گزارش مالی هواوی از سال 2020- رشد 3.8 درصدی با وجود تحریم‌های ایالات متحده

نمایش خبر

تاریخ : 1400/1/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : گزارش سالانه کمپانی هواوی برای سال 2020 در حالی منتشر شده است که ارقام اعلام‌شده در آن با پیش‌بینی‌ها مطابقت دارد و از «رشدی اندک» حکایت می‌کند. بر اساس این گزارش، درآمد حاصل از فروش شرکت چینی در سال میلادی گذشته 891.4 میلیارد یوان (رقمی معادل 136.7 میلیارد دلار) و سود خالص آن برابر با 64.6 میلیارد یوان (معادل 9.9 میلیارد دلار) بوده که به ترتیب رشد 3.8 و 3.2 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این در حالی است که تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی از سال 2019 آغاز شده و دولت ترامپ شرکت چینی را با شدیدترین فشارها از زمان تأسیس مواجه ساخته است.

در همین راستا و مطابق یافته‌های این گزارش، درآمد سه‌ماهه مجموعه Huawei Technologies برای نخستین بار با کاهش روبرو شده و مدیران شرکت را بر آن داشته تا برای مقابله با آثار مخرب ناشی از سیاست ایالات ‌متحده، از میزان تمرکز بر بخش تولید اسمارت‌فون کاسته و به دیگر عرصه‌های فناوری روی آورند.

هواوی که پیش از این در مقاطعی رقیب اصلی غول‌هایی همچون اپل و سامسونگ الکترونیکس به شمار می‌رفت، سه‌ماهه پایانی 2020 را با دستیابی به 220.1 میلیارد یوآن (معادل 33.5 میلیارد دلار) درآمد و کاهش 11 درصدی به انتها رسانده که نسبت به رشد 3.7 درصدی سه‌ماهه منتهی به سپتامبر و افزایش 23 درصدی در فصل دوم 2020، آمار بسیار مأیوس‌کننده‌ای به حساب میآید.

نتایج مالی هواوی که توسط موسسه هلندی KPMG مورد حسابرسی قرار میگیرد، از آن حکایت دارد که درآمد سالانه این شرکت از کشور مبدأ، 66 درصد از کل درآمد آن را در سال 2020 تشکیل داده است. در واقع، کسب‌وکار مخابرات بی‌سیم هواوی به لطف عرضه تهاجمی در چین با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده است. همچنین اپراتورهای شریک این شرکت هم فناوری نسل پنجم را با قدرت هر چه تمام‌تر در اروپا، خاور میانه و آفریقا ارائه کرده‌اند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که سفارش‌های مرتبط با ایستگاه‌های شبکه نسل پنجم و فروش قوی دستگاه‌های موبایل در نیمه نخست 2020، به هواوی کمک کرده با وجود شش‌ماهه دوم دشوار، در کل سال گذشته میلادی افزایش درآمد و فروش را تجربه کند.

حال به نظر می‌رسد هواوی سخت‌ترین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته است؛ سالی که دولت ترامپ با اِعمال مقررات و ممنوعیت‌ها، مانع فروش گوشی‌های این شرکت شد و در ادامه نیز تولید تراشه‌های پیشرفته و ابزارهای مورد نیاز برای شبکه‌های نسل پنجم را تقریباً به طور کامل متوقف ساخت. البته تغییر مدیریت کاخ سفید نیز تغییر چندانی در شرایط غول چینی به وجود نیاورده و دولت بایدن تاکنون نشانه‌ای از تمایل خود به کاستن از فشار تحریم‌ها نشان نداده است. از این رو، رن ژنگ‌فی (Ren Zhengfei)، بنیان‌گذار هواوی، طرح‌هایی را برای تغییر مسیر فعالیت شرکت و حضور در بازارهای دیگری همچون کشاورزی هوشمند، بهداشت و درمان و اتومبیل‌های برقی پیش روی مدیران قرار داده است. او امیدوار است هواوی بتواند در این بازارها حضوری مؤثر داشته باشد و در زمینه وسایل نقلیه، خانه و محل کار هوشمند، جایگاه خاص خود را به دست آورد.

چنان که کن هو (Ken Hu)، رئیس دوره‌ای هیأت مدیره کمپانی، که یکی از سه فرد مؤثر در ساختار شرکت به شمار می‌رود، در این ‌باره می‌گوید: «زنجیره تأمین جهانی هواوی که به شدت بر آن متکی هستیم، کاملاً مختل شده است. نمی‌دانم چه کسی از این وضعیت سود خواهد برد، اما قطعاً این صنعت زیان بسیاری خواهد دید.» از دید او، فعالان بازار باید برای رفع کمبودهای موجود، زنجیره تأمین نیمه‌رسانا را در سراسر جهان اصلاح کنند، چرا که شرایط کنونی نه تنها هواوی بلکه همه تولیدکنندگان را تهدید می‌کند.

Ken Hu رئیس دوره‌ای هیأت مدیره هواوی

به گفته هو، جریان وجوه نقدی شرکت در سال گذشته تضعیف شده است؛ زیرا دسترسی هواوی به فناوری‌های آمریکایی در سپتامبر سال گذشته قطع شد به طوری که برای مقابله با شرایط جدید، اقدام به افزایش موجودی انبار و قطعات خود کرد. این در حالی است که تا پیش از آغاز تحریمهای تجاری، هواوی هر سال چیزی در حدود 10 تا 20 میلیارد دلار از تأمین‌کنندگان آمریکایی قطعه خریداری می‌کرد و اینک سایر طرف‌های تجاری قادر به جبران کامل کمبودهای ناشی از توقف این دسترسی نیستند.

هو در ادامه افزوده که بخش محصولات الکترونیکی مصرفی هواوی که همچنان بیش از نیمی از کل درآمد شرکت را به ارمغان می‌آورد، در تحقق اهداف فروش خود ناکام مانده است. چنان که مطابق گزارش مؤسسه پژوهشی IDC، عرضه گوشی‌های هوشمند هواوی طی سه‌ماهه پایانی سال گذشته با سقوط 42 درصدی همراه بوده و باعث عقب ماندن این شرکت از رقبایی همچون اپل، سامسونگ و برخی تولیدکنندگان چینی از جمله شیائومی و اوپو شده است. البته هواوی همچنان به تولید گوشی‌های هوشمند پرچمدار و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی، مانند دستگاه‌های پوشیدنی‌ با قدرت ادامه داده، چنان که سال گذشته رشد 65 درصدی را در این زمینه‌ تجربه کرده است.

تحریم‌های ایالات‌ متحده همچنین هواوی را بر آن داشت تا زیربرند آنر را نیز به کنسرسیومی تحت حمایت دولت چین واگذار کند. این شرکت در گزارش سالانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که 10 میلیارد یوان بابت این معامله از خریداران دریافت کرده است؛ اما نهایی شدن معامله به سبب شرایط همه‌گیری COVID-19 به تعویق افتاده که نهایتاً در تابستان امسال به طور کامل به پایان خواهد رسید.

از سوی دیگر در طول سالیان اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش هواوی برای پیوستن به مجموعه‌ای از غول‌های فناوری همچون اپل، Dubai Inc و شیائومی، برای طراحی، تولید و مونتاژ خودرو مطرح شده است. البته مدیران شرکت تمایل خود را به تولید مستقل خودرو با برند هواوی انکار کرده‌اند؛ اما ظاهراً مطابق آخرین گزارش‌ها، همکاری‌هایی میان غول چینی و چندین تولیدکننده، برای آزمایش فناوری‌های خودران و تعامل میان راننده و خودرو در جریان است. به علاوه پیش از این نیز ابزارهای اطلاعاتی و سرگرمی هواوی در برخی نمونه‌های خودرو، مانند مرسدس بنز، مشاهده شده بود. شرکت همچنین با برخی فعالان این حوزه برای توسعه سیستم‌های اتومبیل هوشمند همکاری کرده است و نخستین مدل حاصل این همکاری‌ قرار است در ماه آوریل در شانگهای رونمایی شود.

هواوی همچنین قصد دارد از غول‌های صنعت موبایل مانند اپل برای دسترسی به پتنت‌های شبکه نسل پنجم بی‌سیم مبالغی را مطالبه کند و از این طریق با نمایش موقعیت پیشگام خود در بازار جهانی شبکه‌ 5G، منبع درآمد پرسودی را ایجاد نماید.

مالک بزرگ‌ترین سبد ثبت اختراعات فناوری نسل پنجم، احتمالا در آینده نزدیک با اپل و سامسونگ پیرامون نرخ صدور مجوز برای استفاده از حقوق خود مذاکره خواهد کرد با این تعهد که نسبت به رقبایی همچون کوالکام، اریکسون و نوکیا دریافتی کمتری داشته باشد. مطابق برنامه تصویب‌شده هواوی، شرکت باید در فاصله سال‌های 2019 تا 2021، برابر با 1.2 تا 1.3 میلیارد دلار بابت پتنت و صدور مجوز دریافت کند که البته سهم فناوری نسل پنجم در این میان به طور دقیق مشخص نیست.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا