گزارش مالی شیائومی از سه‌ماهه دوم و نیمه نخست سال 2019 – روی خوش اروپا به کمپانی چینی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/6/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : کمپانی شیائومی در روز سه‌شنبه 20 آگوست 2019 (29 مرداد 1398) ضمن ارائه گزارش مالی از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، نتایج مالی مربوط به نیمه نخست سال 2019 را نیز منتشر کرد. رشد درآمد هواوی در سه‌ماهه دوم، تنها 14.8 درصد اعلام شده است. این میزان کمتر از پیش‌بینی کارشناسان بوده و از عرضه عمومی سهام این شرکت در سال گذشته تاکنون، پایین‌ترین رشد درآمد محسوب می‌شود. بازار اسمارت‌فون‌های شیائومی در داخل چین، وضعیت چندان مناسبی ندارد، زیرا از یک سو رشد اقتصادی در چین کند شده و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان چینی برای پشتیبانی از هواوی به خرید محصولات این شرکت متمایل شده‌اند. اما از اروپا خبرهای بهتری به گوش می‌رسد.

Xiaomi Q2 2019 Financial Results

طبق گزارش اخیر، درآمد شیائومی در نیمه نخست سال 2019، با 20.2 درصد رشد سالانه به 95.71 میلیارد یوان رسیده که 12.47 میلیارد یوان آن سود ناخالص و 5.15 میلیارد یوان آن، سود خالص شرکت در شش‌ماهه اول سال بوده است. به گفته شیائومی، درآمد شرکت از راه فروش محصولات در خارج از چین 38.6 میلیارد یوان بوده که بیش از 40 درصد از کل درآمد شیائومی در این مدت را تشکیل می‌دهد. سود هر سهم شیائومی در نیمه نخست سال 2019، برابر با 0.214 یوان بوده است. اگر سود خالص را به شیوه non-IFRS (یعنی شیوه‌ای که از استانداردهای بین‌المللی گزارش مالی تبعیت نمی‌کند) بیان کنیم، سود خالص شش‌ماهه اول با 49.8 درصد رشد سالانه، برابر با 5.72 میلیارد یوان خواهد بود.

شیائومی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، 51.95 میلیارد یوان درآمد کسب کرد که در مقایسه با درآمد شرکت در سه‌ماهه دوم 2018، فقط 14.8 درصد رشد داشته و در قیاس با رقم پیش‌بینی شده توسط مؤسسه Refinitiv (53.52 میلیارد یوان) کمتر بوده است. سود ناخالص شیائومی در فصل دوم با 28.4 درصد رشد سالانه بالغ بر 7.26 میلیارد یوان بوده و سود خالص شرکت نیز 1.96 میلیارد یوان اعلام شده که در مقایسه با سود خالص شرکت در مدت مشابه ظاهرا با افت روبرو شده است.. اگر سود این فصل را در قالب سهام بیان کنیم، به رقم 0.082 یوان در هر سهم می‌رسیم. گزارش سود خالص این فصل به شیوه non-IFRS ما را به رقم 3.64 میلیارد یوان می‌رساند که 71.7 درصد بیشتر از سود خالص در مدت مشابه گذشته خواهد بود.

لی جان (Lei Jun)، بنیانگذار و مدیرعامل شیائومی، می‌گوید: «به لطف تلاش‌های بی‌امان شیائومی، علی‌رغم چالش‌های اقتصادی جهانی، ما ضمن قرار گرفتن در لیست 500 کمپانی برتر مجله فورچون (به عنوان جوان‌ترین شرکت) و دست‌یابی به سودی که از اجماع [کارشناسان] فراتر بوده، توانستیم به رشد پایداری دست یابیم. عملکرد [خوب] ما گواهی‌ست بر موفقیت مدل کسب‌وکار شیائومی و استراتژی دوموتوره "اسمارت‌فون + هوش مصنوعی اشیاء".» وی در ادامه افزود، شیائومی در پی آن است تا با ادامه سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه از فرصت‌های موجود در بازارهای 5G و هوش مصنوعی اشیاء استفاده کرده و دستاوردهای بیشتری را برای شرکت رقم بزند.

Xiaomi Q2 2019 Financial Results

Lei Jun بنیانگذار و مدیرعامل شیائومی

چندی‌ست که شیائومی در کمپانی‌های سازنده تراشه و دیگر شرکت‌های سازنده قطعات سخت‌افزاری کلیدی، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و در تلاش است از موفقیت HiSilicon (زیرمجموعه هواوی) الگوبرداری کند. به عنوان مثال، طی سه‌ماهه دوم، شیائومی شرکت چینی Verisilicon (که در عرصه تولید تراشه فعالیت دارد) را تأمین مالی نمود. Bestechnic (تولیدکننده تراشه برای دیوایس‌های صوتی) دیگر شرکتی‌ست که شیائومی اخیرا در آن سرمایه‌گذاری کرده است. لازم به ذکر است، شیائومی تا کنون در چندین کمپانی مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.

همانطور که در مقدمه هم گفته شد، بازار اسمارت‌فون چین – که بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌رود – در دوره رکود به سر می‌برد، اما با توجه به تحریم هواوی از سوی آمریکا، مصرف‌کنندگان چینی در حمایت از این کمپانی عظیم، به ظاهرا شکل فزاینده‌ای به خرید محصولات هواوی روی آورده‌اند. لذا، به گزارش Canalys، شاهد آن هستیم که طی سه‌ماهه دوم سال 2019، سهم هواوی از بازار چین 31 درصد رشد داشته و سهم شیائومی از این بازار تا یک‌پنجم کاهش یافته است (البته به اذعان Canalys، عرضه گوشی‌های شیائومی در اروپا 48 درصد افزایش داشته است). همچنین، ارزش سهام شیائومی (که از زمان عرضه عمومی تا کنون، تقریبا نصف شده) در معاملات پس از ساعات اداری در روز چهارشنبه 21 آگوست (30 مرداد)، 6 درصد افت کرد.

در ادامه، عملکرد کسب‌وکارهای مختلف شیائومی را در سه‌ماهه دوم و نیمه نخست سال جاری میلادی بررسی می‌کنیم:

• کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند

در نیمه نخست سال جاری میلادی، شیائومی از راه فروش گوشی‌های هوشمند 59.9 میلیارد یوان درآمد کسب کرد. درآمد حاصل از این بخش در سه‌ماهه دوم 32 میلیارد یوان اعلام شده که بیشتر از سه‌ماهه اول بوده است. شیائومی این افزایش درآمد را به حجم بالای فروش اسمارت‌فون و افزایش متوسط قیمت فروش نسبت می‌دهد. به گفته مؤسسه تحقیقاتی Canalys، شیائومی از لحاظ تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه شده در فصل اخیر، در رتبه چهارم جهانی قرار می‌گیرد. به لطف بهبود سبد محصولات و تلاش برای تبدیل Redmi به یک برند مستقل، استراتژی چند-برندی شیائومی مزایای فراوانی در پی داشته، از جمله افزایش چشمگیر حاشیه سود از 3.3 درصد در فصل اول به 8.1 درصد در فصل دوم. متوسط قیمت فروش گوشی‌های شیائومی در چین و بازارهای خارجی، به‌ترتیب 13.3 درصد و 6.7 درصد رشد داشته است. جالب است بدانید، 32.3 درصد از مجموع درآمد بخش اسمارت‌فون‌ها به فروش گوشی‌هایی مربوط می‌شود که قیمت آنها بیش از 2000 یوان بوده است.

ِRedmi K20 Pro

Redmi K20 Pro

به دنبال مدل‌های پرچمدار جدیدی که طی سه‌ماهه اول در سری Mi 9 و Redmi Note 7 عرضه شدند، در سه‌ماهه دوم شیائومی مدل پرچمدار جدیدی را تحت عنوان K20 به بازار عرضه نمود که در عین پرچمدار بودن، قیمت مناسبی هم داشته و شیائومی با عرضه آن توانسته سبد جدیدی از محصولات را با محدوده قیمت متنوع پایه‌گذاری کند. در این مدت، تعداد گوشی‌های فروخته شده شیائومی به 32.1 میلیون دستگاه رسید. به گفته شرکت، تا 30 ژوئن 2019 (9 تیر 1398) آمار فروش سری Redmi Note 7 به 20 میلیون دستگاه بالغ شده است. همچنین، عرضه جهانی سری K20، طی یک ماهی که از ورود آن به بازار گذشته، به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده است.

شیائومی برای تثبیت جایگاه خود در رده میانی تا پیشرفته و همچنین بخش‌های متنوع بازار، همچنان به نوآوری و گسترش کانال‌های جدید خرده‌فروشی ادامه می‌دهد. در 2 جولای (11 تیر) سری جدید CC را به بازار معرفی کرد که با استقبال خوب کاربران خانم مواجه شد. در 7 آگوست (16 مرداد)، شیائومی از تکنولوژی دوربین 64 مگاپیکسلی با وضوح بالا پرده برداشت که برای اولین بار در سری محصولات Redmi به کار گرفته شد. همکاری با سامسونگ برای تولید سنسور دوربین 100 مگاپیکسلی (اولین در نوع خود)، یکی دیگر از اقدامات شیائومی برای پاسخ به نیاز فزاینده کاربران در این حوزه بود.

به دنبال تجاری شدن تکنولوژی 5G، نخستین گوشی نسل پنجم شیائومی با نام Mi Mix 3 5G مدتی‌ست که در چندین کشور اروپایی عرضه شده و قرار است دومین گوشی 5G این شرکت هم در نیمه دوم سال 2019 وارد بازار چین شود. دن بیکر (Dan Baker)، تحلیلگر Morningstar، معتقد است در شرایط کنونی بازار که مشتریان ترجیح می‌دهند اسمارت‌فون خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند، فراگیر شدن تکنولوژی 5G می‌تواند کاربران را به سمت خرید گوشی جدید سوق دهد.

• اینترنت اشیا و سبک زندگی

طی شش‌ماهه نخست سال 2019، فروش محصولات اینترنت اشیا و سبک زندگی، 27 میلیارد یوان را عاید شیائومی کرد که 49.3 درصد نسبت به درآمد نیمه اول 2018 رشد داشته است. 14.9 میلیارد یوان از این درآمد به سه‌ماهه دوم مربوط می‌شود که آن هم با رشد سالانه 44 درصدی همراه بوده است. لازم به ذکر است، فروش محصولات اینترنت اشیا و سبک زندگی 28.8 درصد از کل درآمد سه‌ماهه دوم را تشکیل داده که این میزان در مدت مشابه سال قبل، 22.9 درصد گزارش شده بود.

در بین تولیدات این بخش، تلویزیون هوشمند یکی از محصولات استراتژیک شیائومی به حساب می‌آید. طبق گزارش اخیر، شیائومی موفق شد طی شش‌ماهه اول سال، 5.4 میلیون دستگاه تلویزیون هوشمند را به بازارهای جهانی عرضه کند که رشد سالانه 64.9 درصد را نشان می‌دهد. بنابر اعلام مؤسسه AVC، شیائومی از حیث عرضه تلویزیون هوشمند، در چین مقام اول را داشته و در دنیا در بین 5 تولیدکننده برتر جای دارد. تعداد تلویزیون‌هایی که این شرکت چینی در سه‌ماهه دوم سال 2019 به دنیا عرضه کرده، با رشد سالانه 41.1 درصد به 2.7 میلیون دستگاه رسیده است. یکی دیگر از محصولات مهم این بخش، دستگاه‌های تهویه مطبوع است که عرضه آن در شش‌ماهه اخیر از مرز یک میلیون گذشته است. میزان عرضه دستبند سلامتی Mi Band 4 نیز – که در 14 ژوئن (24 خرداد) رسما به بازار آمد – در عرض 8 روز، به بیش از یک میلیون دستگاه رسید.

ِMi Band 4

Xiaomi Mi Band 4

تعداد دیوایس‌های اینترنت اشیاء متصل به پلتفرم IoT شیائومی تا 30 ژوئن (9 تیر) به حدود 196 میلیون دستگاه رسید که از رشد سالانه 69.5 درصدی حکایت دارد. جالب است بدانید تعداد کاربرانی که صاحب بیش از 5 محصول IoT شیائومی هستند، با رشد 78.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به حدود 3 میلیون نفر رسید. همچنین، در سه‌ماهه دوم، کاربران ماهانه فعال اپلیکیشن Xiaomi Home در سراسر جهان به 30.4 میلیون نفر رسید و AI Assistant نیز با داشتن 49.9 میلیون کاربر ماهانه فعال، به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین پلتفرم‌های تعاملیِ صوتی در چین شناخته می‌شود.

• خدمات اینترنتی

تنها 8.8 میلیارد یوان از کل درآمد نیمه نخست سال 2019 به کسب‌وکار خدمات اینترنتی شیائومی تعلق دارد، که البته 22.9 درصد نسبت به نیمه نخست 2018 رشد داشته است. این در حالی‌ست که درآمد این کسب‌وکار طی فصل دوم، با رشد سالانه 15.7 درصد، به 4.58 میلیارد یوان بالغ شد. عمده درآمد شیائومی در این بخش از راه قرار دادن تبلیغات در اپلیکیشن‌های مختلف به دست می‌آید. به گفته شرکت، کاربران ماهانه فعال MIUI (رابط کاربری اختصاصی شیائومی) در ژوئن 2019 به 278.7 میلیون نفر رسید که نشان از افزایش 34.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. کاربران ماهانه فعال تلویزیون‌های هوشمند و مبدل‌های Mi Box (که تلویزیون‌های ساده را هوشمند می‌کند) در ژوئن 2019، با رشد سالانه 53.8 درصد، به 22.6 میلیون نفر رسید.

اگر در درآمد حاصل از خدمات اینترنتی، آنچه از راه تبلیغات و بازی از اسمارت‌فون‌ها در چین به دست آمده را در نظر نگیریم، درآمد سرویس‌های اینترنتی تلویزیونی، سرویس‌های تلویزیونی خارج از چین، تجارت الکترونیک Youpin و کسب‌وکار مالی اینترنتی، 108.8 درصد رشد داشته و بیش از 36 درصد از مجموع درآمد سه‌ماهه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. در شش‌ماهه نخست سال، GMV یا ارزش ناخالص کالا برای تجارت الکترونیک Youpin با 113.9 درصد رشد سالانه، به 3.8 میلیارد یوان رسید. شایان ذکر است، در ژوئن 2019، بیش از 65 درصد از GMV مربوط به Youpin، از کاربرانی که گوشی شیائومی نداشتند به دست آمده است.

کسب‌وکار شیائومی در خارج از چین، روی نوار پیروزی

درآمد شیائومی از بازارهای بین‌المللی در نیمه نخست سال جاری میلادی، با 33.8 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل، به 38.6 میلیارد یوان رسید که بیش از 40 درصد مجموع درآمد حاصل شده در شش‌ماهه اول را تشکیل می‌دهد. این کمیت در سه‌ماهه دوم برابر با 21.9 میلیارد یوان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33.1 درصد رشد داشته است. گزارش Canalys حاکی از آن است که از لحاظ تعداد گوشی‌های عرضه شده، شیائومی در بیش از 40 کشور و منطقه دنیا، در بین 5 برند برتر قرار دارد. به‌علاوه، داده‌های مؤسسه تحقیقاتی IDC نشان می‌دهد، شیائومی برای هشتمین فصل متوالی، برترین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در هند بوده است.

بررسی آمار مؤسسه Canalys دربردارنده این حقیقت است که شیائومی چهارمین عرضه‌کننده بزرگ اسمارت‌فون در غرب اروپاست. تعداد گوشی‌هایی که از سوی این برند به بازار غرب اروپا وارد شده، با رشد سالانه 53.2 درصد همراه بوده و می‌توان گفت شیائومی در بین دیگر برندهای فعال در بازار این منطقه، سریع‌ترین رشد را داشته است. به‌علاوه، از لحاظ عرضه تلویزیون‌های هوشمند در هند، شیائومی برای پنجمین فصل متوالی در مقام نخست جای گرفت. تا پایان ژوئن 2019، تعداد فروشگاه‌های مجاز Mi Home در خارج از چین، به 520 رسیده که از رشد خیره‌کننده 92.6 درصد حکایت می‌کند. جالب است بدانید 79 مورد از این فروشگاه‌ها در هند واقع شده است. در حال حاضر، تعداد فروشگاه‌های شیائومی در هند (با عنوان Mi Store) به بیش از 1,790 فروشگاه می‌رسد.  

منبع : Xiaomi