معرفی iOS 13 – بالاخره Dark Mode هم رسید

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/3/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی او اس iOS ، Apple iPhone XS Max ، Apple iPhone XS ، Apple iPhone XR ، Apple iPhone 10 (X) ، Apple iPhone 8 Plus ، Apple iPhone 8 ، Apple iPhone 7 Plus ، Apple iPhone 7 ، Apple iPhone 6s Plus ، Apple iPhone 6s ، Apple iPhone SE ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز دوشنبه 3 ژوئن 2019 (13 خرداد 1398) در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل یا WWDC 2019، از نسخه پیش‌نمایش iOS 13 (مخصوص توسعه‌دهندگان) رونمایی کرد. برخلاف iOS 12، که نسبت به ورژن قبلی خود تغییرات چندان چشمگیری را به همراه نداشت، ظاهرا iOS 13 مملو از تغییرات و امکانات جدید است؛ حالت تاریک یا Dark Mode – که کاربران مدت‌ها در انتظارش بودند – سرانجام در iOS 13 خود را نشان داد. راه‌های جدید برای جست‌وجو و ویرایش عکس‌ها، ورود به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها با حساب کاربری Apple و نقشه‌های جدید اپل، تنها بخشی از ویژگی‌های جدید نسخه پیش‌نمایش iOS 13 خواهند بود که در ادامه به شرح کامل آنها می‌پردازیم.

Introducing iOS 13

• Dark Mode؛ پایان انتظارها

از زمانی که اپل طراحی کنونی نرم‌افزاری خود را در iOS 7 پیاده‌سازی کرد، به احتمال زیاد Dark Mode بزرگ‌ترین به‌روزرسانی بصری بوده که در iOS اعمال شده است. بسیاری از اپلیکیشن‌های غیر اپلی قبلا از چنین قابلیتی برخوردار شده بودند، اما این بار اپل Dark Mode را در سرتاسر سیستم‌عامل به اجرا گذاشته، به این ترتیب که با لمس کردن دکمه‌ مربوط به آن در Control Center، تم محیط کار از روشن به تاریک تغییر خواهد کرد.

Introducing iOS 13

تمام اپلیکیشن‌های بومی iOS – از جمله Music ،Messages ،Calendar و ... – از این حالت پشتیبانی کرده و سایر توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند برنامه خود را به گونه‌ای طراحی کنند که با این حالت یکپارچه شود. به گفته اپل، Dark Mode تجربه بصری خوبی را – به ویژه در محیط‌های کم‌نور – ارائه کرده و کاربر می‌تواند این حالت را به گونه‌ای تنظیم کند که در هنگام غروب و یا هر زمان دیگر به طور خودکار فعال شود. به گفته برخی کارشناسان، اگر مدل آیفون شما از نمایشگر OLED برخوردار باشد، Dark Mode این پتانسیل را خواهد داشت تا عمر باتری دستگاه را افزایش دهد.

• مرور آسان‌تر عکس‌ها و ابزارهای قدرتمند برای ویرایش آنها

به لطف وجود الگوریتم یادگیری ماشینی، اپلیکیشن Photos بهترین عکس‌ها را برجسته نموده و به طور خودکار با پنهان کردن در هم‌ریختگی‌ها (مثل اسکرین‌شات‌ها، رسیدها و ...) و عکس‌های مشابه، وقایع مهم را بر حسب روز، ماه و سال به نمایش می‌گذارد. عکس‌ها و ویدئوها به صورت هوشمند سازماندهی شده و مرور کردن آنها آسان‌تر می‌شود. نکته جالب آنکه در هنگام مرور، ویدئوها با قابلیت auto play به صورت خودکار پخش شده و محیط اپلیکیشن را سرزنده‌تر می‌کنند.

Introducing iOS 13

به گفته اپل، با وجود ابزارهای جدید، ویرایش عکس‌ها جامع‌تر خواهد بود. تنها با یک سوایپ می‌توان شدت افکت‌های مورد نظر – از جمله هایلایت، سایه، کنتراست، تعادل رنگ سفید، شارپنس، وین‌یِت و کاهش نویز – روی عکس را کاهش و یا افزایش داد. بد نیست بدانید در iOS 13، اکثر ابزارهای ویرایش عکس، برای ویرایش ویدئو نیز در دسترس بوده و از داخل همین اپلیکیشن Photos، می‌توان افکت‌هایی مثل چرخش (rotate)، برش (crop) و فیلترهای مختلف را روی ویدئوها اعمال کرد. این ویژگی برای علاقه‌مندان به اینستاگرام بسیار جالب خواهد بود.

Introducing iOS 13

در iOS 13 می‌توان تنظیمات مربوط به نورپردازی پرتره را از داخل خود اپلیکیشن Camera انجام داد. به عنوان مثال، می‌توان برای برجسته‌تر کردن چشم‌ها و ملایم کردن خصوصیات چهره، نور را نزدیک‌تر برد و یا به منظور خلق پرتره‌ای ظریف و پالایش‌شده، نور را به حاشیه راند. از جمله افکت‌های جدید پرتره در iOS 13، می‌توان به افکتی به نام High-Key Mono اشاره کرد که نمایی زیبا و تک‌رنگ را از پرتره گرفته شده به تصویر می‌کشد.

• انجام sign in سریع و آسان با Apple ID

احتمالا تاکنون برای ورود به برخی سایت‌ها، با گزینه‌هایی مثل "ورود با گوگل" یا "ورود با فیس‌بوک" برخورد کرده‌اید؛ از این به بعد "ورود با اپل" را نیز خواهید دید! یکی از ویژگی‌های امنیتی که در نسخه پیش‌نمایش iOS 13 به چشم می‌خورد، انجام sign in با Apple ID است. برای ورود به اپلیکیشن‌های تحت وب یا سایت‌های مختلف، گزینه‌های متنوعی پیش روی کاربران قرار داده می‌شود از جمله حساب کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی، پر کردن فرم، تأیید آدرس ای‌میل و یا انتخاب گذرواژه. به گفته اپل، به جای استفاده از موارد فوق، کاربران می‌توانند برای احراز هویت خود از Apple ID استفاده کنند.

Introducing iOS 13

با اختصاص یک ایمیل رندوم و منحصربه‌فرد ساخته شده برای هر اپلیکیشن ، اپل حفاظت از حریم شخصی کاربران را در این روش تضمین کرده است. حتی در مواردی که توسعه‌دهندگان برای sign in، نام و آدرس ای‌میل را درخواست می‌کنند، کاربران iOS این گزینه را دارند که آدرس ای‌میل خود را محرمانه نگه داشته و در عوض، یک آدرس ای‌میل رندوم و منحصربه‌فرد (که به طور خودکار توسط اپل ایجاد می‌شود) را به اشتراک بگذارند. از دیگر مزایای sign in با Apple آن است که کاربران می‌توانند در این روش از Face ID یا Touch ID نیز استفاده کنند؛ در این صورت، دو فاکتور در احراز هویت دخیل بوده و امنیت بالاتر است.

یکی دیگر از امکانات امنیتی نسخه پیش‌نمایش iOS 13، به‌روزرسانی نحوه ردیابی لوکیشن در اپلیکیشن‌هاست. به این ترتیب که در iOS 13 کاربر می‌تواند تنها یک بار لوکیشن خود را با اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارد. علاوه بر این سایر توسعه‌دهندگان دیگر نمی‌توانند جزییات مربوط به شبکه وای-فای یا سیگنال بلوتوث کاربر را به اشتراک بگذارند و این پایانی خواهد بود بر بسیاری از رسوایی‌هایی که تا به امروز در زمینه حریم شخصی شاهد آنها بوده‌ایم.

• تحول Apple Maps

اپلیکیشن نقشه‌های اپل یا Apple Maps در iOS 13 با تحولاتی جدی همراه خواهد بود. رابط کاربری این برنامه کاملا جدید است. طبق ادعای اپل، برای بازسازی نقشه اصلی (یا basemap)، خودروهای اپل بیش از 4 میلیون مسافت را پیموده‌اند تا امکانات جامع‌تری را در اختیار کاربران قرار دهند، از جمله پوشش وسیع‌تر جاده‌ها، داده‌های بهتر مربوط به عابران پیاده، آدرس‌های دقیق‌تر و پوشش زمین با جزییات بیشتر. گفتنی‌ست، نقشه‌های جدید اپل، در حال حاضر در برخی شهرها و ایالت‌های آمریکا موجود بوده و تا پایان سال 2019، در سرتاسر این کشور در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در سال 2020، این نقشه‌ها کشورهای بیشتری را شامل خواهد شد.

Introducing iOS 13

پیش‌نمایشی از نقشه جدید در سمت چپ در مقابل نسخه قبلی نقشه اپل در سمت راست

بهبود داده‌های نقشه‌های اپل و عکس‌برداری سه‌بعدی با رزولوشن بالا از مکان‌ها، ویژگی جالب دیگری را نیز در پی داشته که اپل آن را Look Around می‌نامد. به موجب این قابلیت – که مشابه برنامه Google Street View است – می‌توانید نمایی زیبا و دقیق از خیابان‌ها و محله‌های یک شهر را تماشا کنید. از دیگر ویژگی‌های جدید در برنامه Maps، می‌توان به Collections و Favorites اشاره کرد. با Collections می‌توانید رستوران‌ها، تفریح‌گاه‌ها یا فروشگاه‌های مورد علاقه خود را با دوستان به اشتراک بگذارید و با استفاده از Favorites قادر خواهید بود تا مسیریابی به سمت مقصدهایی که رفت‌وآمد شما به آنها زیاد است (مثل منزل، محل کار، باشگاه، مدرسه و ...) را تنها با یک کلیک روی صفحه اصلی انجام دهید.

موارد فوق از مهم‌ترین امکانات iOS در نسخه پیش‌نمایش اخیر به شمار می‌روند. در ادامه سایر تغییرات اعمال شده در اپلیکیشن‌ها و دیگر امکانات iOS 13 را از نظر می‌گذرانیم:

- اپلیکیشن Reminders (یادآورها) ظاهری جدید پیدا کرده و روش‌های هوشمندتری را برای ایجاد و ویرایش یادآورها ارائه می‌کند، از جمله راه‌های بیشتر برای سازماندهی و ردیابی آنها. به لطف نوار ابزار سریع موجود در برنامه، اضافه کردن زمان‌، تاریخ، لوکیشن، flag و همچنین افزودن ضمیمه‌ها راحت‌تر شده است. با توجه به یکپارچه‌سازی بیشتر برنامه Reminders با Messages، می‌توان شخصی را در یک یادآور نشان‌دار نمود تا هنگام تبادل پیام با او، از داخل برنامه Messages به کاربر یادآوری شود. فرض کنید تاریخ تولد دوست‌تان را در یک یادآور وارد نموده و او را نشان‌دار می‌کنید. در این صورت، چنانچه پیامی از دوست‌تان دریافت کنید، برنامه Messages به صورت خودکار تاریخ تولد او را به شما یادآوری خواهد کرد.

Introducing iOS 13

- برنامه Messages می‌تواند به طور خودکار اسم و عکس یک کاربر (و یا Memoji یا Animoji سفارشی‌شده او) را به اشتراک بگذارد تا بتوان او را در یک رشته پیام از برنامه Messages شناسایی نمود. Memojiها به طور خودکار به مجموعه‌ای از استیکر تبدیل شده و برای استفاده در اپلیکیشن‌هایی مثل Messages ،Mail و سایر برنامه‌ها، وارد کی‌بورد iOS می‌شوند. در نسخه پیش‌نمایش iOS 13، ویژگی‌های جدیدی به Memojiها اضافه شده است، از جمله مدل‌های مو، سرپوش، آرایش، piercing بدن و سایر زیورآلات جدید.

Introducing iOS 13

- به گفته اپل، دستیار صوتی Siri از صدایی جدید و طبیعی‌تر برخوردار شده و میان‌برهای Siri هم‌اکنون از یک سری سازوکارهای خودکار پیشنهادی پشتیبانی می‌کنند. این سازوکارها روتین‌های شخصی مثل رفتن به سر کار یا باشگاه را شامل می‌شوند.

- اپل ادعا کرده که بزرگ‌ترین آپدیت برنامه CarPlay در iOS 13 رقم می‌خورد. این آپدیت شامل یک داشبورد جدید است که امکان زیر نظر داشتن موسیقی، نقشه‌ها و ... را در یک نما فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این داشبورد، می‌توان برنامه جدید Calendar و پشتیبانی Siri از سایر اپلیکیشن‌های مسیریابی و صوتی را نام برد.

- اسپیکر هوشمند Homepod می‌تواند صدای هرکسی را در خانه تشخیص داده و درخواست‌هاس شخصی، از جمله پیام‌ها، موسیقی و ... را اجابت کند. رادیوی زنده امکان دسترسی Siri به بیش از 100 هزار ایستگاه رادیویی از iHeartRadio، radio.com و TuneIn فراهم کرده است. وجود تایمر خواب می‌تواند پخش موسیقی را پس از گذشت مدت زمان مشخصی متوقف کند. قابلیت جدید دیگری موسوم به Handoff می‌تواند پخش موسیقی، پادکست و یا حتی مکالمه تلفنی را در زمانی که کاربر از بیرون وارد منزل می‌شود، به Homepod انتقال دهد.

- اگر از جمله دارندگان ای‌یربادهای بلوتوثی اپل – یعنی AirPods – هستید، از این به بعد این امکان را خواهید داشت تا به محض ورود پیام در برنامه Messages (یا هر برنامه پیام‌رسانی که از طریق کیت توسعه Siri فعال شده باشد)، دستیار صوتی Siri این پیام‌ها را برای شما بخواند. همچنین، قابلیت جدید دیگری در زمینه به اشتراک‌گذاری صوتی پیش‌بینی شده که امکان تماشای فیلم یا گوش دادن به آهنگ را به همراه دوستان آسان کرده است. به این ترتیب که تنها کافی‌ست AirPods خود را به آیفون یا آی‌پد دوست‌تان نزدیک کنید تا صوت محتوای مورد نظر برای شما هم پخش شود.

- اگر می‌خواهید آیفون، آی‌پد یا کامپیوتر Mac خود را تنها با فرمان‌های صوتی کنترل کنید، قابلیتی به نام Voice Control برای این کار پیش‌بینی شده است. Voice Control با استفاده از جدیدترین تکنولوژی Siri در رابطه با تشخیص صدا، تبدیل صوت به متن و ویرایش آن را با دقت بالاتری انجام می‌دهد (البته این قابلیت فعلا منحصر به زبان انگلیسی است).

Introducing iOS 13

- امکانات جدید اپلیکیشن Notes عبارتند از نمای جدیدی به نام Gallery View، همکاری قوی‌تر با فولدرهای به اشتراک گذاشته شده، ابزارهای جدید برای جست‌وجو و گزینه‌های چک‌لیست.

- اگر برای تایپ یک کلمه، انگشت‌تان را از روی کی‌بورد برنداشته و تنها از یک حرف به حرف دیگر حرکت دهید، به این عمل "تایپ با سوایپ" یا swipe typing گفته می‌شود. سال‌هاست که اپلیکیشن‌های غیر اپلی مثل Gboard، SwiftKey و Swype این امکان را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. اما سرانجام اپل نیز این ویژگی را با نام QuickPath به صفحه‌‌کلید پیش‌فرض iOS 13 آورده است (البته این ویژگی در حال حاضر از همه زبان‌ها پشتیبانی نمی‌کند).

- برنامه Files امکان به اشتراک‌گذاری فولدرها در فضای ابری iCloud Drive را برای فایل‌های ذخیره‌شده در خود دیوایس یا فایل‌های موجود در اس‌دی کارت یا USB flash فراهم نموده است.

- در برنامه Health شاهد آن هستیم که امکان مانیتور کردن سلامت شنوایی نیز به اپلیکیشن اضافه شده و همچنین روش‌های جدیدی برای ردیابی، تجسم و پیش‌بینی دوره عادت ماهانه خانم‌ها در نظر گرفته شده است.

- طبق ادعای اپل، عملکرد کلی دیوایس با iOS 13 بهبود یافته است. در مجموع قفل‌گشایی با Face ID سریع‌تر شده و به لطف روشی جدید برای بسته‌بندی اپلیکیشن‌ها در App Store، حجم دانلود تا 50 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب، حجم به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها تا 60 درصد کوچک‌تر شده و همین مسأله بالا آمدن اپلیکیشن را تا دو برابر سریع‌تر خواهد کرد.

نسخه پیش‌نمایش iOS 13 هم‌اکنون از طریق سایت developer.apple.com در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. ماه آینده نیز نسخه بتای عمومی این سیستم‌عامل از سایت beta.apple.com در اختیار کاربران علاقه‌مند قرار خواهد گرفت. اما نسخه نهایی iOS 13، پاییز امسال در قالب آپدیتی رایگان برای دارندگان آیفون‌ 6s و مدل‌های بالاتر آیفون عرضه خواهد شد. جالب است بدانید، iOS 13 تنها مخصوص آیفون و دیوایس‌های iPod touch نسل هفتم بوده و از این به بعد تبلت‌های آی‌پد، شاخه‌ دیگری از iOS را به خود اختصاص می‌دهند؛ چیزی که اپل از آن با عنوان iPadOS یاد می‌کند.  

منبع : Apple