گزارش رویترز از احتمال واگذاری خط تولید گوشی‌های سری P و Mate هواوی و تکذیبیه غول چینی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : از زمانی که هواوی به بزرگترین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شد، کمتر از یک سال می‌گذرد. با این حال روند صعود این کمپانی با فشارهای سیاسی آمریکا بسیار کند شد و مدیران آن ناچار شدند برای برپا نگاه داشتن کسب‌وکار خود، زیربرند آنر را به فروش برسانند. حال رویترز بر اساس همین زمینه ذهنی گزارش کرده است که اَبَرشرکت چینی ظاهرا فروش خط تولید گوشی‌های پرچمدار سری P و Mate را نیز در دستور کار قرار داده و در این رابطه مشغول مذاکره با کنسرسیومی تحت پشتیبانی دولت محلی شانگهای است. خبری که البته هواوی به طور جدی آن را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش رویترز که به نقل از دو منبع آگاه منتشر شده، هواوی در مراحل اولیه مذاکره برای فروش دو سری بالارده P و Mate قرار دارد و در نهایت ممکن است این دو محصول را از فهرست تولیدات خود کنار بگذارد. به گفته این منابع خبری، مذاکره میان بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی جهان و کنسرسیومی به رهبری شرکت‌های سرمایهگذاری تحت حمایت دولت شانگهای از ماه‌ها قبل آغاز شده اما به دلیل محرمانه بودن مذاکرات، در جریان بودن این گفت‌وگوها به طور رسمی تایید نشده ‌است.

در مقابل سخنگوی هواوی با رد این مسئله، آن را شایعات بی‌اساسی دانسته که هیچ مبنای واقعی ندارد. به گفته او، مدیران هواوی برنامه‌ای برای فروش بخش‌هایی از خطوط تولید شرکت را در دستور کار خود ندارند. دولت محلی شانگهای نیز درباره این شنیده‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و از ابراز نظر دقیق‌تر خودداری کرده است.

خبرگزاری رویترز در اواسط اکتبر 2020 گزارش داد که هواوی در حال مذاکره برای برند آنر است. در آن زمان نیز این موضوع از سوی مدیران شرکت تکذیب شد، اما سرانجام با انعقاد رسمی قرارداد، درستی آن به اثبات رسید. حال رویترز به فروش خط تولید گوشی‌های سری Mate و P اشاره کرده است و هرچند مقامات غول چینی با انتشار بیانیهای رسمی در رسانه‌های چینی آن را نادرست خوانده‌اند، اما سابقه پیشین شرکت، احتمال درستی شایعات و نهایی شدن این معامله را نیز تقویت می‌کند.

Huawei P40 Pro

البته تکذیبیه هواوی به جزئیات موجود و دشواری‌های پیش روی خطوط تولید نمی‌پردازد. کمپانی چینی در حال حاضر هیچ منبعی برای تامین تراشه‌های مورد نیاز برای مدل‌های پرچمدار خود در اختیار ندارد. استفاده HiSilicon از خدمات TSMC متوقف شده است و کوالکام و مدیاتک نیز مجاز به عرضه محصول به هواوی نیستند. به علاوه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که با کنار رفتن ترامپ و روی کار آمدن دولت بایدن، تغییر جدی درباره محدودیت‌ها، دست کم در کوتاه مدت به وقوع بپیوندد. از این رو تصمیم هواوی برای کوچک ساختن خط تولید خود و حفاظت از محصولات در برابر کمبود عرضه قطعات، در مجموع اقدامی عاقلانه و البته گریزناپذیر به شمار می‌رود. آنر همین چند روز پیش اسمارت‌فون V40 5G را معرفی کرد که در ساختار آن از تراشه 7 نانومتری +Dimensity 1000 محصول مدیاتک استفاده شده است؛ امری که از موفقیت تصمیم هواوی برای فروش آنر حکایت دارد.

Honor V40

سری گوشی‌های P و Mate از جمله برترین محصولات بازار گوشی‌های هوشمند رده‌ بالا در چین هستند و رقیب آیفونِ اپل، سری Mi شیائومی و خانواده Find اوپو به شمار می‌روند. چنان که بر اساس گزارش موسسه کانترپوینت، اسمارت‌فون‌های این دو خانواده نزدیک به 40 درصد از کل فروش هواوی را در سه‌ماهه سوم سال 2020 به خود اختصاص داده‌اند. همچنین به گزارش IDC، عرضه گوشی‌های سری Mate و P در بازه زمانی سه‌ماهه سوم 2019 تا سه‌ماهه سوم 2020 درآمدی بالغ بر 39.7 میلیارد دلار برای شرکت چینی به ارمغان آورده‌اند. اما کمبود شدید قطعات سبب شده است که دو محصول پرچمدار اخیر شرکت چینی، یعنی P40 و Mate40 به میزان کافی تولید و توزیع نشوند. به گفته فلورا تانگ (Flora Tang)، تحلیلگر کانترپوینت، انتظار می‌رود که میزان فروش اسمارت‌فون‌های سری P و Mate در سه‌ماهه نخست سال 2021 نیز به روند نزولی خود ادامه دهد.

به گفته یکی از این منابع خبری، هواوی دست کم از اوایل سپتامبر گذشته در حال امکان‌سنجی فروش برندهای تجاری خود به صورت پنهانی بوده است؛ هرچند از نتیجه بررسی‌ها و نحوه ارزش‌گذاری محصولات و خطوط تولید هیچ خبری در دست نیست. منابع رویترز تاکید کرده‌اند که هواوی هنوز درباره واگذاری خطوط تولید این دو سری از محصولات خود به تصمیم نهایی نرسیده و ممکن است مذاکرات با موفقیت به پایان نرسد. چرا که شرکت همچنان در تلاش است تا تراشه‌های پیشرفته Kirin را طراحی و تولید کند و بتواند محصولات هوشمند را بدون نیاز به تامین این قطعات از دیگر سازندگان، به بازار عرضه نماید.

ریچارد یو (Richard Yu)، مدیر عامل گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی، سال گذشته از توقف تولید تراشه‌های Kirin به دلیل محدودیتهای آمریکا خبر داده بود و بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران، ذخیره موجود این تراشه‌ها نیز در سال جاری به اتمام خواهد رسید. از سوی دیگر مجموعه HiSilicon نیز برای طراحی تراشه‌های خود به شرکت‌های آمریکایی مانند Cadence Design Systems Inc یا Synopsys Inc متکی است و فرایند ساخت تولیدات پرچمدار خود را به شرکت تایوانی TSMC برون‌سپاری می‌کند. در حالی که TSMC نیز در حال استفاده از تجهیزات آمریکایی است و به همین سبب ذیل تحریم‌های دولت ایالات متحده قرار می‌گیرد.

Richard Yu مدیر عامل گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی

بر اساس گفته‌های منابع رویترز، مذاکرات فروش میان هواوی و کنسرسیوم خریداران در واقع نشان‌دهنده امید اندک مسئولان کمپانی به تغییر رویه دولت بایدن نسبت به محدودسازی زنجیره تامین این شرکت است. از دید آن‌ها روند واگذاری احتمالی به صورتی مشابه با معامله آنر صورت خواهد پذیرفت و چندین شرکت‌ سرمایه‌گذاری به رهبری دولت محلی شانگهای خریدار خط تولید دو سری P و Mate خواهند بود. به علاوه در صورت توافق میان طرفین، ظاهرا تیم مدیریتی این دو بخش نیز به مجموعه جدید انتقال خواهد یافت.

آنچه مسلم است، تصمیمات هواوی در ماه‌های اخیر و تلاش این شرکت برای فروش بخش‌هایی از ساختار تولیدی خود، به تحریم‌های ایالات متحده مرتبط است. چنان که غول فناوری چینی در نوامبر سال گذشته میلادی از فروش برند تجاری آنر به کنسرسیومی متشکل از 30 شرکت و به رهبری دولت محلی شنزن خبر داده بود. معامله‌ای که ظاهرا با بهایی بیش از 100 میلیارد یوآن (15.5 میلیارد دلار) صورت پذیرفته است.

در واقع هدف اصلی از فروش آنر، زنده نگه داشتن این برند مقرون‌به‌صرفه در برابر فشارهای شدید آمریکا بود که با اختلال در زنجیره تأمین این بخش، دسترسی آن را به سخت‌افزارهای اصلی، تراشه‌ها و نرم افزارهایی مانند سرویس‌های موبایلی گوگل عملا غیرممکن ساخته بود. حال می‌توان حدس زد که هواوی در مذاکرات مربوط به فروش برندهای پرچمدار خود نیز اهداف مشابهی را دنبال می‌کند. چنان که به گفته منابع آگاه، آخرین برنامه‌ریزی‌های هواوی در این دو بخش، به تامین تراشه‌های مورد نیاز و غلبه بر تحریم‌ها مرتبط بوده است.

آمریکا تحریم هواوی را به سبب آنچه ملاحظات علیه امنیت ملی کشور عنوان می‌کند، مرتبط دانسته و محصولات این شرکت را تهدیدی بالقوه علیه امنیت شهروندان خود به شمار آورده است. حال آن که هواوی این اتهام را بارها رد کرده و آن را تلاش دولت ترامپ برای جلوگیری از رشد و توسعه این شرکت قلمداد کرده است.

پیش از این امیدهایی وجود داشت که تولید تراشه Kirin به بزرگ‌ترین تولیدکننده چینی یعنی SMIC واگذار شود. این شرکت در حال حاضر تراشه Kirin 710A را با فرآیند 14 نانومتری به تولید می‌رساند و گام بعدی آن اجرایی کردن فرآیند N+1 (قابل مقایسه با معماری 7 نانومتری) خواهد. اما ایالات متحده در ماه دسامبر SMIC را نیز در فهرست سیاه خود قرار داد و مسیر تامین هواوی از این طریق را نیز مسدود کرد.

حال باید دید که آیا فروش احتمالی سری P و Mate از سوی هواوی بدین معناست که نمونه‌های جدید این اسمارت‌فون‌ها، با برخورداری از سرویس موبایل گوگل به بازار عرضه خواهند شد؟ این امر به درستی روشن نیست و احتمالا تا زمان قطعی و عمومی شدن معامله نیز روشن نخواهد شد. اگر چه در حال حاضر شایعاتی درباره معرفی گوشی جدید P50 توسط هواوی، در نیمه نخست سال 2021 منتشر شده است.

منبع : Reuters