معرفی iOS 12 –بهبود عملکرد، حتی برای آیفون‌های قدیمی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، آی او اس iOS ، Apple iPad Air ، Apple iPad Air 2 ، Apple iPad Pro 12.9 2015 ، Apple iPad Pro 9.7 ، Apple iPad Pro 10.5 ، Apple iPad Pro 12.9 2017 ، Apple iPhone 5s ، Apple iPhone 6 ، Apple iPhone 6 Plus ، Apple iPhone 6s ، Apple iPhone 6s Plus ، Apple iPhone 7 ، Apple iPhone 7 Plus ، Apple iPhone SE ، Apple iPhone 8 ، Apple iPhone 8 Plus ، Apple iPhone 10 (X) ، Apple iPad mini 2 ، Apple iPad mini 3 ، Apple iPad mini 4 ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز دوشنبه 4 ژوئن 2018 (14 خرداد 1397) در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) از نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌او‌اس، یعنی iOS 12 ، پرده‌برداری کرد. با نگاهی اجمالی به ورژن جدید، شاید تعجب کنید زیرا آنقدرها هم نسبت به ورژن کنونی تغییر نداشته است. البته، کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که عمده تمرکز اپل در این نسخه روی بهبود عملکرد و حذف باگ‌ها باشد و کمتر به افزودن امکانات جدید پرداخته شود. با توجه به آنچه اپل در این کنفرانس به نمایش گذاشت، می‌توان گفت پیش‌بینی فوق نسبتا درست بوده است. تیم کوک، مدیر عامل اپل، مشتری را در مرکز همه چیز دانسته و شاید هیچ ‌چیز جز نسخه جدید iOS نتواند تحقق این شعار را بهتر نشان دهد.

Introducing iOS 12

در ادامه با مهم‌ترین تغییرات و امکانات iOS 12 آشنا می‌شویم:

• عملکرد

همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، در iOS 12 توجه ویژه‌ای به بهبود عملکرد دیوایس شده و اپل در پی آن است تا سرعت این سیستم‌عامل را – به ویژه در مدل‌های قدیمی‌تر آیفون و آی‌پد – افزایش دهد. به گفته کریگ فدریگی (Craig Federighi)، معاون ارشد اپل در مهندسی نرم‌افزار، پس از تست آزمایشی iOS 12 روی آیفون 6 پلاس، مشاهده شد که کی‌بورد 50 درصد سریع‌تر به نمایش درآمده و دوربین (با عمل سوایپ) 70 درصد سریع‌تر باز می‌شد. همچنین در شرایطی که دیوایس تحت حجم کاری بالایی قرار داشت، اپلیکیشن‌ها تا 2 برابر سریع‌تر باز شدند. پس می‌توان انتظار داشت پس از آپدیت به iOS 12، ضمن افزایش عمر باتری، بهبود چشمگیری در عملکرد آیفون و آی‌پد حاصل شود.

• مزاحم نشوید

اپل با افزودن امکانات جدید به قابلیت Do Not Disturb یا "مزاحم نشوید"، این ابزار قدرتمند مدیریت زمان را بهبود بخشیده و کاربر می‌تواند بدون نگرانی، از کلاس، جلسه، شام و یا اوقات مطالعه خود، نهایت استفاده را ببرد. برای اینکه افراد خواب شبانه بهتری را تجربه کنند، در iOS 12 حالت Bedtime (زمان خواب) نیز به مجموعه Do Not Disturb اضافه شده که با کم‌نور کردن صفحه و پنهان کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها روی صفحه قفل، کاربر را به خوابیدن ترغیب می‌کند. نکته دیگر آنکه گزینه‌های جدیدی در Control Center برای حالت مزاحم نشوید در نظر گرفته شده، از جمله اینکه می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که در یک مکان یا زمان مشخص، به طور خودکار پایان یابد.

Introducing iOS 12

• نوتیفیکیشن‌ها

گویا اپل تصمیم گرفته وضعیت آشفته نوتیفیکیشن‌ها در iOS را سر و سامان دهد. برای کاهش وقفه و ازهم‌گسیختگی، در iOS 12 گزینه‌های بیشتری در رابطه با کنترل روی چگونگی دریافت نوتیفیکیشن‌ها در نظر گرفته شده است. می‌توان نوتیفیکیشن‌ها را به گونه‌ای مدیریت کرد که کاملا غیرفعال شده و یا همه آنها مستقیما به Notification Center تحویل داده شوند. یکی از قابلیت‌های جالبی که در iOS 12 شاهد آن هستیم، نوتیفیکیشن‌های گروهی نام دارد که امکان تعامل یا حذف چندین نوتیفیکیشن از یک اپلیکیشن را در آن واحد فراهم می‌کند. نوتیفیکیشن‌های گروهی در قالب یک پُشته (stack) به نمایش در می‌آیند تا به کاربر نشان دهند چه تعداد نوتیفیکیشن در انتظار اوست. iOS 12 این اختیار را به کاربر می‌دهد تا مشخص کند کدام اپلیکیشن‌ها اجازه فرستادن نوتیفیکیشن به همراه هشدار لرزشی را دارند. گفتنی‌ست نوتیفیکیشن‌های بی‌صدا (Quiet) دیگر در صفحه قفل به نمایش در نیامده و تنها در Notification Center وارد می‌شوند.

Introducing iOS 12

• Screen Time

به منظور افزایش سلامت کاربران، اپل قصد دارد بین زندگی و میزان کار با گوشی یا تبلت تعادل ایجاد کند (درست همان کاری که گوگل با افزودن قابلیت Dashboard در اندروید P انجام داد). اپلیکیشن Screen Time در iOS 12 به همین منظور توسعه یافته است. این اپلیکیشن با ارائه گزارش‌های روزانه و هفتگی تحت عنوان Activity Report، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، از جمله مجموع مدت زمانی که شخص برای کار با اپلیکیشن‌های مختلف اختصاص داده و زمان صرف‌شده به تفکیک نوع و دسته‌بندی اپلیکیشن‌های مورد استفاده (بازی، پیام‌رسان و ...). به علاوه، Screen Time تعداد نوتیفیکیشن‌های ارسالی از طرف اپلیکیشن‌ها را ردیابی کرده و به کاربر اعلام می‌کند کدام اپلیکیشن بیشترین نوتیفیکیشن را فرستاده است. نکته جالب آنکه Screen Time به شما می‌گوید که هر چند وقت یک بار به سراغ آیفون یا آی‌پد خود رفته‌اید.

درست مثل Dashboard در اندروید P، در اینجا هم کاربر می‌تواند برای هر اپلیکیشن یک محدودیت زمانی تعیین کند. بدین ترتیب، هنگامی که زمان اختصاص‌ داده شده به یک اپلیکیشن رو به پایان است، iOS شما را از این مسأله آگاه کرده و در صورت اتمام این زمان، پیامی تحت عنوان "وقت تمام است" (time’s up) روی نمایشگر ظاهر می‌شود. البته اگر بخواهید به کار با اپلیکیشن ادامه دهید، می‌توانید زمان بیشتری درخواست کنید.

Introducing iOS 12

اما این تمام امکانات Screen Time نیست. این اپلیکیشن می‌تواند در نظارت والدین بر فرزندان‌شان مفید باشد. به این شکل که والدین با دسترسی به گزارش فعالیت آیفون یا آی‌پد فرزند خود، ضمن پی بردن به مدت زمانی که او برای هر اپلیکیشن صرف نموده، در صورت لزوم می‌توانند با وضع محدودیت زمانی، میزان کار کردن فرزندشان با اپلیکیشن‌ها را مدیریت کنند. جالب‌تر آنکه می‌توان دستگاه را به گونه‌ای تنظیم کرد که طی یک بازه زمانی خاص (مثلا اوقات خواب)، امکان استفاده از آن برای فرزند میسر نباشد. طی این مدت – که اپل آن را Downtime می‌نامد – نوتیفیکیشن‌های ارسالی از سوی برنامه‌ها به نمایش درنیامده و علامتی روی اپلیکیشن‌ها ظاهر می‌شود که نشان از ممنوع بودن کار با آنها دارد. البته والدین می‌توانند آیفون یا آی‌پد فرزندشان را طوری تنظیم کنند که اپلیکیشن‌های ضروری (مثل Phone) یا مفید (مثل Book) حتی در حالت Downtime یا پس از اتمام محدودیت زمانی هم قابل دسترسی باشند.

جالب است بدانید Screen Time بر مبنای اکانت کاربر بوده و در عرض تمام دیوایس‌های iOS مربوط به فرزند فعال است. لذا تنظیمات، گزارش‌ها و محدودیت‌ها بر مبنای مجموع مدت زمان صرف شده برای یک اپلیکیشن است که می‌تواند از هر دستگاهی باشد. به عنوان مثال، فرض کنید شما محدودیت زمانی 45 دقیقه در روز را برای کار با اپلیکیشن اینستاگرام در اکانت iOS فرزند خود اعمال می‌کنید. حال اگر فرزندتان 30 دقیقه با آیفون مشغول کار با اینستاگرام بوده، تنها 15 دقیقه دیگر می‌تواند این اپلیکیشن را در آی‌پد خود اجرا کند. اپلیکیشن Screen Time با Family Sharing سازگار بوده و راه‌اندازی آن سریع و آسان است. والدین می‌توانند تنظیمات دلخواه در این اپلیکیشن را هم از راه دور و هم مستقیما از دیوایس فرزند خود اعمال کنند.

• Animoji و Memoji

اپل در آیفون X، صورتک‌هایی متحرک – موسوم به Animoji – را معرفی کرد که با تقلید حالت و حس چهره کاربر، تنوع خاصی به صورتک‌های عادی می‌بخشند. حال، دارندگان آیفون X با آپدیت به iOS 12 از Animojiهای بیشتری بهره‌مند خواهند شد، از جمله صورتک‌هایی به شکل روح، کوالا، ببر و تیرانوسوروس رکس (نوعی دایناسور). نکته جالب آنکه در iOS 12 این صورتک‌ها بیرون آوردن زبان کاربر را تشخیص داده و آن را تقلید می‌کنند!

اما دستاورد جدید اپل در iOS 12 در زمینه آواتارهای شخصی، Memoji نام دارد که به موجب آن کاربر می‌تواند با تنظیم رنگ پوست و مدل مو و با افزودن عناصر و لوازم مختلف به چهره یک صورتک، شخصیت خود را بازآفرینی کند. به نظر می‌رسد این قابلیت، چیزی بین Bitmoji و شخصیت‌های کارتونی Mii (محصول نینتندو) باشد. البته سامسونگ هم مواردی مشابه این را در Galaxy S9 معرفی کرد که با نقدهای مثبت و منفی مواجه شد، اما به نظر می‌رسد اپل زمان زیادی را برای کار روی Memojiها صرف کرده است.

Introducing iOS 12

• ویدئوچت گروهی

در iOS 12 اپلیکیشن ویدئوچت اپل – با نام FaceTime – از مکالمه‌های دو نفره فراتر خواهد رفت، به این ترتیب که تا 32 نفر می‌توانند در جلسات چت تصویری FaceTime شرکت کنند. گفتنی‌ست، چت تصویری گروهی علاوه بر iOS، در macOS هم پشتیبانی خواهد شد. در جلسات چت گروهی، چهره هر فرد در یک پنجره روی نمایشگر ظاهر می‌شود؛ زمانی که فرد شروع به صحبت می‌کند، پنجره‌اش به طور خودکار بزرگ‌تر، و وقتی سکوت کرده است، پنجره‌اش کوچک‌تر خواهد شد. اگر فکر می‌کنید ظاهرتان برای برقراری تماس تصویری مناسب نیست، می‌توانید به جای چهره خود از Animoji یا Memoji استفاده کنید.

Introducing iOS 12

• واقعیت افزوده

چندی‌ست اپل با همکاری پیکسار، روی فرمت فایل جدیدی کار می‌کند که به شکل خاص برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده طراحی شده است. این فرمت USDZ نام داشته و فدریگی آن را به AR Quick Look تشبیه کرده است. تا کنون برخی کمپانی‌ها از جمله Adobe ،Autodesk و Sketchfab برای ساخت اپلیکیشن بر مبنای فرمت USDZ اعلام آمادگی کرده‌اند.

• اپلیکیشن Measure

به پشتوانه ظرفیت‌های iOS 12 در زمینه واقعیت افزوده، اپل اپلیکیشن جدیدی به نام Measure را در این سیستم‌عامل گنجانده است. همانطور که از نام این برنامه مشخص است، Measure امکان اندازه‌گیری ابعاد اجسام و دیوارهای اطراف شما را فراهم می‌کند. کافی‌ست جسم مورد نظر را در قاب دوربین قرار داده، روی آن ضربه زده و خطی را ترسیم کنید تا برنامه آن را برای شما اندازه‌گیری کند. البته تاکنون اپلیکیشن‌های مشابه زیادی با استفاده از ARKit (کیت توسعه نرم‌افزار اپل برای توسعه برنامه‌های واقعیت افزوده) برای iOS توسعه یافته‌اند، اما این بار اپل خود وارد عمل شده و با استفاده از قابلیت‌های واقعیت افزوده iOS 12، اپلیکیشنی را طراحی نموده که به اعتقاد برخی کارشناسان، یک سر و گردن بالاتر از برنامه‌های مشابه خواهد بود.

Introducing iOS 12

• ARKit

واضح است که اپل برنامه‌های زیادی برای واقعیت افزوده داشته و قصد دارد iOS را به عنوان پلتفرم پیشتاز در این عرصه جا بیندازد. اپل در حال به‌روزرسانی ARKit بوده و این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده تا بتوانند تجربه‌های مشترکی را خلق کنند؛ به این شکل که دو کاربر با آیفون‌های مختلف، با اجرای اپلیکیشنی یکسان، یک چیز را خواهند دید.

• اپلیکیشن Photos

اپلیکیشن Photos در iOS 12 به طور خودکار پیشنهادهای جست‌وجو را به کاربر ارائه می‌کند. tab جدیدی نیز به نام For You به اپلیکیشن اضافه شده که فیلترها و افکت‌هایی را به منظور اعمال در تصاویر گرفته شده، پیشنهاد می‌کند. نکته جالب آنکه این اپلیکیشن برای به اشتراک‌گذاری تصاویر نیز به شما پیشنهادهایی را ارائه می‌کند. فرض کنید طبق پیشنهاد Photos عکسی را از یک مهمانی با یکی از دوستان‌تان به اشتراک می‌گذارید. در این صورت Photos به دوست‌تان پیشنهاد می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهایش از همان مهمانی را با شما به اشتراک بگذارد. واضح است که هدف اپل از افزودن این امکانات به Photos، جا نماندن از اپلیکیشن مشابه Google Photos است.

Introducing iOS 12

• ارتقای Siri

طبق ادعای اپل، Siri محبوب‌ترین دستیار دیجیتال در دنیا بوده و لذا برای حفظ این جایگاه اپل تصمیم دارد دست توسعه‌دهندگان را در iOS 12 برای دسترسی به آن بازتر بگذارد. به این ترتیب که اپلیکیشن‌های ساخت سایر توسعه‌دهندگان می‌توانند میان‌برهایی داشته باشند که به Siri اجازه دهند کارهای سریع و مورد علاقه را برای‌شان انجام دهد. به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن محبوب Tile (که از طریق بلوتوث اشیای گمشده را پیدا می‌کند) از این دسترسی به Siri استفاده مطلوبی کرده‌اند. به این ترتیب که مثلا اگر به Siri بگویید “Hey Siri, I lost my keys” (هی Siri، من کلیدهام رو گم کردم)، Siri با یک میان‌بر برنامه Tile را اجرا کرده و دستور مورد نظر شما پیگیری می‌شود.

Introducing iOS 12

• حریم شخصی

در iOS 12 مرورگر Safari مانع از آن می‌شود که دکمه‌های به اشتراک‌گذاری و ویجت‌های ثبت نظرات در صفحات وب، بدون اجازه، شما را ردیابی کنند. همچنین Safari اجازه نمی‌دهد تبلیغ‌کنندگان به مشخصات منحصربه‌فرد دیوایس شما دسترسی داشته باشند. این کار باعث می‌شود تبلیغ‌کنندگان در شناسایی دستگاه شما ناکام مانده و نتوانند شما را مجددا هدف تبلیغات خود قرار دهند.

تا اینجا، مهم‌ترین تغییرات و امکانات جدید iOS 12 را مرور کردیم. اما هنوز چند مورد دیگر باقی مانده، که در ادامه به اختصار به آنها می‌پردازیم:

- وجود اپلیکیشنی تحت عنوان Shortcuts در iOS 12 به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند چندین عمل – که با یک درخواست سفارشی از Siri قابل اجرا هستند – را به همدیگر پیوند بزند. البته این ایده هم مختص اپل نبوده و شبیه به آن چیزی‌ست که گوگل و آمازون قبلا در دستیارهای دیجیتال خود اعمال کرده بودند.

- به گفته اپل، بعد از عرضه iOS 12، پلتفرم خودروی اپل – یعنی CarPlay – از دو اپلیکیشن مسیریابی محبوب (Google Maps و Waze) پشتیبانی خواهد کرد.

Introducing iOS 12

- چند ویژگی جدید، از جمله زبانه‌ای به نام Browse، به اپلیکیشن خبری اپل یعنی Apple News اضافه خواهد شد.

- Stocks نام اپلیکیشنی‌ست که اپل چند سال پیش برای اطلاع کاربران آیفون از بازار بورس توسعه داد. در iOS 12، ضمن اینکه Stocks برای آی‌پد نیز ارائه می‌شود، قیمت‌های سهام پس از ساعات اداری را نیز در بر خواهد داشت. به علاوه، آن دسته از خبرهای اپلیکیشن Apple News که به سرمایه‌گذاری‌های کاربر و تأثیر در بازار مربوط می‌شوند، نیز در Stocks به نمایش درخواهند آمد.

- به گفته اپل، با راه‌اندازی iOS 12، اپلیکیشن Voice Memos (یادداشت‌های صوتی) برای کاربران آی‌پد نیز قابل دریافت بوده و به لطف همگام‌سازی با iCloud، صداهای ضبط‌شده کاربر در این اپلیکیشن، در همه دیوایس‌های وی، قابل دسترسی خواهند بود.

- در iOS 12، نام اپلیکیشن ebook به Apple Books تغییر خواهد یافت. البته جدای از این تغییر نام، tab جدیدی با عنوان Book Store به برنامه اضافه شده که امکانات مختلفی را از جمله بررسی کتاب‌های جدید، مرور کردن جدول کتاب‌های پرفروش، کلکسیون‌های خاص و پیشنهادهای ویژه در حوزه نشر را فراهم می‌کند.

- چارت مصرف باتری در قسمت تنظیمات iOS 12، میزان استفاده باتری در 24 ساعت یا 10 روز گذشته را به نمایش می‌گذارد.

Introducing iOS 12

در حال حاضر، نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان iOS 12 را می‌توان از developer.apple.com دانلود کرد. نسخه بتای عمومی iOS 12 نیز تا پایان ژوئن از beta.apple.com قابل دریافت خواهد بود. iOS 12 در پاییز امسال در قالب یک آپدیت رایگان برای دارندگان آیفون 5اس و مدل‌های بالاتر ارائه می‌شود. کاربران آی‌پد در مدل‌های iPad Air و iPad Pro، نسل‌های پنجم و ششم آی‌پد، iPad mini 2 و بالاتر و نسل ششم iPod touch نیز شامل این آپدیت خواهند شد. به عبارت دیگر، هر دیوایسی که iOS 11 روی آن اجرا می‌شد، توانایی به‌روزرسانی به iOS 12 را خواهد داشت. با این اوصاف، این به‌روزرسانی – از نظر تعداد دیوایس‌هایی که قابلیت دریافت آپدیت به iOS جدید را دارند – بی‌سابقه است. 

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا