آمریکا قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن Home تغییر ظاهر یافته

اپ هوم تغییر ظاهر یافته در watchOS 8 دسترسی آسان‌تری را به موقعیت‌هایی فراهم می‌اورد که در برخی شرایط مورد نیاز خواهند بود. قابلیت کنترل برخی دستگاه‌ها به‌صورت مستقیم و یا مشاهده شخص پشت در برای کاربران دارای دوربین‌های پشتیبانی‌کننده از HomeKit از جمله این موارد به حساب می‌آیند

ورزش‌های جدید

در watchOS 8 دو نوع تمرین ورزشی جدید مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند که هر دو با تناسب اندام فیزیکی و حرکت‌های مراقبه بدن در ارتباطند. این دو ورزش شامل تای‌چی و پیلاتس می‌شوند که به‌گفته اپل با دنبال شدن الگوریتم‌های حرکتی آن‌ها همراه با ضربان قلب، داده‌های دقیقی در هر مورد برای کاربران در دسترس قرار خواهند گرفت.

رویکرد جدید مراقبه در اپلیکیشن Mindfulness

اپ تمرین‌های تنفسی یا Breathe در watchOS 8 به Mindfulness تبدیل شده که می‌‌توان آن را مراقبه تعبیر کرد؛ در این اپلیکیشن جدید تمرین‌های تنفسی ارتقاء یافته همراه با یک جلسه تمرینی جدید با نام Reflect (تأمل) در نظر گرفته شده که برای تمرکز روی موضوعات دلخواه در نظر گرفته شده و با توجه به زمان کوتاه یک دقیقه‌ای آن، امکان انجام در هر زمان و مکانی را خواهد داشت. هر جلسه Reflect با یک جمله الهام‌بخش و مفهوم جالب توجه آغاز می‌شود که ذهن افراد را به سمت نکات مثبت جلب خواهد کرد. هر دوی تمرین‌های Breathe و Reflect با نکاتی کمکی برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این تمرین‌ها همراه شده و انیمیشن‌هایی نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند.

نرخ تنفس در حین خواب

ساعت‌های اپل تا به امروز چندین گزینه مرتبط با خواب افراد را ارائه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به دنبال کردن داده‌های ضربان قلب و اکسیژن خون در این حالت اشاره کرد؛ در watchOS 8 گزینه تازه‌ای به این قسمت افزوده شده که از طریق آن می‌توان اطلاعات تنفسی افراد را نیز دنبال کرد. در این حالت با کمک شتاب‌سنج داخلی ساعت، تعداد نفس‌ها در هر دقیقه شمرده می‌شود و سپس این اطلاعات در اپلیکیشن Health روی آیفون قابل مشاهده خواهد بود و می‌توان آن‌ها را در طی زمان با داده‌های پیشین یا مرجع مقایسه کرد. این داده‌ها همچنین با کسب اجازه از کاربر از طریق HealthKit برای برنامه‌نویسان نیز در دسترس قرار خواهند داشت.

واچ‌فیس پرتره و تصاویر

واچ‌فیس جدید Portrait امکان استفاده از عکس‌های گرفته شده در حالت پرتره دوربین آیفون، تشخیص هوشمندانه چهره و برش آن و سپس ترکیب این تصاویر با افکت‌های چند لایه و در نهایت به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان تصویر پس‌زمینه یا واچ‌فیس ساعت را فراهم می‌کند. اپلیکیشن Photos همچنین راه تازه‌ای برای مشاهده و حرکت بین تصاویر ارائه کرده و تصاویر حاضر در آن نیز از طریق Share Sheet‌ جدید امکان ارسال و اشتراک‌گذاری در اپ‌های Messages و Mail را خواهند داشت.

پیام‌ها و کنتاکت‌ها

در این قسمت می‌توان به‌صورت همزمان از هر سه گزینه در دسترس برای نوشتن پیام در اپ Messages شامل دیکته کردن متن با صدا، نوشتن مستقیم روی صفحه (scribble) و صورتک‌ با اموجی به‌صورت همزمان در یک پیغام استفاده کرد. امکان ویرایش متن پیاده شده از روی صدا و یافتن فایل GIF‌ متناسب با نوشتن یک کلمه یا انتخاب از بین صدها گیف متداول از دیگر موارد قابل اشاره در این قسمت است.

در watchOS 8‌ همچنین اپ Contacts برای اپل واچ ارائه شده که از طریق آن می‌توان به مرور دفترچه تلفن پرداخت، فرد مورد نظر را به لیست اضافه کرد یا ویرایش اطلاعات را انجام داد.

گزینه Focus

قابلیت تمرکز یا Focus که در iOS 15‌ معرفی شد، ابزاری برای کاهش حواس‌پرتی افراد در موقعیت‌های مختلف و تشویق آن‌ها برای تمرکر روی کار اصلی آن‌ها است. اپل واچ در هماهنگی کامل و اتوماتیک با هر تنظیم Focus انجام شده در دیوایس iOS متصل به آن، از نمایش اعلان افراد یا اپلیکیشن‌های فیلتر شده جلوگیری می‌کند و با به‌کارگیری آن‌چه هوشمندی درون دستگاه (on-device intelligence) نامیده می‌شود پیشنهادهایی را براساس الگوی استفاده ارائه می‌دهد. برای نمونه زمانی که یک تمرین ورزشی را روی اپل واچ اجرا می‌کنید، تنظیم Focus تناسب اندام به شما پیشنهاد می‌شود.

تغییرات حاضر در watchOS 8‌ به همین موارد ختم نشده و گزینه‌های دیگری نیز به آن افزوده شده که از آن جمله می‌تون به تایمرهای چندگانه، حالت روشن بودن صفحه‌نمایش (Always-On display) برای اپلیکیشن‌های مختلف، قابلیت جدید AssistiveTouch برای کاربران دارای تفاوت در اندام فوقانی بدن جهت کنترل ساعت بدون نیاز به لمس صفحه، گزینه جدید Find Items برای یافتن آیتم‌های تگ شده در شبکه Find My، اپ تغییر شکل یافته Music با امکان اشتراک‌گذاری آهنگ، آلبوم و لیست پخش از طریق Messages و Mail و چندین مورد دیگر اشاره کرد.

نسخه نهایی watchOS 8 همانطور که اشاره شد در پاییر امسال در دسترس کاربران اپل قرار گرفته و از آن روی ساعت‌های زیر همراه با iPhone 6s یا آیفون‌های جدیدتر با سیستم‌عامل iOS 15 می‌توان استفاده کرد:

- Apple Watch Series 3

- Apple Watch Series 4

- Apple Watch Series 5

- Apple Watch Series 6

- Apple Watch SE

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا